Er Pioneer Kuro fortsatt best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Pioneer Kuro fortsatt best?

Ser meg om etter en ny TV, og leser da at Pioneer Kuro (9. generasjon) fortsatt står som referanse-TV, selv etter 3 år? Er det virkelig ingen som har klart å toppe disse på så lang tid?

Kuro'ene er jo som kjent gått ut av produksjon (dessverre) og er så og si umulig å få tak i. Hvilken TV kommer da nærmest med tanke på bildekvalitet?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke tro de ligger langt unna hvertfall. Panasonic har jo kjøpt opp dødsboet til pioneer på plasma, men det sies at de enda ikke er like bra som kuro, mulig de sparer seg litt for å tjene penger før de slipper god tv'en.

Når det kommer til plasma er nok Pioneer best enda. Om det overgår andre typer vet jeg ikke, kommer nok litt ann på hva man liker

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Vil ikke tro de ligger langt unna hvertfall. Panasonic har jo kjøpt opp dødsboet til pioneer på plasma, men det sies at de enda ikke er like bra som kuro, mulig de sparer seg litt for å tjene penger før de slipper god tv'en.

Når det kommer til plasma er nok Pioneer best enda. Om det overgår andre typer vet jeg ikke, kommer nok litt ann på hva man liker
    Dersom man skal kjøpe en NY plasma da - er det da Panasonic som er best?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jul1anr1k
    Dersom man skal kjøpe en NY plasma da - er det da Panasonic som er best?
    Man kan diskutere i det lange og det brede om hva som er best, men det som er helt sikkert er at Panasonic lager fantastisk TV'er. Da tenker jeg på bilde, men også på kvalitet!

Uten at jeg vet hvor mye penger du tenker å legge i det, så ville jeg sett på den nye serien til Panasonic, nemlig VT30-serien. Helt rå tv!
    Har sett endel på G30, modellen under, og den er fantastisk!

Har selv G20 (modellen under og før VT30) stående hjemme, og det er en rå tv!

VT30 Anbefales herved

Go for it !

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja panasonic er best på Plasma. Og jeg syns dette er best på film.

Jeg har panasonic selv Fikk høre at Panasonic fortsatt har problemer med at svartnivået faller fra etter antall timer (1500) eller noe. Gruer meg til dette skjer med min

Dog sier de at dette er borte på de nye 2011 modellene, altså de med 30 bakpå betegnelsen sin.

VT30
    G30
    etc

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer sterkt å gå for VT20 (11.000 kr). VT30 koster plutselig det dobbelte. At sortnivået blir dårlig etter 1500 timer har jeg ikke hørt noe om - dette er da ikke særlig mye?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jul1anr1k
    Vurderer sterkt å gå for VT20 (11.000 kr). VT30 koster plutselig det dobbelte. At sortnivået blir dårlig etter 1500 timer har jeg ikke hørt noe om - dette er da ikke særlig mye?
    Har hørt at det blir mer grått Hvor mye vet jeg ikke, blir vel en rkelamasjonssak fra min side om det skjer innen de 3 første årene hvertfall :P

VT20 er sykt billig, det var liksom det jeg gav for min G20

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke at sortnivået blir gråere er noe du skal tenke veldig mye på!
    Er du en liten entusiast, så har du sikkert kjøpt deg ny tv før den tid:P

Du kan jo trøste deg med at du på en LED-tv faktisk kan oppleve noe av det samme. Mange av de har plast foran skjerm i stedet for glass, og denne plasten blir grå over tid på samme måte som hvis du pusser på plexi-glass :P

Må nok si akkurat det samme som Mr. Chill:
    Heldig er du som kan rive ut en VT20 til samme pris som min G20

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic har ikke kjøpt opp Kuro tech fra Pioneer. Det var 400 folk som arbeidet for Pioneer som ble ansatt hos Panasonic, og dem bruker da sine kunnskaper der nå. Fruktene av dette ser vi i VT20 og VT30, men VT40 blir nok enda bedre. Men...sånn er det alltid. Kommer alltid noe bedre

Joda du kan få VT20 billig nå, men hallo....50" er da ingenting!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at det blir mer grått Hvor mye vet jeg ikke, blir vel en rkelamasjonssak fra min side om det skjer innen de 3 første årene hvertfall :P
    Dette stemmer bare til en viss grad. Panasonic 10-serien (V10/G15/G10/X10) er verstingen på området, men VT20 kan bare vise til en liten degradering av sortnivået etter et par tusen timer. Så det er neppe noe stort poeng for de som ønsker å kjøpe en VT20 på billigsalg.

Men alle plasma-skjermer mister litt "futt" i farger, kontrast og lysstyrke etter noen år.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Men alle plasma-skjermer mister litt "futt" i farger, kontrast og lysstyrke etter noen år.
    Det kan være så, men øynene dine venner seg også til den omstillingen til en viss grad vel. Man glemmer litt hvordan den var som ny. Det er først når man stikker i butikken og ser de nye plasmaene at man innser hva god bildekvalitet er igjen tror jeg

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Pioneer 426 og må si jeg egentlig ikke ser noe behov for å bytte den ut når det kommer til tv og filmtitting. Eneste som gir meg litt byttelyst er full hd og LED pga mye bruk av HTPC. Men har tittet mye på LED tv'er i butikkene og blir liksom ikke begeistret av bildet de leverer. Noe kan sikkert skyldes butikklokalet, innstillinger og signal men det virker som at alle har en eller annen form for svakhet. Noen har mye støy i bildet, andre mister skarphet i bevegelser, noen har dårlig skarphet generellt, noen hakker i bevegelser, noen gjør rett å slett rare ting med mindre objekter i bildet, gir skygger eller noe som ser ut som en aura rundt objektet. Virker også som en del av de sliter med å vise hvitt. Det er somregel blått eller lilla. Jeg prøver å like den nye D7000 serien til Samsung men har ikke fått sett den nok til å gjøre meg opp en mening. Plasma er fremdeles det beste bildemessig i mitt syn, men LCD teknologien kommer seg. Bare veldig veldig sakte

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt Pioneer fortsatt er best på bildekvalitet må nok nøyanseres noe. Jeg vil si at om man ikke ser seg blind på sortnivå er ikke Pioneer lenger best, men forbigått av både Samsung og Panasonic. Sortnivå er riktignok viktig, men de andre nevnte produsentene er en del bedre enn Pioneer på bildebehandling og spesielt bildeflyt. Med bildeflyt tenker jeg ikke bare på interpolering (100 Hz), men også visning av 24 fps. På farger er Panasonic, og spesielt Samsung på høyde med siste generasjon Pioneer.

Legg merke til at dagens tester som nevner Pioneer i hovedsak nevner den som referanse på sortnivå.

Nyere modeller har jo også andre fordeler som ikke har med bildekvalitet å gjøre: 3D, DLNA, internettfunksjoner, lavere strømforbruk, tynnere ...

Men det er helt klart at de som kjøpte kuroskjermer har kjøpt TVer som har holdt seg på topp veldig lenge, og nok ikke ser de store grunnene til å oppgradere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også lest om en del "problemer" vedr. VT20, f.eks "floating blacks", at lysnivået justerer seg opp og ned automatisk hele tiden og blir et irritasjonsmoment, og "50 hz-buggen". Hva er egentlig sistnevnte, og er alt dette grunn nok til å holde seg unna denne TV'en?

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer er referansen på sortnivå (ihvertfall fram til VT30 kommer i større antal, utover sommeren), mao 10-20% av det som har betydning for bildekvalitet i dag.

Og det var masse rariteter med pioneertvene som gjorde at folk ikke var fornøyd med de heller, akkurat som folk i dag ikke er fornøyd med bedre tver.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker nesten som det alltid er et eller annet galt med tver :P

Uansett om det er LED vanlig LCD eller plasma, har egentlig slutet bry meg SÅ mye om bildet egentlig, hvertfall i en vanlig stue, prøver heler fokusere mer på lyden da for min del den består av mesteparten av opplevelsen.

Kan jo bare si at Panasonic VT20 er ikke en dårlig TV, den har et utrolig flott bilde, greit nok det er alltid en viss feilmargin med tver, men det er det på alle sammen føler jeg. Tror neppe du hadde blitt missfornøyd med VT20

Men personlig så syns jeg 50" begynner bli for lite allerede :P Må nok bli 65-70" neste gang jeg kjøper en TV

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Uansett om det er LED vanlig LCD eller plasma, har egentlig slutet bry meg SÅ mye om bildet egentlig, hvertfall i en vanlig stue, prøver heler fokusere mer på lyden da for min del den består av mesteparten av opplevelsen.
    Det løser man enkelt med å bruke hjemmekinoanlegg.

Nest etter billedkvaliteten, er det faktum at Kuro kan leveres uten høyttalere, det jeg liker best med TVen.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har det å si, at det ikke er høyttalere i tven? Dagens tver har tynnere ramme og veier mindre, og usynlige høyttalere man ikke bruker. Så skjønner ikke hvorfor det er bedre med en Pio?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer Elite Kuro har fortsatt det absolutt beste billedkvaliteten av alle flat skjermer.

VT30 er det som kommer nærmest. Men med en sort nivå på cirka 0.02 cd/m² henger den forstatt litt bak Kuro'n som hadde 0.01 cd/m². Ikke bare sort nivå, men selve kontrasten OG fargene er fortsatt best på den 3 år gamle Pioneer Kuro 9G.

Om du vil ha bedre all-round billedkvalitet foreslår jeg at du leter etter en Sony XBR 960 CRT TV.

1080p kilder: Kuro er best (Blu-ray, PC spill, nettlesing)

720p kilder: XBR viser litt bedre bilde (HD-TV, PS3 spill, Xbox 360 spill)

480p kilder: XBR vinner lett her (SD kanaler, DVD, PS2, Xbox, Gamecube spill)

Grunnen til dette er at XBR og Kuro har egentlig like bra fargegjengivelse og like dyp sortnivå, men XBR er begrenset til 1080i. Derfor vil 1080p se bedre ut på Kuro'n. XBR er jo en CRT TV og har derfor ingen 'native resolution' og vil spille 720p, 480p, VHS og alt det der BEDRE enn Kuro'n som må nedskalere (og ødelegge) alt under 1080p.

Hvis du vil ha noe som er bedre enn disse to nevnt her må du dessverre vente til OLED TVer kommer ut. Kanskje vi ser en 32" 1080p OLED 3DTV til 40 tusen neste år ? :P

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler ikke på at den Sony XBR TV'n er bra. Jeg har ikke sett på akkurat den modellen, men jeg har sett andre high-end Sony CRT TV'er og de har et fantastisk bilde. Det at den er på bare 34" veier ikke akkurat i den sitt favør her heller... Å anbefale noen å kjøpe en CRT TV i 2011 er litt som å anbefale noen å kjøpe en 40 år gammel amerikansk bil som sluker enorme mengder bensin på mila i disse dager med høye bensin priser. Det er andre ting enn dyp sort og rene farger som betyr noe...selv for oss entusiaster!

Dessuten hvis man er i et mørkt rom der de har en Pioneer Kuro LX6090H og en Panasonic 65VT30 ved siden av hverandre, så er det ikke sikkert du hadde sett forskjellen. Kanskje du hadde ment at VT30 var bedre. Men nei, VT30 er ingen "Kuro killer", men den har funksjoner og andre egenskaper som er bedre. Hadde Pioneer fortsatt laget plasma TV, så hadde nok sitasjonen vært noe helt annet....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •