Samsung TV og tilkoblinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung TV og tilkoblinger

Hei,
    Et familiemedlem har spurt meg om hjelp med hans nylig innkjøpte TV. Han har en 46" Samsung (kan det være i 6-serien). Jeg er ikke så veldig oppdatert på TV-fronten så spør dere til hjelp.

Må man virkelig benytte optisk utgang for å få lyd ut av TV-en til en forsterker? Han har kun analoge innganger på sin forsterker og jeg trodde det skulle være likt som på min Samsung fra et par år tilbake som har helt vanlige RCA-utganger som jeg kjører til min forsterker. Slik det er nå må han bruke hodetelefonutgangen for å få lyd på stereoanlegget. Skal det virkelig være slik?

Han har også en Samsung DVD-opptaker han bruker mye. Men, han får kun tatt opp via scart for så å spille av via HDMI (noe som tar bort mye av hans grunn til å kjøpe ny TV da kvaliteten på opptakene ikke blir all verden). Ifølge den lokale pusheren er det ikke mulig å ta opp TV-sendinger via HDMI, kun avspilling. Er det ikke mulig å gjøre opptak via HDMI?

Håper dere kan gi meg noen oppklarende svar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opptak via HDMI er ikke mulig. Tilkoplingsmuligheter bruker da å stå greit forklart i manualen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvorfor opptak via HDMI ikke er mulig? Må da være en stor svakhet med standarden?

Etter hva jeg kan lese i manualen står det at det kun er optisk utgang i tillegg til hodetelefonutgang, men jeg syntes det var både dårlig og merkelig om det faktisk er slik så jeg vil dobbeltsjekke med dere kloke hoder her inne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angsten for kopiering er nok hovedgrunnen til at det ikke er mulig å spille inn via HDMI. Jeg syns det er rart ikke noen kloke hoder har klart å finne en løsning for dette...

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larserso
    Noen som vet hvorfor opptak via HDMI ikke er mulig? Må da være en stor svakhet med standarden?

Etter hva jeg kan lese i manualen står det at det kun er optisk utgang i tillegg til hodetelefonutgang, men jeg syntes det var både dårlig og merkelig om det faktisk er slik så jeg vil dobbeltsjekke med dere kloke hoder her inne.
    Det er to problemstillinger knyttet til opptak via HDMI. Det ene er HDCP kopibeskyttelse som brukes av de fleste signalkilder med HDMI ut.
    Det andre er at HDMI overfører ukomprimert lyd og video. Så du trenger enten kjempestore lagringsmedier for å dumpe datastrømmen til, eller hardware som kan komprimere datastrømmen i sanntid.

SCART overfører analog lyd og bilde.
    På min gamle Sony CRT kunne jeg velge hvilken kilde som skulle sendes ut på SCART 2. Jeg hadde en SCART til RCA overgang koblet på SCART 2 og inn i stereo anlegget, og senere inn i surround receiveren.
    Kanskje det er tilsvarende mulighet på denne TVen?
    Du sier han får tatt opp på DVD-opptaker via SCART. Da skal det være mulig å få ut lyd via SCART.

Dersom TVen bare har en SCART inn-/utgang kan antagelig denne brukes: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=158894355
    Denne gir nok bare lyd ut fra kilden som er koblet til i den ene enden av kabelen, så dersom TVen ikke kan sende lyd/bilde som kommer inn på SCART ut igjen vil det nok bare bli lyd fra enten TV eller DVD-opptaker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Skal forfølge Scart-sporet og se om det kan gi en tilfredsstillende løsning. Alternativt har jeg tipset han om å kjøpe en dac, men det blir litt over hans interessenivå tror jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •