Ny plasma - valget mellom Panasonic og Samsung

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny plasma - valget mellom Panasonic og Samsung

Jeg er i innspurten på og skulle kjøpe meg en ny plasma.
    Det er på høy tid at min gode, gamle Panasonic TH-42PX80 får lov til å gå av med pensjon (som betyr en pensjonisttilværelse på enten soverommet eller kontoret).

Synes kanskje det er på tide med en større TV, og først og fremst en TV med full HD!

Filmtitting fra både BD og DVD er 1. pri. Ellers blir det noe vanlig TV titting og litt spilling på PS3. BD og DVD avspilling foregår fra en Oppo BDP-93.

LED eller LCD is not an option!

Etter litt frem og tilbake har jeg landet på 50" som den mest fornuftige størrelsen alt tatt i betraktning. Rommet den skal stå i har persienner og lystette gardiner, og ca. seeravstand er 2,5 til 3 meter på det meste.

Pris var i utgangspunktet max 15k, men har innsett at jeg bør spytte i litt til for å få en gromTV...

Så, med alt det sagt, står det nå mellom disse TV'ene;

-Panasonic TX-P50GT30
    -Panasonic TX-P50VT30

-Samsung PS51D7005
    -Samsung PS51D8005

Jeg holder fortsatt en knapp på Panasonic, men har blitt litt imponert over diverse Samsunger jeg har sett.

I prisklassen 15-20k - hvilken er den beste?

Jeg er forøvrig usikker på om GT30 snart er med i vurderingen min... det følger ikke med verken 3D briller eller WiFi dongle! VT30 kommer så vidt jeg har skjønt med 2 par briller og WiFi dongle? Med en prisforskjell på ca. 1500 mellom GT og VT per nu, burde det vel være en nobrainer og gå for VT...

Så, som dere skjønner, er jeg i alle fall 90% sikker på at det blir en VT30...men jeg tenkte jeg kunne høre med folket her først, ettersom jeg antar at dette forumet er best når det kommer til hjemmekino og TV.

Noen tanker, innvendinger eller andre forslag?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på hvor langt lommeboka strekker dette. VT30 er klart den beste her hvis man fokuserer på bildekvalitet. Men jeg har ikke sett noen proffe tester av Samsung D8005 enda, så kan ikke si om du får mer for pengene der. Selv venter jeg på en VT30, hvis det kunne fortelle deg noe

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet

Støtter dine betraktinger ang VT30. Dette er referanse skjermen pr dags dato. Hvis du tenker å bruke skjermen en del på 3D så ville jeg sterkt vurdert større skjerm som f.eks 55VT30/65VT30. Men da hopper prisen seriøst opp desverre.

Skal du ha billig skjem for 3D størst mulig ser det ut som LG sin 60PZ250 og Samsung 59D555 er tingen. Ingen av disse er i nærheten av Panasoic og fordrer god lyskontroll. De gir veldig mye for penga!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Hvis du tenker å bruke skjermen en del på 3D så ville jeg sterkt vurdert større skjerm som f.eks 55VT30/65VT30. Men da hopper prisen seriøst opp desverre.
    Har vurdert de, men synes prishoppet fra 18k for 50" til enten 26k for 55" eller 36k for 65" blir i drøyeste laget! (Tror kanskje madammen hadde klikka i vinkel også, det var nok jobb og overbevise henne om at jeg skulle kjøpe ny TV til oppimot 20k!)

Men vil 50" på en avstand på 2,5 meter være lite mtp 3D altså?

Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Skal du ha billig skjem for 3D størst mulig ser det ut som LG sin 60PZ250 og Samsung 59D555 er tingen. Ingen av disse er i nærheten av Panasoic og fordrer god lyskontroll. De gir veldig mye for penga!
    Har vurdert de fleste av 58" til 64" 3D TV'ene til LG og Samsung, men etter alt jeg leser og hører så banker vel Panasonic alle disse.
    Lekte litt med tanken på enten LG 60PZ550N eller LG 60PZ750W, men gikk vel vekk fra det. (Må også plusse på for 1 par briller til, siden begge kommer med bare ett par - noe som hadde betydd 23k totalt for 750W.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.5m er ganske nærme, tror 50" passer bra jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50 vil nok gå helt fint på 2,5 meter. Sitter selv 2.8-3,2 m på 60" og synes det er topp På 3D forsvinner mye av str i tv er min erfaring.

3D på f.eks 55" på ca 3m er ikke mere enn det må være for å få noe effekt er min mening. Sikkert andre som mener motsatt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    2.5m er ganske nærme, tror 50" passer bra jeg
    Jeg skal sitte 2.5 - 3 meter unna min kommende 65"...hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    VT30 er klart den beste her hvis man fokuserer på bildekvalitet.
    Virker som dette er diskutabelt.. Vurderer sterkt å gå for Samsungen istedet nå.. :O

Review: Panasonic TC-P65VT30 plasma

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    owo : Takk for den linken!
    Hmm virker som både den til Panasonic og den til Samsung har sine sterke og svake sider. Akkurat som det var på fjor årets modeller. For folk flest så virker det som THX mode på VT30 er den beste, men den egner seg best jo mørkere det er i rommet slik jeg forstod den testen. Det at firmware update kan gjøre ting enda bedre er jo bra. Viktig ting å huske er at ingen TV er perfekt...! Men det viser at Samsung sin D8005 plasma er et godt alternativ til VT30 da!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg Synes Panasonicen ser Langt kulere Ut fikk en link fra panasonic i dag på briller.
    3D Eyewear: A Wide Lineup of Sizes and Designs | FULL HD 3D Products Global Site | Panasonic Global
    synes denne tveen er mere trendy liker ikke bøyle heller som bordstøtte.
    men samsung er sikkert grei nok den men, Panasonic er nok best et hakk foran samsung på bilde.
    er selvsagt disse jeg snakket om
    PANASONIC TX-P65VT30Y Plasma TV
    PANASONIC TX-P55VT30Y Plasma TV

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at folk gjentar til det kjedsommelige at det er nærmest gitt at Panasonicen har bedre bildekvalitet enn Samsungen, men når jeg leser tester virker det som dette er høyst diskutabelt. I den overforstående linken er det en meget rutinert herre som sammenligner disse skjermene side om side, og han konkluderer på ingen måte med at Panasonicen er "klart best".

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg der owo. Men du må huske at ting kan variere fra TV til TV også da ingen blir 100%. Små avvik kan forekomme. Robert Zohn fra samme forumet som den testen du linka til sammenliknet VT30 mot den beste som Pioneer hadde (Elite Kuro), og det var klart at Kuroen hadde dypest sort, men ellers kom VT30 bra ut. Da fikk han hjelp av en annen proff kalibratør, "D-Nice". VT30 og Elite Kuro i samme rom hadde vært fett å sett!

Jeg tror også folk har en tendens til å pirke for mye også....være for perfeksjonistiske! Man kan finne feil og svakheter med alt tror jeg. Skal man vente på den perfekte TV så får man aldri kjøpt noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde lett gått for Samsungen nå om det ikke hadde vært for at jeg rett og slett synes Panasonicen er langt penere designmessig. Sølvfarget ramme passer ikke så bra hos meg, pluss at foten er helt grusom. :P

"Dessverre" fikk jeg nå i tillegg bekreftet i den samme tråden som jeg linket over at Samsungen har bedre AR enn Pana'n.. Samtidig virker det som at reviewen hans var sterkt preget av at de amerikanske modellene har dårlig firmware foreløpig, hvilket vissnok ikke er tilfelle for EU modellene.. Dermed kanskje Pana'n egentlig har bedre bilde allikevel.. :P

Lysforholdene mine tatt i betraktning burde jeg sikkert EGENTLIG hatt en LCD med MATT overflate. Men det er tilsynelatende ekstremt begrenset utvalg, spesielt av 60-65".. Pluss at jeg synes bildet på plasma'er er så sjukt mye bedre til fotball/hockey..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er litt delte meninger om Panasonic vs Samsung her nå ja...

Er det noen som har sett/prøvd de nye 3D brillene til Samsung? Det er vel Bluetooth på de?

Bl.a. Lefdal selger PS51D8005 til 16 490,- for tiden...den frister jo, jeg synes design og fot er ganske fin jeg da :wink:

Lurer på om jeg noensinne klarer og bestemme meg :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen sjapper i Oslo området som har begge TV'ene utstilt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett en del på nye D8000 plasmaene til Samsung. Det som slår meg er at tv`ne sliter mer med horisontal panorering.

Man kan godt pirke helt nede på microdetaljer og kun målbar data så mye man vil, men problemene til Samsung overskygger de tingene den er god på.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare ta en sjangs owo. Elkjøp har som du vet 30 dager returrett. Skulle man bli misfornøyd med VT30, så er det bare å bytte. Men jeg tviler vi blir misfornøyd...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •