Årets beste TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Årets beste TV?

Hei.

Nå er det på tide å kvitte seg med M86'en, og jeg er på utkikk etter en ny TV. Dette skulle dog vise seg å være lettere sagt enn gjort.

Jeg har den siste tiden fulgt nøye med på den svært så etterlengtede Panasonic VT30. Denne vil jeg tro mange har hatt svært høye forhåpninger til, men nå viser det seg altså at den har flere irriterende feil, som gjør at folk bytter den igjen. Disse feilene inkluderer bl.a. 'brightness-fluctuation' (lysstyrkehopp), som visstnok kan ødelegge seeropplevelsen for mang en sjel. Jeg har enda ikke sett en VT30 utstilt, så jeg er fortsatt usikker på om dette vil plage meg personlig, men jeg har en anelse om at dette kan bli svært irriterende over tid.

Her om dagen stakk jeg innom Hi-Fi-klubben, og der hadde de utstilt den nye Samsung PS51D8005. Den sto ute i butikken, og ikke i noe demo-rom, og selv i så lyse omgivelser klarte den å imponere meg, med både godt sortnivå, fine farger og svært god bildekvalitet. Jeg ble heller ikke mindre interessert da en ansatt fortalte meg at den ikke hadde blitt kalibrert enda. Det eneste de hadde gjort var å bytte til Film-modus. Jeg er dog ikke like informert om feil på Samsungs plasmaer - er det mange feil med 8000-serien? Færre eller flere enn Panasonic VT30?

Og hvilke LED-skjermer kan egentlig hamle opp med disse? Den nye Sony HX920? TV'en vil bli brukt til både SD- og HD-sendinger, samt mye Blu-ray og spilling på 360 og PS3. Da vil vel plasma egne seg best, såvidt jeg har forstått?

Dette var slett ikke lett, og andres syn og tips tas imot med stor takknemlighet!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Pana VT30 og Sony HX920 er tingen hvis du vil ha det beste!

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig ting å huske er at ingen TV er perfekt. De problemene som VT30 liksom skal ha varierer. Noen som har den sier de ikke ser det, mens andre gjør det. Kommer sikkert an på hvor følsom og oppmerksom man er. Men hvis man sitter å SER etter feil, ja da finner vel man feil ved mange ting tror jeg... Får man en TV som har feil man ikke godtar, så sender man den i retur. På den måten er det kjekt med Elkjøp sin 30 dager returett.

I følge tester så skal VT30 ha bedre bildekvalitet enn Samsung D8005 plasma. Sony HX920 skal også være bra, men for meg som ikke godtar noe under 60 tommer...så ble det 65VT30 gitt

Får min i slutten av Juni hvis Panasonic klarer å levere da...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HX920 skal vel komme i 65" versjon etter hvert. Eller er denne kansellert?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    I følge tester så skal VT30 ha bedre bildekvalitet enn Samsung D8005 plasma.
    Hvilke tester er det? Kan du linke?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hvilke tester er det? Kan du linke?
    Mine kilder er folk på Highdefjunkies forumet. Sjekk denne tråden : Official Panasonic TC-PXXVT30 Owner's Discussion
    Blandt annet har VT30 bedre sort nivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine kilder er folk på Highdefjunkies forumet. Sjekk denne tråden : Official Panasonic TC-PXXVT30 Owner's Discussion
    Nå...
    Får vel ikke gå i fellen og undervurdere sammy sin toppmodell nå, tror man heller burde vente til det kommer skikkelig test. PsXXC7705 kom jo veldig bra ut på tester ifjor og tviler på at PsXXD8000 blir så mye dårligere, tvert imot!

Tror dog at Samsungen blir litt bedre/føles bedre jo større skjerm det blir.

Vi får vente med og konkludere til det komme flere skikkelige subjektive tester, for jeg tror VT30 og D8000 følger hverandre veldig tett som ifjor med VT20 og C7705.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har kikket litt rundt der, men finner ingen linker til tester direkte mot Samsung 8005 plasma. Klarer du å lokalisere noen? Samsungen skal ha minst like bra sortnivå som VT20. Og VT 30 skal være marginalt bedre enn VT20 i følge FlatpanelsHD • View topic - Panasonic VT30 review online.
    Jeg vurderer sterkt en av disse skjermene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha... bombe! folk på Panasonic sitt offisielle forum mener Panasonic er bedre enn Samsung! Nei, nå ble jeg overrasket gitt.

Uansett hvem som blir best skiller det nok svært lite fra hverandre.
    Problemet til Panasonic da, vs. Samsung er at Samsung priser produktene sine slik at "alle" kan skaffe seg en 65"

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror HX920 blir definitivt noe av det råeste på markedet i år. Selv i film modus har denne en ekstrem dynamikk i bildet, veldig plasma aktig og den er helt rå på bevegelser med litt tweaking av motion flow funksjonen.... 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chad B på highdefjunkies har en review av 65VT30 hvor den blir sammenliknet side-by-side med 64D8000:
    Review: Panasonic TC-P65VT30 plasma

Ikke noen klar seier i noens favør der. Nå skal det sies at NA modellene sliter litt med kalibrering, så mulig VT30 gjør seg bedre om det kommer en firmware fix. Sortvivået blir nok ikke forbedret, men det er bedre lysutbytte og farger de håper på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Jeg tror HX920 blir definitivt noe av det råeste på markedet i år. Selv i film modus har denne en ekstrem dynamikk i bildet, veldig plasma aktig og den er helt rå på bevegelser med litt tweaking av motion flow funksjonen.... 8)
    Hei, har du sett den selv ? evt. hvor og hvilken størrelse ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom og så på PS51D8005 igjen idag. Fantastisk 2D-kvalitet, men 3D'en virket bedre på UE46D8005. Nå skal det sies at plasmaen ikke var kalibrert, mens LCD'en var det. Er dét grunnen til at 3D'en var mer imponerende på LCD'en, eller er den bedre ellers også?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett noen offesielle tester av Samsung D8005 plasma ute enda. Det er stort sett forum brukere som har sett denne i butikk eller vært så heldig å teste den side om side med VT30 privat. Begge har sine sterke og svaker sider, akkurat som det var i fjor. Men iallefall en proff kalibrator fra Highdefjunkies forumet, D-Nice, anbefaler VT30. Man gjør vel ikke feil valg uansett hvilken man velger.

Jeg personlig satser på 65VT30 fordi den har 1 tomme mer og har bedre design + at den skal ha referanse 3D. Men ja den er dyr...så kanskje D8005 gir mer for pengene

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chlo
    Chad B på highdefjunkies har en review av 65VT30 hvor den blir sammenliknet side-by-side med 64D8000:
    Review: Panasonic TC-P65VT30 plasma

Ikke noen klar seier i noens favør der. Nå skal det sies at NA modellene sliter litt med kalibrering, så mulig VT30 gjør seg bedre om det kommer en firmware fix. Sortvivået blir nok ikke forbedret, men det er bedre lysutbytte og farger de håper på.
    Sitat Opprinnelig postet av Chad B @www.highdefjunkies.com

Comparison with Samsung PN-64D8000:

I just happened to have a similar sized and freshly calibrated Samsung sitting right next to the VT30, so I couldn't resist a quick face-off. 1080P/24 HDMI from the Blu Ray player was sent to a high quality HDMI distribution amplifier, and both displays were calibrated to around 40 fL peak light output give or take a few percent. The room was totally dark except for at the very beginning. The Samsung was evaluated with Cinema Smooth turned off since it degrades the black level. Both 96 and 60 Hz modes were sampled on the VT30.

Lights on, power off:
    The VT30 was a little more reflective. Both plasmas stayed fairly dark, retaining good contrast with moderate ambient light.

Lights off, test patterns:
    The D8000 looked brighter and a purer white when displaying a full white field.
    Looking at a moving white bar, I was able to see slight signs of the DSE on the D8000: the movement of the bar caused the screen to appear to have dirty fingerprints or smudges on it. The effect was only noticeable with this test pattern.
    With a very dark PLUGE image, I could see the VT30's blacks were just barely darker to the eye in 60 Hz mode. It was such a slight difference, though, that I would definitely not be able to see it except in this instance where they were side by side in a pitch black room. However, the VT30's blacks became slightly darker with the 96 Hz mode engaged, and the difference became easier to identify.

A gray ramp looked a little off-white on the VT30 and purer on the D8000. The optimal brightness setting floated by about 1 click worth on the D8000 depending on the picture content, though neither the D8000 nor the VT30 were rock solid.

Lights off, video material:
    I saw that shadow detail was exaggerated but neutral toned on the VT30. Dark suits and hair were not quite as dark as I was used to seeing them, which could be a good or bad thing depending on your room lighting. On reference grade material in a dark room, it looked a bit on the washed out side of neutral.
    The D8000's presentation was a little more exciting and detailed.

Because Cinema Smooth was turned off, the D8000's pans were a little herky-jerky. The VT30's pans and motion looked good in both 60 Hz and 96 Hz modes, though 96 Hz mode is more correct for most Blu Ray material.

The D8000's flesh tones were nearly spot on at first (just a tiny bit too pink), and with a slight tweak of the red CMS adjustment I was able to get incredible flesh tones. On the other hand, the VT30's flesh tones were a little less rich and a little too bland, though they were unoffensive. If you routinely find yourself reducing color, the VT30 would be more to your liking.
    I looked very closely at the letterbox bars on a 2.40:1 movie and couldn't see any floating blacks on the VT30. However, there was some subtle pumping going on above black; a slight dynamic action in the grayscale and gamma as APL changed. That's not too uncommon in plasmas, but some are more stable. The D8000 was similar.

With bright images the D8000 came away looking purer and more detailed. For instance, clouds just looked more true to life on the D8000, and some of the daylight scenes in The Dark Knight had more detail and verve.
    Jeg er sikker på at begge disse to er gode TV'er. Og jeg har langt fra bestemt meg for hverken den ene eller den andre.
    Men i denne sammenligningen synes jeg ærlig talt Samsungen kommer minst like godt ut av som Panasonicen.
    Panasonicen har en ørliten fordel på sortnivå. Men det virker å være svært marginalt. Panasonicen har også en fordel på panoreringer hvor Samsungen hakker litt hvis man ikke benytter "Cinema Smooth". Hvor mye hakking det er snakk om, er vanskelig å bedømme. Alternativt kan man slå på "Cinema Smooth". Men dette går igjen litt utover sortnivå (av en eller annen grunn...) Hvor mye sortnivået kompromiteres ved bruk av "Cinema Smooth", er heller ikke beskrevet.
    På resterende punkter virker det være fordel Samsungen.

For min del virker denne duellen i øyeblikket å vippe ørlite i Samsung sin fordel. Men jeg vil absolutt sjekke ut begge to i levende live før jeg tar noen avgjørelser.
    Jeg må innrømme jeg er veldig spent på Sony KDL-60NX720/920 også. Jeg vil ikke uten videre avfeie disse skjermene heller.
    Dette blir spennende :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var samme konklusjon jeg trakk. For min del ble valget avgjort siden D8005 kunne leveres nesten 2 mnd før VT30. Hadde ikke det vert tilfellet er det ikke godt å si hvilken jeg hadde endt opp med.

Panoreringer på D8005 er over middels for 24 Hz materiale, men det er jo selvsagt lagt opp til å bruke Cinema Smooth funksjonen. Om du ser film i et rom som ikke er helt mørkt vil ikke degraderingen i sortnivå med CS merkes. I et helt mørkt rom er det derimot synlig. For å sette det litt i perspektiv så er vanlig 24 Hz panoreringer på D8005 er bedre enn W5000 projektoren jeg hadde før, og også bedre enn Pioneer TVer (som fikk litt kritikk for dette). D8005 er altså ikke dårlig på panoreringer, det er bare det at du ikke kan aktivere funksjonen for å gjøre bevegelsene bedre (enn utgangspunktet) uten å inngå kompromiss.

Sony NX tror jeg ikke har noe å stille opp med mot disse. Må nok opp på HX920.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chlo
    Sony NX tror jeg ikke har noe å stille opp med mot disse. Må nok opp på HX920.
    Ja, det var egentlig HX720/920 jeg tenkte på og i 65". Og da er vel eneste alternativ HX920?.. Men jeg er redd den blir så mye dyrere enn PS64D8005 at den priser seg ut. Er det satt noen prisantydning på KDL-65HX920 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    55HX920 ligger på ca 27000, så 65HX920 blir garantert en del dyrere enn 64D8005. Vil tippe 65HX920 blir ca 10000 dyrere enn 55".

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    65HX920 kommer nok til å ligge på samme prisnivå som 65VT30. Av de to så kommer VT30 først på markedet slik det ser ut nå. LG kommer også med sin nye "Nano" serie av bak-LED TV'er med lokal dimming.

Skal du ha ny TV på 60" eller større nå, så står det mellom 65VT30 og 64D8005 ganske enkelt. Klarer du å vente noen måneder så kommer 65HX920 og LG sin Nano med i vurderingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp har tilbud på PS518005 nå, for de som er interessert! 13980 kr, hvis jeg husker rett!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •