Panasonic VT20 vs. GT30.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic VT20 vs. GT30.

VT20 har mange plasser blitt kåret til fjorårets TV. Jeg har også lest en del ros på forumet. MEN, etter å ha brukt mange timer nå på surfing og styring virker det som alle 2010 modellene lider av "rising blacks" og "floating blacks". Det sistnevnte er visst ikke "fikset" i 2011 modellene heller, men ingen TV er perfekt. Kan godt tenke at dette også er noe kun de aller mest kritiske merker.

Det som er verre, er "rising blacks". Ikke akkurat hyggelig å lese om "rising blacks" rundt omkring. Her på forumet har jeg sett temaet har blitt dratt opp, men ingen har besvart bekymringene. Derfor blir denne tråden i ganske stor grad et spørsmål om hvor ille dette er, eller om det er sterkt overdrevet...

Man kan i dag få en 50" VT20 for 12,5k. Og en 46" til 10k.

På den andre siden er en GT30 helt oppe i 19k for øyeblikket, noe som betyr at det blir snakk om å vente på lavere pris. Jeg har lest meg en del opp, og har kommet frem til følgende fordeler med GT30:
    - Eliminering av "rising blacks".
    - Penere design. (Ikke at det betyr noe særlig.)
    - Vel så god som fjordårets toppmodell, kanskje marginalt bedre.
    - En skjermoverflate som gir langt mindre gjenskinn. (Lemper jo solid på behovet for mørke).

På minussiden kan det sies at den leveres uten 3d-brille, noe som igrunnen er kjipt fra Panasonic. (Ikke at 3d er det jeg skal bruke TV'en til.)

Hva slags tanker har dere folkens? Er mine bekymringer om VT20 overdrevet?

Takk på forhånd for alle svar!

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da Rasmus fra Flatpanels.dk testa GT30, så klaga han ikke over "floating blacks" da. Folk er sensitive til forskjellige ting. Jeg mener at generelt godt/dårlig sort nivå er da mye viktigere enn "floating blacks"!

Du kan jo også vurdere D8005 plasmaen til Samsung. Den er billigere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    Da Rasmus fra Flatpanels.dk testa GT30, så klaga han ikke over "floating blacks" da. Folk er sensitive til forskjellige ting. Jeg mener at generelt godt/dårlig sort nivå er da mye viktigere enn "floating blacks"!

Du kan jo også vurdere D8005 plasmaen til Samsung. Den er billigere.
    Jeg er helt enig i at sortnivå er viktigere enn floating blacks. Har også lest testen du snakker om. Det er jo nettopp sortnivå og rising blacks som skremmer meg med 2010 generasjonen av Panasonic. Men det kan jo være overdrevet, kanskje man ikke merker det? At man etter ca 1000timer tv-titting får gradvis dårligere sortnivå høres jo ut som elendige greier. Årets tv og greier, så svekker den seg godt over litt tids bruk. Med mindre dette er overdrevet da.

Men så vet man jo aldri, selv om de har sagt noe annet. Kanskje også 2011 modellene har samme problem. Testene kan jo ikke måle holdbarhet.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flere ganger kikket på 65" utgaven av VT20 hos Elkjøp, og den har hengt på veggen der siden August i fjor. Synes sort nivået på den er helt kurant enda jeg da

Selv venter jeg på 65" VT30 som kommer i Juni

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flere ganger kikket på 65" utgaven av VT20 hos Elkjøp, og den har hengt på veggen der siden August i fjor. Synes sort nivået på den er helt kurant enda jeg da

Selv venter jeg på 65" VT30 som kommer i Juni
    Ligger an til å bli en knallgod tv det ja. Så får vi håpe de kan gjøre dårligere sortnivå over tid til historie. Men hva mener du med at sortnivået virket helt kurant? Kurant betyr jo gjerne brukbart/ok. Ettersom VT20 fikk en del skryt for sortnivå da den kom ut - hvor mye tap tror du/dere det er snakk om?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente med kurant var akseptabelt. En LCD TV med full bak-LED og lokal dimming har så klart bedre sort nivå enn VT20. Jeg hadde en LG LE850N jeg som hadde helt rått sort nivå!! Men den TV'n var blank som et speil og hadde de berømte vertikale båndene da jeg så filmer som den LG modellen er kjent for. Sendte den i retur.

Jeg skjønner at du ikke kan bruke så mye penger, men jeg ville venta på VT30 jeg da hvis du skal ha plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha takk for hjelp Betroz. Har bestemt meg for å vente. VT30 ser ut til å bli en meget god tv. Får håpe den også blir god mot gjenskinn, slik GT30 skal være. Uten problemene fra tidligere generasjoner, så ser det ut som det er verdt å vente. Gleder meg til å se test.

Det blir forresten fort at TV'en skal stå i et litt lysere rom. Vet du om en evt. annen TV jeg også burde sjekke ut?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså når det gjelder plasma, så er det Panasonic sin VT30 eller Samsung sin D8005 som gjelder tror jeg. Ellers må det bli LED TV med lokal dimming da. Det mest spennende på den fronten kommer da LG lanserer sin neste serie tror jeg, som ble utsatt til høsten hvis ryktene stemmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lansky
    Du må ha takk for hjelp Betroz. Har bestemt meg for å vente. VT30 ser ut til å bli en meget god tv. Får håpe den også blir god mot gjenskinn, slik GT30 skal være. Uten problemene fra tidligere generasjoner, så ser det ut som det er verdt å vente. Gleder meg til å se test.

Det blir forresten fort at TV'en skal stå i et litt lysere rom. Vet du om en evt. annen TV jeg også burde sjekke ut?
    Skal TV-en stå i et rom som permanent er litt opplyst og generelt lyst på dagtid er vel plasma neppe tingen for deg overhodet. Dette med floating blacks kan man faktisk tilvennes, og problemet skal være mye mindre i 2011-modellene enn 2010-modellene. Jeg irriterte meg som bare det over floating blacks den første måneden, men jeg prøver å se litt positivt på det... jeg har tross alt en TV som viser et knallbilde i 90% av tilfellene, og som lett utklasser LCD i samme prisklassen. Jeg registrerer at det skjer, men jeg plages ikke av det lenger.

Hva rising blacks angår... dette er nok et problem, og jeg frykter litt dette selv. Panasonic har lovet at det er vekk i 2011-modellene, mens de innrømmet at det var tilstede i både 2009 og 2010-modellene. Så det kan jo være at de faktisk snakker sant (selv om de opplagt løy om floating blacks, men hdtvtest.co.uk bekrefter at problemet er mindre selv om det fortsatt er der). Jeg har dessverre ikke noe formening om hvor stor økningen for 2010-modellene er, annet enn at målt sortnivå vil være tre omtrent ganger "verre" enn det opprinnelig er. (F.eks. en TV målt til 0.02 cd/m2 vil måle 0.06 cd/m2 etter den siste økningen, problemet mitt er bare at det sier meg null og niks. Noe som hadde vært veldig nyttig er om noen kunne funnet en illustrasjon som kunne demonstrere forskjellen sånn halvveis)

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi burde vente å se hvordan VT30 blir hva angår både bildekvalitet og "rising blacks" og "floating blacks". Kan hende Panasonic har tweaka den modellen mer enn GT, G og ST modellene for i år.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisene som ligger nå er nok veiledende priser og de tar seg godt betalt for de første skjermene ser det ut til.
    I og med at TX-P50VT30 vil koster 17.999 kr når den kommer, så er det kunstig høy pris på nettbutikkene nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi burde vente å se hvordan VT30 blir hva angår både bildekvalitet og "rising blacks" og "floating blacks". Kan hende Panasonic har tweaka den modellen mer enn GT, G og ST modellene for i år.
    Har mine tvil om det, siden de ikke har gjort det tidligere år. De bruker jo de samme panelene, men begge fenomenene er mindre synlige på de dyrere modellene siden de i utgangspunktet har bedre sortnivå grunnet filtre og diverse. Men om Panasonic sier at rising blacks er eliminert, så er det nok tilfelle siden dette i motsetning til floating blacks er en bevisst justering av skjermen over tid.

Floating blacks er mer en svakhet ved teknologien, og rammer slettes ikke bare Panasonic, men også LG og Samsung. Testene på hdtvtest.co.uk rapporterer om dette på ganske mange skjermer de har testet, men sier også at det er forskjell på når det slår inn på de ulike. Det varierer nok også hvor synlig det er. Mener å huske at personen som testet en av de nye Panasonicene også sa at selv om floating blacks var registrert var det mye mindre fremtredende, og i THX-mode på testskjermen var det ikke synlig overhodet. Hvorvidt det var en konsekvens av at lysnivået holdt seg under en viss grense eller om de har klart å "disable" det i THX-mode hadde han ingen formening om.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •