prosjektor med 'Kuro blacks' ? (skuffende kino?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

prosjektor med 'Kuro blacks' ? (skuffende kino?)

Hei. Så filmen 'Fast Five' på kinoen i går (Bli sittende og vent til etter credits, det er en extra scene!) og det er egentlig første gang jeg har gått inn en kino og vært kritisk over utstyret.

høytalerene kinoen min bruker er EV/Electro voice, jeg googla det merket og ser de koster mellom $200 og $2000, de fleste var langt billigere enn mine B&W DM 685. Hmm. Men uansett...

Jeg la merke til at 'sort' er et ord den prosjektoren har aldri hørt om... jeg er ingen ekspert men mine øyer tipper den hadde et sort nivå fra 1-2 cd/m² som er VELDIG dårlig. Jeg kan stikke innom elkjøp/HFK etter en 1-2 ukers arbeid (som student på VGS) og kjøpe meg en plasma skjerm med optimal størrelse i forhold til rommet mitt med LANGT dypere sort nivå...

En av markeds direktørene til Pioneer sa "The most important colour is black" og han tok IKKE FEIL.

Jeg klager selvfølgelig ikke bare på kino's prosjektor men også den som var inne på Hifiklubben.

Så på Avatar på blu-ray med en hvit Epson prosjektor (så ingen prislapp eller noe som viste noe info om den... håper ikke den kosta mer en 10 lapper..)

Samsung UED7000 som de hadde der hadde langt bedre sortnivå og det er en LED skjerm... Ikke nøytaktig kjent for dyp sort!

Dere som har sett filmen vet jo at det er noen scener oppe i verdensrommet ikke sant? Vel på den prosjektoren var verdensrommet samme farge som skyene jeg ser ut vinduet mitt akkurat nå!!!

HELT forferdelig og uakseptabelt. huff.

Betaler heller http://avforum.no/forum/members/toppe.html 100 kroner for å se film hos han...

Hva er deres meninger? Mange liker prosjektorer her, men uten god sort farger ville jeg ALDRI kjøpt en...

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kinoer har desverre dårlig budsjett og derfor har de dårlig utstyr, i tillegg til utstyr som ikke er kalibrert ordentlig.

Dette er også tilfellet på noen butikker hvor projektorene de viser fram av og til ikke kan være kalibrert. I tillegg skal jo rommet være helt mørkt, lite poeng i å dømme en projektor om dette ikke er tilfelle.

Jeg har sett flere projektorer med formidabelt sortniva, og jeg er sjelden skuffet over bilde på kinoer.

Hadde jeg hatt en dedikert kino skulle jeg hatt projektor uten tvil, men den skulle vært proffkalibrert så den fungerte optimalt i rommet jeg hadde den i.
    Når tvene en dag blir oppi 140" som vanlig størrelse er det nok over og ut for projektor :P slipper man bytte pærer etc.

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjente jeg en business-ide komme sigende her

Kan legge til at jeg har hatt/sett diverse prosjektorer og det er en god grunn til at jeg endte opp med en KRP-600... Sort...

De andre "fargene" ser ganske bra ut på stort sett alle "high-end" TV'er/prosjektorer, men hvor bra de viser sort varierer veldig.

UltimaNoctis: Takk for hyggelig tilbakemelding btw

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Når tvene en dag blir oppi 140" som vanlig størrelse er det nok over og ut for projektor :P slipper man bytte pærer etc.
    Da må tv-ene kunne rulles sammen. Ellers må vegger fjernes når det skal inn i (og ut av) huset.
    :neutral:

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Da må tv-ene kunne rulles sammen. Ellers må vegger fjernes når det skal inn i (og ut av) huset.
    :neutral:
    Hehe det er jo klart, rullbar tv :P

Er jo mulig bygge tven inn i kinoen, eller bygge store nok dører

Var jo litt drøyt mene det skulle være til noral bruk, Mente for folk som bygge dedikerte kinoer :P

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Hei. Så filmen 'Fast Five' på kinoen i går
    Du gir uttrykk for å være verdens mest kritiske mann, men så ser du Fast Five uten å klage på den.

Når det er sagt så er poenget med projektor først og fremst opplevelsen. Størrelse er alfa og omega. Såklart tilfører et dybt og godt sortnivå realisme til opplevelsen, og det får man da vitterlig på en forholdsvis rimelig priset projektor som er kalibrert i dedikert rom. Selvsagt vil en god TV være å foretrekke rent kvalitetsmessig, men selv min løsning med fjor-fjor-fjorårets projektor, nokså lyse vegger og lekk rullegardin, er ikke så langt bak en normalt priset plasma eller LED at jeg villig ofrer størrelse for litt dypere sort.

Jeg har nettopp kjøpt LED med lokal dimming og utmerket sortnivå for å avlaste projektoren!
    :wink:

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Du gir uttrykk for å være verdens mest kritiske mann, men så ser du Fast Five uten å klage på den.

Når det er sagt så er poenget med projektor først og fremst opplevelsen. Størrelse er alfa og omega. Såklart tilfører et dybt og godt sortnivå realisme til opplevelsen, og det får man da vitterlig på en forholdsvis rimelig priset projektor som er kalibrert i dedikert rom. Selvsagt vil en god TV være å foretrekke rent kvalitetsmessig, men selv min løsning med fjor-fjor-fjorårets projektor, nokså lyse vegger og lekk rullegardin, er ikke så langt bak en normalt priset plasma eller LED at jeg villig ofrer størrelse for litt dypere sort.

Jeg har nettopp kjøpt LED med lokal dimming og utmerket sortnivå for å avlaste projektoren!
    Filmen sugde, men det har ingenting med tråden å gjøre, trengte ikke å gå off-topic!

Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Nå kjente jeg en business-ide komme sigende her

Kan legge til at jeg har hatt/sett diverse prosjektorer og det er en god grunn til at jeg endte opp med en KRP-600... Sort...

De andre "fargene" ser ganske bra ut på stort sett alle "high-end" TV'er/prosjektorer, men hvor bra de viser sort varierer veldig.

UltimaNoctis: Takk for hyggelig tilbakemelding btw
    Haha, bare hyggelig

Så gjennom tråden din, elsker tven/høytalerene dine og det er et perfekt eksempel å bruke i tråden

Jeg er ikke den eneste som er slik. Faren min har alltid hatet kinoen. Skulle vi se film så var det i stua med hans oppsett. Ikke mye har endra siden den gang...

Ettersom jeg ikke har jobb eller penger til å kjøpe noe som en Kuro/Diamond som andre her, er kinoen den eneste muligheten jeg har til å se litt high end saker, og er meget skuffet siden det jeg har kjøpt selv (og skal kjøpe etter sommerjobben osv..) faktisk er bedre!
    Har gått på kino i mange år, men dette er vel egentlig første gang jeg bruker mine kritiske øyne og ører!

Jeg hadde tenkt å lage tråd om IMAX i Norge men det passer vel godt i tråden her...

Fins det i Norge? Søkte med kartet deres men fikk i resultater i Oslo/Norge område... Bare en i københavn og 10 i London/England etc

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe det er jo klart, rullbar tv :P

Er jo mulig bygge tven inn i kinoen, eller bygge store nok dører

Var jo litt drøyt mene det skulle være til noral bruk, Mente for folk som bygge dedikerte kinoer :P
    Hehe, jeg tar alt bokstavelig. Det er bare en av mine mange gode egenskaper.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Filmen sugde, men det har ingenting med tråden å gjøre, trengte ikke å gå off-topic!
    Å jo, det er helt nødvendig hvis du vil bli tatt seriøst.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De hadde Imax i Oslo for sånn 15 år siden på aker brygge, tror ikke det er noen som har imax i norge idag.

jeg syns kino er kjempeflott, og jeg ser alle de store filmene på kino. Bra lyd og bra bilde.

Avatar, Ringenes Herre etc, for å ikke snakke om hobbiten er filmer som uten tvil skal nytes på kino. Selvfølgelig de gode kinoene som Colosseum, eller Vika 1 her i Oslo.

Er jo ingen som slår den størrelsen på skjermen, og 50" eller 60" tv skjerm er jo bittelite. Da kan jeg heller ofre det minimale sortnivået som jeg går glipp av, er jo ikke noe jeg tenker over uansett da jeg er der for å oppleve selve filmen og magien i historien. Gode filmer skal hedres med å støtte regissør og studio som lager dette, 100kr er bare barnematen for en god film

Tror du bare var ekstremt uheldig på ditt forrige kinomøte, med dårlig kalibrert utstyr og rom samtidig som det var en ekstremt dårlig film :P

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og 50" eller 60" tv skjerm er jo bittelite.
    Det kommer jo an på hvor langt fra skjermen man sitter. 120" er også bittelite hvis man sitter 100 meter ifra.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det kommer jo an på hvor langt fra skjermen man sitter. 120" er også bittelite hvis man sitter 100 meter ifra.
    hehe, joda, men du skjønner jo poenget, tenker jo generelt i vanlige stuer/hjemmekinoer, kontrao vanlig i kino. De har ikke 120" på colosseum feks :P Jeg har 50" i stua mi, sitter vel en 3m fra tven, knøttlite 120" hadde passet bra

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •