PLASMA eller LCD/LED til spilling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PLASMA eller LCD/LED til spilling?

Vil skifte ut min LCD tv med en større (helst 60"+ og 3D), men har denne gang lyst å kjøpe plasma pga att jeg vil ha den beste opplevelsen når jeg ser på BluRay. Men så skal skjermen også brukes til spilling. For vel 4 år siden da jeg skiftet tv sist, var det nesten utenkelig å bruke plasma til spilling med PS3 og XBOX360. Hvordan er det idag? Er forskjellen like stor enda? Eller er LCD blitt enda bedre til BluRay?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er bedre til alt, såfremt du ikke stort sett hele tiden skal bruke TVen i et godt opplyst rom.

Kjøp deg en Panasonic plasma du.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er hovedsaklig spill du har tenkt å bruke den til ville jeg nok frarådet plasma. Dette med image retention og innbrenning (Det er verdt å påpeke at i hvert fall Panasonic ikke skiller på disse to) er fortsatt et reellt tema i forhold til statiske bilder. Jeg tror faktisk det kan ha blitt verre igjen på visse nyere modeller hos enkelte produsenter.

Jeg hadde akkurat en lengre samtale med Panasonic kundestøtte, og det jeg fikk ut av det var at Panasonic på ingen måte garanterer mot at statiske bilder brenner seg fast, ikke engang TV-logoer.

Jeg fikk ikke noe klart svar på hvor lenge en TV kunne stå med et statisk bilde før den tok skade av det, for Panasonic opererte ikke med tid.

Han jeg snakket mente at det burde jo selvsagt ikke skje under vanlig bruk av TV-en, men bekreftet at om det likevel gjorde så ville det ikke dekkes av garantien og jeg ble henvist til det lille avsnittet i manualen som omtaler "image retention" / "bildelagring". Så her har vi ansvarsfraskrivelse så det holder.

Jeg har mine tvil om at dette i det hele tatt harmoniserer med forbrukerrettighetene her i landet så jeg har kontaktet forbrukerrådet angående dette her. Det er et problem at Panasonic ikke kan fortelle meg hva tv-ene tåler og samtidig ikke vil innrømme garantisak hvis noe skjer under normal bruk.

For å returnere til det trådstarter ville vite.. dersom du ønsker å spille mye ville jeg funnet meg en LCD-TV med lav input latency. Du ønsker typisk en TV med ca. 30ms input latency eller mindre. Obs: IKKE forveksle dette med det som kalles responstid. Responstiden sier noe om hvor raskt pikslene reagerer fra de får "instruksjoner", mens input latency sier noe om hvor lang tid det tar fra kilden sender signalet og til TV-en er ferdig med å behandle det og viser det.

Er denne latencyen på 50ms eller høyere kan det fort føles veldig "seigt" når man spiller, for man oppfatter at responsen er treg. I musikkspill som f.eks. Guitar Hero er dette et kjempeproblem. Det finnes lag compensation i noen av de spillene, men det er på ingen måte en optimal løsning fordi alt det gjør er å forflytte forsinkelsen til et annet sted i kjeden.

Newcomer davebowmanlegend sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Plasma er bedre til alt, såfremt du ikke stort sett hele tiden skal bruke TVen i et godt opplyst rom.
    Kanskje du kunne begrunne denne bastante påstand? Virker som en del plasmafantaster ikke har fulgt med i timen.
    Plasma var bedre enn LCD før på sortnivå, finnes mange nye LCD og LED som er mer enn bra nok for folk flest! Kan sikkert se forskjell på sortnivå hvis man bruker avanserte målemetoder, men for folk flest er dagens LCD'er mer enn bra nok! (ifølge tester JEG har lest da)

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av davebowmanlegend
    Kanskje du kunne begrunne denne bastante påstand? Virker som en del plasmafantaster ikke har fulgt med i timen.
    Plasma var bedre enn LCD før på sortnivå, finnes mange nye LCD og LED som er mer enn bra nok for folk flest! Kan sikkert se forskjell på sortnivå hvis man bruker avanserte målemetoder, men for folk flest er dagens LCD'er mer enn bra nok! (ifølge tester JEG har lest da)
    Det er ikke noe problem å se forskjell på sortnivå, i et mørkt rom, på en plasma vs en god LED-TV. Men! Så fort det er snakk om et relativt opplyst rom, hadde jeg helt klart satsa på en LCD/LED.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa da ikke at LCD ikke var bra nok for folk flest, bare at plasma var bedre.

Spiller man det samme spillet 8 timer om dagen så er det sikkert fint å kjøpe LCD, men min erfaring er at problemet med innbrenning er sterkt overdrevet og for å holde oss til "folk flest", så behøver ikke disse bekymre seg om dette - uavhengig om de bruker TVen til spill eller film.

PS: På jobben har vi en LCD med innbrent bilde, så dette er ikke utelukkende et problem for plasma.

For de som ønsker dokumentasjon på bastante påstander er det vel bare å lese stort sett samtlige tester hvor Panasonic har vært med den siste tiden (de siste årene?). F.eks selger expert en knakende god 50" panasonic plasma med full HD og 3D til under 13,000 nå. Løp og kjøp.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa da ikke at LCD ikke var bra nok for folk flest, bare at plasma var bedre.

Spiller man det samme spillet 8 timer om dagen så er det sikkert fint å kjøpe LCD, men min erfaring er at problemet med innbrenning er sterkt overdrevet og for å holde oss til "folk flest", så behøver ikke disse bekymre seg om dette - uavhengig om de bruker TVen til spill eller film.
    Da synes jeg du skal se deg litt rundt om etter folk med nettopp disse supre TV-ene fra Panasonic og se hva DE sier om problemet :P Jeg har en TX-P50S20 fra Panasonic, og denne har samme panelet som i hvert fall G20 (trolig også resten av x20-modellene). Det som er felles for veldig mange av oss er at vi sliter med at kanal-logoer blir sittende igjen LENGE. Jeg kan se på TV3 en times tid og slite med skygger av TV3-logoen i et par dager etter. Så jeg vil ikke trekke frem ord som "overdrevet" og påstå at folk flest ikke behøver bekymre seg. Dette er i høyeste grad et reellt problem og mange spill inneholder såpass mye statiske elementer at det vil være en overhengende fare for at disse setter seg igjen i likhet med kanal-logoer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Tromsø
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enige med de som sier at om man skal spille på tven og har tenkt å legge mye penger i den så bør man vurdere lcd. Har selv både Samsung 46" led lcd på kontoret og Samsung PS63C7705 i stua. Plasmafanatikerne kan si hva de vil, men dårlig lysstyrke, summing og innbrenning gjelder i høyeste grad enda på dagens plasmaskjermer. Ser jeg lenge på en kanal så ser jeg ghosting av logo lenge etterpå, og jeg har ikke tenkt å slite ut en tv til nærmere 30.000 med 360 og ps3 spilling på kort tid, derfor spiller jeg på 46" lcden på kontoret der dette ikke er noe problem selv når den står på pause på samme bildet lenge. Sortnivået er selvfølgelig bedre på plasmaen, og den har heller ingen irriterende bleeding når bildet er helt sort og det feks kun er en måne på midten av bildet slik som kantled har. I helt mørkt rom er også sortnivået litt bedre. Men jevnt over er det størrelsen som gjør at jeg har kjøpt med 63" plasma i stua, for gardinene må fortsatt igjen når jeg skal se på tv/film på dagtid når sola skinner ute.
    Bilde: Benq w1300 + 108" motorisert lerret. Samsung 7705 63" 3d Plasma| LYD: Onkyo TX-NR3009B, Klipsch RF82 mk1 + Def. tech 2500 center, Sw: XTZ Cinema 3, SVS SB13 Ultra, Earthquake cl-8, 1x Tactile Transducer, Svs SSS-01 surround| Annet: Samsung 6900 bluray spiller.
    Anlegg på kontoret: Audio Pro Black Pearl + Def. Technology SC Reference, + Denon 1908.

Newcomer davebowmanlegend sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Det er ikke noe problem å se forskjell på sortnivå, i et mørkt rom, på en plasma vs en god LED-TV. Men! Så fort det er snakk om et relativt opplyst rom, hadde jeg helt klart satsa på en LCD/LED.
    Merkelig.. så diverse tester lyver? Har ihvertfall sett konklusjoner av tester at de beste LED-tv'er klart er på høyde med plasmaer når det gjelder sort. Så ikke noe problem å se forskjell? Høres merkelig ut..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig.. så diverse tester lyver? Har ihvertfall sett konklusjoner av tester at de beste LED-tv'er klart er på høyde med plasmaer når det gjelder sort. Så ikke noe problem å se forskjell? Høres merkelig ut..
    At tester forteller halvsannheter er intet nytt. Det er null problem å skille en plasmaskjerm fra en LCD-skjerm. At LCD-er scorer godt på sortnivå er ofte fordi de dimmes, og om det ikke er noe lys bak glasset er det jo ikke noe vanskelig å oppnå et godt sortnivå. Utfordringen ligger i å få dette til å fungere såpass bra at man unngår fenomenet som posteren ovenfor deg nevnte i noen særlig stor grad.

Det er mer enn kun målt sortnivå i gitte situasjoner som teller

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Panasonic 42" px80 som er 4 år gammel. Har blitt brukt til spill og tv. Har gitt den til mine foreldre som ser tv med kanal logo i hjørnet hver kveld. Ingen innbrenning på den. Den står i ferien med Gamecube spill hele dagen ofte med stillbilde når nevøerne spiller på den. Trodde den skulle få innbrenning med garanti. Men nei.

Har selv en Panasonic 42" x20 har hatt den 1 år sirka. Bruker den mest til spill. Og vanlig tv. Har vert veldig stygg med den og har latt den stå i timesvis med stillbilde, Pc, film på pause osv. Den får av og til litt retention men forsvinner etter 10min. Har med vilje vert "dum" med denne tven. Men fortsatt ingen innbrenning.

Har en annen 7 år gammel Samsung plasma som har blitt brukt på barnerom med en nintendo wii. De har aldrig tatt hensyn til den. Har stått med stillbilde, har forøvrigt også vert snudd opp ned osv. Ingen feil og innbrenning på den heller.

Har også en 10 år gammel Medion plasma en av de første på markedet. 42" med 16:10 format :-) har vert skambrukt til diverse. og ja der er omtrent ingen sort tilbake i plasmaen den er grå. Men fortsatt ingen innbrenning i den heller.

Jeg er ikke naiv jeg tror på innbrenning. Og da tror jeg særlig det kommer raskere i nye 1080p skjermer. Men jeg har aldrig sett det selv. Jeg ville ta hensyn de første 100 timer. Og deretter ville jeg ikke bekymret meg i det hele tatt. Og heller holdt meg rundt 10-15.000kr og skiftet tv hvert år eller hvert annet år ettersom nye interessante modeller utkommer.

Dette er min mening og observasjoner gjennom mange år med plasma tv. Gir ingen garanti og anbefaler å bruke mer fornuft enn jeg har gjort :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Da synes jeg du skal se deg litt rundt om etter folk med nettopp disse supre TV-ene fra Panasonic og se hva DE sier om problemet :P Jeg har en TX-P50S20 fra Panasonic, og denne har samme panelet som i hvert fall G20 (trolig også resten av x20-modellene). Det som er felles for veldig mange av oss er at vi sliter med at kanal-logoer blir sittende igjen LENGE. Jeg kan se på TV3 en times tid og slite med skygger av TV3-logoen i et par dager etter. Så jeg vil ikke trekke frem ord som "overdrevet" og påstå at folk flest ikke behøver bekymre seg. Dette er i høyeste grad et reellt problem og mange spill inneholder såpass mye statiske elementer at det vil være en overhengende fare for at disse setter seg igjen i likhet med kanal-logoer.
    Her i huset er det helt normalt å se samme tvkanal i flere timer, og det null og niks innbrenning. Kjenner 5-6 andre med forskjellige modeller Panasonic plasma og ingen av de har innbrenningsproblemer. Så her er det tydeligvis forskjellige erfaringer ute og går. Hvis du får innbrent logo etter å ha sett på samme kanal i én time vil jeg sterkt anbefale deg å reklamere på TVen, for det er IKKE normalt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her i huset er det helt normalt å se samme tvkanal i flere timer, og det null og niks innbrenning. Kjenner 5-6 andre med forskjellige modeller Panasonic plasma og ingen av de har innbrenningsproblemer. Så her er det tydeligvis forskjellige erfaringer ute og går. Hvis du får innbrent logo etter å ha sett på samme kanal i én time vil jeg sterkt anbefale deg å reklamere på TVen, for det er IKKE normalt.
    Jeg ringte Panasonic kundeservice i dag, og de sa at selv om dette ikke burde skje kunne de ikke garantere det. Hvis du ser litt lenger opp her i tråden så ser du jo hva samtalen min med Panasonic førte til... jeg har altså tatt kontakt med forbrukerrådet om dette, så saken er jo på ingen måte ferdig for min del...

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min v10 Pana får tv2 premier league Hd logoen innbrent såpass at den er godt synlig frem mot beste helg og neste kamp- og så er det på'n igjen.

Til alt annet er det absolutt ingen innbrenning what so ever! Uansett! Litt rart

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det henger en 65" Panasonic på elkjøp i fredrikstad til 30k. Ikke vet jeg hvor lenge den har hengt der med samme bilde men det bilde er der i bakgrunnen uansett hva som går på tv'n.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min TV-bruk er hvertfall av en slik art at jeg er mer opptatt av TVens evne til å vise et bra bilde enn sannsynligheten for innbrenning. Jeg har ikke tenkt å plassere TVen min på elkjøp og vise samme kanal i en uke. Og hvis den gir innbrenning etter én time på samme kanal (hvilket den ikke gjør) så leverer jeg den høflig tilbake.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min TV-bruk er hvertfall av en slik art at jeg er mer opptatt av TVens evne til å vise et bra bilde enn sannsynligheten for innbrenning. Jeg har ikke tenkt å plassere TVen min på elkjøp og vise samme kanal i en uke. Og hvis den gir innbrenning etter én time på samme kanal (hvilket den ikke gjør) så leverer jeg den høflig tilbake.
    Dette fungerer kanskje så lenge du er innenfor returretten, men som Panasonic sier er ikke dette noen garantisak så du skal slite litt med å få levert den på garanti

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Dette fungerer kanskje så lenge du er innenfor returretten, men som Panasonic sier er ikke dette noen garantisak så du skal slite litt med å få levert den på garanti
    Jeg hadde ikke hatt spesielt store planer om å ta det som en garantisak, men som en reklamasjonssak. Innbrenning etter én time på samme kanal er uten tvil et sterkt avvik fra en TVs forventede virkemåte, så det er ikke noe som spørsmål om at forhandler må rette feilen eller bytte produktet.

§ 17. Varens egenskaper.
    (1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.
    (2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:
    (a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;
    (b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;
    (c) ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;
    (d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.
    (3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.
    --
    Thorbjørn

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke kommentere tester du har lest, jeg bare forteller min egne erfaring med både på plasma og lcd/led 8)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel si det slik ja.

Selv en bakbelyst LED med lokal dimming vil ikke oppnå et like godt sortnivå/kontrastnivå som en plasma da sistnevnte kan skru av lyset pr pixel. Noe som er umulig i en LCD/LED. Nøyaktig hvor mange pixels som er foran en enkelt LED lampe er jeg usikker på men er ganske sikker på at det er en del. 100? 1000? Kanskje mer?

Var ikke lenge siden jeg leste en "test" hvor en panasonic plasma til rundt 5k slo ut LED tver i 20k klassen.
    Var lyd Og bilde så er sikkert noen har noe å si til det også.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •