Panasonic claims solution to plasma 'black level fade' problem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic claims solution to plasma 'black level fade' problem

Panasonic claims to have solved the problem of 'black level fade' in its 2011 plasma TVs. A material change was the solution to the problem, which could lead to a reduction in black levels over a period of several years.

A Panasonic spokesman quoted on website CNET said that a design change in the company's 2011 plasma TVs allows them to maintain a relatively constant depth of black, or black level, over their life spans. Black level contributes directly to contrast ratio, and is regarded as one of the most important measures of television picture quality.

"The engineers made significant changes to the internal panel materials...to improve the luminous efficiency of the panels," said Bill Schindler, technical consultant to Panasonic. "In so doing they had a byproduct effect, which allows them to not adjust the black levels over the panel aging time." Schindler stated that the changes apply to every Panasonic TV in the company's 2011 lineup.

The black level changes, which were evident over thousands of hours of life span, were different to the changes seen in the initial "break-in" period of 100 to 200 hours during which black levels can actually improve slightly. Schindler went on to say that this behavior is consistent with expectations.

Panasonic claims solution to plasma 'black level fade' problem | Home Cinema Choice: AV, surround sound and TV reviews

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var på tide at dem gikk ut med det synes jeg! Da håper jeg dette stemmer, for jeg skal nemlig ha meg en VT30.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "... allows them to maintain a relatively constant depth of black, or black level, over their life spans."

De uttrykker seg veldig forsiktig og har vel ikke sagt at problemet er borte. Som jeg sa i en annen post er det en fyr som driver med kalibrering av tv-er som allerede har målt økninger i 2011-gen også... så jeg tror nok jeg tar de uttalelsene med en klype salt

De hadde jo "løst" det på 2010-modellene også...

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slc : Hva hadde han målt av forandring i sort nivå på 2011 modellene da? Rart noen har fått 1500-2000 timer allerede på TV'er som knapt har vært på markedet...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    "... allows them to maintain a relatively constant depth of black, or black level, over their life spans."

De uttrykker seg veldig forsiktig og har vel ikke sagt at problemet er borte. Som jeg sa i en annen post er det en fyr som driver med kalibrering av tv-er som allerede har målt økninger i 2011-gen også... så jeg tror nok jeg tar de uttalelsene med en klype salt

De hadde jo "løst" det på 2010-modellene også...

Det skal et par tusen timer til før man evt. merker noe forskjell, som betroz skrev så er det veldig rart, med tanke på hvor ny den er.

Og Panasonic påsto aldri at problemet var borte i 2010, de skrev at det skulle skje mer gradvis. Noe det ikke gjorde, et par hundre timer ekstra pr "justering" er ikke hva jeg vil kalle gradvis.

Men nå har de gått ut og sagt at problemet er borte, og er det ikke det, vel, da kan man som forbruker klage, og vise til Panasonic sin uttalelse. Er det ikke fikset så har de gjort det store, ved å faktisk uttale seg om at det er fikset.

Jeg skal gå for VT30, og er det noe problem, så leveres den tilbake igjen. Jeg ser mye film, så det skal ikke mange månedene til før jeg når et par tusen timer. Og jeg kommer også til å følge med på utanlandske sider som avsforum, hdj osv.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fwtt
    Det skal et par tusen timer til før man evt. merker noe forskjell, som betroz skrev så er det veldig rart, med tanke på hvor ny den er.

Og Panasonic påsto aldri at problemet var borte i 2010, de skrev at det skulle skje mer gradvis. Noe det ikke gjorde, et par hundre timer ekstra pr "justering" er ikke hva jeg vil kalle gradvis.

Men nå har de gått ut og sagt at problemet er borte, og er det ikke det, vel, da kan man som forbruker klage, og vise til Panasonic sin uttalelse. Er det ikke fikset så har de gjort det store, ved å faktisk uttale seg om at det er fikset.

Jeg skal gå for VT30, og er det noe problem, så leveres den tilbake igjen. Jeg ser mye film, så det skal ikke mange månedene til før jeg når et par tusen timer. Og jeg kommer også til å følge med på utanlandske sider som avsforum, hdj osv.
    6*30=180... Blir vel fort nærmere ett år?? :-D

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen to that

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    slc : Hva hadde han målt av forandring i sort nivå på 2011 modellene da? Rart noen har fått 1500-2000 timer allerede på TV'er som knapt har vært på markedet...
    Beklager, jeg blandet sammen litt. Fyren hadde sagt at de ville øke, ikke at testeksemplaret hans hadde (Dette er en som har gode kontakter innad i Panasonics ingeniørteam og som aldri før har kommet med uriktige opplysninger vedrørende sånne ting, så det er ingen grunn til å tvile. Problemet er bare at Panasonic nekter å oppgi detaljer rundt dette. De har sagt at de har gjort noe med det, men de sier ikke hva.. noe jeg mener er lite taktisk av dem med tanke på 2009-2010-katastrofen).

Jeg er skeptisk men jeg følger med, for jeg må sannsynligvis bytte den jeg har i løpet av neste år. Men om dette med floating whites er like ille på de som kommer til europa nå som det jeg så demonstrert i en video så er 2011-modellene glatt strøket av lista for min del uansett hvor lite sortnivået måtte forringes over tid. Fant ikke igjen den videoen nå, men det var ILLE og langt mer plagsomt enn floating blacks noen gang kommer til å være.

Vet jeg virker veldig negativ, men jeg har på ingen måte hatt noen gode erfaringer med Panasonic.. ever. Jeg tenkte kanskje de hadde skjerpa seg da jeg bestemte meg for å gå for Panasonic-plasma siden "alle" skryter så av det, men akk...

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av David Katzmaier
    Today a representative for Panasonic told CNET that a design change in the company's 2011 plasma TVs allows them to maintain a relatively constant depth of black, or black level, over their life spans.

The change represents an improvement over 2009 and 2010 designs, which evinced worse black levels as they aged, as tested by CNET.

"The engineers made significant changes to the internal panel materials...to improve the luminous efficiency of the panels," said Bill Schindler, technical consultant to Panasonic. "In so doing they had a byproduct effect, which allows them to not adjust the black levels over the panel aging time."

Schindler also confirmed that the changes apply to every Panasonic TV in the company's 2011 lineup.

To test this statement, CNET will continue aging and periodically measuring the 2011 Panasonic plasmas we have in-house, as well as compeditive plasmas from LG and Samsung this year.

For the sake of clarity, it's worth noting that these changes over thousands of hours of life span are different from changes we've noted during the initial "break-in" period of 100 to 200 hours, during which black levels actually improve slightly. We mentioned to Schindler that the TC-P55VT30 we're reviewing now behaved this way, and he told us that behavior was consistent with his expectations.

Black level contributes directly to contrast ratio and is one of the most important aspects of television picture quality.
    Lyver Panasonic her og sort nivået er synbart dårligere etter f.eks 1-2 år, så blir dette vel en reklamasjon sak. Eller garantisak.

Jeg tar sjangsen og skal ha meg en 65VT30. Må se mye film i de 4 ukene etter jeg har kjøpt den...hehe. (innen Elkjøp's 30 dager)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyver Panasonic her og sort nivået er synbart dårligere etter f.eks 1-2 år, så blir dette vel en reklamasjon sak. Eller garantisak.

Jeg tar sjangsen og skal ha meg en 65VT30. Må se mye film i de 4 ukene etter jeg har kjøpt den...hehe. (innen Elkjøp's 30 dager)
    De har jo formulert seg veldig forsiktig. Det ville vært mye mer beroligende om de ikke var så kjipe og nektet å si eksakt hva de har endret og hvordan de mener at de har taklet problemet. Jeg er litt spent på hvordan S20-en min holder seg, men blir den veldig dårlig etter kort tid så kommer jeg til å forsøke reklamasjon jeg også for det står jo ingen steder at man må regne med dette. Og hadde jeg visst det var så ille før jeg kjøpte, så hadde jeg ikke kjøpt.

Jeg håper jo på at de har redusert problemet, men jeg avventer uten videre store forhåpninger Jeg fant for øvrig den videoen jeg nevnte i mitt forrige innlegg, og det står i kommentarene at det var forventet en firmware-fix for dette, så da håper jeg virkelig det gir en vesentlig bedring i forhold til det man ser for det ville definitivt vært en dealbreaker for meg. Floating blacks er som sagt ingenting å snakke om i forhold :P

YouTube - ‪Panasonic VT30 neoPDP 2011 Fluctuating Gamma / Brightness bug‬‏

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har jo formulert seg veldig forsiktig. Det ville vært mye mer beroligende om de ikke var så kjipe og nektet å si eksakt hva de har endret og hvordan de mener at de har taklet problemet. Jeg er litt spent på hvordan S20-en min holder seg, men blir den veldig dårlig etter kort tid så kommer jeg til å forsøke reklamasjon jeg også for det står jo ingen steder at man må regne med dette. Og hadde jeg visst det var så ille før jeg kjøpte, så hadde jeg ikke kjøpt.

Jeg håper jo på at de har redusert problemet, men jeg avventer uten videre store forhåpninger Jeg fant for øvrig den videoen jeg nevnte i mitt forrige innlegg, og det står i kommentarene at det var forventet en firmware-fix for dette, så da håper jeg virkelig det gir en vesentlig bedring i forhold til det man ser for det ville definitivt vært en dealbreaker for meg. Floating blacks er som sagt ingenting å snakke om i forhold :P

YouTube - ‪Panasonic VT30 neoPDP 2011 Fluctuating Gamma / Brightness bug‬‏

Vel, blir sortnivå dårligere er det bare å reklamere. Jeg klaget på min G15, og det gikk igjennom, ser ikke noe grunn til at det skal bli noe problem.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, blir sortnivå dårligere er det bare å reklamere. Jeg klaget på min G15, og det gikk igjennom, ser ikke noe grunn til at det skal bli noe problem.
    Og kjøper man toppmodellen, 65VT30, så skulle det bare mangle om man ikke får ny TV mener nå jeg. Blir sort nivået dårlig om 10 år så driter jeg langt i det for da har jeg kjøpt ny TV uansett. Men innen 5 år er helt uakseptabelt i min bok.

slc : Folk henger seg veldig opp i den videoen... Virker som noen folk på nettet driver å SER etter de problemene besatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kjøper man toppmodellen, 65VT30, så skulle det bare mangle om man ikke får ny TV mener nå jeg. Blir sort nivået dårlig om 10 år så driter jeg langt i det for da har jeg kjøpt ny TV uansett. Men innen 5 år er helt uakseptabelt i min bok.

slc : Folk henger seg veldig opp i den videoen... Virker som noen folk på nettet driver å SER etter de problemene besatt.
    Jeg snublet helt tilfeldig over den, og jeg så umiddelbart hva problemet var. Uten å se spesielt mye etter det. Det er jo det stikk motsatte problemet som floating blacks :P (som jeg også la merke til med en gang, uten å se etter det og lenge før jeg hørte om fenomenet... jeg trodde til og med lenge det var noe dynamisk kontroll som lot seg slå av, hehe)

Er det like ille som det der på ny firmware så blir det aldri noen 14. generasjons Panasonic på meg om jeg så fikk den kastet etter meg i hvert fall Men de har jo lovet en fix på dette i det minste...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du fortelle meg fremgangsmåten her? Hvordan beviste du at det var blitt dårligere? Dette er absolutt interessant...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du fortelle meg fremgangsmåten her? Hvordan beviste du at det var blitt dårligere? Dette er absolutt interessant...
    Det var ikke bare dårlig sortnivå, men også IR. Og bevise det? Når en skjerm går fra ganske sort, ikke bezel sort, men likevel sort til kullgrå så holder det. Det er forverring i kvalitet så det holder, og utifra alle tester på nett, og utifra mine egne øyne så skal ikke sortnivå være grått på en G15. Jeg sendte den inn til Komplett, som sendte den videre til Panasonic, og fikk iløpet kort tid beskjed om at jeg fikk tilbake alle pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke bare dårlig sortnivå, men også IR. Og bevise det? Når en skjerm går fra ganske sort, ikke bezel sort, men likevel sort til kullgrå så holder det. Det er forverring i kvalitet så det holder, og utifra alle tester på nett, og utifra mine egne øyne så skal ikke sortnivå være grått på en G15. Jeg sendte den inn til Komplett, som sendte den videre til Panasonic, og fikk iløpet kort tid beskjed om at jeg fikk tilbake alle pengene.

Spørs om det vil bli like smertefritt for min del Jeg kjøpte hos netshop, som jeg har funnet ut har parallellimportert den, så Panasonic Norge vil jo ikke ha noe med den å gjøre. Grunnen til at jeg lurte på dette med bevis er vel dette med at det faktisk finnes de som ikke ser denne forskjellen (utrolig nok).

Dette med IR er vel også et poeng ja, for det blir jo mye verre med mer lysstyrke. Jeg får se hva som skjer den dagen denne er grå. Jeg skal bort til en med samme modellen som meg i dag som har hatt den på i over 2000 timer, så da får jeg se hvordan den ser ut når jeg først er der

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jo tatt helt av. Jeg har to Panasonic TX-P50VT20E nå, og den ene er bare et par uker gammel, den andre har gått over 2000 timer. Jeg kan i grunnen ikke se at den eldste skjermen har noe dårligere sortnivå enn den nyeste (har dog ikke målt, men ser film i et helt mørkt rom uten lys). Om det skulle komme et skifte på f.eks. 3000 timer, så kan jeg vanskelig se at det blir et problem med VT20. Sortnivået er i hvert fall "godt nok" så langt (gamma må stå på 2,4 fordi den reelt måler omkring 2,2 i flere av modusene).

Den Panasonic V10`n jeg hadde tidligere, var derimot grå som en mus etter 2000 timer. Så jeg her er det for mye synsing når enkelte sammenlikner disse skjermene.

For de som lurer på dette med 50 Hz; VT20 VAR et rent helv...på sport (fotball, sykling osv.) før det kom en software-oppdatering. Etter dette ble gjengivelsen på hurtige 50 Hz bevegelser meget bra, forutsatt at en vet hvilke funksjoner som må deaktiveres på skjermen (det er en del RIKTIGE valg må gjøres).

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    J.Haugen : Elkjøp her i Skien har en 65VT20 som har stått på hver ukedag siden August i fjor, og jeg kan ikke se at den har fått noe dårligere sort nivå etter mine øyne. Denne burde sikkert ha 2500 timer vil jeg tro. Men med måleutstyr så kanskje det ville vist litt forskjell hva vet jeg.

Du snakker om riktige instillinger. Er det noe jeg bør huske på å stille på i menyen på min kommende VT30? Burde kanskje tatt dette per PM menne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •