~9000,- Står mellom 3 Tv'er. Tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

~9000,- Står mellom 3 Tv'er. Tips?

Panasonic TX-P46G20 - Plasma
    Panasonic TX-P42V20 - Plasma
    LG 42LE8500 - LED med sone backllight

Står vel mellom disse.

Bruksområder: Vanlig TV titting(mest SD materiale), BluRay, men skal også koble en PC til TV'en og bruke den til å styre musikk og streame film osv. Ser litt på fotball, men ikke utrolig opptatt av det.

Det jeg lurer på er:

Er bildet på V20 verdt å miste 4" for (G20 vs V20)?
    Er bildet på 8500 like bra som V20?
    Hva kan jeg forvente er bedre på 8500 vs V20 og omvendt?

Takker for tips.

Jeg står og heller mot P46G20 nå.

Er det andre TV'er i denne prisklassen som er verdt å se på?

Nei...nå fant jeg jo minst 3 TV'er til...hehe
    LG 50PK550N
    Samsung PS50C530
    LG 50PK750
    LG 50PK550

Tror jeg nesten må gi opp dette greiene og heller begynne å høre på radio. ^^

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig er jeg blitt litt skeptisk til Panasonic etter å ha lest om rising blacks. Blir dette på sikt like ille som 2009-modellene så kan du etter min mening like gjerne kjøpe LCD. Det sies dog at forskjellene er mye mindre på V20 før og etter "rise" fordi den har så godt sortnivå i utgangspunktet, så V20-en kan vel kanskje være verdt det ut fra det.

Et annet problem med Panasonic er dette med floating blacks. Dersom du kan leve med bildekvalitet og sortnivå på den samsung-plasmaen du har valgt deg ut, så vil jeg kanskje vurdere å gå for den fordi den trolig ikke mister sortnivå over tid, og den skal etter det jeg kjenner til ikke slite med floating blacks (for den som legger merke til det kan dette være svært forstyrrende).

Et problem som ofte går igjen med Samsung igjen er at en del av dem "buzzer" litt mye og at det ofte forverres noe over tid. Utover det, så vil du nok finne noe å sette fingeren på uansett hvilken tv du går for så du må vel bare finne den med problemene som irriterer deg minst

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info!

Uff. Jeg aner ikke hva problem som irriterer meg mest, siden jeg aldri har eid en flatskjerm TV selv.

Hm... får vel bare hoppe i det og velge litt på magefølelsen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Panasonic S20 nå og er (i hvert fall før denne beryktede black level rise'n) jevnt over fornøyd og har til en viss grad klart å innfinne meg med at sortnivået flyter i mørke scener. Jeg prøver å overbevise meg selv om at jeg heller bør fokusere mer på alt den presterer BRA på For bildet i seg selv er virkelig pent. En G20 vil naturlig nok prestere bedre, så kan du leve med flytende sortnivå i mørke scener og en potensiell fare for å miste litt sortnivå i løpet av 1-2 år (avhengig av hvor mye du bruker den) så vil nok både G20 og V20 være gode valg.

Du kan jo også vente noen måneder til 2011-modellene kommer for fullt? Panasonic skal etter ryktene ha klart å løse begge de to store problemene med 2009/2010-serien, men de har garantert klart å finne på noe nytt for å irritere

Men om du sier noe mer om hva slags krav du har til en TV er det muligens lettere å anbefale deg noe også. Kompromisser vil det dessverre bli uansett

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være det viktigste er et rolig og fint PC-bilde...Litt usikker på hvor høy kvalitet jeg kan forvente av TV'er med PC tilkoblet med full HD paneler.

Nr 2 er nok kvalitet på SD sendinger, og så HD kvalitet.

Er litt lunken til LED TV'en da den er litt dyrere enn de andre, og virker som ingen har den på lager.

Lener fortsatt mot G20. Syns ikke floating blacks virker som et problem for meg... Hva spesifitk er det? Er det store svarte områder som flyter rundt på skjermen? Skjer det bare i mørke scener eller ser man det i lyse også?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Floating blacks innebærer at sortnivået kan variere veldig mye, nærmest flimre, i mørke scener. Det skjer i lysere scener også, men det er ikke like lett å legge merke til da. Måten det oftest er synlig på er om man ser filmer med aspectratio 2.35:1, da vil man se ganske tydelig at letterbox-stripene "flimrer". Hele bildet blir lysere, men det er mest synlig der det er ensfargede flater.

Skal du bruke den mye som PC-skjerm er jeg dog redd plasma i det hele tatt ikke er tingen for deg. Skjermene i 20-serien til Panasonic virker å være litt varierende på hvor lett de får image retention. Jeg hadde tv-en på TV3 i halvannen time, og på en ensfarget flate kan jeg fremdeles se omriss av logoen nesten en uke senere :P Det forsvinner nok etterhvert, men om dette var etter halvannen time, hva vil et statisk bilde over lenger tid gjøre med denne tv-en?

For meg høres det vel egentlig ut som om du ville hatt mest utbytte av LCD.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halv-annen time?!?!

Det høres jo helt latterlig ut? Hvem ser ikke på en kanal i mer enn 1.5 time om gangen?

Uff...da høres jo LED TV'en plutselig ut som eneste riktige for meg...ugh...

Var fristet til å kjøre på med en 46 eller 50 tommers plasma nå, og så hører jeg dette

Sånn PC-bilde messig...skavise. Jeg kan jo forsåvidt unngå innbrenning med skjermsparer på PC-bildet (sette det til 20 minutter og slått av i full-screen mode). Men vil bilde være flimrete og uklart med en plasma uansett. Eller går det an å "fikse"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer nok mye an på både kontrasten man bruker i innstillingene og kontrastene i logoene. Jeg har sett en god del timer på NRK med samme innstillingene, men NRK-logoen har ikke satt samme spor.

Og jeg tror neppe det er permanent, men over tid vil nok denne tv-en kunne brenne inne med sterke logoer. Det er rapportert om noen andre her på forumet som sliter med en NRK Super-logo på sin 20-serie Panasonic som han ikke får vekk igjen. Men som sagt, graden av dette virker å variere litt fra skjerm til skjerm. Jeg likte dårlig å se at TV3-logoen henger igjen så lenge, så personlig vil jeg nok bli litt mer forsiktig med å bruke TV-kanaler som har kontraststerke logoer :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm...

Argh...!...

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Halv-annen time?!?!

Det høres jo helt latterlig ut? Hvem ser ikke på en kanal i mer enn 1.5 time om gangen?

Uff...da høres jo LED TV'en plutselig ut som eneste riktige for meg...ugh...

Var fristet til å kjøre på med en 46 eller 50 tommers plasma nå, og så hører jeg dette

Sånn PC-bilde messig...skavise. Jeg kan jo forsåvidt unngå innbrenning med skjermsparer på PC-bildet (sette det til 20 minutter og slått av i full-screen mode). Men vil bilde være flimrete og uklart med en plasma uansett. Eller går det an å "fikse"?
    Hvis du klarer å se på TV uten å bruke 100% kontrast, lys etc etc varer dette lenger. 1,5 er bare tull - da er det noe som er kraftig feil.

Jeg har bare plasma tver, hvorav den siste PS63C7705 klarer seg LENGE før den gir noe som helst form for innbrenning. Er du redd for dette, aktiverer du "game modus".

Du skal være RIMELIG uheldig eller uforsiktig for å få innbrenning på disse tvene.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    Hvis du klarer å se på TV uten å bruke 100% kontrast, lys etc etc varer dette lenger. 1,5 er bare tull - da er det noe som er kraftig feil.

Jeg har bare plasma tver, hvorav den siste PS63C7705 klarer seg LENGE før den gir noe som helst form for innbrenning. Er du redd for dette, aktiverer du "game modus".

Du skal være RIMELIG uheldig eller uforsiktig for å få innbrenning på disse tvene.....
    Da dette skjedde på min hadde jeg kontrasten på under 50%, og jeg er slettes ikke alene om å oppleve dette på 20-serien til Panasonic. Så du må gjerne avfeie det som tull, men jeg har verken vært uforsiktig eller kjørt på med full kontrast.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar for øvrig tilbake det jeg sa om NRK-logoen :P etter et par timer på NRK 1 i kveld (med kontrast under 50%, True Cinema mode og også brightness på minussida) så har jeg et svakt NRK 1-omriss i skjermen... det er sånn omtrent nå jeg spør meg selv om jeg gjorde feil valg når jeg valgte plasma. Fargene og bildet ellers er jo helt upåklagelig, men dette her bekymrer stort når jeg ser opptil flere rapportere at de har logoer på sine panasonicer som ikke går vekk igjen...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nesten virke som Panasonic har fått IR problemer utfra det du beskriver. Har selv LG PK250 å den står maange timer på samme Kanal uten antydning til IR. NRKK sto på minst 12 timer under VM uten IR. Kjører dog med strøm sparing aktivert hele tiden-men har kontrast på 94. Orbiter er på hele tiden. TVn står i ISF modus ferdig kalibrert hele tiden ingen andre moduser blir brukt. Alt av dynamisk kontrast, ekstra sort o.l. er selvsagt slått AV.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lever fremdeles i et forsiktig håp om at dette skal roe seg sånn etterhvert som tv-en passerer 200 timer (er fremdeles bare 150 timer eller noe).

Det pussige er at jeg ikke opplevde dette under VM, så enten har tv-en allerede blitt verre eller så er det fordi kontrastforskjellene på bildet (som jo i stor grad var snø) og logoen var såpass små at det ikke førte til noe vesentlig større ujevnheter i "slitasjen" på fosforet)

Men det er klart, fortsetter denne trenden, noe jeg er redd den gjør mtp at det er flere bare på dette forumet som rapporterer varige innbrenninger, så spørs det om jeg noen gang kan bruke denne til vanlig tv-titting.

Kjørte på med tv noise en times tid i går, og logoen er nesten borte nå men fortsatt litt svakt omriss igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm...

Det virker jo som Panasonic sliter med 20 serien sin på IR ja... Søkt litt rundt og det kommer desidert flest treff opp på panny på dette enn LG og Samsung.

Tenker jeg går for LG uansett jeg da. Se om LED'en kommer på lager til en fornuftig pris, eller gå for LG plasma.

Takk for tips alle!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.

Det ble 50PK760 til slutt.

Jeg kutter ut en del av PC-behovet ved å kunne spille av media via nettverk.

Og Pixmania hadde den på tilbud til 6600 (obs! transport er minimum 1300).

Satser på jeg blir fornøyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Vel.

Det ble 50PK760 til slutt.

Jeg kutter ut en del av PC-behovet ved å kunne spille av media via nettverk.

Og Pixmania hadde den på tilbud til 6600 (obs! transport er minimum 1300).

Satser på jeg blir fornøyd!
    Lykke til med valg av tv og gi gjerne rapporter om evt. problemer her hvis det skulle være noen. Jeg kommer trolig til å kjøpe ny TV innen året er omme men denne gangen velger jeg nok å gjøre litt grundigere research. Hørte jo opprinnelig at LG var ille på IR, men de kan umulig være verre enn denne S20-en. Den er helt elendig, og floating blacks irriterer vettet av meg. Dette blir nok en soveromstv etterhvert...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp.

Den er faktisk allerede ekspedert, så er mulig jeg får den over helgen tenker jeg.

Blir moro dette

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at jeg er meget fornøyd med denne TV'en.

Jeg har ikke merket noe IR eller floating blacks. Faktisk er det ingenting jeg kan sette fingeren på som er irriterende.

Kanskje støtten for h.264 kunne vært bedre enn den er (støtter bare noen få type audio-codecer), men jeg hadde egentlig ikke forventet at den spilte av noe særlig av video-filer i utgangspunktet. Noe den faktisk gjør!

Jeje. Tenkte bare å avlegge en liten rapport.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt samsung led 7 og 8 serie,pana g10 og g20,har nå gått tilbake til en Lg 55ld650 gammeldags lcd og har aldri hatt bedre klarere bilde,noe må ha skjedd på lcd fronten det siste året,ellers er det feil på synet mitt for lcd er jo helt (ut)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •