Bruke TV som Center-høyttaler. Lyd over HDMI eller komponentkabel fra Biltema?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke TV som Center-høyttaler. Lyd over HDMI eller komponentkabel fra Biltema?

Skal kjøpe ny flatskjerm (Sannsynligvis Sony KLD-26EX320). Der tenker jeg å bruke TV-høyttaleren som senterhøyttaler til DVD-spilleren, mens jeg kobler til et par stereoanlegg som front- og surround-høyttalere via den analoge 5.1-utgangen på DVD-spilleren (Scott DVX 610 HDK).

Når det er center-lyden jeg vil ha i TV-en, kan jeg da bruke HDMI-kabel for å overføre lyd/bilde?

Om det går, lurer jeg på om det er best å bruke 5m HDMI eller komponent kablel fra Biltema(den eneste jeg fant som også har lyd). DVD-spilleren har mulighet for oppskalering til 1080p, over HDMI. Men når DVD-spilleren kostet 300 kroner for et år siden tviler jeg på at oppskaleringen er bedre enn den i TV-en.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk HDMI til TVen uansett, men ville nok bare blåst i å bruke tven som senter....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    26" TV?
    Da trenger du ikke tenke på HD engang, siden du ikke vil se forskjell på blu-ray og dvd

angående lyd, så vill jeg heller ha kuttet ut sentern

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kutte ut center? Er det bedre med kvadrofoni lyd når de fleste DVD-er er laget for 5.1 lyd? Tror ikke lyden i TV-en vil være så mye dårligere en ellers i hjemmekinoanlegget jeg setter sammen.

Ja det er 26'' TV. Tenker at signalet blir mer urørt av den billige DVD-spilleren sin elektronikk om jeg velger komponentvideo, enn om det skal oppskaleres i DVD-spilleren først, for å så oppskaleres/nedskaleres i TV-en etterpå. Men så er støy og signaltap i ledningen et større problem når det sendes analogt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke hdmi hvis tven har mulighet til å sende kun senterkanalen til de interne høyttalerne. Hvis denne muligheten mangler, må du bruke komponentkabel og rca-kabel for senterkanalen (du må vel også ha en splitter fordi tven har stereo-inngang). Jeg ville nok klart meg med stereo... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det innbygd forsterker i DVD spiller eller har du ekstra stereo forstker som driver front høytalerne du skal ha? Det beste er å kjøre HDMI fra spillern rett i tvn. Er i Teorien mulig å bruke tv som senter men i praksis går dette ikke noe noe særlig da TV høytalern vil ta ALL lyden fra DVD via HDMI. Du vil også oppleve "ekko" effekt hvis du prøver å kjøre tv høytaler samtidig som fronter.

Det som også teller mot tv som høytaler er at 99.9% av alle tver har reæva lyd!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle høyttalerne i et surroundoppsett bør helst være identiske for et optimalt lydbilde. De bør i hvertfall være fra samme merke og modellserie. Dette er spesielt viktig for frontrekka.

Hvis en motorsykkel kjører fra høyre til venstre på skjermen vil lyden bevege seg fra høyre fronthøyttaler til centerhøyttaler og videre til venstre fronthøyttaler.
    Jeg tipper TV-høyttalerne vil ha ganske så forskjellig lydsignatur i forhold til hvilke som helst stereohøyttalere du vil bruke som fronthøyttalere. Det vil høres temmelig rart ut hvis lydkarakteristikken endrer seg ettersom motorsykkelen forflytter seg over bildet.. Det vil kunne høres ut som motorsykkel - liten moped - motorsykkel... Det vil ikke bli bra.

Det er ikke slik at det blir quadrofoni selv om du tar bort centerkanalen. Alle AV-receivere/forsterkere har mulighet til å kjøre uten centerhøyttaler, med såkalt "phantom center". Da spilles centerlyden av gjennom begge fronthøyttalerene som et monosignal og det høres ut som lyden kommer fra midt mellom høyttalerne om du sitter nogenlunde i sweetspot. Dette gir faktisk i de fleste tilfeller et bedre lydbilde enn ved bruk av en simpel centerkanal.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kongeskipet
    Hvorfor kutte ut center? Er det bedre med kvadrofoni lyd når de fleste DVD-er er laget for 5.1 lyd? Tror ikke lyden i TV-en vil være så mye dårligere en ellers i hjemmekinoanlegget jeg setter sammen.
    Jeg har prøvd å bruke TV-høyttalere som senter, og det fungerte ikke bra i det hele tatt. Veldig stor forskjell i lysignatur. Droppet derfor senter og brukte 'phantom' funksjonen i recieveren i flere år, og så lenge man sitter nogenlunde midt foran TV'en fungerer det alldeles utmerket.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske og veldig gode svar. Jeg skulle kanskje skrevet det tydligere, men det jeg lurte mest på hva om jeg kunne få TV til å sende kun senterkanalen i høyttaleren. Det med ekkoeffekten har jeg ikke tenkt på, men gjelder det kun med HDMI?

Phantom center hørtes ut som en mye bedre løsning, men det må jo i såfall gjøres i DVD-spilleren. Og det er vell lite sannsynlig at den har mulighet for det når den ikke har innebygd forsterker?

Kan jo beskrive litt bedre hvordan jeg hadde tenkt å koble det ellers i hjemmekinoannlegget. DVD-spilleren har analog 5.1 lavnivåutgang (6 stk RCA). De to kontaktene for fronthøyttalere hadde jeg tenkt å koble til ett sett datahøyttalere med egen forsterker, og gjøre tilsvarende med de to kontaktene for surround-høyttalere med et annet sett datahøyttalere. Jeg vet det ikke er noe optimal løsning, men jeg tenkte å lage best mulig hjemmekinoanlegg av de høyttalerne jeg har til overs.

Er det enda slik at jeg burde droppe senterkanalen, eller går jeg glipp av mye av lyden da? Er det slik at begge deler er så dårlige løsninger at jeg heller burde gå for stereo?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kongeskipet
    Takk for raske og veldig gode svar. Jeg skulle kanskje skrevet det tydligere, men det jeg lurte mest på hva om jeg kunne få TV til å sende kun senterkanalen i høyttaleren. Det med ekkoeffekten har jeg ikke tenkt på, men gjelder det kun med HDMI?

Phantom center hørtes ut som en mye bedre løsning, men det må jo i såfall gjøres i DVD-spilleren. Og det er vell lite sannsynlig at den har mulighet for det når den ikke har innebygd forsterker?
    Hvis DVD-spilleren har 5.1 analoge utganger, så bør den ha phantom-mulighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg se om DVD-spilleren har mulighet for det. Den er for øyeblikket plassert på hytta, så jeg venter litt med å kjøpe kabler da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •