PLASMA eller LCD/LED til spilling? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Syntes folk er litt vell bastante i denne tråden. Folk burde heller forklare hva de mener er bedre / dårligere med CCFL LCD, LED LCD og Plasma og ikke bare påstå at den ene er bedre enn det andre osv osv.. Og skal det sammenlignes så burde man sammenligne modeller som er i salg per idag og ikke hva som var reelt for 5år siden.

Selv gikk jeg for Plasma og har en Pioneer Kuro LX5090H da jeg bruker den hovedsaklig til Blu-Ray og fotball. Jeg fikk beskjed om at bilde flyter mer naturlig på plasma og derfor er plasma best til fotball og siden det er nemlig Molde sine fotballkamper som er høydepunktet av det som blir vist på TV-en så ble det plasma enkelt og greit.

Hvorfor plasma skal egne seg bedre til fotball enn CCFL LCD og LED LCD aner jeg ikke og personlig er jeg ikke videre imponert over min LX5090H utifra det skussmålet den har i markedet som "referanse produkt" innen HDTV osv osv.. Min har blitt profesjonelt kalibrert og jeg syntes helt personlig at både bildekvaliteten og sortnivået egentlig ikke lever opp til forventningene. Det som plager meg mest er at jeg må skru opp lysstyrken for at det sorte ikke skal gi inn i hverandre, ja sortnivået er kanskje noe av det beste på markedet men det hjelper ikke når nyanser av sort glir inn i hverandre så om jeg ønsker å faktisk klare å skille det mørkeste sorte fra det nest mørkeste så må jeg skru opp lysstyrken såpass at sortnivået plutselig ikke er så imponerende lenger. Og jeg kan ikke fri meg fra følelsen av at kontrastnivået og fargene er mye mer anonyme enn det jeg opplever på endel andre TV-er jeg har sett utstilt i butikk og hos venner og kjente selv om de bare har 2010 modeller av LED LCD TV-er til 10´000 til 15´000kr.

Sist men ikke minst så føler jeg ikke at bilde er like skarpt på min LX5090H som det er på LG TV-en til familien til kjæresten (aner ikke hvilken modell de har, om det er CCFL eller LED LCD) ei heller føles det like skarpt som 52" Sony Bravia KDL-52W4500 som vi har oppe i stua. Om dette skyldes måten plasma fungerer på (merker jo at jo nærmere du går min LX5090H jo mer "vibrerer pikslene") aner jeg ikke men det føles hvertfall ikke like skarpt når jeg ser på fotballkamper som når jeg ser dem oppe.

Så nei jeg er på ingen måte kvalifisert til å si hva som er best av de forskjellige, men samtidig så håper jeg at folk kan begrunne argumentene sine litt bedre så det er lettere for oss å forstå hva som differensierer den ene løsningen fra den andre. Det å si at plasma er bedre enn LCD holder liksom ikke, jeg vil vite hva som er bedre. Er det bedre panorering, er det bedre flyt i bilde, er det bedre farger, er det høyere kontrast, bedre lysstyrke, bedre sortnivå? Ser at flere bruker sortnivå som hovedargument.. Sortnivå er ikke akkurat alt ved en TV, spesielt ikke om sortnyanser flyer inn i hverandre som på min LX5090H.

Hva innbrenning angår så har dette vært null problem for meg, jeg har deaktivert alt av sikkerhetsmekanismer mot innbrenning for best mulig bildekvalitet og til tross for dette så kan jeg sitte å spille samme Xbox360 spillet i flere timer uten det minste tegn til innbrenning. Jeg kan ta en TV-kanal stå på i over 24timer uten tegn til innbrenning. Det eneste jeg forsikrer meg om ved kjøp av plasma er at jeg kjører den inn på lav lystyrke og kontrast de første 14dagene og jeg kjører da gjerne en innkjøringsdvd som stresser skjermen og lar denne gå nonstop den første uka bare for å være på den sikre siden.

Eneste problemet jeg har med LED LCD er at fokuset på design ofte ser ut til å gå fremfor fokuset på kvalitet og funksjonalitet samtidig som prisene virker smått vannvittige når du får en toppmodell 63" Samsung Plasma til flere tusenlapper billigere enn deres "nest beste" 55" Samsung LED LCD, jeg har hvertfall til gode å høre noen argumenter for LED LCD som skulle tilsi at den er verdt såpass mye mer samtidig som den er 7" mindre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *edit slettet innlegget mitt. Da det var unødvendigt.*

Er desuten misunnelig på alle som har Pioneer Kuro, og mitt svar ble nok farget litt av det...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RamGuy.

Det er lett å bli trollbundet av en LCD (LED-LCD) pga lysstyrken de har. Det er ikke dermed sagt at bildet de viser er optimalt. Det er ofte her plasma slår de. Men det er vesentlig og ikke ta alt av det tester sier for god fisk. Det har litt med hva man liker også.

En plasma har lettere for å vise et korrekt bilde. En LCD (LED-LCD) er ofte (ihvertfall ut av esken eller i butikksammenheng) justert med høy kontrast og max lysstyrke for å virkelig gi et PANG! HER ER JEG bilde. Det kan se flott og fint ut med en gang men fungerer sjeldent så bra i mørke rom. Men noen liker det sånn, andre gjør ikke.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •