Er plasma fortsatt foretrukket? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noe modellnummer husker jeg ikke på stående (TV-)fot. Det er vel ikke siste skrik, men jeg tror at modellen fortsatt er lagervare. Min TV er så blank at det like godt kunne stått Rolls Royce på den.

Grunnen til at jeg ville ha akkurat denne er lav vekt, lav pris, og det faktum at skjermen er blank som aller blankeste plasma. Det gir følelse av dypere sort og større kontrast. For det var aldri meningen å "oppgradere" fra plasma. Tvert imot. Det var resultatet av et vanskelig valg. Jeg har TV-en plassert foran et rammelerret. Hver gang projektoren skal brukes må TV-en løftes ned fra benken. Da fristet det litt med en anelse mindre og mye lettere TV som minner litt om plasma. Så jeg bare kjøpte noe som tilfredsstilte kravene akkurat der og da, og derfor er kanskje ikke jeg den rette mannen å spørre. Men ut fra omtalen på flatpanels ser TV-en ut til å være det du søker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte akkurat runden til de store kjedene for å høre om noen hadde den (LE831) utstilt, men det hadde ingen.. Lefdal ba meg bestille 46"ern hjem, for å se om jeg likte den, for så å returnere den og evt kjøpe 60" i august.. Så da gjorde jeg det.. Ganske uvanlig måte å selge TV'er på skulle man tro..

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    For kort tid siden kjøpte jeg en Sharp LCD m/LED. Jeg kalibrerte den straks og bildet ble meget bra. Men det er når man sitter rett foran. Beveger man seg litt ut på sidene ser man lett hvordan bildet skifter mellom å være grått, blått og flekkete. Blåstikket er der hele tiden, forresten. Det er aldri helt sort. Bildet hakker noe og oppløsning svekkes ved panorering. Dette er en TV som har fått meget gode karakterer i pressen.

Til dens forsvar skal det sies at bildet er meget skarpt og detaljert, med bra trøkk i fargene. Maks sort og sortdetaljer imponerer til tross for litt blåstikk.

På den annen side: TV-en den erstatter, en tilårskommen Samsung plasma, oppleves som mer behagelig og naturlig. Sortnivå og oppløsning er riktignok dårligere enn på nye LCD (og plasma), likevel savner jeg den gamle plasmaen noen ganger. Smidig panorering og stødig oppløsning selv i raske sekvenser er årsaken. Skjermen har i likhet med alle plasmaer stålkontroll i rolige så vel som i heseblesende øyeblikk.

Sharpen er LCD-TV nummer fire som jeg har eid siden flatskjermene inntok markedet. I tillegg har jeg prøvd mye forskjellig i butikker, samt hos bekjente. Jeg må innrømme at mye fortsatt er ved det samme. Svakhetene, men også styrkene. Og det samme gjelder for plasma. Forskjellene mellom teknologiene er bare redusert. De er i høyeste grad til stede. Inntil videre er plasma fortsatt min favoritt, og jeg forventer at i sær filmelskere som meg er av samme oppfatning.

En beklagelse rettes mot trådstarter fordi egne meninger og opplevelser ble luftet her. Det skal ikke gjenta seg.
    Men vi er her for å dele våre egne erfaringer - ikke henvise til det andre måtte mene? Er det ikke det AV-forum er?

Når det gjelder dette med innsynsvinkel på LCD, er det noe jeg har problemer med å forstå. Jeg kjøpte min toppmodell av Samsung LCD 52-tommer høsten 2007 (den kom ut sommeren 2007), og jeg har faktisk absolutt ingen tap av farger når jeg ser fra siden!

Kan det ikke tenkes at noen toppmodeller på LCD har det slik i dag også? Jeg kjøpte Samsung LED av 8-serien i fjor til min far, og der var sideinnsynet ikke like bra som på min TV. Noen som har sett på årets Samsung LCD-modeller?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Men vi er her for å dele våre egne erfaringer - ikke henvise til det andre måtte mene? Er det ikke det AV-forum er?
    Det trodde jeg også.
    :-D

Når det gjelder dette med innsynsvinkel på LCD, er det noe jeg har problemer med å forstå. Jeg kjøpte min toppmodell av Samsung LCD 52-tommer høsten 2007 (den kom ut sommeren 2007), og jeg har faktisk absolutt ingen tap av farger når jeg ser fra siden!

Kan det ikke tenkes at noen toppmodeller på LCD har det slik i dag også? Jeg kjøpte Samsung LED av 8-serien i fjor til min far, og der var sideinnsynet ikke like bra som på min TV. Noen som har sett på årets Samsung LCD-modeller?
    Fargene påvirkes vel i liten grad også på min Sharp LCD innenfor det som bør være normal innsynsvinkel. Bildet blir imidlertid betydelig gråere/blåere jo mer ut fra senter av skjermen man befinner seg. I skarp innsynsvinkel er vel ikke bildekvaliteten forøvrig noe å feire med boller og brus, heller. Dybdefølelsen er klart best rett forfra.

Min Toshiba fra juratiden er egentlig hakket bedre. Bildet blir jo grått, men det er i hvert fall jevnt grått.
    En enda eldre Samsung LCD er katastrofalt dårlig. En stue-tv, rundt et par år gammel Sony, er ikke så verst. Bare ikke plasmabra. En Samsung 535 som broren min har er helt ålreit i noen og tretti graders vinkel.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av owo
    Ringte akkurat runden til de store kjedene for å høre om noen hadde den (LE831) utstilt, men det hadde ingen.. Lefdal ba meg bestille 46"ern hjem, for å se om jeg likte den, for så å returnere den og evt kjøpe 60" i august.. Så da gjorde jeg det.. Ganske uvanlig måte å selge TV'er på skulle man tro..
    Gromt!
    :-D

Hold oss oppdatert!

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    En enda eldre Samsung LCD er katastrofalt dårlig. En stue-tv, rundt et par år gammel Sony, er ikke så verst. Bare ikke plasmabra. En Samsung 535 som broren min har er helt ålreit i noen og tretti graders vinkel.
    Det er derfor jeg synes det er fantastisk dette med innsynsvinkelen til min Samsung, som er modellen før 5 og 6-serien kom. Den har faktisk ingen problemer med farger uansett vinkel, så lenge man ser bildet. Skulle gjerne bevist det hvis jeg kunne.

På nyere modeller, fra i fjor, la jeg merke til lysere bilde på 8-serien sett fra siden. Fjorårets toppmodell var 9-serien. Jeg har ikke sjekket innsynsvinkel på dem. Av samme grunn er jeg også nysgjerrig på årets Samsung LCD/LED modeller - både på 8-serien og 9-serien. De er mye flatere enn min LCD, men kan disse kanskje være like gode sett fra siden som min modell som kom ut for 4 år siden?

Jeg sammenlignet også min dengang toppmodell av Samsung LCD med toppmodellen av Pioneer (plasma). De stod begge på et kjøpesenter ved siden av hverandre med HD-sendinger, og jeg foretrakk som sagt skarpheten til LCD, framfor bildetypen av plasma (som jeg kaller blur). Begge var de beste skjermene som fantes dengang (riktignok stod de ikke i et mørkt rom, men midt i et kjøpesenter), men som sagt, foretrakk jeg LCD. Derfor mener jeg at hvilken bildetype (skarphet/blur) man foretekker er en smaksak.

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne
    Men det jeg oppdager på plasma, og faktisk neon-plasma er flimring. Ikke slik tradisjonell flimring som man var vant med på CRT skjermer, men flimring i lyse områder, områder hvor det var litt mørkere klarte jeg ikke å finne det.
    Og det medfører at bildet ikke finnes behagelig å se på og ender opp med hodepine til slutt om det blir veldig mye av det.

Aner ikke hva det kan komme av og hva som gjør at akkurat plasma har denne effekten på meg.

Men er sikkert bare meg som har noen sære øyne
    Andre som deler samme erfaring ?
    merker dette også på min pana plasma. kun i lyse områder og dette blir værre jo mer lysstyrke som er aktivert. men når jeg bruker thx profilen er den såpass mørk at jeg skjelden merker det, og har aldri fått hodepine av det..

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er derfor jeg synes det er fantastisk dette med innsynsvinkelen til min Samsung, som er modellen før 5 og 6-serien kom. Den har faktisk ingen problemer med farger uansett vinkel, så lenge man ser bildet. Skulle gjerne bevist det hvis jeg kunne.
    Nå skal jeg forsøke å bevise hva jeg mener med upåklagelig innsynsvinkel. Det er ikke så lett å ta gode bilder med et over 5 år gammelt, enkelt digitalt kamera, men her har jeg nå gjort et forsøk.

Sjekk linken min rett under for å se at det også kan finnes LCD med innsynsvinkel som fungerer, så ta gjerne med dette i betraktning LCD/plasma om også innsynsvinkel er avgjørende (heller ingen clouding, og ingen døde pixler som jeg faktisk har sett på nyere modeller).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer pc tilkobling på en 1080p plasma vs en 1080p lcd?

Har det jevnet seg ut og blitt like godt? Eller burde man fortsatt kjøpe lcd om man kobler mye til pc?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snoemann
    Hvordan fungerer pc tilkobling på en 1080p plasma vs en 1080p lcd?

Har det jevnet seg ut og blitt like godt? Eller burde man fortsatt kjøpe lcd om man kobler mye til pc?
    Jeg har hatt plasma'er som mine to siste TV'er, med utstrakt bruk av HTPC, uten å noen sinne ane et snugg av innbrenning. Dette problemet er såvidt jeg kan skjønne sterkt overdrevet i disse dager. Skal du spille svært mye spill med fast HUD/UI burde du kanskje vurdere LCD for å være på den sikre siden.

Newcomer olegodo sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av owo
    Jeg har hatt plasma'er som mine to siste TV'er, med utstrakt bruk av HTPC, uten å noen sinne ane et snugg av innbrenning. Dette problemet er såvidt jeg kan skjønne sterkt overdrevet i disse dager. Skal du spille svært mye spill med fast HUD/UI burde du kanskje vurdere LCD for å være på den sikre siden.
    Hvordan er bildekvaliteten i et Windows miljø på dagens plasma kontra lcd?

Spør siden min bror kjøpte en 42" LG plasma for ca ett år siden (1080p),
    Men når vi koblet til pc'n var bildet veldig dårlig uansett, akkurat som å kjøre feil oppløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olegodo

Men når vi koblet til pc'n var bildet veldig dårlig uansett, akkurat som å kjøre feil oppløsning.
    Dette er noe jeg også er veldig spent på, og har liknende erfaringer. Selvom det var med en 1024x768 plasma skjerm. Så det er ikke sikkert det er spesielt overførbart.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olegodo

Lurer litt på det samme, siden jeg heller aldri har sett en plasma som gir like godt bilde som en LCD når den kobles til en PC. Samme diffuse bildet fra en plasma uansett (som jeg kaller blur) - selv på en bedre Pioneer-plasma jeg har sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på det samme, siden jeg heller aldri har sett en plasma som gir like godt bilde som en LCD når den kobles til en PC. Samme diffuse bildet fra en plasma uansett (som jeg kaller blur) - selv på en bedre Pioneer-plasma jeg har sett.
    Hehe jeg tror nok de fleste har fått med seg at du syns plasma har såkalt "blur" men greit nok. Vil bare si her at jeg er litt enig i at lcd kan ha skarpere bilde enn plasma. Men er skarpheten rigtig og korrekt? Eller er den falsk og irriterende for den som ser etter ett optimalt bilde det er en annen sak. Det får bli opp til den enkelte. Desuten kan folk ha forskjelligt syn og synsfeil, nærsynet, langsynet, fargeblind osv. ting som gjør at en foretrekker den ene teknologi over den annen. Dette gjelder på film og spill fra konsoll altså ikke pc.

Uansett on topic. Nvidia har kommet med en patch til deres grafikkort som skulle løse noen problemer med at bruke pc på tv skjerm. Har ikke prøvd den selv. Men ifølge en kompis skulle den fungere veldig bra, så man ungår det dårlige bilde på dashboardet i windows. I spill og film fra pc vil bildet normalt være ok uansett. Men på browser og i windows generelt har det ikke tidligere vært helt optimalt. Ellers er en løsning at sikre seg at den skjerm man skal bruke til PC støtter 1:1 pixelmapping og 4:4:4 full chroma så hver enkelt pixel har sin jobb. De fleste skjermer støtter nemlig bare 4:2:2 og da blir det faktiskt litt "blur" på pc

OBS! glemte at si at plasma generelt ikke er egnet til bruk med pc. For det første pga. inbrenningsfare og for det annet og vigtigere pga. langt de fleste plasma skjermer subsampler pc input dvs at de støtter kun 4:2:2 subsampling. Samsung og LG har noen plasma modeller som støtter 4:4:4 pc format hvis input blir satt som "pc". Men har ikke sett om det blir bra i praksis.

.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk linken min rett under for å se at det også kan finnes LCD med innsynsvinkel som fungerer, så ta gjerne med dette i betraktning LCD/plasma om også innsynsvinkel er avgjørende (heller ingen clouding, og ingen døde pixler som jeg faktisk har sett på nyere modeller).
    Bra demonstrert!

LCD må ikke være dårlig på innsynsvinkel. Derimot er det vanskeligere å trå feil i plasmaleiren dersom man ikke har masse kunnskaper. Jeg tror det ofte er det som menes når folk anbefaler plasma grunnet "bedre" innsynsvinkel.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som vil ha tv-er som er perfekte til alle formål bør kanskje senke forventningene et par hakk og prioritere riktig.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Darkside
    Hehe jeg tror nok de fleste har fått med seg at du syns plasma har såkalt "blur" men greit nok. Vil bare si her at jeg er litt enig i at lcd kan ha skarpere bilde enn plasma. Men er skarpheten rigtig og korrekt? Eller er den falsk og irriterende for den som ser etter ett optimalt bilde det er en annen sak. Det får bli opp til den enkelte. Desuten kan folk ha forskjelligt syn og synsfeil, nærsynet, langsynet, fargeblind osv. ting som gjør at en foretrekker den ene teknologi over den annen. Dette gjelder på film og spill fra konsoll altså ikke pc. .
    Hovedpoenget med å repetere dette med skarphet/blur, er at jeg personlig tror det er dette som er blant den viktigste hovedgrunnen til at mange ikke klarer å bli enig om hva som er best av LCD og plasma, og derfor mener jeg også man må selv finne ut av hva man foretrekker.

Noen bruker også å definere blur som "varmere", som en del foretrekker, men for min del er det skarphet, altså LCD som jeg foretrekker pga jeg finner det mest naturlig og behagelig. Derfor må man selv ut å se på flere skjermer med egne øyne for å få et inntrykk, og gjøre seg opp sin egen mening hva man foretrekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bruker også å definere blur som "varmere", som en del foretrekker, men for min del er det skarphet, altså LCD som jeg foretrekker pga jeg finner det mest naturlig og behagelig. Derfor må man selv ut å se på flere skjermer med egne øyne for å få et inntrykk, og gjøre seg opp sin egen mening hva man foretrekker.
    Mange, meg selv inkludert, synes ofte LCD skaper unaturlig skarpe bilder og farger. Plasma gir et mer "ekte" bilde i mine øyne.. Når det er sagt har jeg ikke sett en skikkelig kalibrert LCD av nyere modell, så det er mulig de begynner å nærme seg nå. Legger merke til at den nyeste Sony HX920'en har fått tildels ekstremt mye skryt av folk med peil.. ("Kuro-blacks" har vært nevnt f.eks. )

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode objektive bidrag i tråden.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •