LG 60PK250(550), Samsung UE55C6005 eller SONY KDL55EX710. Evt. alternativer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG 60PK250(550), Samsung UE55C6005 eller SONY KDL55EX710. Evt. alternativer

Jeg skal handle ny TV, og står som veldig mange andre mellom Plasma og LED/LCD, samt om det skal være 60 eller 55 tommer.

Vil jeg merke stor forskjell på 55 og 60?

Jeg sitter ca 4 meter fra veggen der TVen skal monteres. Bruken vil bli ca 60% til film og serier via en Mac Mini som kjører XBMC. Resten vil være tv-signaler fra Canal Digital, samt litt PS3 etterhvert.

Var innom Lefdal og såg litt på LG 60PK250 og ble veldig skuffet over bildekvaliteten. Da hadde de riktig nok ikke gjort noe med innstillingene.

Jeg ser for meg å bruke rundt 10-12k.

Skal henge TVen på gipsvegg, og planlegger å bruke minst èn stender. Her vil Samsungs veggfeste være perfekt.

Forslag og tips mottas med takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dnalleh
    Jeg skal handle ny TV, og står som veldig mange andre mellom Plasma og LED/LCD, samt om det skal være 60 eller 55 tommer.

Vil jeg merke stor forskjell på 55 og 60?

Jeg sitter ca 4 meter fra veggen der TVen skal monteres. Bruken vil bli ca 60% til film og serier via en Mac Mini som kjører XBMC. Resten vil være tv-signaler fra Canal Digital, samt litt PS3 etterhvert.

Var innom Lefdal og såg litt på LG 60PK250 og ble veldig skuffet over bildekvaliteten. Da hadde de riktig nok ikke gjort noe med innstillingene.

Jeg ser for meg å bruke rundt 10-12k.

Skal henge TVen på gipsvegg, og planlegger å bruke minst èn stender. Her vil Samsungs veggfeste være perfekt.

Forslag og tips mottas med takk.
    Hei,

Komplett har tilbud på en 50" plasma nå, m. 3dbriller, samsung:
    Komplett.no - Samsung 50" 3D Plasma-TV PS50C685

Ellers er det jo 50" vt20, ligger vle på ca 10k.
    Begge de er plasma.

Når det kommer til lcd/led, er det jo mange modeller å vurdere.
    Til den prisen der, er det vel samsung sin 6-serie og Sony sin KDL-55EX710 som jeg ville sett på.

Begge de to bruker samme type teknologi, dvs. edge-lit lcd.
    Sonyen har noe bedre bildeprosesseringsbrikke og ikke like blankt panel.
    Blankt panel gir illusjon av noe bedre sortnivå, men reflekterer samtidig alt i rommet og fører til noe dårligere innsynsvinkel.

Ellers er det mye samme features, men jeg tror ikke samsung har audio return på hdmi(?). Har ikke sjekket opp i dette. Sonyen vet jeg har audio return, samt den kan sende 5.1 tilbake via optisk, om dette er interessant.

Samsungen er noe tynnere nederst på tven.

Sonyen er forøvrig bra deal på hos euronics nå, med gratis frakt ut februar.
    SONY KDL55EX710AEP 55" Consumer LCD - Ski VM 2011 - Ski VM 2011 - Euronics Norge AS - nettbutikk elektronikk

Euronics var utrolig kjapp med forsendelse når jeg kjøpte.
    Samsungen har jeg sett ligge på ca 12k lenge, hos lefdal, m.fl.

Jeg personlig foretrekker sonyen sitt bilde. Sonyen har et noe mer "naturlig" bilde, samt det er noe merkelig autokontrastgreier på samsungen som plager meg. (minner om iris-problemer på eldre projectorer).

Anbefaler deg egentlig å gå å se på tvene selv, ta gjerne med en kjent film (ikke tegnefilm) på en minnepenn og be de spille den av. Pass også på at tvene ikke står i "butikkmodus", men at de står i "hjemmemodus".

jeg sitter ca 3.5 meter unna 55" og det passer fint.. 4 meter går nok også fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Har etterhvert begynt å utelukke plasma. Litt usikker hvorfor egentlig.

Det heller mest mot Samsung-en, da denne er noe lettere og enkel å montere på gipsvegg. Kan en bruke samsungs veggfeste på Sony-tven?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dnalleh
    Takk for svar

Har etterhvert begynt å utelukke plasma. Litt usikker hvorfor egentlig.

Det heller mest mot Samsung-en, da denne er noe lettere og enkel å montere på gipsvegg. Kan en bruke samsungs veggfeste på Sony-tven?
    hei,
    hvilket feste man kan bruke, avhenger av:
    * Vesa standard (hvor langt det er mellom hull)
    * Om man får plass til å få kabler ut

Det man kan gjøre, for å montere sonyen veldig nært vegg, er å montere vinkeladaptere på HDMI. Jeg personlig ville ikke henge min på vegg, da jeg har hatt vegghengt tv før.

Hver gang jeg tenker jeg har ommøblert som jeg vil ha det, går det ca 6mnd, så ommøblerer jeg igjen. Vegghengt tv legger jo da fra seg et "spor" på veggen, he he.. Samt det er to andre negative ting:
    1) Om du monterer den for høyt, vil det plage vettet av deg!
    2) Detter en kabel eller.no ut, må du ta ned tven (med mindre du har feste med arm)

Når det er sagt, så ville jeg ikke hengt tven lengre oppe enn min er, når den står på en ikea bestå. Beståen er 38cm høy + ca 1cm for beina som er skrudd under. Max 40cm over gulvet, bør foten på tven være, i 55". (om du skal sitte i en sofa) Ps. nå har sonyen en veldig lav fot, men om du demonterer foten og henger på veggen, kan du kanskje ha nedre del av tven ca.40 + 2cm over gulvet, maks 44cm over.

Jeg mener å huske at sonyen er ca 80cm høy, som betyr at dette fra toppen vil være: 40 + 80 = 1.20 meter. ev. fra midten av tv: 40 + 80/2 = 80cm.
    Jeg som er 1.82 høy, har øynene 1 (ca) meter over bakken, når jeg sitter i sofaen. Det beste er om du må se litt ned, når du ser på tv, ikke se opp.

Se gjerne her:

Om du har en benk som er lavere, kan du klare å henge en 55" på veggen. Men å henge en 55" på veggen over noe som er ca 40cm høyt, er ikke lurt.
    Har du møbel som er høyere enn 40cm, bør du bytte møbel.

Jeg gjorde selv tabben å kjøpte en ikea bestå som var 3 hyller høy, 60cm ca. Monterte den en uke før jeg fikk tven og så med en gang at det ble alt for høyt. Derfor kjøpte jeg enda en ikea bestå og satt heller opp den gamle til å ha hyller og skuffer (spillskuffer er jo kjekt å ha!). Den nye ser du jo på bildet der, den har bare fire hyller. jeg skal ha senterkanal i den ene hyllen.

Jeg slo også fra meg plasma, samt blanke paneler.. Jeg har eid plasma før.
    Selv sonyens matte panel synes jeg reflekterer nok :P

Se gjerne her:
    Bilder.Raskt.NET - Den lille bildesiden

Jeg husker fremdeles godt hvordan det var å ha tv-speil i stuen og jeg savner ikke irritasjonsmomentet. Midlertidige plasmainnbrenninger var også irriterende og jeg var hele tiden redd for permanente innbrenninger. (jeg bruker tven mer som pcsjkerm/gaming enn som rent tvapparat).

Jeg har en gjennomgående blokkleilighet, som betyr at ene veggen er bare vinduer på :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her får du billige HDMIkabler med vinkelmulighet, ev. løse vinkler:
    hdmi angle - DealExtreme

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk Bestå tv-benk selv. Grunnen til at jeg vil henge den opp er vel at det muligens vil se litt penere ut.

TVen skal inn her. En gammel HANNspree 37" må ut.

Planen er å henge den litt oppforbi tv-benken, så det blir samme høyde som om den stod på benken. Det er en stender rett bak tv-en (på midten), så det hadde passet perfekt. Jeg har ikke koblet til eller fra noe på veldig lenge, men det kan jo fort skje. Kan jo alltids starte med å ha den stående på benken.

Du er veldig fornøyd med Sonyen? Har Euronics noe form for fri retur innen 30 dagar alà Elkjøp og Lefdal? Sist jeg handlet TV fra nett, kom den med pixelfeil. Men det er vel ikke fullt så vanlig nå til dags kanskje?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •