Panasonic VT30 vs Samsung D8005

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic VT30 vs Samsung D8005

Hei,

Beklager på forhånd hvis denne kombinasjonen er tatt opp før, men klarte ikke finne noe. Mitt forsøk på hijacke den mest relevante tråden feilet.

Har sittet noen uker nå og fundert på ny tv. Etterhvert kom jeg frem til at det står mellom Pana sin VT30 (plasma) eller Samsung sin D8005 (LED). Jeg har en projektor i tillegg, hvis noen føler dette er relevant for forslaget om valg av tv

I dag hastet det plutselig litt mer da min nåværende Samsung 50" plasma bestemte seg for å ta kvelden (den skrur seg på (klikklyd), ikke noe bilde, og deretter rett av igjen (klikklyd)). Litt kjedelig, men nå var jeg uansett på jakt etter ny.

Størrelsen blir 55". Brukes primært til PS3 og blu-ray, veldig sjeldent tv, og streamer via Boxee Box også. Har kun erfaring med plasma, men har blitt nysgjerrig på LED, spesielt Samsung sin tynnrammede serie. Mye pga den initielle wow-fakturaen (lyssterk, fint design) som jeg antar vil dabbe etterhvert?

Har lest anmeldelser opp og ned og i mente, og ser jo at de fleste karaktermessig legger VT30 hakket over (med både seksere fra L&B og Hjemmekino), men det er noen tiltrekkende ved D8005 også. Karakterene er en ting, for innholdet i anmeldelsene gjør det mye vanskeligere å skille de to fra hverandre.

Så hvis dere har noen tips, erfaringer eller råd som kan vippe meg over til den ene leiren så hadde jeg satt pris på det. Cons and pros osv. På et eller annet tidspunkt må jeg bare skjære gjennom og håpe på det beste tror jeg

På forhånd takk for hjelpen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurder heller Sony hx920 istedenfor samsungen!
    Jeg sitter selv å vipper mellom vt30 og hx920

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har såvidt sett på det, men den ligger 4k høyere hvis jeg ikke husker feil, og det siste jeg trenger er flere alternativer Men takk for tipset, kan jo ta en liten ekstra titt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor sammenligner du panasonic plasma mot samsung led? Samsung har også en plasma serie hvor toppmodellen, PSxxD8005, er svært god. CNet har nettopp publisert sin test av plasmaen og den får der flere stjerner og høyere poengsum enn panasonic VT30.

Samsung PN59D8000 Review - Watch CNET's Video Review

Samsung D8005 finnes i 51, 59 og 64 tommer, hvor 64 tommeren for øyeblikket koster like under 30k.

Om 64 tommer er for mye kan det være en ide å vurdere samsung ps59d7005 som har samme panel som storebror, men mangler en del funksjoner som web-browser, skypefunksjonalitet og LCE (LOcal Contrast Enhancer) som du sannsynligvis ikke trenger uansett. D7005 koster 2k mindre enn panasonic men kan by på 4 tommer større skjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett og slett fordi det er de to jeg har lest om i det siste, som har dukket opp overalt, og har vært og sett på.

Jeg tror 59" ville vært smertegrensen da jeg har hyller på hver side av veggfestet mitt. 64" er mao uaktuelt. Finner ikke 59" i noen norske nettbutikker for øyeblikket, men kan gjøre noen bedre søk i kveld. 51" kan vel forsåvidt også, men ser for meg at 55" passer best slik oppsettet nå er i stua mi.

Takk for tilbakemeldingen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på denne; er det noen som vet hvilken av disse to som er best mtp gjenskinn?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brage
    Henger meg på denne; er det noen som vet hvilken av disse to som er best mtp gjenskinn?
    Har ikke sett dem ved siden av hverandre men D8005 har den blankeste fronten jeg har sett noengang. Rene speilet:shock:

Dette er dessverre en trend hos alle produsentene med unntak av Philips.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baj
    Har såvidt sett på det, men den ligger 4k høyere hvis jeg ikke husker feil, og det siste jeg trenger er flere alternativer Men takk for tipset, kan jo ta en liten ekstra titt
    Den er litt dyrere ja, men du får nok prutet den ned litt til et respektabelt nivå.
    HX920'n er den beste LCD tv'n som kan fåes kjøpt for penger!
    Ifølge tester så har den usedvanlig god innsynsvinkel til LCD å være..

Brukererfaringer fra AVS forum sier at den knuser D8000 (LED) på 2D!
    Når det gjelder 3D, så er plasma fortsatt å foretrekke...

Link til test
    Sony Bravia KDL-55HX923

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Har ikke sett dem ved siden av hverandre men D8005 har den blankeste fronten jeg har sett noengang. Rene speilet:shock:

Dette er dessverre en trend hos alle produsentene med unntak av Philips.
    Da har du ikke sett mange, for D8005 (plasma versonen) er faktisk bra på dette området. Holder den ikke mål for deg, ja da anbefaler jeg deg heller en matt LCD skjerm.

PS : Ta en titt på LG LE850N du. Da snakker vi speil effekt!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    Da har du ikke sett mange, for D8005 (plasma versonen) er faktisk bra på dette området. Holder den ikke mål for deg, ja da anbefaler jeg deg heller en matt LCD skjerm.

PS : Ta en titt på LG LE850N du. Da snakker vi speil effekt!
    Jo, jeg har sett mange

Jeg har ikke sett D8005 plasma versjonen på samme vegg som mange andre skjermer, kun LED.

Den henger på en vegg sammen med mange andre deriblandt LG på min lokale Expert butikk.

Det stemmer at den ikke er så mye verre enn alle de andre "toppmodellene ", men sammenliknet med Philips og de mindre Sony modellene er forskjellen enorm.

Dette er ett problem på alle modeller som har heldekkende frontglass.

Jeg skjønner at det sikkert selger å ha modeller som ser blanke og lekre ut i butikken, men det er ingen tvil om at det går ut over bildekvaliteten når man får den hjem i sin egen stue.

De aller fleste har TV'en i en stua.
    De aller fleste har vinduer og lamper i den samme stua.
    Når jeg betaler over 20K for en TV vil jeg gjerne at bildet skal være så bra som mulig i det rommet jeg skal bruke den.

Jeg har en "batcave" med projector hvor jeg ser film, men jeg ser TV med lyset på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har cnet publisert en direkte sammenligning av Panasonic VT30 og Samsung D8005.

Panasonic TC-PVT30 vs. Samsung PND8000: Which is the best TV of 2011 (so far)? - CNET Reviews

Samsung vant og ble kåret til beste TV så langt i 2011.

Edit: Merk at det her er tale om plasmaversjonen av D8005.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av David Katzmaier
    The VT30 has superior black-level performance and shadow detail, as well as arguably better video processing. The Samsung wins for color accuracy, 3D performance, and bright-room picture. The two were quite close in nearly every picture quality characteristic I test, and both TVs rightly earn their performance scores of 9, but the Panasonic's picture is still better overall in my opinion.
    Det er nok for meg til å velge VT30. Men man får sikkert mer for pengene ved å velge D8005.

Edit : Skulle VT30 sine problemer plage meg, så er det jo kjekt å vite at Samsung D8005 er en god backup TV å bytte til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Samsung klart å fjerne buzzingen på 2011 plasmaene?

Min ps58b855 fra 2009 buzzer så mye at jeg nesten får dott i øret, buzzer 2011 modellene like mye fraråder jeg deg på det sterkeste å kjøpe den!

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jo, jeg har sett mange

Jeg har ikke sett D8005 plasma versjonen på samme vegg som mange andre skjermer, kun LED.

Den henger på en vegg sammen med mange andre deriblandt LG på min lokale Expert butikk.

Det stemmer at den ikke er så mye verre enn alle de andre "toppmodellene ", men sammenliknet med Philips og de mindre Sony modellene er forskjellen enorm.

Dette er ett problem på alle modeller som har heldekkende frontglass.

Jeg skjønner at det sikkert selger å ha modeller som ser blanke og lekre ut i butikken, men det er ingen tvil om at det går ut over bildekvaliteten når man får den hjem i sin egen stue.

De aller fleste har TV'en i en stua.
    De aller fleste har vinduer og lamper i den samme stua.
    Når jeg betaler over 20K for en TV vil jeg gjerne at bildet skal være så bra som mulig i det rommet jeg skal bruke den.

Jeg har en "batcave" med projector hvor jeg ser film, men jeg ser TV med lyset på.
    Jeg har hatt noen plasmamodeller før og den siste var Pioneer 5090 og nå har jeg Samsung PS64D8005 og den er helt overlegen de andre når det gjelder refleksjoner(den er overlegen på de fleste andre områder også). Jeg ser også tv med lyset på, men bruker rullgardiner på vinduene (har 3 av de i kjellerstuen) hvis jeg ser TV når det er sol ute. Jeg ser refleksjoner i de mørkeste bildene på dagtid med lys i rommet men på kvelden med bare taklyset litt neddimmet er det ikke noe problem i det hele tatt. Og i mine øyne er topplasmaene overlegne topplcd på det meste, men nå har ikke jeg sett de siste Sony modellene da.

Uansett er jeg meget godt fornøyd med min Samsung og det ble bare enda bedre etter Gorm sitt besøk i går.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SteffenJ
    Jeg har iallefall ikke hørt noe om problemer med buzz på 2011 modellene. Tror ikke D8005 er noe verre enn VT30 her iallefall.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SteffenJ

Min ps58b855 fra 2009 buzzer så mye at jeg nesten får dott i øret, buzzer 2011 modellene like mye fraråder jeg deg på det sterkeste å kjøpe den!
    Min har en svak buzzing, men det er ikke noe å snakke om da jeg må gå helt frem til skjermen og høre godt etter for å høre den. Men dette kan variere fra skjerm til skjerm innenfor samme modellserie.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært på Elkjøp Lørenskog for å sammenligne disse to TV'ene selv!

Har lest meg lettere gal på reviews i et par måneder, og er faktisk ennå mere forvirret nå som jeg har sett de selv. Synes begge skjermene sliter med gjenskinn, til tross for at det var noe dempet belysning over TV seksjonen. Dette gjelder vel omtrent ALLE tv'er nå dessverre, men det er langt mindre synlig på de tilsynelatende sortere LED tv'ene.

Begge skjermene ser også overraskene "grå" ut sammenlignet med den mye omtalte Samsung 8005 LED tv'n som utvilsomt stjeler showet hver gang jeg går inn i en butikk fysisk. Er faktisk såpass ille at jeg vurderer å dumpe plasma til fordel for LED nå.. Synd den stopper på 55" bare..

Dessverre bruker jeg TV mye til fotball og hockey, og da er plasma fremdeles klart best virker det som..

Basically; Jeg gir opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Plasma trives ikke i godt opplyste rom, så det er ikke noe rart at samsung og panasonic sine plasma tv'er ser grå ut. VT30 har bedre sortnivå enn LED utgaven av D8005!

Selv var jeg innom en expert butikk igår, og så en VT30. Jeg fikk ikke så mye inntrykk av den, fordi det var ganske lyst, men kanskje mindre lys enn i elkjøp butikken. Den så grei ut, men det blir mye bedre når tv'en kommer på stueveggen, og lyset dempes, og tv'en kalibreres. Det er også noe man må ta i betraktning, at ikke tv'ene er skikkelig kalibrert.

Det blir noe helt annet når man får med tven hjem.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fwtt
    VT30 har bedre sortnivå enn LED utgaven av D8005!
    Ser jo absolutt alle "ekspertene" sier det, men i butikken var det definitivt ikke riktig i alle fall. Jeg satte på THX modusen til Panasonicen og var overhodet ikke imponert når jeg sammenlignet med Samsungs LED, som så vesentlig mørkere ut. Hadde store problemer med å overbevise kona om at det fantes noen som helst rasjonell grunn til å kjøpe noe annet enn D8005 LED'en. Selv om jeg prøvde meg på hele regla du kom med i forrige post.. :P

Jeg har hatt to plasma'er på rad nå og var 100% sikker på at jeg skulle ha en igjen, men nå sliter jeg skikkelig..

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en butikk med nærmest fult flomlys, så er det vel ikke så rart at sortnivået på en plasma ser dårlig ut. Ser du på TV og film i tilsvarende omgivelser hjemme, så er det ganske spesielt. De aller fleste bruker TVen sin på ettermiddag/kveld og da er det relativt lite lys ute bortsett fra noen måneder i året. Så da koker det ned til hvor mye lys du har i rommet når du ser på TV.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •