HJELP ØNSKES FORT (Panasonic vs. Hitachi plasma)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP ØNSKES FORT (Panasonic vs. Hitachi plasma)

Hei ALLE SAMMEN :!:

Jeg trenger god hjelp til å velge tv. Valgets kval står mellom en Panasonic TH-37PA30 og en Hitachi 37PD5200. Tv'en skal henges på vegg. Jeg er helt ny/grønn når det gjelder plasma. Noen fordeler og ulemper har jeg funnet ved begge disse apparatene. Hitachi tv'en leveres med dvi, høyere oppløsning (1024 x 1024), men med lavere kontrastforhold og 8 bits fargedybde, men lysstyrken oppgis høyere ?!? Den har også bedre lyd enn Panasonicen. Personlig syns jeg den dessuten er finere enn Panasonicen.

Jeg har derimot fått med meg at fargedybden på Panasonicen er på 10 bit, høyere kontrast (skarpere, mer detaljert bilde ?) Samtidig har den vel fått veldig god mottagelse... Men Hitachi har jo også fått kongekritikker (What HiFi, What Plasma, Home Cinema Choice....)

Skjermen vil bli brukt til tv titting - kabeltv, dvd (fortrinnvis med progressive scan), muligens noe pc/x-box. Jeg håper noen kan komme med en vettug, velbegrunnet og informativ anbefaling så snart som mulig. På forhånd takk. Til slutt, hva med å gå opp til 42" ? Vil det da bli merkbart tap i billedkvalitet ?

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pa30 går for å være "esset" når det kommer til vanlig tv-titting. jeg kan si utifra min erfaring at pa30 er en kjempeskjerm, jeg liker den veldig godt. min er en 42", og bildekvaliteten er meget god, både på tv og dvd. selv fotballkamper på tv ser veldig bra ut (jeg sitter ca 3,5 m unna). den har i tillegg et meget bra sortnivå.

og lyden er helt ok, men jeg bruker sjelden høyttalerne på tv'en i og med at lyden kjøres ut til receiver.

hitachi'en har jeg dessverre ikke noe kunnskap om, så den får andre kommentere på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med flimring på panasonicen, ser at den har fått litt kritikk for det - er det veldig merkbart ?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke veldig merkbart. Jeg må som regel påpeke det for at noen skal merke det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Hitachien, noen som kan si noe om den ? Det er like før jeg drar å kjøper Panasonicen....

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor har du tenkt å kjøpe den??

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke du vil angre hvis du kjøper pa30

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper den på expert, vet det er litt dyrere enn enkelte nettbutikker - men jeg vil bruke en forhandler her jeg bor ! De har også Hitachien, men den gikk opp i pris her om uken !!! JEG HAR STORE PROBLEMER MED Å BESTEMME MEG :evil:

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk denne artiklen før du kjøpe om gidder vente da:

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/09/13/408137.html

Ett annet tips:
    På en 42-tommers tv måler skjermen 42 tommer på skrå fra hjørne til hjørne. Og det er ikke snakk om norske «tommer», men engelske «inches». En norsk tomme er 2,615 cm. En engelsk inch er 2,54 cm. Med en norsk tommestokk vil derfor skjermen virke en tomme for liten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De påpeker jo overalt at det er et flimmerfritt bilde på PA30.Avshop.no, Fyndbørsen (http://www.fyndborsen.se/?sida=produ...1Prodnr%3D6116) etc..

Og jeg må ærlig inrømme at jeg ikke klarte å se noe betydelig flimmer selv på 50hz PAL sendinger med store lyse partier på skjermen (og jeg betrakter megselv som veldig ømfintelig ovenfor refresh-flimmer).

Men, du vil ikke ha en HDTV da når du først kjøper en plasma?

Synes selv det er litt bak mål å kjøpe en plasma idag uten DVI/HDMI og minst 1024x768 oppløsning. *glede meg til Pioneer PDP-435 kommer på døra*

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hitachien har jo høyere oppløsning, 1024 x 1024 og den har DVI. Men den har jo igjen fått litt pes for at den er litt dårlig på "dårlige" tv signal - noe etterslep (?) og så er det dette med 8 bit vs 10 bit, gråtoner osv.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller jeg ville nå også vurdert qpvision sin tv jeg da...www.qpv.no eller avshoppen her...
    Da får du hdtv, dvi og hele pakka.

Eneste er vel 8bit fargedybden i stede for 10bit på panasonicen!

Har du sjekka det forresten? Om det er 8 eller 10bit på den hitachien?? Er det 8bit, så er vel valget enkelt?

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ER 8 Bit - Incorporates Hitachi's new H3 and I2 Intelligent Image Chip Technology Pixel Pitch - 0.90 (horizontal) x 0.51 (vertical) mm
    16.7 Million Colours for clarity and depth
    (256 grey levels).

Så her leverer nok Panasonicen noe bedre - og det bør man vel satse på, eller ? Ellers vil jeg nok si at jeg ikke vil gi mer enn max 35K for plasma tv inkl. veggfeste :?

QPVISION sin tv har også 8 bits fargedybde....

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10-bit er absolutt noe å satse på, da det vil gi betydlig mindre graderinger. graderinger er forøvrig så og si ikke tilstede på pa30 (eller så er det jeg som har grusomt dårlig detaljsyn :P).

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har utseende noen betydning så ville jeg kjøpt Hitachi. Panasonicen synes jeg personlig er lite pen :cry:

Har du skikkelig signal så får et kjempebilde. Analoge TV signaler er ikke topp, men det bekymrer ikke meg da jeg har Digital Satelitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel folkens da er det gjort ! Panasonic er best. dukker vel opp om kort tid. Er jeg ikke happy - byttes den i Hitachi modellen Dere skal få høre dommen folkens. Siden denne plasmaen er så populær så kanskje det skulle vært en tråd som kun omhandler PA30 ? Da tenker jeg på inntrykk, div. oppkoblinger o.l.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt teit at panasonic`en ikke har DVI da

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    qpvision har ikke 8bit nei, men den har jo mye høyere oppløsning, dvi og støtter hdtv

hadde uansett satsa på den opp mot hitatchien! men panaosnince ja da er jeg i tvil

Tror panasonic er best på vanlig tvtitting, mens qpvision sin er best på film, data, xbox osv

Jeg er nå enda litt i tvil om hvem jeg skal velge

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iflg: QPvision sin hjemmeside har skjermen 8 bits fargedybde, 16.7 mill farger og bruker et samsung panel ! SÅ DET SÅ !!!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Skjermen har 8 bits fargedybde, eller 256 mulige graderinger pr. grunnfarge. Dette er forsåvidt kanskje det viktigste aberet, mens fordelene er mange...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •