Surroundlyd med innebygget RiksTV dekoder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Surroundlyd med innebygget RiksTV dekoder?

Jeg vurderer å oppgradere den gamle CRT-tven min, og har mest lyst på en av Panasonics plasmaer, f.eks. VT30 42 tommer. Disse har jo mulighet for innebygget RiksTV dekoder, som jeg i så fall kommer til å benytte meg av.

Så er spørsmålet: Har man mulighet for å hente ut surroundlyd (DTS på nrk sendinger) fra tven og sende til forsterker, f.eks. via audio return channel i HDMI??

Finner svært lite info rundt dette på nett, men kanskje noen her kan gi noen svar?

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan du . Enten via ARC eller optisk lydutgang. Fungerer fortreffelig! Eneste er at jeg er usikker på hvor mange kanaler rikstv har som sender dolby digital-lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, så flott da. Såvidt jeg kan se er det (foreløpig) bare nrk (1,2,3) som sender surroundlyd, og selv om det vel strengt tatt ikke er ekte 5.1 så er det kjekt å kunne benytte seg av.

Er det slik at alle recievere på markedet idag støtter slik ARC?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,889
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Ja, det kan du . Enten via ARC eller optisk lydutgang. Fungerer fortreffelig! Eneste er at jeg er usikker på hvor mange kanaler rikstv har som sender dolby digital-lyd.
    Nå er det sånn at det er svært få tv'er som videreformidler 5.1 lyd....
    Min gjør det ikke....
    Og det som RiksTv sender av surround lyd er jo bare NRK kanalene,,,,
    som IKKE sender noe annet enn stereo, selv om det står DTS....
    Og ingen av filmkanalene til Canal Digital sender 5.1.....så lyden ut fra en TV blir fin, men ingen surround, bare STEREO....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha. Finnes en oversikt over hvilke tver som kan gjøre dette da?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,889
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    Jaha. Finnes en oversikt over hvilke tver som kan gjøre dette da?
    Du kan sjekke på nettsidene til RIksTV...de har en oversikt blant TV'er som er godkjent.....der skal det også stå om Tv'en videreformidler 5.1...nå skal det jo sies at det er ny dimensjon med ARC kanalen....
    Det kan nok hende at den vil videreformidle signalet i 5.1...sjekk nettsidene til
    f. eks Panasonic....
    Men i utgangspunktet så hjelper det lite når det ikke sendes noe(ordentlig) 5.1 i det digitale bakkenettet....
    Men bor du slik til at du kan få inn svensk TV...da er saken annerlededs....dårlig med det i Stavanger....satelitt er tingen...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er bare ute etter å fremdeles å kunne dekode 5.1 lyd når jeg oppgraderer til nye komponenter, og selv om det ikke er ekte 5.1 signaler, synes jeg allikevel resultatet blir bedre enn med stereolyd. Nrk sender mye bra film og serier hvor jeg idag har glede av surroundlyd.

Litt dumt å skulle miste denne muligheten hvis jeg kjøper nytt tv. Kan jo selvfølgelig bruke den gamle Rikstv boksen, men hadde vært kjekt med en boks (og fjernkontroll) mindre.

Det står forøvrig lite om dette på Panasonic sine sider, da selve Rikstv-modulen er laget av andre og må kjøpes som tilleggsutstyr.

Virker som det er få eller ingen andre her på forumet som benytter dette tilbudet fra Nrk?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,889
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    Jeg er bare ute etter å fremdeles å kunne dekode 5.1 lyd når jeg oppgraderer til nye komponenter, og selv om det ikke er ekte 5.1 signaler, synes jeg allikevel resultatet blir bedre enn med stereolyd. Nrk sender mye bra film og serier hvor jeg idag har glede av surroundlyd.

Litt dumt å skulle miste denne muligheten hvis jeg kjøper nytt tv. Kan jo selvfølgelig bruke den gamle Rikstv boksen, men hadde vært kjekt med en boks (og fjernkontroll) mindre.

Det står forøvrig lite om dette på Panasonic sine sider, da selve Rikstv-modulen er laget av andre og må kjøpes som tilleggsutstyr.

Virker som det er få eller ingen andre her på forumet som benytter dette tilbudet fra Nrk?
    Skjønner hva du mener, men NRK sender ikke noe som helst surroundlyd på noen programmer....det finnes andre tråder her inne som forteller om dette....de begynte med såklat surroundlyd 1 februar, og pr dags dat så har det vært sendt ekte 5.1 lyd LIVE fra VM i Holmenkollen. og en slags 5.1surround fra Grand Prix finalen i Tyskland....pga av problemer med div bokser som brukes av kabelselskaper så sendes det pr i dag ut lyd kun i 2 kanaler, selv om det står DTS/DD 5.1.....
    NRK har som vanlig mistet oversikten.....
    Når det kommer ordentlig 5.1 på en tv sending en gang...så vil du MERKE FORSKJELL.....
    Og modulen til RiksTv har ingenting med lyden å gjøre, den gir deg bare tilgang til TV bilder...det er de som sender ut programmene som gir deg lyden, og Tv'en din som evt kan dekode lyden, men regelen er at du må ha en boks som gjør dette....sånn er det bare....
    PS: Surroundlyd innebærer lyd i 5 kanaler, og en dokumentar på f. eks BBC HD har som regel all talen i senterkanalen....
    Det har du ikke på NRK.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •