Er plasma fortsatt foretrukket?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er plasma fortsatt foretrukket?

Plasma har lenge vært kongen på haugen i forhold til hva som har størst betydning for bildekvalitet for våre øyne.
    1. Kontrast, 2.fargemetning, 3.fargekorrekhet og 4.oppløsning har blitt regnet som de viktigste parametrene og i rekkefølgen som jeg har satt opp. Og plasma har vært best totaltsett på disse områdene.

År etter år har det kommet nye LCDer og LED skjermer hvor det har blitt hevdet at de har enten kommet på høyde med eller passer plasma. I ettertid har det vist og ikke stemme. Og vi har sett at selv rimelige plasmaer har blitt foretrukket framfor dyre LCDer i blindtester.

En av de ankepunktene mot LCD/LED har vært mangelen på å produsere naturtroe bilder og dybdeperskepktiv. De har man kunnet se tydelig ved å sammenligne en LCD mot plasma ved siden av hverandre. LCDen har gjerne hatt superskarpt bilde, men bilde har framstått som kunstig og flatt. Plasmaen har derimot produsert mye mer organiske bilder og med skikkelig dybde.

Men har dette blitt endret på med de siste skjermene som har kommet på markedet?
    Har det kommet modeller av LCD/LED som er vel så bra som plasma på punktene som betyr mest for vår opplevelse ,og har de fått dybdeperspektiv? Har det kommet noen nye seriøse undersøkelser eller blindtester som bekrefter dette?

Eller er plasma fortsatt foretrukket teknologi?

Jeg er interessert i svar som forteller noe objektivt og ikke personlig meninger og opplevelser. Ingen synsing.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både LCD og plasma har sine svake og sterke sider. Generellt sett vil jeg påstå at plasma gir et mer naturlig bilde fortsatt. Jeg valgte plasma denne gangen også i mitt valg av TV, men neste gang blir det muligens OLED. (65VT30 on the way!)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns uten tvil at plasma er sykt behagelig se på

Valgte Plasma selv denne gangen, Panasonic 50G20, utrolig fornøyd med bilde på filmer Men skulle gjerne hatt en større TV

Syns også at bilde på plasma skjermer blir mye mer naturlig, syns lysforholdene er bedre også da det blir utrolig sterkt på LED skjermer

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale LCD hvis du foretrekker skaphet framfor blur. Det er en av grunnene jeg har valgt LCD (og det var for snart 4 år siden). Og fargemetningen er bedre enn plasma er min klare mening. Panorering er heller ikke noe problem, og jeg synes også at fargene er korrekte (har du hørt om en plasma skjerm til grafiske designere?).

Nyere skjermer av god kvalitet har også et meget godt svartnivå, og innbrenning har aldri vært et problem (har sett dette på meget dyre pionerskjermer). LCD er også det naturlige valget om du kobler dataen til.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøpte en 50" samsung plasma på expert for 4400. ofrventet et ok bilde.. men bilde viste seg å være knallbra!!! beste kjøpet på lenge!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv plasma-mest pga innsynsvinkel og "glød" i farger. Siden jeg sitter over 120 grader noen ganger og ser på tvn så er det kun plasma som klarer dette er min erfaring.

Når jeg kalibrerer LCD/LED-LCD og plasma så blir begge veldig like rent farge messig-men det er fortsatt mere "glød" i fargene på Plasma er min mening. Bilde ser rett å slett mere naturlig ut.

Min 60" er verdi løs å se på nå uten gardiner. Her er LCD klart bedre med minst +50% større lysstyrke på de fleste modeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg vurdert plasma, lcd tv.

Men det jeg oppdager på plasma, og faktisk neon-plasma er flimring. Ikke slik tradisjonell flimring som man var vant med på CRT skjermer, men flimring i lyse områder, områder hvor det var litt mørkere klarte jeg ikke å finne det.
    Og det medfører at bildet ikke finnes behagelig å se på og ender opp med hodepine til slutt om det blir veldig mye av det.

Aner ikke hva det kan komme av og hva som gjør at akkurat plasma har denne effekten på meg.

Men er sikkert bare meg som har noen sære øyne
    Andre som deler samme erfaring ?

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har selv plasma-mest pga innsynsvinkel og "glød" i farger. Siden jeg sitter over 120 grader noen ganger og ser på tvn så er det kun plasma som klarer dette er min erfaring.
    Jeg har sett nyere LCD fra Samsung som ikke klarer det min Samsung LCD klarer: Min nesten 4 år gamle LCD har absolutt ingen problemer med innsynsvinkel. Jeg kan sitte nesten 180 frader, dvs til det punktet du ser skjermen, og fargene er fortsatt knallsterke.

Dette synes jeg er meget snålt! Kan kanskje ha noe med å gjøre at jeg har tykk flatskjerm med LED baklys, og ikke lys fra kantene?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Jeg vil anbefale LCD hvis du foretrekker skaphet framfor blur.
    Med unntak av enhver actionpreget sekvens med raske panoreringer eller bevegelser mener du? Selv dagens toppmodeller av LCD sliter heftig med dette. LCD'er mister ofte opp til 40% av oppløsningen sin i slike situasjoner, og ser svært grumsete ut. Faktisk har jo de fleste LCD skjermer idag teknologi for å "blurre" ut dette problemet slik at det blir mindre synlig.

LCD er antagelig best om du har dårlige lysforhold (les mye lys) i rommet, da deres lysstyrke kompenserer bedre for det enn plasma. Har du derimot kontroll på lyset er det vel liten tvil om at plasma totalt sett gir et bedre og mer naturlig bilde i det fleste sammenhenger.

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sier bare Pioneer 5090!(plasma)

(EG) Synets LED tver ikke er så bra, får vondt å se på dem... Plasma teknologien har jo hatt mange år til å utvikle seg. LED som er veldig nytt... trenger nok noen år før det er på samme niva som Plasma... Og hvor langt kommer plasma på noen år nå fremover????

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel svare et betinget "tjah", omkring plasma vs LED.

Har hatt 46"-utgaven av denne Samsung UE55D7005 55" 3D LED-TV - Elkjøp i hus noen dager, men i morgen er 55" på plass!
    "Krokodillen" syntes overgangen fra 42 til 46" ble litt puslete, så da måtte jeg jo bare kline til!

For egen del er jeg fortsatt en "plasma-fanboy", men kan meget godt leve med det bildet som en LED-utgave leverer!
    Men hadde jeg / kjerringbeinet hatt tålmodighet til å vente på en Panasonic VT30, så hadde nok den tatt siste stikk.....

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Hvis du skal trolle og spre FUD, hvorfor spør du da? LCDs mest utslagsgivende faktor det hvilken type panel som brukes, dernest hvilket baklys som benyttes. "LCD vs plasma" sånn har det alltid vært, sånn vil det alltid være?

Paneltype er også grunnen til at det om innsynsvinkel ikke stemmer.

Oppløsningen er akkurat den samme på LCD som plasma, FullHD 1920x1080
    subpixelering kan vi godt diskutere hvis du vil begi deg innpå det.

Det er shellshading som skaper "dybde i bildet" bildet på LCD og plasma er tradisjonellt (som du sier) flatt, ikke 3d...

Hvilken produksjonsteknikk som brukes, generasjon, produsent, etc, spiller også inn.

Konklusjon, de fleste konsumentTV-er er i dag laget for å være tynnest mulig, med kvaliteter deretter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Jeg har sett nyere LCD fra Samsung som ikke klarer det min Samsung LCD klarer: Min nesten 4 år gamle LCD har absolutt ingen problemer med innsynsvinkel. Jeg kan sitte nesten 180 frader, dvs til det punktet du ser skjermen, og fargene er fortsatt knallsterke.

Dette synes jeg er meget snålt! Kan kanskje ha noe med å gjøre at jeg har tykk flatskjerm med LED baklys, og ikke lys fra kantene?
    Da er du heldig Kan være noe av grunnen at det er bak led kobinert med IPS panel kanskje??? IPS pleier det å gi bedre innsynsvinkel. Ingen av side LED-LCD jeg har sett har imponert meg på side innsyn. Sortnivået blir vasket ut.

LG sin LE850 er bra på side innsyn-men er like ille som plasma på refleksjoner igjen. Venter spent på nano LED til LG!! Håper det blir "killer".

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG sin LE850 er bra på side innsyn-men er like ille som plasma på refleksjoner igjen. Venter spent på nano LED til LG!! Håper det blir "killer".
    Jeg eide en LE850N i fjor og den hadde flere refleksjoner enn det meste...uten tvil. Jeg var heller ikke særlig imponert over side innsyn på den. Glad jeg sendte den i retur...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpenbart dårlig formulert førsteinnlegg av meg. Jeg er overhodet ikke interessert i å høre hva hva Per og Pål mener og fortelle hvorfor man valgte hva. Det kan bli en særdeles lite informativ tråd med krangling frem og tilbake

Det som er interessant er seriøse tester, målinger, blindtestet osv. Altså noe mer objektivt. Ingen synsing her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du heldig Kan være noe av grunnen at det er bak led kobinert med IPS panel kanskje??? IPS pleier det å gi bedre innsynsvinkel. Ingen av side LED-LCD jeg har sett har imponert meg på side innsyn. Sortnivået blir vasket ut.
    Lite sannsynlig da Samsung vanligvis leverer deres egne PVA panel og AU Optronics MVA lcd paneler i deres tv'er.

Back on topic. For at si det enkelt. Objektivt sett ifølge de mest erfarne eksperter, da er plasma fortsatt det som gir best bilde under de rette forhold. På 3d og 2d.

MEN når det er sagt så oppstår synsing jo ikke uten grunn. Jeg har hatt både plasma og lcd fra forksjellige produsenter. Og selvom jeg nå har det som er av eksperter vurdert til at være "verdens beste" skjerm. Så er der ting som mine lcd skjerme gjorde bedre. Så min konlusjon er at der finnes ikke den perfekte skjerm. Men der finnes den best mulige skjerm til den jobb den skal gjøre. Så da gjelder det bare at finne den, lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det å koble dagens full HD plasma skjermer til PC?

Vet at det før ikke var veldig heldig, men hvordan er det nå som oppløsningen har blitt høy også på plasmaene?

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For kort tid siden kjøpte jeg en Sharp LCD m/LED. Jeg kalibrerte den straks og bildet ble meget bra. Men det er når man sitter rett foran. Beveger man seg litt ut på sidene ser man lett hvordan bildet skifter mellom å være grått, blått og flekkete. Blåstikket er der hele tiden, forresten. Det er aldri helt sort. Bildet hakker noe og oppløsning svekkes ved panorering. Dette er en TV som har fått meget gode karakterer i pressen.

Til dens forsvar skal det sies at bildet er meget skarpt og detaljert, med bra trøkk i fargene. Maks sort og sortdetaljer imponerer til tross for litt blåstikk.

På den annen side: TV-en den erstatter, en tilårskommen Samsung plasma, oppleves som mer behagelig og naturlig. Sortnivå og oppløsning er riktignok dårligere enn på nye LCD (og plasma), likevel savner jeg den gamle plasmaen noen ganger. Smidig panorering og stødig oppløsning selv i raske sekvenser er årsaken. Skjermen har i likhet med alle plasmaer stålkontroll i rolige så vel som i heseblesende øyeblikk.

Sharpen er LCD-TV nummer fire som jeg har eid siden flatskjermene inntok markedet. I tillegg har jeg prøvd mye forskjellig i butikker, samt hos bekjente. Jeg må innrømme at mye fortsatt er ved det samme. Svakhetene, men også styrkene. Og det samme gjelder for plasma. Forskjellene mellom teknologiene er bare redusert. De er i høyeste grad til stede. Inntil videre er plasma fortsatt min favoritt, og jeg forventer at i sær filmelskere som meg er av samme oppfatning.

En beklagelse rettes mot trådstarter fordi egne meninger og opplevelser ble luftet her. Det skal ikke gjenta seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    For kort tid siden kjøpte jeg en Sharp LCD m/LED.
    Hvilken Sharp modell har du? Jeg vurderer sterkt å hoppe på en 60" LE831 i august istedet for nok en glossy plasma..

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det fremdeles er litt sånn at LCD(led) er ofte er best på vanlig TV titting i lyse omgivelser (hvis man syrer unna de blankeste panelene), mens plasma oftest fungerer best til filmvisning i dempet belysning.

Her er en litt tilårskommet test, som kanskje har litt nyttig info fremdeles. Her er en som er litt nyere.

Selv valgte jeg 55" LCD-kant LED i stua TV , ettersom hjemmekinoen er projektor basert (LcOS).

Har ellers et intrykk av at LCD-LED skjermer vil overta mer og mer av markedet fremover, da det vel generellt er en billigere teknologi å produsere enn Plasma, og det er vel tallene på bunnlinja som rår.... bare se på hva som skjedde hos Pioneer. (så kommer vel (forhåpentligvis) Oled inn fra siden om noen år... )

Når det gjelder farge gjengivelse og gamut, så burde ikke det være noe i veien for å få begge teknologiene (LCD vs Plasma) til å gjengi HD standard (Rec. 709) like bra, det avhenger vel mer av hvor mye vekt produsenten vil gjøre for å oppnå dette og gi muligheten for å kalibrere. Sone inndelt baklys med RGB LED LCD skjermer burde vel egentlig være vel så nøyaktig i henhold til primær fargene, som de beste Plasma panelene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •