Så stort TV som mulig til 15-20k, sitter 5m unna, Film/PC :) :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Så stort TV som mulig til 15-20k, sitter 5m unna, Film/PC :) :)

Heihei godtfolk :-D

Overskriften forklarer det meste! Jeg trenger råd om hva jeg kan kjøpe her uten å bajse på leggen!

Sitter ganske langt unna TV´n, type 5-6m, og den svette 40"´eren jeg har nå holder rett og slett ikke mål på den avstanden :flire:

Jeg bruker TV´en aller mest til PC-bruk, nest mest til filmkikking og noe spilling om jeg får tid til sånt moro. Jeg har ikke noe imot Plasma, men jeg kan si med en gang at jeg er livredd for innbrenning! Stresser ofte mye med altmuligrart når jeg først er hjemme en sjelden gang så løper ofte fra alt sammen mens TV´en står på PC-desktop og blir gjerne borte/ute og rører på gården i flere timer før jeg kommer inn igjen, derfor er jeg redd for innbrenning.... Og f.eks ved et vors osv hvor samme bildet blir stående lenge.

Så hva mener dere? : -) Burde jeg vurdert projektor også kanskje? Har god plass til lerret, men får ikke helt mørk stue så den måtte funket bra i litt lys isåfall.

Spent på svar!

Mvh

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg ville valgt projektor+lerret. Min. 106" på den avstanden - gjerne større også. For eks. lyssterke Benq W6500 + et rammelerret fra avshop?
    Får en mye større opplevelse for penga vs. en flat-tv. My two cents
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter 2,5 unna en 60". Ingen problem. Litt distraherende ved nyhetssendinger kanskje at nyhetsdamen er litt større enn virkelig størrelse, men i alle andre sammenhenger utmerket. På 5m kan du og bør du ha større 65" er vell det største som er mulig å få til en "normal" pris.
    Innbrenning har jeg ikke sett noe til på min LG PK250 etter 6 mnd, hvor jeg bruker den som pc skjerm 2-8 timer om dagen.

Projektor er mye morsommere på tingene du nevner, men man klarer ikke å leve med kun projektor. Det har jeg og mange andre prøvd. Skal du bare ha 1 bildefremviser må det bli en stor TV.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å snakke om at hvis man skal ha en projektor med like godt sort nivå som de beste TV'ene, så blir det fort kostbart.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner... : )

Hvorfor klarer man ikke å leve med kun projektor?....hehe

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt småskeptisk til dette med projektor, men er veldig fristende!

Var noen dyre lerreter dog :shock: Hvilket burde jeg isåfall gå for som ikke koster flesk? Ser mange velger Optoma-projektorer også, men BenQ er bedre valg kanskje?

Anyways, på TV-fronten vurderer jeg Sony Bravia KDL-55EX710 og KDL-60EX700

Hva forskjellen på 700 og 710 tilsier har jeg ikke peiling på, bortsett fra at 710 har nettverk. Noen som vet dette? Hva skal man med nettverk på en TV egentlig?! :shock:

Ser etter min mening ut som mye bæng 4 the buck. Kjøpte 46tommeren til fatter i 50årsgave og blei ganske positivt overrasket over bildet Er veldig fornøyd med Sony-tv´er generelt fra tidligere også

Sony Bravia KDL-60EX700 - Priser og omtaler - TV - Prisguide.no

Sony Bravia KDL-55EX710 - Priser og omtaler - TV - Prisguide.no

Det "skremmende" er jo at man får toppmodellplasmaer til samme pris og størrelse, derfor klarer jeg liksom aldri legge plasmaen heelt bort under vurderingen :P Men så var det dette med PC-bruken da..

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Litt småskeptisk til dette med projektor, men er veldig fristende!

Var noen dyre lerreter dog :shock: Hvilket burde jeg isåfall gå for som ikke koster flesk? Ser mange velger Optoma-projektorer også, men BenQ er bedre valg kanskje?

Anyways, på TV-fronten vurderer jeg Sony Bravia KDL-55EX710 og KDL-60EX700

Hva forskjellen på 700 og 710 tilsier har jeg ikke peiling på, bortsett fra at 710 har nettverk. Noen som vet dette? Hva skal man med nettverk på en TV egentlig?! :shock:

Ser etter min mening ut som mye bæng 4 the buck. Kjøpte 46tommeren til fatter i 50årsgave og blei ganske positivt overrasket over bildet Er veldig fornøyd med Sony-tv´er generelt fra tidligere også

Sony Bravia KDL-60EX700 - Priser og omtaler - TV - Prisguide.no

Sony Bravia KDL-55EX710 - Priser og omtaler - TV - Prisguide.no

Det "skremmende" er jo at man får toppmodellplasmaer til samme pris og størrelse, derfor klarer jeg liksom aldri legge plasmaen heelt bort under vurderingen :P Men så var det dette med PC-bruken da..
    Tror ikke inbrenning er noe å bekymre seg over lenger på nye plasmaer

Projektor er absolutt å anbefale. Er bare noen som foretrekker å trykke på en knapp, og alt er oppe å går etter et par sekunder. Projektor tar fort 20 sekunder. Pluss at det kan bli dyrt med pære-utskiftning etterhvert som timene flyr.

Men - for min del får jeg såpass mye glede av stort bilde, at jeg klarer å leve med litt pærekostnader, og oppstartstid.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har pr idag to plasma TV'er, en 46" pana 2008 og en 60" LG 2010 som begge brukes til diverse HTPC aktiviteter uten at jeg noen gang har sett fnugg av antydning til innbrenning. Mistenker denne problematikken er sterkt overdrevet med mindre du spiller ekstremt mye, i lange økter, og da spill med fast HUD.

Ellers skal jeg oppgradere fra 60 til 65 i stua nå, og jeg sitter 3-4 meter unna. Tommelfingerregelen er rett og slett; kjøp så stor skjerm du får lov til av kjerringa, uten unntak.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ungkar og spellemann så sånnsett er det ikke no problem :lol:

Litt småkåt på projektor igrunn. Sålenge den kan levere greit bilde selvom det er moderat med lys i rommet. Også må jeg finne meg et lerret som ikke koster en arm :roll: Har 0 peil på projektor, bortsett fra at jeg vet det finnes LCD, DLP og det andre greiene, hehe. Fikser projektoren Aspect Ration osv sjæl, eller må jeg stille inn huene på personer etter øyemål? :P Regner med jeg går for et 16:9 lerret da isåfall. Er de rullelerretene de selger på Komplett noe tess? Eller er rullelerret fyfy

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på relativt korte bytteintervaller på pærer (2-4000 timer) ville jeg vært mer bekymret for projektor enn for plasma.
    :wink:

Innbrenning var et reelt problem på noen modeller for mange generasjoner siden og på feilvarer. Samt på tv-er hvor anti-innbrenning av en eller annen grunn er avslått og kontrast står på fullt fra dag en.

Jeg gjør akkurat som deg, går fra tv-en og surrer med andre ting. Skal bare gjøre noe som ikke tar lang tid, så tv-en kan bare være påslått. Jada, men så roter jeg med hundre ting eller begynner å pusse på en modellbil.
    :???:

Plasmaen min er noen år gammel. Og den hadde vært på markedet lenge da jeg fikk den billig hos komplett. En Samsung. Riktignok med pikselshift-teknologi. Dvs. at bildet forflyttes en linje eller to ved satt intervall. Dette forhindrer skadelig innbrenning.
    Retentions (midlertidig innbrenning, ufarlig for skjermen) får jeg likevel når tv-en viser stillbilde av hvit tekst mot sort bakgrunn over lengre tid.
    Det er ikke verre på tv-spill. Tvert imot. Jeg syns avtrykk etter HUD's forsvinner raskere enn tekst.
    PC-bakgrunn/internett gir sjelden avtrykk.

Uansett, all midlertidig innbrenning forsvinner av seg selv iløpet av minutter og sekunder. Og dette på en tilårskommen billigplasma, altså.
    Nytt er mye bedre!
    Panasonic er imidlertid flinkest i klassen.

Les også hva brukere av Din Side skriver:

Kjøpte en plasma tv fra Panasonic i fjor sommer.
    Bruker denne som hoved PC-skjerm sammen med en gammel liten LCD skjerm.
    Siden jeg har LCD'en på bordet og plasmaen innat veggen foregår all nettsurfing, chatting o.l. på LCD'en, og plasmaen står og viser wallpaper eller spotify ofte i timevis.
    Og jeg har enda ikke sett ett hint til innbrenning av bildet!
    Har en samsung 50" plasma.
    Har som artikkelforfatter alltid vært skeptisk til å spille for lenge etc, spesiellt når man kan se elementer fra spillet igjen i skjermen etter å ha spillt i 1-2 timer-.- Så den ultimate testen fikk jeg ufrivillig da skjermen var i standby på stuepc, og jeg i farten koblet telefonen til lading via usb port på pc'n. Da jeg plugget den ut og løpte for å feire jul våknet pc'en til live bak min rygg, og fyrte opp tv'n med en eller annen idiotisk melding om at jeg hadde lugget ut telefonen for fort. Jeg kom tilbake 24timer senere, tv'en var glodvarm og jeg var sikker på at hele €"! måtte kondemnerest. Men jammensanten hentet den seg nesten like fort inn som mine 1'timers gaming økter. Imponert! Konklusjon: Frykt ikke!
    Har også en Samsung 50" (530) plasma der innbrenning skjer.
    Man kan fint lese spillelisten fra Spootify på skjermen når den har stått på en time eller to, men etter kun 3-4 minutter med film eller TV, så er innbrenningen borte.
    Har hatt 60PK250 siden juli i fjor-er meget fornøyd!! Har spilt GT5 i maange timer uten at bilde har brent seg fast. Viktig og aktivere orbiter og ha kalibrert skjermen via ISF menyene.
    Har en panasonic 42" plasma, kjøpt sept. 08 til 7000,-. Glemte denne på med statisk bilde i 15 timer i strekk mens jeg var hos venner, og kom hjem til brent bilde. Men dette fadet etter 3 min, og var helt borte etter 10 Så kan bare støtte det andre her sier; fastbrenning er ikke noe å være redd for!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo veldig lett å få det til å virke uproblematisk ved å kun sakse fra alle som ikke har hatt problemer Det er bare å ta en kikk på diverse forum, så vil du se at det har vært en del problemer med nyere TV-er fra alle produsentene mtp IR som ikke forsvinner eller bruker laaang tid på å forsvinne.

Problemet virker å være størst på 3D-variantene, trolig fordi de har sterkere kontrast. Man skal ikke være overparanoid, men samtidig skal man ikke undervurdere problemet. Jeg sleit en del med IR på min 2010-modell Panasonic i starten. På TV og film er det ikke noe problem nå, men jeg skal ikke spille voldsomt lenge før jeg har svak IR som henger igjen ofte i et par dager. Flaks for meg at jeg spiller sjelden

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den biten dekkes av disse linjene innledningsvis: Innbrenning var et reelt problem på noen modeller for mange generasjoner siden og på feilvarer. Samt på tv-er hvor anti-innbrenning av en eller annen grunn er avslått og kontrast står på fullt fra dag en.

Permanent og midlertidig innbrenning er ikke et problem, generelt sett. Da er det meningsløst å sakse fra de med problemer når hensikten er å rette opp en debatt i ubalanse. Ellers vil trådstarter og andre nysgjerrige få eller beholde et unødvendig negativt og skjevt inntrykk. Én person i tråden som det sakses fra har et problem. Vet vi noe om årsaken? Nei!

Selvsagt opplever enkelte personer problemer. Slik er det med alle ting.
    LCD-eiere kan få døde piksler. Skal man basere anbefalinger på det grunnlaget og slik bidra til å holde liv i frykten, eller skal man sakse fra de som er fornøyde og som sannsynligvis representerer flertallet?

Til enhver tid finnes det hylekor på internett som jamrer og bærer seg for et eller annet. Det kan ofte gi inntrykk av et stort problem. Disse utgjør likevel en dundrende minoritet. Folk flest bruker ikke AVforum eller lignende fora. Dessuten uttaler mange seg av uvitenhet, noen har fått feilvare, og noen er LCD-fanboys og har alltid vært det.
    Andre har et problem som kunne vært unngått dersom de var medlemmer, mens noen kan unngå problemer dersom de leser seg til kunnskaper før de eventuelt begynner å syte.

Altfor mange kjører på med butikkinnstilling og maks kontrast fra første dag, uvitende eller uten respekt for innkjøringsfasen. Panasonic plasma skal riktignok være innkjørt fra fabrikk, men det er uansett smart å justere kontrastnivået til et minnelig nivå den første tiden. Da gis den statiske spenningen i cellene tid til å reduseres slik at høy kontrast senere ikke gir skadelig innbrenning.

Som du er inne på er det noen merker og modeller som er mer utsatt for innbrenning enn andre. Derfor skrev jeg Panasonic er imidlertid flinkest i klassen. Selv Panasonic-kunder har vært uheldige, men sjansen for å være det er så mye mindre enn hva disse personene alene eller i fellesskap gir uttrykk for på internett, at det er helt latterlig å basere seg på det. Spesielt ettersom plasma har så mange gode kvaliteter, særlig i forhold til pris og størrelse.

Jeg har som nevnt denne gamle Samsungen. Broren min har en gammel Panasonic 50". Vi har ennå til gode å oppleve noe mer enn veldig midlertidige innbrenninger etter laaange pausebilder.

Derimot opplevde jeg en voldsom innbrenningslignende reaksjon på en omtrent like gammel 37" Toshiba LCD. Noe som riktignok forsvant fort.

Selv har jeg nettopp erstattet plasmaen med en litt mindre LCD m/LED. Dette fordi jeg ville gjøre det enklere å flytte tv-en når projektoren skal brukes. Den eldgamle plasmaen veier litt mer enn hva korsryggen min liker.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Selv har jeg nettopp erstattet plasmaen med en litt mindre LCD m/LED. Dette fordi jeg ville gjøre det enklere å flytte tv-en når projektoren skal brukes. Den eldgamle plasmaen veier litt mer enn hva korsryggen min liker.
    Du lifter vel ikke med korsryggen? :-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir til at man bøyer seg de siste centimeterne når tv-en løftes ned. Og på grunn av fasong og størrelse på tv-en står man i en rar stilling for å løfte den fra gulvet og opp på benken igjen.

Jeg presterte å pådra meg to ryggskader i tolvårsalderen. Det kjennes godt ennå.
    :roll:

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er projektorer mtp latency, input lag osv forresten? Hører noen snakker om 60-100ms, da er isåfall DÉT uaktualt :P

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være en nokså målbar lag på projektorer. Men er du en hardcore gamer med nesten overnaturlige evner ettersom du legger merke til en forsinkelse på 0,1 sekund?

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tv til 15-20k

enkelt kjøp samsung psc7000 serien 63 tommer ble nylig kåret til årets tv av lyd og bilde fikk også best i test i hjemmekino

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Det kan være en nokså målbar lag på projektorer. Men er du en hardcore gamer med nesten overnaturlige evner ettersom du legger merke til en forsinkelse på 0,1 sekund?
    Tja.....du aner ikke hvor irriterende akkurat det der er, når du vrir deg rundt på f.eks Battlefield og bildet henger etter :P Så er du dau før du ser det sjæl Hadde en 16ms skjerm for et års tid siden og det var et reint *******! :???: Er jo ikke mye jeg har tid til sånt lenger, men fy dæven **** for et irritasjonsmoment alikevel, så stor latency er uaktuelt...... 8)

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom sensur btw :lol:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er folk som ser en del eller noe midlertidig innbrenning også på nye plasmaer. Har dog ikke hørt om noen som har fått permanent innbrenning på siste generasjonen. Uansett, bør du vise noe forsiktighet og gjerne kjøre inn skjermen de første 150 timene med lave verdier. Bruk en god skjermsparer og du skulle være på den sikre siden.

Panasonic regnes som å være mest resistent mot innbrenning. Deretter kommer Samsung og LG på siste plass. Prisen er også høyest på de første her. Ditt valg. Jeg hadde for min del styrt unna LG til HTPC bruk.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •