Kjøpsråd, god pris på Samsungs flaggskip: UE55C9005SXXE

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpsråd, god pris på Samsungs flaggskip: UE55C9005SXXE

Hepp!

Har fått muligheten til å kjøpe flaggskipet til Samsung, 55 tommern i 9-serien (UE55C9005SXXE) til en veldig gunstig pris. Ser på nett at prisene varierer fra ca 30 til 43 tusen for TVen, jeg betaler en god del mindre.

Tanken er at den skal erstatte en 46" eldre 6-serie Samsung, Canal Digital HD-PVR-boksen (som er satans verk) og en medieavspiller (Popcorn Hour). Så til saken: Hvordan er 9-serien i bruk? Ser den har PVR-mulighet, men er den like fleksibel som boksen fra Canal Digital? F.eks at den kan ta opp et kodet program samtidig som man ser på et annet, eller er det begrensninger i forhold til dekoding av to forskjellige kanaler samtidig?
    Kan den spille videofiler over lokalt nettverk som min Popcorn Hour, og er den kompatibel med like mange filformater? Ser at MKV/AVI er støttet, men noen som har en 7,8 eller 9-serie i eie kan kanskje utdype?

Ellers er jeg klar over at den ikke kan henges på veggen, som er trist, men ingen dealbreaker.

Råd og tips taes imot med takk.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UE55D8005 ankommer i starten av april, og vil koste under 25000,-. Dette er en tv som GRUSER C9005. Med mindre det er uberviktig for deg å ha verdens tynneste tv osv, ville jeg droppet tanken på C9005, den er ikke noe flaggskip i annet enn designet..

C9005 er tilsvarende spesifisert som C7705 - og dårligere spesisifsert enn C8705 som er den beste 2010-modellen fra Samsung.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen må være meget lav for at jeg skulle vurdert 9005 ihvertfall utfra bildekvalitet. Den er tynn og flott men bildekvaliteten imponerte ikke meg. Fin i opplyst rom hvor sort ser sort ut når den var kalibrert i mørkt rom var det mere grått+elendig innsynsvinkel som dominerte-den er ganske lik C7705 sånn sett dvs at f.eks C535 og C635 gruser den totalt på bildekvalitet!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen er et lite hakk over 20.000,-

Er klar over at den ikke er på toppen når det gjelder billedkvalitet. Spesielt på sortnivå siden den har Edge-LED. I så måte vil 6905 være rimeligste alternativ som fortsatt har samme specs som C9005. Den blir stående mellom to B&O tårn så tykkelsen spiller egentlig ingen rolle. Det som frister er funksjonaliteten, og uansett vil den gi bedre bilde enn en "gammel" A656.

Tanken var å kunne selge unna både A656, Popcorn Hour mediaboks, Canal Digital HD PVR og (kanskje dyrest) Philips Pronto TSU-9600. Fjernkontrollen hadde en veil. utsalgspris på over 12k da den var ny.

Men så spørs det om fjernkontrollen til Samsungen kan styre min reciever fra Harman/Kardon?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, D8005 vil koste det samme eller rett over som C9005 og er fullstendig overlegen. Iallefall om du jobber der jeg tror du jobber bør du høre godt på hva jeg har å si nå. Den vil ha den nye generasjonen superfjernkontroll, vesentlig bedre bildekvalitet, nydelig design, mye bedre internettfunksjonalitet, bedre medieavspillingsfunksjonalitet, osv osv osv.

Og den kommer om 3 uker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du sikter til, jeg jobber ikke i brunvare, faktisk ikke innen varehandel i det hele tatt. Men tok ditt råd og leste på hva som kommer på D-serien og det er spennende. 8005 blir det nye flaggskipet, og denne gangen er det ramma som skal gjøres tynnere:

7005 har samme specs og virker som et bedre valg med mindre man ikke kan leve uten 0,5cm ramme. Dog har begge to edge-led så sortnivåene blir ikke så bra som de som har bak-leds med dimming. Uanset, takker for råd, tror jeg skal vente.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Som sagt, D8005 vil koste det samme eller rett over som C9005 og er fullstendig overlegen. Iallefall om du jobber der jeg tror du jobber bør du høre godt på hva jeg har å si nå. Den vil ha den nye generasjonen superfjernkontroll, vesentlig bedre bildekvalitet, nydelig design, mye bedre internettfunksjonalitet, bedre medieavspillingsfunksjonalitet, osv osv osv.

Og den kommer om 3 uker.
    Så bastant som du høres ut så regner jeg med at du har sett bildekvaliteten på de nye skjermene som kommer? Kan du beskrive forskjellene?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett D8005. Men jeg har sett C9005 og C8705 samt C7705, de 3 dyreste tvene til samsung av fjorårsgenerasjonen.

C9005 er en C7705 i tynt design og med eksklusiv fjernkontroll. Dvs en lekker tv med utrolig tynnhet og helt fin bildekvalitet. 3D-støtte og det hele.

Så har vi 8705 - denne tven har presisionsdimming av LEDs slik at man kan dempe ulike soner på skjermen for å få et bedre sortnivå. Den har også bedre bildebehandlingsmotor vs 9005 og 7705. 8705 er på alle områder utenom design bedre enn C9005, som er kun en helt grei TV på bildekvaliteten.

D8005 er da en etterfølger av 8705, med 800Hz istedenfor 200hz, helt ny bildebehandlingsmotor, helt ny 3D-teknologi, oppgradert internet@tv-funksjonalitet OG et rått design. Og man burde kunne få den under 25000,-.

Trenger man egentlig se D8005 for å skjønne at det blir et rått kjøp vs C9005? I think not. Med mindre man som sagt er opptatt av å ha verdens tynneste tv.

EDIT: Ser nå at trådstarter har bestemt seg for å se an littegranne. Da skal jeg ikke være så bastant lengre . Bare veldig opptatt av at folk ikke skal gjøre dårlige kjøp.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart man skulle tro at det er forbedringer på nye modeller som kommer, men at det blir en revolusjon som noen her får det til å høres ut som tror jeg ikke.

Man skal være forsiktig med å komme med så bastante uttalelser basert på spesifikasjoner alene, det er heller aldri kvantesprang i kvalitet opp til nye serier og du vet jo hvordan produsentene pynter mest mulig på produkt dataene. Tror det er sunt å ikke ha for høye forventninger, men det er bra å være optimistisk!

Feks:
    Med den nye Samsung serien får du på toppmodellen "CMR 800Hz" ( Clear Motion Rate )
    Dette er da den nye standarden i å "dra det helt ut".
    Samsung sier selv feks: LED TV Series 6900 features 400 CMR, which is EQUIVALENT to 400 frames per second (fps), which produces smoother images.”

Legg merke til: "Equivalent".

CMR er altså en verdi de antar er noe som ville lignet på om bilde faktisk hadde hatt denne refresh raten. Det er ikke en målt verdi men en subjektiv tilnærming fra produsent.
    CMR verdien har altså ingen sammenheng med oppdateringen av bilde, det er bare villedende markedsføring.

Når det gjelder dagens Samsung skjermer så er etter det jeg har sett så er 9 serien den beste skjermen, men forskjellene mellom seriene er ikke stor. Zonedimming gir deg marginalt bedre sortnivå men er ikke mye å skryte av. Hvorfor satses det ikke mere på lokal dimming??
    At det blir rått parti med de nye skjermene litt tvilsomt. Jeg tipper 3D biten har størst forbedringspotensiale.

Skulle jeg ha anbefalt en skjerm så ville jeg ha sett på Panasonic VT30 når denne kommer. Om denne blir bedre en dagens referanseskjerm VT20 så tipper jeg denne blir den nye referansen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huh? Du mener at 9-serien har bedre bilde enn 8-serien? Hvordan får du til det? Sonedimming or no, 8-serien er et par hesteveddeløpsbaner foran.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan jeg får til det? med øynene?? Dette er bare min smak/mening, du får selv mene hva du vil..
    Kant led har noen fordeler og ulemper, 8 serien har en liten fordel med litt økt sortnivå, kontrast og dybde, men som med alle kantbaserte ledskjermer så er det store problemer med ugjevn belysning, lysflekker og ugjevne farger.
    9 serien har ikke like mye lysutbytte, men det er det lettere å få til fargene og det er mulig å oppnå en mer korrekt gråskala,
    Den er bedre på bevegelseskompensasjon selv om spesifikasjonene er veldig like,
    bilde er mye glattere for de som liker det, men du merker også på 3D at "ghostingen" ikke er like fremtredende.
    Innsynsvinkelen er en del bedre, den er tynnere, har "fetere" design og fjernkontroll om det betyr noe.

Fordeler å ulemper med begge skjermene, så det avhenger hva man liker/prioriterer, derfor kan man ikke bastant anbefale noen det ene over det andre. Alt i alt er det ikke store forskjeller på disse skjermene, og jeg syntes ikke noen av de forsvarer prisen iforhold til feks. VT20 der du nå får 50" til rett over 12k, det er godt kjøp det!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •