DVB-antenne og signal fra satellitt-tuner på samme kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVB-antenne og signal fra satellitt-tuner på samme kabel?

Jeg har fått en tv med innebygd DVB-tuner, ypperlig når junior skal se på Viasat 4, den unge damen skal se på Bliss og jeg gjerne vil se Dagsrevyen eller sport (som er omtrent det eneste jeg ikke ser i hjemmekinoen...)! Men på den samme tv-en skulle vi gjerne hatt RV-signalet fra Viasat-satellittboksen, så det går an å se dem også, i tillegg til Canal Digital, som går via HDMI.

I tillegg til det får jeg snart en tv til med DVB-tuner, så jeg skulle gjerne fordelt signalet til dem. Jeg har en Biltema-antenne (24123, 31 elementer og 25 dB forsterkning) med forsterker på kabelen (som fungerer ypperlig så lenge den går rett inn i tv-en. Jeg klarer også å få den til å fungere sammen med det analoge RF-signalet hvis de er koblet til like i nærheten. Men hvis jeg legger til noen meter kabel, begynner det å trøble. Og hvis jeg i tillegg legger på en splitter (uansett om det er F-kontakter eller vanlig antennekontakt) for å føre signalet ut til to kabler, er alt borte vekk.

Det er nok ikke verdens beste signal her jeg bor, men det er innenfor dekningsområdet. Og antennen er nokså følsom for retningen den settes i. Men mister jeg så mye signalstyrke ved splittere og sånt? Og fins det en løsning på dette? En antenneforsterker til vil vel ikke hjelpe, eller?

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på DVB-T, DVB-C og DVB-S-tuner, svært få som har satelittuner innebygget, og ingen av de som har DVB-S-tuner vil virke med viasatsystemet da de ikke benytter conax access (som har laget den kortleserslotten du har).

Men det er mulig jeg misforstår hva du forsøker å få til - du ønsker å ha dine 2 dekodere koblet på 2 tver hver?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Jeg har fått en tv med innebygd DVB-tuner, ypperlig når junior skal se på Viasat 4, den unge damen skal se på Bliss og jeg gjerne vil se Dagsrevyen eller sport (som er omtrent det eneste jeg ikke ser i hjemmekinoen...)! Men på den samme tv-en skulle vi gjerne hatt RV-signalet fra Viasat-satellittboksen, så det går an å se dem også, i tillegg til Canal Digital, som går via HDMI.

I tillegg til det får jeg snart en tv til med DVB-tuner, så jeg skulle gjerne fordelt signalet til dem. Jeg har en Biltema-antenne (24123, 31 elementer og 25 dB forsterkning) med forsterker på kabelen (som fungerer ypperlig så lenge den går rett inn i tv-en. Jeg klarer også å få den til å fungere sammen med det analoge RF-signalet hvis de er koblet til like i nærheten. Men hvis jeg legger til noen meter kabel, begynner det å trøble. Og hvis jeg i tillegg legger på en splitter (uansett om det er F-kontakter eller vanlig antennekontakt) for å føre signalet ut til to kabler, er alt borte vekk.

Det er nok ikke verdens beste signal her jeg bor, men det er innenfor dekningsområdet. Og antennen er nokså følsom for retningen den settes i. Men mister jeg så mye signalstyrke ved splittere og sånt? Og fins det en løsning på dette? En antenneforsterker til vil vel ikke hjelpe, eller?
    Det er bare å koble til gjennom HDMI inngangene dine....har du tre innganger kan du koble til tre bokser....
    men du kan ikke bruke samme coax inn fra Viasat boksen og fra bakkenettantenna...
    For å unngå mest mulig problem med å fordele bakkenettsignalet, så skulle du hatt en dekoder boks på første TV som du kobler til med HDMI...den har inn/ut inngang for antennesignalet som da kan føre videre til neste TV uten for mye tap....men da bruker du ikke tuneren i Tv'en...men en CAM i tv'en koster like mye som en bakkenettboks omtrent...så du kan flytte cam'en til TV nr 2, og kjøpe boks til tv nr 1...does this make any sense to you??? :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, jeg har nok vært for uklar... Her er opplegget:

1. Canal Digital HD-PVR, koblet til to dataskjerrmer (med bare HDMI inn) og to dataskjermer/flatskjerm-tv-er (Samsungs 24" & 27", egentlig dataskjermer med mye bedre bilde enn noen flatskjerm-tv til under 5000 som jeg har sett) med hdmi, til tre CRT-tv-er med RF-signalet ut fra boksen og til én CRT-tv (i stua) med komponent (som på 576p gir bedre bilde på det jeg ser av dagsrevy og nyhetskanalen enn noen flatskjerm jeg har sett).

2. Viasat standard dekoder via RF til 2 dataskjerm/flatskjerm-tv-er (Samsungene) og fire CRT-tv-er.

3 (og dette er det nye). En antenne fra Biltema som skal gi digitalt bakkenett (Riks TV) til de to Samsung dataskjerm/flatskjerm-tv-ene med innebygde DVB-T-tunere.

CAM og lignende er ikke aktuelt, NRK sender åpent, og det er bare for å få med meg Dagsrevyen og sporten.

Grunnen til at jeg helst ikke vil ha en Riks-TV boks med HDMI-utgang er for det første at jeg helst vil gjøre dette billig, og med en boks til må jeg kjøpe flere Matrix-switcher med forsterkere. Og deretter fordi det er drøyt 15 meter fra loftet der utstyret står og rundt til de tv-ene som er lengt borte, og da er det ikke alt av HDMI som fungerer godt nok. Jeg har de to som er lengst borte med HDMI over 2xCAT6 og får greit bilde fra Canal Digitals HD-PVR, men ikke i det hele tatt fra en Blu-ray-spiller jeg har prøvd og heller ikke fra en pc.

Lurer på om eneste mulighet er å kjøre to separate antennekabler til hver av de to Samsungene og så bruke en boks til å bytte mellom RF fra Viasat og bakkenettantennen?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det forresten an å bruke en forsterker som denne istedenfor den medfølgende: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=143386817

Den har jo fire utganger, så da får jeg iallfall godt signal til de to tv-ene, og eventuelt til flere senere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •