Panasonic VX200 og VX300 diskusjons tråd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tja tenkte hvor forskjellene vil ligge mellom VX300 og VT30. Har de samme panel? Vesentlig forskjell i sortnivå? Slike ting
    Dersom noe av det jeg er blitt fortalt stemmer (skjermen ble vist på The Home Technology Event i UK forrige måned), så er altså dette den profesjonelle plasma-serien til Panasonic. De er en del dyrere enn vanlige forbruker-skjermer fordi de har bedre internteknologien (les: mer kostbar).

Denne gangen har de satt mål av seg at både fargegjengivelsen, fargegraderingene og sortnivået skal bli så bra at VX300 skal kunne brukes av de mest ihuga hjemmekinoentusiastene, designere og filmprodusenter. Så får vi se om dette holder stikk i praksis.

Men det ble bekreftet at det blir brukt bedre intern-elektronikk enn i VT30 for mer nøyaktig fargegjengivelse (valg av f.eks. fem ulike fargeprofiler/Fargerom), fem gammakurver (denne gangen som virker!) og bedre sortnivå.

Hvor godt sortnivå vil bli i forhold til Pioneer Kuro som alltid nevnes, er ennå usikkert, men skal bli betydelig bedre enn VT30.

Her som ellers vil balansen mellom prisen på selve skjermen, strømforbruket og kontrastbelegget på frontglasset være avgjørende. Mørkt kontrastglass gir som kjent bedre sortnivå, men samtidig må lysstyrken økes og da øker også strømforbruket. I tillegg medfører det høyere innbrenningsfare og høyere elektronisk ”summing” fra skjermen. Spesielt sistnevnte var et problem på en del Pioneer-skjermer og dette er nå også mer utbredt på Panasonic sine skjermer enn tidligere.

Med andre ord: Mange hensyn må veies mot hverandre!

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte jo 65VT30 i sommer, og skal jeg få en brukbar pris for den i et eventuellt salg så burde jeg gjøre det omtrent på samme tid som VX300 kommer ut vil jeg tro. Venter jeg 2 år så får jeg jo nesten ingenting for den. Det er bare det at VX300 vil nok koste mer enn den smaker. Skal jeg betale over 60 000 kr for en TV, så skal den virkelig være av god kvalitet og holde lenge. Derfor er det vel kanskje smartere av meg å beholde min VT30 frem til OLED skjermene har etablert seg i markedet i store størrelser og med akseptable priser, men det skjer vel ikke før om 4-5 år fra nå.

Edit : For min del er sortnivået på VT30 som har mest rom for forbedring.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    Jeg kjøpte jo 65VT30 i sommer, og skal jeg få en brukbar pris for den i et eventuellt salg så burde jeg gjøre det omtrent på samme tid som VX300 kommer ut vil jeg tro. Venter jeg 2 år så får jeg jo nesten ingenting for den. Det er bare det at VX300 vil nok koste mer enn den smaker. Skal jeg betale over 60 000 kr for en TV, så skal den virkelig være av god kvalitet og holde lenge. Derfor er det vel kanskje smartere av meg å beholde min VT30 frem til OLED skjermene har etablert seg i markedet i store størrelser og med akseptable priser, men det skjer vel ikke før om 4-5 år fra nå.

Edit : For min del er sortnivået på VT30 som har mest rom for forbedring.

VX serierene til Panasonic er bare ikke vært det. Samma med de 103" og 152" TVene som koster 500 000 - 3 000 000 kroner...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er omsider en skikkelig test av VX300 gjennomført. Og nå ser det også ut til at Panasonic har benyttet kvalitetskomponenter i skjermen, som dog (dessverre) også avspeiles i prisen:

Panasonic Professional VX300 (TH-65VX300) 65 Inch 3D Plasma TV Review | AVForums.com - UK Online

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Nå er omsider en skikkelig test av VX300 gjennomført. Og nå ser det også ut til at Panasonic har benyttet kvalitetskomponenter i skjermen, som dog (dessverre) også avspeiles i prisen:

Panasonic Professional VX300 (TH-65VX300) 65 Inch 3D Plasma TV Review | AVForums.com - UK Online
    Takk for linken.
    Ja, der kan vi se det. De klarer å lage en toppskjerm som overgår Pioneer Kuro når pris ikke er styrende.

Synd at de ikke laget en konsumermodell som i det minste er en del bedre enn VT30. Jeg tror de kunne ha solgt brukbart for en skjerm som kostet en del mer. Og gjerne uten dekoder og høyttalere for å spare utgifter. VT30 er jo en ganske billig skjerm. 50" koster ca. 13500 kr og det ikke mye.

Blir litt innbitt dersom det skulle vise at 2012 modellen blir en solid oppgradering fra VT30.

Hvordan er det med projektorer i 30-50k klassen. Kan de være på høyde med denne proff skjermen fra Panasonic?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om det er litt uenighet om hvor bra denne faktisk er. Et par ISF-kalibratører i USA fnyser litt av denne artikkelen og mener den slettes ikke overgår Kuro slik testeren hos avforums mener den gjør.

F.eks. nevner Kevin Miller (som er en kalibratør) at VX300 har noe dårligere sortnivå enn VT30. I tillegg har ikke VX300 noen form for antirefleksjonsbelegg. Jeg har derfor litt vanskelig for å se hvordan dette kan være en "Kuro-killer"?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen

Lite imponerende RGB balance rundt 50-60 IRE på en så dyr skjerm. Har ikke lest hele greia, men virker som 10 punkts gråskala kalibrering ikke er inkludert. Det finnes dog på VT30? Merkelig.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •