Min Pioneer kuro takler ikke DVD,noen som kan hjelpe

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min Pioneer kuro takler ikke DVD,noen som kan hjelpe

Kjøpte meg "brukt"pioneer 50 "Kuro her om dagen, kjempe fornøyd med bilde,helt til jeg koblet opp min DVD/HDD spiller (også den pioneer), den har HDMI ut. Greia er at bilde fra DVD,n ikke er skarpt Har prøvde i noen timer å endre det meste av innstillinger,men uten resultat.

Er det slik at min Pioneer Kuro,ikke takler DVD format? Har prøvd å kjøre scart,component og HDMI kabel,men alle tre gir det samme uskarpe bilde....????

Klarer ikke kuro,n å skalere opp DVD format,er det der skoen trykker?

Ellers så har jeg kanon bilde på Tv signalet fra fibernett (Altiboks)

Tips mottaes med stor takk.... frustrert her kan du si........

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sander Akerholt
    Kjøpte meg "brukt"pioneer 50 "Kuro her om dagen, kjempe fornøyd med bilde,helt til jeg koblet opp min DVD/HDD spiller (også den pioneer), den har HDMI ut. Greia er at bilde fra DVD,n ikke er skarpt Har prøvde i noen timer å endre det meste av innstillinger,men uten resultat.

Er det slik at min Pioneer Kuro,ikke takler DVD format? Har prøvd å kjøre scart,component og HDMI kabel,men alle tre gir det samme uskarpe bilde....????

Klarer ikke kuro,n å skalere opp DVD format,er det der skoen trykker?

Ellers så har jeg kanon bilde på Tv signalet fra fibernett (Altiboks)

Tips mottaes med stor takk.... frustrert her kan du si........
    Det kan være at bildet blir skalert i flere omganger eller at det blir skalert et annet sted enn signalet fra fibernettet.

Du må nok opplyse om hvilken oppløsning du kjører ut fra henholdsvis DVDen og fibernett mottageren.

Nå kjenner ikke jeg Pioneer TVer, men på de fleste Samsung TVer er det separate innstillinger for hver HDMI kontakt. Hvis det er dette på din TV kan det være at f.eks. TVen kjører med overscan på DVDen men ikke på fibernett mottageren.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første - hva slags KURO har du - det finnes en del modeller ?

Min KRP 500M gir i alle fall konge bilde. En stund siden jeg brukte DVD spiller, men men Philips Blu-ray gir i alle fall meget bra bilde enten det er Blu-Ray eller en skjelden gang en DVD jeg spiller. En stund siden jeg mekket på innstillinger men skal ta en titt i kveld.

Du har ikke koblet inn oppskalering på spilleren din - la Pioneer Kuro skalere bildet. Den gjør trolig best jobb.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modellen jeg har er pioneer PDP-507XA.Den har 2 HDMI og 3 scart utganger
    Greia er den at uansett hvilken type DVD spiller jeg kobler opp,med eller uten HDMI blir bilde uskarp. Er ingen teknisk hifi freak,men opptatt av god bildekvalitet. Har gjort meg grundig kjent med oppsette på Tv,n,men finner ikke ut av dette her,virker for meg som opp tv,n ikke klarer å behandle/skalere DVD format??

Hvilken utgang bør jeg velge på tv,n Hdmi,scart eller Component?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modellen jeg har er pioneer PDP-507XA.Den har 2 HDMI og 3 scart utganger
    Greia er den at uansett hvilken type DVD spiller jeg kobler opp,med eller uten HDMI blir bilde uskarp. Er ingen teknisk hifi freak,men opptatt av god bildekvalitet. Har gjort meg grundig kjent med oppsette på Tv,n,men finner ikke ut av dette her,virker for meg som opp tv,n ikke klarer å behandle/skalere DVD format??

Hvilken utgang bør jeg velge på tv,n Hdmi,scart eller Component?
    HDMI vil normalt være best fordi signalet da går digitalt hele veien.
    Med SCART eller komponent vil signalet gå digitalt -> analogt -> digitalt som kan redusere kvaliteten.

Men du må opplyse hvilken oppløsning DVD spilleren sender ut.

Denne siden Pioneer PDP-507XA produktinformasjon Hjemmekino.no sier at oppløsningen på TVen er 1365x768.

Dersom spilleren sender ut 1080i/p så skaleres bildet fra DVDen først opp fra 720x576 til 1920x1080 i DVD spilleren og deretter ned til 1365x768 i TVen.
    Kanskje klipper også TVen bort noen piksler langs kantene på det mottatte bildet før det skaleres ned, også kallt overscan.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folken,s

Ny her inne,så jeg suger til meg det jeg kan få av info her inne:-D

Dvd/HDD spiller,n min er en Pioneer DVR-560H-K harddisk DVD opptaker.
    Og jeg mener bestemt den sender ut 1080i singnal,finner forøvrig ikke noe valg i oppsette på den??? (mangler litt på min kompetanse tenker jeg...?)

Og også prøvd å koble opp andre DVD spillere,men da kun via scart. Bilde som kommer opp på Tv,n er av samme kvalitet USKRAPT

Så av den grunn tror jeg det er noen innstillinger på Tv,n som er feil.

Håper på flere svar her.....:?

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje støyreduksjon står på maks.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sammenligner bildet fra en DVD-plate med høyoppløselig materiale som Blu-Ray-filmer, datamaskinbilder eller moderne spillkonsoller, vil bildet fra DVD alltid oppfattes uskarpt. Poenget med de høyoppløselige kildene er nettopp å gi detaljerte bilder på en høyoppløselig skjerm som du har kjøpt.
    DVD er tilpasset CRT-teknologi med interpolerte bilder og "analog" oppløsning, og ikke moderne pixelbaserte skjermer med bilder som tegnes fullstendig hver gang.

Det er riktignok spillere og skjermer som oppskalerer og konverterer DVD-kildesignaler mye bedre enn andre, men bildet vil alltid oppleves uskarpt om du sammenligner det med bilder fra nyere formater.

Jeg antar at din kombinerte opptaker og avspiller ikke har verdens beste oppskalerings-/konverteringsegenskaper, og anbefaler slik som andre har gjort her å sende signalet ubehandlet ut fra spilleren og inn i TV-apparatet. Det vil si 576i og 50 hz over HDMI.

Du kan alltids skru opp skarpheten i TV-menyen for å skape en illusjon av bedre skarphet fra kilden, men det medfører andre problemer, som hvite "haloer" rundt objekter avhegig av oppskarpingsnivået.

Med en slik TV burde du kjøpe deg en Blu-Ray-spiller og begynne å samle Blu-Ray-filmer i stedet. Det vil gi deg en mye bedre bildeopplevelse.

P.S. Som Spareblære skriver, bør du skru av funksjoner som støyreduksjon og bevegelseskompensasjon etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å følge tipsa her ikveld,så for vi se...

Ang Blue-Ray,joda skal ha meg det,men hva med opptak som jeg har på min HDD?

Finnes det gode kombo løsninger å få idag som gir deg HD kvalitet på opptagene man legger på Hardisken og samtidig spiller Blur-ray og Dvd?

En ting til når jeg sier "uskarpt",så er det faktisk det,man kan se et slags dobbelt speilbilde av både tekst å bilde,må da gå ann å få dette vesentlig bedre....eller?

Uansett et flott forum det her,er opptatt av hifi,men ikke vært på denne her hylla før:-?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et "dobbelt speilbilde" høres ut som enten

a) Du har koblet spilleren din med SCART, kompositt eller andre signaler til TV-apparatet og det skaper problemer.

eller

b) Det kun gjelder opptak lagret i spilleren som er tatt opp fra analoge sendinger. Har du prøvd med en DVD-plate i spilleren og ikke bare opptak?

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD:
    Home/menu - HDMI/bildeutgang - forsikre deg om at HDMI er prioritert.

TV:
    1)
    Forsikre deg om at HDMI og tilhørende kanal er valgt.
    2)
    Finn HDMI i setup, benytt videosignal til valgt inngang, og velg riktig signaltype (RBG, YUV).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Koble til KUN HDMI på DVD/HD spiller.

2: Sett HDMI til 576i i Spilleroppsett under video output.

3: Bildeformatet i spillern skal stå på 16:9 (mener dette er std i denne spiller kommer ikke på).

4: Sett tvn i kino modus og naturlig scan/16:9. Slå av alt av bildebehandlig i under menyer.

5: Sett tvn i RGB.

Pioneer 507 er en HD Klar men ikke full HD! Så 720P vil mest sannsynlig fungere bedre enn f.eks 1080i. Men det beste er å la Skjermen ta all scalering derfor 576i utfra spillern.

Litt eldre spillere ala din er nok desverre ikke like god på DVD som ny/dyrere spillere.

Å husk dritt signal inn er dårlig bilde ut! Så har du f.eks tatt opp via antenne analogt inn på spillern så blir desverre ikke resultatet bra uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fulgt rådene dere er....

Fant innstillingene omsider på DVD/HDD spiller,n, og joda den stod til 1080i
    endret den til 576k. Det gjorde sitt kan du si. Avspilling av DVD er nå akseltabelt,speilbilde er borte. Mine tidligere opptak på HDD var også akseltable.

Det gjenstår en grei her, Opptak fra fibernett(Altiboks motorola boks) til HDD,n min er fremdeles helt håpløst dårlig. Ut fra Altiboks er det kun mulig å kjøre scart til DVD/HDD.HDMI,n bruker jeg på Tv,n.

Hva gjør jeg med problemet?

Altiboks tunerer har jeg satt til å kjøre 1080i,har også prøvet 720,men det gav det samme bilde, er det slik at jeg også her må ned til 576k for at den vil snakke sammen med min HDD???, Det kan jeg jo ikke leve med. Da blir det ny tuner med hardisk fra Altiboks isåfall.Vil jo ha med meg HD kvaliteten fra den ut.

Finnes det god Opptagere på markede i dag,som løser dette problemet tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra at bildet er blitt litt bedre. Desverre så støtter ikke Scart mere enn 576i så den kan ikke overføre HD som du har oppdaget.

Så vidt jeg kjenner til så finnes det ikke mulig for å kopiere signaler lovelig over HDMI. Ergo blir alle opptak i SD. Så da må du nok kjøpe en harddisk tuner fra Altibox for å få HD kvalitet.

Det du evt kan prøve er å sette AV1 på altibox til RGB hvis mulig. Samme setter du AV2 inn på Pioneer HDD til RGB hvis mulig så får ihvertfall maks utav scart kablen

Går ikke RGB så er S-video nest beste. CVBS er ikke bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altiboks tunerer har jeg satt til å kjøre 1080i,har også prøvet 720,men det gav det samme bilde, er det slik at jeg også her må ned til 576k for at den vil snakke sammen med min HDD???, Det kan jeg jo ikke leve med. Da blir det ny tuner med hardisk fra Altiboks isåfall.Vil jo ha med meg HD kvaliteten fra den ut.
    HDD-opptakeren din støtter ikke HD-signaler, så hvis du vil ha HD-kvalitet kan du rett og slett ikke bruke den boksen.

Nei.

Det er kopibeskyttelse i HDMI-signalene, og systemet er designet for at man ikke skal kunne ta opp via HDMI. Det er noen systemer som lar deg ta opp via komponentkabel i 1080i, men kabel-TV-leverandører har begynt å begrense oppløsningen over komponent til 576i. Jeg vet ikke om Altibox gjør dette ennå, men Get innførte det for ett års tid siden på sine HD dekodere.

Dekoder med harddisk er det eneste praktiske alternativet for å ta opp i HD kvalitet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fulgt rådene dere er....

Fant innstillingene omsider på DVD/HDD spiller,n, og joda den stod til 1080i
    endret den til 576k. Det gjorde sitt kan du si. Avspilling av DVD er nå akseltabelt,speilbilde er borte. Mine tidligere opptak på HDD var også akseltable.

Det gjenstår en grei her, Opptak fra fibernett(Altiboks motorola boks) til HDD,n min er fremdeles helt håpløst dårlig. Ut fra Altiboks er det kun mulig å kjøre scart til DVD/HDD.HDMI,n bruker jeg på Tv,n.

Hva gjør jeg med problemet?

Hva bruker du opptakeren til? Det høres ut som du tar vare på opptakene over tid, og ikke bare tar opp et program du vil se senere og så slette det etterpå. Stemmer det? I så fall er nok opptak relativt problematisk, ettersom jeg ikke tror noen av Altibox' opptakere lar deg lagre filer "utenfor boksen", altså flytte filer over til en ekstern harddisk og hente dem frem igjen senere.

Om du derimot er på utkikk etter en opptaksmulighet der du sletter opptak etter at du har sett dem, har Altibox egen dekoder/opptaker (PVR) (som du skriver selv) som nok blir den letteste løsningen for deg. Da slipper du også en ekstra boks og en fjernkontroll.

Alternativt kan du si opp Altibox-abonnementet og kjøpe abonnement fra Canal Digital eller Riks-TV der jeg mener du får tak i opptakere der du kan overføre til ekstern harddisk. Jeg er dog ikke helt sikker på akkurat dette punktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar igjen,Gått det finnes slike som dere:-D

Jeg tror nok det blir en pvr fra altiboks her. Det at jeg ønsker å ha en ekstern HDD er at jeg har muligheten til å brenne ut i ny å ne. Har også et Videokamera som jeg "tømmer" i HDD igang i mellom.

Så man kan ikke få i "pose og sekk da".... En blu-ray,med hardisk og brenner,med hdmi ut og inn...?

Min altiboks tuner lar meg ikke velge RGB på Av1 når jeg velger hdmi desverre
    så mine opptak blir helt ubruklig.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mange HDMI innganger du har på TV'n men trenger du flere kan du skaffe deg en HDMI switch. Det fleste nyere forskerkere har en slik innebygd og det finnes vel også serparate HDMI swicher å få.

En annen vei å gå kan være å bruke komponent kabel fra DVD eller Alitbox tuner. Med en god kabel kan den gi deg nesten like bra bilde som HDMI, kanskje enda til bedre på en så gammel TV da komponent vel var standarden den gang den kom, og HDMI var noe nymotens saker.

Ellers er det vel ikke så lett å brenne ut noe fra en Altibox tuner tror jeg, og har heller ikke prøvd da jeg ikke helt ser poenget.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •