Kontrastforhold.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kontrastforhold.

På spesifikasjonene til Tv'er står det oppgitt kontrastforhold. 20000:1 osv, osv. MEN: Kan noen der ute fortelle meg _enkelt_ hva et kontrastforhold er. Hva er det i kontrast til? Når jeg sier _enkelt_ forklart så mener jeg enkelt uten forklaringer på at:
    Tallene som oppgis f.eks 20000:1 er ikke det samme fre en leverandør til en annen, De kan ikke sammenlignes med hverandre. Noen leverandører måler kontrastforholdet annerledes enn andre. Så hva betyr et kontrastforhold i TV skjermens verden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke hengt meg veldig mye opp i det. Det er hovedsaklig marketing buzz. Når tv-er blir testet så kan det gjerne være en TV som er oppgitt å være til 2000000:1, mens de egentlige resultatene kan være under 2000:1

Edit: kanskje legge til en link som forklarer det du egentlig spurte om også...

Contrast ratio - Wikipedia, the free encyclopedia

Men som sagt, tallene produsentene oppgir er verdiløse og burde på ingen måte være avgjørende for hva du ender opp med å velge.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontast betyr jo forskjellen mellom det mørkeste til det lyseste i bilde. På ansi kontrast så måler enn bilde med 50% hvit og 50% sort på bilde i firkanter. Disse overlapper slik at på et testbilde er det hvitflekk som måles på en hvis plass på skjermen og på neste bilde er det sort som måles.

ANSI kontrast er en standard og den bør være sammen lignbar i større grad enn mange andre kontrast gjengivelser.

Min erfaring er at kontrast fra de enkelte leverandører er nesten verdiløs og sammen ligne tver utfra. 1.000.000:1 kan bil under 600:1 i reel kontrast osv.

Den ideele skjermen har 100% sort og ergo "uendelig" kontrast-denne skjermen har ikke kommet enda-men det er ganske nære.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •