Har TV-testene feil fokus ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Theater sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Har TV-testene feil fokus ?

Er i markedet etter nytt fjernsyn og har derfor lest gjennom en hel del TV-tester i løpet av de siste ukene. Når de negative sidene til et produkt oppsummeres nevnes stadig vekk:

- Ikke innebygget Wi-Fi
    - Ikke nettleser
    - Lite apps i applikasjonsmarkedet
    Svak formatstøtte. Nettfunksjoner er på plass, men gjennomføringen er for svak
    Ofte får TV-apparatene positivt omtale på områder som billedkvalitet, innstillingsmuligheter o.l., men de negative sidene, som nevnt ovenfor, trekker tydeligvis såpass mye ned at testerene konkluderer med en karakter midt på treet.

Etter min mening burde billedkvaliteten blitt vektlagt klart mest når en setter totalkarakteren på et TV-apparat. Har TV-testene feil fokus når "ekstrafunksjoner" vektlegges så mye ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor leser du disse "test"? Syns du har rett i at det virker litt useriøst. Men på andre siden legger jeg merke til at flertallet faktisk velger noe som design fremfor bilde kvalitet. Er ganske oppgitt over utviklingen egentlig :???:

Men sånn er det vel bare. Personlig driter jeg i ekstra funksjoner, prøver de vanligvis en gang og bruker de aldrig mer. Desuten syns jeg de fleste wifi og formatstøtte funksjoner er til pirat medieavspilling. Dvs. til de som nyter en nedlastet film i elendig kvalitet. Men smaken er som baken

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tv bør testes etter:
    1. bildekvalitet
    2. bildekvalitet (2.lydkvalitet for de som ikke kjører lyden via en stereo/reciver etc.)
    3. bildekvalitet (3.apps for de som ikke liker å ha en pc som fungerer mye bedre til surfing og ALT egentlig etc.)

I bildekvalitet legger jeg da alt fra evne til fargegjenngivelse, håndtere hurtige panoreringer, sortnivå osv.

Men det er stor forskjell på brukerene:

Flere av mine kamerater og venninner ville trolig valgt mulighet for facebook på bekostning av bildekvaliteten.

Min mor og far ville valgt den tv'n elkjip hadde lurt på dem som trolig var en restvare fra fjorårets modeller. Denne tv'n ville trolig også vist MYE farger! Slik at de deretter kunne skryte av hvor god tv de hadde kjøpt. "Se på de flotte gresslettene" -riktignok i fargeskalen "radioaktiv-selvlysende".

Min bror ville valgt en rimelig kjip tv ettersom; "bilde er for idioter" og heller lagt pengene stereo utstyr.

Mao. man skal ikke klage på testene for det finnes mange dumme forbrukere her i verden

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke si det er feil fokus å ha med funksjoner eller mangel på funksjoner i en oppsummering av positive og negative sider ved en TV. Alle sider bør jo være med slik at de som er ute etter slike funksjoner finner svar.

Men jeg er helt enig i at billedkvaliteten selvfølgelig må være hovedfokus. Og heldigvis virker det fortsatt være slik. I de bladene jeg leser er det i hvertfall det.

Personlig kunne jeg ikke bry meg filla om lydkvaliteten i en TV da det for meg aldri vil være aktuelt å benytte de innebygde høyttalerne i TV'n. Men jeg forstår samtidig at det bør nevnes i testene for at ikke disse skal være ufulstendige. Men jeg kan ikke tro at bedømmingen av lydkvlaiteten får særlig vekt i totalkarakteren allikevel.

Når det kommer til design er jeg faktisk opptatt av at TV's som skal hange på veggen min ser bra ut også med bildet avslått. Billedkvaliteten er fortsatt det viktigste, men design betyr noe det også. Ja takk, begge deler.

Når det gjelder wifi, apps og internet på TV'n, vet jeg ikke riktig hva jeg skal med det. Men jeg vil jo samtidig at TV'n jeg kjøper skal være mest mulig framtidsrettet, så jeg ønsker en Tv som får god omtale av features og funksjoner også. Det ene utelukker ikke det andre.

Men billedkvaliteten vil selvfølgelig alltid være hovedfokus. Og slik tror jeg virkelig det er for journalistene også selv om de tar med seg andre sider ved apparatne også

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel si at et generelt problem med 98% av testene i fagpresse er at skribentens smak avgjør resultatet, skribentens behov i sitt hjem avgjør ofte resultatet, og skribenten vil aldri kunne gi en konkret tilbakemelding om hvilken TV som passer best for den som leser testen. Dette er uavhengig av hva slags test det er, enten det er TV, hi-fi utstyr, biler eller brødristere.

Hadde man hatt TV-tester som utelukkende gikk på bildekvalitet hadde det jo vært ærlig nok, men ekstra funksjoner, apps og stæsj blir mer og mer vanlig på TV. Det bør også bli tatt med i vurderingen i mine øyne, men en totalvurdering er misvisende for brorparten av leserne; det beste er å ha en vurdering for bilde, en for apps, en for 3d osv. og ingen totalkarakter. Normalt ser forbrukerne kun på totalkarakteren, og ikke på alternativer de ikke har lest test på. De treffer derfor ikke nødvendigvis sitt eget behov.

Tester man en bil mot andre biler, så hadde det jo vært rart å kun se på kjøreegenskaper. Det er jo helt andre biler som har de beste kjøreegenskapene, enn de som har det folk flest setter pris på: OK stereo, navigasjon, koppholdere, bagasjeplass, OK motor osv. Ikke nødvendigvis den beste kjøreopplevelsen, men den beste totalopplevelsen.

Angående TV så beveger jo markedet seg dithen at en TV ligner mer og mer på et nettbrett eller en mobiltelefon i funksjonalitet; folk vil ha alt, et sted, uten å koble på masse ekstra utstyr. Om man da kun skulle sett på bildekvalitet, og utelukkende sett på en slik test og totalkarakter, ville selv den mest normale mannen i gata kanskje blitt skuffet når han manglet muligheter som streaming av bilder fra PC, får for få HDMI-innganger, ingen mulighet til å flytte lyden ut fra TV'en, mangler opptaksfunksjon i TV'en eller mangler tuner i TV'en til sitt riks-TV abbonement, og kjempedårlig innebygget lyd. TV'en var jo en testvinner!?

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    Man kan vel si at et generelt problem med 98% av testene i fagpresse er at skribentens smak avgjør resultatet, skribentens behov i sitt hjem avgjør ofte resultatet, og skribenten vil aldri kunne gi en konkret tilbakemelding om hvilken TV som passer best for den som leser testen. Dette er uavhengig av hva slags test det er, enten det er TV, hi-fi utstyr, biler eller brødristere
    Og etter det jeg har hørt fra diverse aktører så forventer nesten en del av disse testerene å få beholde et produkt for å gi en god omtale... Men dette går riktignok mest på stereo utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at det er unødvedig mye fokus på dilldall, som nettleser, mediastøtte og alt annet tull i tv'en. Surfe gjør jeg med pc'en, som er koblet til en pc-skjerm. Mediastøtte? Popcorn hour boksen min støtter det meste, null problem, hva skal jeg med støtte for media?

Enten har folk en pc som klarer å kjøre høyoppløst innhold, eller så har man en mediastreamer, er det virkelig et krav at en tv må støtte hd-xvid, mkv og den slags?

Jeg mener man bør legge mer vekt på bildekvalitet, ikke unødvendige funksjoner! Jeg føler at i nyere tester så er 50% av vurderingene basert på bildekvalitet og 50% på dilldall funksjoner! Ugh.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du kanskje kikke etter tester andre steder? Jeg synes for eksempel DinSides tester er alt for mye dilldall, men jeg kan virkelig anbefale:

hdtvtest.co.uk
    flatpanels.dk

Begge disse nettsidene vurderer i all hovedsak (2D) bildekvalitet. Andre funksjoner er nevnt, men inngår i liten del. Om det er trekk eller pluss for dilldall går dette svært tydelig fram i testene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •