Hvordan "kjøre inn" en ny plasma TV i starten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan "kjøre inn" en ny plasma TV i starten?

Mens jeg venter på min Panasonic 65VT30 så tenkte jeg skulle lage en tråd om noe jeg antar opptar fler enn bare meg. Jeg har lest på nettet at experter anbefaler å kjøre "slides" på TV'n i 100-150 timer før man bruker den. Da skal alle fosforcellene bli likt kjørt inn over hele skjermen eller noe sånt. Andre sier at man kan bare sette TV'n i f.eks THX modus og kjøre alt av film og TV programmer i fullskjerm de første 100 timene.

Gorm eller dere andre som har vært i gamet en stund, hva anbefaler dere? Mener dere virkelig at jeg må vente med å se filmer i letterbox før det har gått hele 100-150 timer? Hva anbefaler dere meg og andre her lurer jeg på da.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har 2 plasma skjermer Pioneer og LG og har aldri kjørt inn noe og har ikke merket problemer av noe art. Sikkert greit å kjøre inn hvis man ønsker å kalibrere skjermen for å få den optimal, da den slites litt mer i starten og setter seg litt. For oss andre holder det å være litt obs på og ikke kjøre for mye film og PC spill i starten og dermed fordele slitasjen ut over hele skjermen.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg gjorde før full kalibrering var: Kjørte skjermen med lav kontrast (50-60). Kjørte full zoom/skjerm på alle bilder inkl 2,35:1. Kjørte hvitvask annen hver dag de første 14 dagene ca 5-10 min pr gang. Økte kontrasten gradvis. Kjørte i ekspert1 modus på LG hele tiden.
    Brukte strøm sparing hyppig.

Tok første måling og lett kalibrering etter ca tre uker. Første komplette kalibrering etter ca 4 mnd.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte inn min G10 med den dvden som ligger et eller annet sted på forumet som går igjennom alle farger gradvis. Jeg har primært brukt min TV som skjerm og jeg har ikke hatt noen problemer med innbrenning. Var forsiktig med å la samme bildet stå lenge.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rs_bandit : Etter det jeg vet så setter THX modus ganske lav kontrast og lysstyrke, og er derfor folk sier den blir litt blass når det er mye lys i rommet. Sikkert derfor jeg har lest at det går fint bare å sette THX modus på VT30.

Hva menes egentlig med hvitvask? Kan man ikke bare la TV'n vise "snø bilde" i 5-10 min da? Hørt det gjør samme nytten.

Jeg skal koble en PC til min VT30 slik jeg har på min gamle TV. Jeg har satt skjermbeskytter til å komme på etter 3 min, så lar ikke Windows desktopen stå unødvendig lenge der. Så bruker jeg Media Player Classic: Home Cinema til å spille av MKV filer. Her kan jeg zoome inn slik at filmene er i fullskjerm. Burde gå greit dette? Eller burde jeg ikke bruke PC'n i det hele tatt de første par ukene?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint å bruke pcen, men du kan ikke la statiske ting vises for lenge i strekk. Da kan det bli innbrent.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man zoomer ut så alle logoer blir borte er det ingen vits å kjøre lav kontrast da det ikke er noe som kan brenne seg inn da. Kjør med riktig kontrast og zoom ut bildet og kjør skjermvask en gang annehver dag så får du fort de 100-150 anbefalte timene, det var sånn jeg gjorde det på min Samsung PS64D8005 og den ble helt perfekt...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg justerte ned kontrasten og så hele Lost. TV-en ble meget motstandsdyktig mot det meste.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freonor
    Det går fint å bruke pcen, men du kan ikke la statiske ting vises for lenge i strekk. Da kan det bli innbrent.
    Hva er "for lenge". Snakker vi 1 time, 5 timer, 10 timer, èn dag?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må skille mellom permanent innbrenning og IR her da. Panasonic garanterte iallefall for at fjor årets VT20 skulle tåle et statisk bilde opp mot 4 døgn(!) før det ble permanent innbrent. Det vi snakker om her er image retention (IR). De fleste TV kanaler har en logo, så blir vanskelig å unngå den...

Jeg var innom testen til VT30 hos Flatpanels.dk og i de kalibrerte innstillingene til Rasmus stod kontrast til 36. Noe som iallefall er lavt nok vil jeg tro. Men bildet blir som jeg sa blasst i veldig lyse omgivelser så klart, men bra på kvelden.

Så egentlig det jeg bør tenke på er å sette den i THX modus, noe som gjør at kontrasten er lav, samt kjøre det meste i fullskjerm da. Som sagt så har alle TV kanaler logo, så bli vanskelig å unngå den. Men min 4 år gamle plasma fikk aldri slike TV logoer innbrent....så tviler sterkt at VT30 får det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av hva da? Bruk den så mye du vil så lenge du ikke viser statiske objekter. Dersom du har type logoer elelr HUD eller desktop eller liknende så bør du ikke gå over 1 time. Helt i starten kan det være mye også

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    rs_bandit : Etter det jeg vet så setter THX modus ganske lav kontrast og lysstyrke, og er derfor folk sier den blir litt blass når det er mye lys i rommet. Sikkert derfor jeg har lest at det går fint bare å sette THX modus på VT30.

Hva menes egentlig med hvitvask? Kan man ikke bare la TV'n vise "snø bilde" i 5-10 min da? Hørt det gjør samme nytten.

Eller burde jeg ikke bruke PC'n i det hele tatt de første par ukene?
    THX dark peleier å ha ganske lav kontrast ja. På LG så ligger std verdi på 80 på Ekspert meny og min har nå 94 og dette fungerer fint. Kjørte 50 i kontrast første 2 dager men var raskt opp på ca 70 etter litt over 1 uke. Panasonic har ikke hvitvask så vidt jeg vet(har ikke kikket på VT30 enda).
    Snø i bilde gjør nytten ja med å "renske" panelet og sørge for jevn slittasje av cellene.

Vil ikke anbefale å kjøre mye hvitvask unødvendig på de skjermer som har dette da det sliter på cellene. Kun ved behov!

Det vil gå fint å bruke PC så lenge en passer på ikke statiske bilder samt høy kontast/mye lys i bilde. Å bruke PC som film viser seg jeg på som null problem. Da kan det være verre med ren surfing i mange timer.

Det viktigste er å variere bilde og dekke hele skjermen. Min LG har ikke hatt IR problemer med logoer selv om den har stått på samme tv kanal 1 dag i strekk f.eks under ski WM. Kan kun se kort antydning til IR etter lang film i 2.35:1 men dette forsvinner iløpet av 2-3 min.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar rs_banditt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    Vi må skille mellom permanent innbrenning og IR her da. Panasonic garanterte iallefall for at fjor årets VT20 skulle tåle et statisk bilde opp mot 4 døgn(!) før det ble permanent innbrent. Det vi snakker om her er image retention (IR). De fleste TV kanaler har en logo, så blir vanskelig å unngå den...
    Dette vil jeg gjerne ha en referanse til... for når man snakker med Panasonic så vil de ikke gi noen som helst garantier i forhold til dette. De vil ikke engang gå inn på hvorvidt det er snakk om minutter eller timer før man får problemer.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slc : Panasonic hadde fortalt Elkjøp dette i fjor. Hvor sant det er kan jeg ikke si.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får jeg til å vise snø på en Panasonic VT 20?

Dersom jeg setter antennekontakten rett i TV uten at antenneledningen er i vegguttaket så blir skjermen bare svart.

Har fått innbrenning fra TV2 Nyhetskanalen nede til venstre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt 3-4 plasmaer og har aldri gjort noen ting ved innkjøring. Har aldri hatt noe problem. Om man står i flere timer på en kanal kan det bli midlertidig innbrenning, men det forsvinner fort.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med innkjøring av plasma har mer å gjøre med at alle cellene over hele panelet skal bli likt innkjørt.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres nesten ut som att det går greit å bare sette på ett par filmer uten logo å div i full skjerm å la di surre å gå men, å mulig kjøre hvitvask en gang om dagen i løpet av en uke eller noe. Å vente opp til 4mnd med å kalibrere skjermen sikkerlig høres vanvittig ut! Eller?

Sitat Opprinnelig postet av Freonor
    Jeg kjørte inn min G10 med den dvden som ligger et eller annet sted på forumet som går igjennom alle farger gradvis. Jeg har primært brukt min TV som skjerm og jeg har ikke hatt noen problemer med innbrenning. Var forsiktig med å la samme bildet stå lenge.
    Du husker ikke hvor du fant denne filmen?
    ----------------------------------------------------------
    En annen ting:

"(3) Adjust the CONTRAST setting at or below 50% on your new plasma TV. These days most plasma TVs are preset to either peak or very high contrast (also called picture setting on many TVs). This forces phosphors to glow more intensely, which decreases the length of time necessary for burn-in to occur. Our advice is to reduce the contrast setting to 50% or less for the first 200 hours of use. And, be sure to avail yourself of your plasma's anti-burn-in features."

Kilde:

Plasma TV Buying Guide: Plasma TV Reviews, HDTV Ratings, Pricing and Comparisons

50% minde en max? Så hviss du kan stille lystyrke fra 0-100 så skal den stå på 50 om jeg har forstått dette rett?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •