Her er laser-TV-en!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Her er laser-TV-en!

Mitsubishi har nylig vist frem en 46 tommer stor prototype av en LCD-HDTV som benytter seg av bakbelysning med LED og lasere. Denne kombinasjonen skal visstnok gi et større fargerom enn varianter som kun bruker hvit LED.

Laserdiodene – som har en bølgelengde på 638 nm – bidrar med rødfarge, mens LED-ene består av cyan – altså en blanding av grønt og blått. Ved å kombinere disse elementene får man dermed et komplett fargespekter à la RGB.
    Bedre fargegjengivelser?

Fargerommet skal være 1,3 ganger videre enn ved vanlig, hvit LED og være 126 prosent på NTSC-standarder. Spesielt rødfargen skal ha fått økt livaktighet, og Mitsubishi hevder også at den sammenslåtte blå/grønnfargen fra cyandiodene vil bidra til en jevnere fargeflyt enn hvis grønt og blått var hver for seg.

TV-prototypen bruker flere titalls av de røde laserdiodene og hundrevis av de cyanfargede LED-ene, men noe spesifikt antall er foreløpig ukjent. Selv om lys fra laser og LED har ulike avvikende vinkler, har selskapet klart å utvikle et optisk system som skal jevne ut belysningen, med resulterende døyving av ujevnheter.

Lysstyrke, kontrastforhold, strømforbruk og andre spesifikasjoner på den nye TV-en er nesten akkurat de samme som ved Mitsubishis andre LCD-TV-er med hvit LED-bakbelysning, i følge selskapet.
    Pris og tilgjengelighet

Mitsubishi har forsøkt seg på LaserTV før uten altfor stort hell, så det gjenstår å se hvordan det går denne gangen. Prisantydninger har ennå ikke dukket opp, men lanseringsdato er ventet i løpet av regnskapsåret 2011 – og selvfølgelig først i Japan.

Her er laser-TV-en! - Audiovisuelt.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er jo ingen reell laser-TV, men en type "hybridløsning"... Der jeg vet laser vil ha et stort og viktig bruksområde er på kino (og etterhvert hjemmekino, me wants!), på TVer vet jeg neimen ikke helt om det store behovet gjelder?

Når det gjelder den nye "konkurransen" produsentene har satt i gang i forhold til å kunne tilby x-antall % mer farger enn "NTSC-standarden" er den heller ikke av spesielt høy betydning. Greit nok, tilgang til mer farge kan også gi bedre graderinger hvis fargeinformasjonen prosesseres på en lur måte, men superbrede fargerom som ikke tar utgangspunkt i kildematerialet er jo bare tull. Kanskje et poeng om en driver med fotoredigering på TVen, men til det området finnes det jo utallige langt bedre løsninger.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...for øvrig er det grønnfargen som stiller størst behov for lysintensitet, det faktum at laseren brukes for å generere rødt, mens de lyssvake LED-diodene fremdeles må slite med grønt gjør jo denne hybdridløsningen desto mindre interessant. De vil med andre ord ikke klare å få mer totalt lysutbytte fra TVen, men vil sikkert finne på å blande fargene slik at rødt formelig oser ut av TVen (for rødt har de jo tonnevis av med laseren som lyskilde) og dermed gir et helt feilaktig bildegjengivelse. Etter kalibrering tipper jeg TVen ser temmelig lik en helt standard LED-TV...

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer vel debatten om hvilket colourspace, fargerom? man skal se ting i opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...for øvrig er det grønnfargen som stiller størst behov for lysintensitet, det faktum at laseren brukes for å generere rødt, mens de lyssvake LED-diodene fremdeles må slite med grønt gjør jo denne hybdridløsningen desto mindre interessant. De vil med andre ord ikke klare å få mer totalt lysutbytte fra TVen, men vil sikkert finne på å blande fargene slik at rødt formelig oser ut av TVen (for rødt har de jo tonnevis av med laseren som lyskilde) og dermed gir et helt feilaktig bildegjengivelse. Etter kalibrering tipper jeg TVen ser temmelig lik en helt standard LED-TV...
    ja, det var merkelig.. er vel bare en gimmick.
    Er samme med OLED, blått og grønt krever såpass med energi at man i noen tilfeller ikke "sparer" strøm.

Jeg er også skeptisk til den hybridløsningen, da jeg tviler på at de klarer å få dette helt bra. Minner meg om diverse videokameraer på 90-tallet, når RGB plutselig ikke var bra nok... Man fikk da gjerne RGB + en annen farge.

Men her får manjo ikke RGB en gang, men R + Cyan? :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •