Nye flatskjermer - studiofølelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye flatskjermer - studiofølelse

Håper det ikke rabler for meg, har prøvd å forklare dette for en del folk og det er jammen ikke mange som skjønner hva jeg klager over...

Har hatt en 40" Sony fra 2008 og trivdes godt med den. Så kjøpte jeg nettopp en ny Sony flatskjerm til en leilighet i Frankrike, gikk for en Edge-LED KDL-40EX700.

Her er problemet: på den gamle TVen er alt fint, men på den nye (og mange andre nye TVer) så ser bildet helt annerledes ut. Det er på en måte blitt mye mer dybde i bildet. For meg som ser mye tv-serier betyr dette at alt ser fryktelig studio-laget ut.

Jeg savner det gode gamle "flate" bildet.

Nå skal jeg ha en ny tv her i Norge som erstatning for 40", og da går jeg opp til 55". Det jeg lurer på er om man får tak i en 55" flatskjerm LCD som ikke gir den studio-følelsen, evt om det er noen tips til innstillinger osv som gjør at man trygt kan kjøpe en ok 55" til ca 11-12.000?

Litt spent på responsen på denne :roll:

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg vet hvilken følelse du tenker på og jeg liker den ikke selv... Det blir for tydelig at du sitter å ser på skuespillere på en scene liksom...
    Årsaken er som regel at TV'en har såkalt 200Mhz, 600Mhz etc etc teknologi. Film blir som regel laget i 24 bilder pr. sekund og det gir den "gode gamle" følelsen du er ute etter... men når TV'en viser deg vesentlig flere bilder enn det pr. sekund så ser bildet rett og slett for "ekte" ut... missforstå meg rett

Frem til nå har LCD skjermer vært "verst" på dette, men nye plasmaer gir ofte også samme effekt.

Ved å prøve seg frem litt med å slå av/på disse teknologiene så kan du muligens oppnå effekten du er ute etter, men dette er også avhengig av hva slags signal kilden din sender til TV'en.

Dette er kun mine erfaringer/meninger og må ikke tas for vitenskapelig fakta.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som toppe sier, er det dette som er problemet. Jeg misliker svært sterkt effekten man får av 100hz/200hz-moduser, men ser ingen forskjell i bevegelsene mellom en flatskjerm og en "god, gammel" bilderørs-tv når de funksjonene er skrudd av.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan være glad du ikke kjøpte en Samsung trådstarter, da hadde du dødd om du synes bildet på en Sony er kunstig vs din gamle tv. Samsung får Sony sin 100Hz til å se ut som 24 bilders kinofilm :P.

Men som flere sier, denne "dybden" kan du fint slå av, uansett hvilken TV du velger . Test det gjerne i butikk før du kjøper, for å finne det bildet du liker best.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha!

Dette var både interessant og gode nyheter!

Noen som vet litt mer konkret hvordan man skrur av "over-mhz'ing" på denne TV'en: KDL-40EX700

Regner med at fremgangsmåten kanskje er den samme for andre Sony modeller, lurer nemlig på å gå for denne, ser ut som det er the biggest bang for the buck:
    KDL55-EX710

SONY KDL55EX710AEP 55" Consumer LCD - Ski VM 2011 - Ski VM 2011 - Euronics Norge AS - nettbutikk elektronikk

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske sikker på at 100 hz-modusen til Sony heter motionflow, og den skal du altså skru av. Jeg vil også anbefale å skru av støyreduksjon, oppskarping og andre "ekstrafinesser" som muligens ligger i samme meny som motionflow. Og hvis du vil stille lysstyrke og kontrast, samt forbedre fargeinnstillingene, vil jeg anbefale en slik:
    DVD DVE: HD Basics Blu-ray kalibrerings-DVD | Hi-Fi Klubben

Bare pass på å få med bruksanvisning. Det er mulig å finne ut av DVE Blu-Ray-utgaven uten bruksanvisning, men det hjelper deg i alle fall i gang om du har en. Hi-Fi Klubben har en egen bruksanvisning de har laget selv.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av censor
    For meg som ser mye tv-serier betyr dette at alt ser fryktelig studio-laget ut.
    Alt ER studiolaget

Som de andre har vært inne på, er du "offer" for bildeinterpolering (FI - frame interpolation), det

- Sony kaller MotionFlow
    - Samsung kaller Motion Plus
    - Panasonic kaller IFC (Intelligent Frame Creation)
    - LG kaller TruMotion
    - Epson kaller Frame Interpolation (:-))

og så videre, som alle er oppfriskningshastighet på 100hz eller høyere, mot normalt* 50hz for TV-sendinger og 24hz for film.

Jeg liker det, andre liker det ikke. Skru det av om du ikke liker det (RTFM...).

*noen vil si gammeldags, vi har vent oss til dette pga. gamle standarder. Ny teknologi gjør det mulig å få bedre (etter noens oppfatning) bilde og filmopplevelser med FI. Andre ("puristene") mener dette er feil.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vi fikk ny samsung 100hz-tv, påpekte samboeren min at film så ut som "dokumentar-tv", uten at hun kunne forklare hva som gjorde det. 100HZ står på laveste nivå her i huset iallefall, slik at film ser ut som film..

BTW; refresh-rate oppgis i Hertz, ikke Mhz..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Da vi fikk ny samsung 100hz-tv, påpekte samboeren min at film så ut som "dokumentar-tv", uten at hun kunne forklare hva som gjorde det. 100HZ står på laveste nivå her i huset iallefall, slik at film ser ut som film..

BTW; refresh-rate oppgis i Hertz, ikke Mhz..
    ja, ellers hadde det blitt lave tall oppgitt
    0.000024 Mhz! :-)

Ellers @ trådstarter:
    Jeg har en KDL-55EX710, når jeg kjører denne i cinema modus og ikke har motion flow på mer enn normal, liker jeg bildet :-) Men man kan jo slå av motion flow.

Kjører jeg bildet på auto, på pc-input, er det alt for skarpt og kontrastfylt, samt for mye blått for film/spill. Det er jo egen til film og en til spill, såh... auto fungerer knall til PC! Men til film, bruk cinema og lek litt med baklys, m.m. da jeg egentlig synes det er alt for mye baklys til film :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, det er greit å vite.

Ser det er noen tråder der folk poster innstillinger for sine skjermer, men jeg har ikke sett noe for denne modellen. Har du bare prøvd deg frem selv, brukt DVD eller lest det opp på bra innstillinger (jeg er ganske blind på slikt, er faktisk fargeblind )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av censor
    Takk, det er greit å vite.

Ser det er noen tråder der folk poster innstillinger for sine skjermer, men jeg har ikke sett noe for denne modellen. Har du bare prøvd deg frem selv, brukt DVD eller lest det opp på bra innstillinger (jeg er ganske blind på slikt, er faktisk fargeblind )
    jeg har ikke justert selve fargene, bare lekt med de "ferdige" modusene, samt prøvd å slått av/på omgivelsessensoren, m.m. Det beste, uten å kalibrere, er omgivelsessensor på, bilde på cinema.

Auto og omgivelsessensor på fungerer knall til pcbruk :-) (ev. veldig dårlig kvalitet tvserie, men du får da ekstreme kontraster og for mye blått, samt for mye skarphet i bildet).

Mange vil nok foretrekke auto (de som bare foretrekker mest mulig farger og kontraster), men jeg ser jo med en gang at ting er gale.. Fyrer jeg f.eks. opp NFS HP (den nye) på pcen, så ser alt blått ut i menyen på auto, men på cinema ser det "riktig" ut, mer grått.

I windows ser jeg ikek så stor forskjell, utenom at auto ser mye mer behagelig ut. Tekst blir mer crispy og nettsider er mye enklere å lese fra ca 3.5 meter unna. (har linser på, så jeg har "perfekt" syn, når jeg har de i).

I dag hang jeg leds bak tven, da jeg leste at det er lurt for øynenes skyld å ikke ha det mørkt bak tven.

Jeg brukte 3 av strips horisontalt, den siste hang jeg på øverste delen av benken.. men lurer på om jeg får for mye lys ned til tuneren og det.. skal se om det plager meg.

Jeg har testet å slå av/på leds mens jeg ser på og det ser bedre ut med leds bak. (også med taklys på). Blir mindre belastende for øynene synes jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •