Forskjell på lyd utganger på tv`er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på lyd utganger på tv`er

Hei!

Har en eldre Panasonic 42PV50 som har tilkoplet en BluRay spiller og en Canal Digital Dekoder til de to HDMI inngangene.
    Vurderer å kjøpe en lydplanke, og da var spørsmålet forskjellen på optisk ,og coax? utganger?

Ser for meg å kjøpe en ny tv snart, og da er vel utganger av type optisk mer vanlig enn for 5-6 år siden. Har sett på soundbaren til HK SB15, men den har så vidt jeg kan se kun en analog og en coax inngang. Erstatteren SB16 har fått optisk inngang.

Hva er fordeler og ulemper med Optisk. Er det slik at det er vesentlig bedre lyd ved optisk inngang?

Er det slik at om jeg kjøper en tv med optisk lydutgang så trenger jeg bare å koble denne til soundbaren, så spiller den av alt som er koplet til HDMI kotaktene til tv`en?

På forhånd takk!

Er kanskje kompositt jeg mener og ikke coax.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompositt overfører bilde ikke lyd, men du tenker kanskje på RCA (oftest en rød og en hvit plugg) ??
    Disse gir kun analog stereo lyd.

Dagens tv-er varierer vel om de kommer med optisk eller SPDIF utgang, men begge disse gir digital lyd med alle fordelene dette har. Jeg har en helt ny Philips 9705 og den benytter SPDIF, ikke optisk.
    Ingen av disse har noen klare ulemper, men optisk kabel kan ikke bøyes til det uendelige da det er et lyssignal som må komme frem.
    Dette er sjelden et problem, og må man ha kraftige bøy på kabelen fåes det kjøpt overganger med bøy.
    Forskjellen på optisk og SPDIF er ingen, det er digital lyd, og hva du ønsker å bruke så fremt du har muligheten til det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette står det om sb15 soundbar. Hva er dette?

Koplingstype 1 x lydinngang ( RCA phono x 2 )
    1 x digital lydinngang (koaksial)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RCA phono er stereo lyd og analogt. Dette var tidligere den vanligste tilkoblingsmetoden, men gir ikke den samme lydkvaliteten som det digitale alternativet.

Digital koaksial inngang betyr at den benytter spdif og ikke optisk, og da vil du trenge en slik type kabel:

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161038694

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galsmurf
    RCA phono er stereo lyd og analogt. Dette var tidligere den vanligste tilkoblingsmetoden, men gir ikke den samme lydkvaliteten som det digitale alternativet.

Digital koaksial inngang betyr at den benytter spdif og ikke optisk, og da vil du trenge en slik type kabel:

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161038694
    Standarden for digital lydoverføring (til våre formål) heter S/PDIF (Sony/Philips Digital Interconnect Format) uavhengig av om det er optisk eller elektrisk(coax) overføring.

Optisk kabel/utgang benevnes ofte Toslink,
    men begge deler er altså spdif.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil samtidig få påpeke at det ikke er gitt at det digitale alternativet blir best. Har man en god DAC i enheten som kjører ut lyden kan det faktisk være mer hensiktsmessig å kjøre analogt siden man er prisgitt DAC-en i enheten som mottar signalet for lydkvaliteten om man velger å ta det digitalt. Er denne dårligere enn den i kilden så er det poengløst (for vanlig stereo, vel og merke... 5.1 og slikt trenger jo flere kanaler enn to )

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen S. Andresen
    Standarden for digital lydoverføring (til våre formål) heter S/PDIF (Sony/Philips Digital Interconnect Format) uavhengig av om det er optisk eller elektrisk(coax) overføring.

Optisk kabel/utgang benevnes ofte Toslink,
    men begge deler er altså spdif.
    Du har selvfølgelig helt rett, my bad.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •