Pioneer FDE vs HDE vs XDE

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer FDE vs HDE vs XDE

Pioneer har lagt ut de nye 435 og 505 seriene på hjemmesidene sine.

Forskjellen på skjermene (FDE vs HDE vs XDE) ser ut til å være tuneren.

XDE skal ha støtte for digitale signaler, noe som også bekreftes ved å se på baksiden av denne. Der er det inngang for antenne (digital), optisk utgang (for lyd regner jeg med) og en common interface slot.

Fra det jeg kan se ut fra de svenske nettsidene så er det en merkbar prisforskjell fra FDE til XDE versjonen.

Er det noen som har noen informasjon om forskjellen på disse tunerene?

Jeg ser i første omgang to alternativer ved kjøp:
    1) Kjøpe FDE versjonen og bytte ut den medfølgende tuneren med en force, dreambox eller HTPC. Forutsetter at tuneren faktisk kan byttes ut, noe jeg ikke er sikker på.
    2) Kjøpe XDE versjonen og satse på at den har alt en trenger.

Noen som har noen synspunkter rundt dette?

mvh, TEK

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva trenger du?

Pioneer kommer til trondheim for å vise skjermene i morgen. Kan spørre dem alle mulige spørsmål da.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer de til Bergen også ? Eller har de allerede vært her ?
    Hjemmekino: Samsung 75" KS8005 - Samsung UBD-K8500 - Apple TV - Chromecast - Sonos all around
    Stue:
    Samsung 65" JU7005 - Apple TV - Chromecast - Sonos playbar

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kommer til Bergen ja. Vet ikke om de har vært der. Vet iallfal at bruttern som bor i bergen har fått innbydelse, men jeg glemte å spørre når det er. Det er iallfall Ålesund på tirsdag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god ting er ihvertfall at de har byttet om på inputene. Nå har de lagt komponentinngangen på input2, og ikke på samme input som HDMI-inngangen (input3), slik det er på 4-generasjonen.

Ellers ser spesifikasjonene veldig identiske ut på HDE-modellene.

Når det gjelder kontrast, så skriver de i pressemeldingen følgende:
    "Det direkta färgfiltret minskar också externa ljusreflexer och förbättrar skärmens kontrast med ungefär 20 procent jämfört med Pioneers tidigare plasmamodeller, i ljusa lokaler."
    Litt rart at de spesifiserer "i ljusa lokaler". Det kan jo bety at sortnivået slik vi kjenner det idag "hjemme i stua" vil være uforandret?
    Hjemmekino: Samsung 75" KS8005 - Samsung UBD-K8500 - Apple TV - Chromecast - Sonos all around
    Stue:
    Samsung 65" JU7005 - Apple TV - Chromecast - Sonos playbar

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hva trenger du?

Pioneer kommer til trondheim for å vise skjermene i morgen. Kan spørre dem alle mulige spørsmål da.
    kommer tilbake med mer senere kveld

mvh, TEK

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva trenger du?

Tja, litt av hvert egentlig, kan jo forsøke å spesifisere noen av de viktigste da:

1) Får inntrykk av at FDE versjonen ikke har PC inngang, og dermed ikke kan benyttes for PC. Stemmer dette?

2) Må signalene gå gjennom tunere, eller kan en isteden bruke en egen tuner (for eks. DreamBox, Force eller andre)

3) Hvilke innganger har egentlig selve skjermen, og kan selve skjermen brukes alene uten tuneren. (går vel på samme problemstilling som over)

4) Hva er Loop through? (Den digitale tuneren har dette)

5) Har XDE innbygget støtte for Conax/Viaaccess/vil det være mulig å få inn signaler fra for eks Canal Digital (via kabel) med denne tuneren.

6) Har XDE (eller noen av de andre) støtte for pausing av tv-signaler?

7) Hvilke oppløsninger (for PC) støtter skjermen. Ser en for eks. på NEC sine skjermer har de en skaleringsfunksjon som gjør at en kan kjøre . 1600x1200 oppløsning fra pc'en selv om skjermen er på 1024x768 pixler.

8) Er veiledene priser for disse skjermene kjent.

Tja, det var vel litt å tygge på...

mvh, TEK

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan svare midlertidlig på dette selv.

1) Ja, den har ikke VGA
    2) Alle tilkoblinger er på tuneren så den mp brukes. Kun en kobling til boksen på skjermen
    3)
    4) Hvis du har flere tunere, slik at antenne signalet kan gå inn på disse uten at man må splitte
    5)Ikke innebygd med trengs cammodul. Og siden det ikke kan skaffes hverken til VIASATT eller Canal Digital lenger så er du like langt.
    6) Står stillbilde
    8) XGA, VGA, WXGA. SVGA

Kommer med bekrefede svar i morgen kveld.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan svare midlertidlig på dette selv.

1) Ja, den har ikke VGA
    Hmm, klarer ikke å se noe VGA inngang på XDE heller jeg :?
    Ser ut til å være en inngang/utgang av ukjent sort rett over DVI inngang/utgangen, men denne finnes på både XDE og FDE

Er VGA inngangen på selve skjermen, og ikke tuneren?

Det er en DVI kontakt, under System Cable, jeg vil gjette på at denne er for tilkopling mellom tuner og skjermen. Riktig?

2) Alle tilkoblinger er på tuneren så den mp brukes. Kun en kobling til boksen på skjermen
    Det jeg funderte på her er hvis du har en annen tuner (som har de inngangene som trengs) om dennes utgang kan koples direkte på skjermen istedenfor å gå gjennom pioneer tuneren.
    Dette er vel ikke så veldig viktig, men ville jo eventuelt bli en boks mindre i stua (er nok av dem som det er :shock: )

6) Står stillbilde
    Tenkte mer på pause for deretter å fortsette å se, for eks. en film.
    Mange nyere tunere har dette, men har da innebygget hardisk, så jeg tviler vel sterkt på om dette er støttet. Stillbilde blir vel noe helt annet.

8) XGA, VGA, WXGA. SVGA
    1280x720 eller 1024x768 er altså max oppløsning.
    Hmm, litt kjedelig, med 42" skjerm så vil jo 1600x1200 vært en vesentlig mer passende oppløsning, men det kommer vel an på hvor hensiktsmessig det vil være fra godstolen 8)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VGA inngangen er i front av tuneren.

DVI kontakten brukes til skjermen ja.

Hvilken annen tuner er det du tenker på egentlig som har HDMI, SCART, komponent og slikt? Tror du lager problemer av ingenting :wink:

De har ikke innebygd harddisk nei. Det er derfor du kjøper DVR 920

Hva i all verden skal du med 1600 x 1200 når skjermen har oppløsning på 1280/1024 x 768? Blir jo bare dårligere bilde å nedskalere enn å kjøre direkte inn WXGA.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder oppløsning: Har interesse av å bruke skjermen også i arbeidssammenheng, som pc-monitor. For mitt bruk er det å få mest mulig inn på skjermen viktig. Er ikke for å se for eks. film at dette er interessant.

Tuner: for eks. Force 7 har vel litt av hvert, uten at jeg klarte å finne ut nøyaktig hvor mange.

Vil tro at de fleste med frue i huset vil se forskjellen på:
    1 stk Pioneer Tuner + 1 stk DVR 920 + 1stk billig tuner (siden det ser ut til at en må ha det for å få inn betalingskanalene)
    vs
    1 stk "state of the art Tuner"

Men det jeg da lurer på (fortsatt) er hvor integrert tuneren er med tv'en. Får vel inntrykk av at tuneren i hovedsak leverer bildet og at tv'en tar seg av det som går på skalering, fargeprosessering osv, osv.

Men, noe stort problem er det ikke. Er mest nyskjerrig på hvordan det er gjort :?

Det som er mer interssant blir vurderingen FDE + en egen "state of the art" digital tuner vs det å bruke XDE alene. Vil gjette på at en kan få en brukbar tuner for mellomlegget mellom FDE og XDE.
    En slik tuner vil gjerne ha støtte for opptak, time shift m.m.

Om standard tuneren kan tas bort eller ikke blir vel i så fall "ett fett", og kan testes etterpå. Funker det er det vel bare å kaste den på dynga, hvis ikke så får den vel bare stå der :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt poeng med oppløsning er at det ikke er noe poeng å kjøre høyre oppløsning enn native oppløsning på skjermen.

Har nå sett denne skjermen Live. Klart bedre sortnivå enn tidligere. Bedre på graderinger (fortsatt ikke perfekt, men nå er jeg superkresen)

Flimmerfritt (som alltid fra Pioneer)

Den kan ikke brukes uten tuner da all styring ligger i den! Funker rett og slett ikke.
    Den kan sannsynligvis ikke brukes på kabelnett.

DVR 920 var rålekker.

Hvis du ikke har bruk for bilde i bilde, pc inngang, minnekort ingang, så ville jeg satset på en ekstern DVB-C tuner (Force 320C f.eks) enn XDE versjonen, da denne sannsynligvis ikke kan brukes på kabelnettet.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar og informativ info.

Høres bra ut at de har fått bedre sortnivå, har jo vært litt kritikk rundt det tidligere. :?
    Med 1920 gråtoner nå så burde de jo begynne å hjelpe på graderingen. :P

Når det gjelder oppløsning så handler det rett og slett om å få plass til mest mulig info på skjermen, ikke at kvaliteten er den absolutt beste (må selvsagt være "bra" uansett).
    Men noe stor sak er det ikke. Blir nok mest for surfing at denne benyttes uansett :wink:

Har du noe link til info om DVR920? Finner den ikke på hverken de norske eller svenske Pioneer sidene.

En siste sak. Kan en kople DVI utgangen fra pc'en til HDMI inngangen dersom en har en overgang?
    (såvidt jeg har fått med meg er HDMI pluggen anneledes enn DVI pluggen).

mvh, TEK

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det 435HDE da :lol:
    (prisforskjellen, for oss, var minimal mellom FDE og HDE, men litt større opp til XDE)
    14 dagers leveringstid eller så da

Dette blir moro a gitt!

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Direkte fra What HiFi oktober 2004

PIONEER PDP-435HDE £3700

FOR:
    Futureproof; stylis; vibrant colours; user-friendly remote and menus

AGAINST:
    Grain/Noise with DVD replay; poor TV performance; lack of definition

VERDICT:
    This is a bit of a let-down, to be honest - The PDP-435HDE fails to build on previous successes

3 av 5 stjerner.

Tror nok vi vente en generasjon til før plasma blir bra. :cry:

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vette
    Direkte fra What HiFi oktober 2004

PIONEER PDP-435HDE £3700

FOR:
    Futureproof; stylis; vibrant colours; user-friendly remote and menus

AGAINST:
    Grain/Noise with DVD replay; poor TV performance; lack of definition

VERDICT:
    This is a bit of a let-down, to be honest - The PDP-435HDE fails to build on previous successes

3 av 5 stjerner.

Tror nok vi vente en generasjon til før plasma blir bra. :cry:
    Hmm, leste dette review'et i dag, og det var ikke spesielt positivt nei.
    (testene virket forøvrig litt overflatiske, men det er nå så)

Det jeg synes er litt snodig er at det som det blir klaget på i review'et er de tingene som Pioneer typisk er sterke på, og også det samme som EISA skrøt av... (PDP-435HDE vant EISA awards for 2004-2005 i august)

Er det mulig at de har hatt ett dårlig eksemplar eller dårlig tilkopling?
    Ikke vet jeg, synes bare det virket litt snodig.

EISA, comments: "With this fifth generation model, the PDP-435HDE, Pioneer clearly illustrates the advantages of plasma over LCD. The overall picture is superb thanks to the Pure Drive Dynamic HD converter that resizes all interlaced terrestrial TV or DVD signals to progressive in striking HD resolution."

Noen som har sett eller funnet noen andre reviews ?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve EISA awarden er jeg nok noe usikker på. F.eks så tipper jeg at DVD & Hjemmekino som er norges repressentant i EISA ikke har testet denne og har noen formening om den.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve EISA awarden er jeg nok noe usikker på. F.eks så tipper jeg at DVD & Hjemmekino som er norges repressentant i EISA ikke har testet denne og har noen formening om den.
    Hmm, rimelig lite hensikt i EISA awards generelt dersom ingen har utført tester først vel :?

Kom forøvrig over denne kommentaren fra en tråd på avforums.com
    "I was at my local Hi-Fi shop today and had an interesting conversation re the new Pioneer Plasma range.

Apparantly Pionner went crazy with the What Hi-Fi review of the FDE model. This was a plasma straight from the factory which had not been setup properly. Pioneer have asked that they review the product properly so watch out for next months issue.

My local shop are also displaying the new range at the Ideal Homes Exhibition at the SECC in Glasgow mid October. Pioneer believe they have produced a screen that has improved on the 434HDE."

Dette er tatt ut av kontekst, så om noen er virkelig interessert bør de lese hele tråden.
    http://www.avforums.com/frame.html?h...;highlight=435

Er uansett bare rykter så det eneste å gjøre er vel å vente til skjermen er tilgjengelig for selvsyn, eller det kommer flere omtaler av den...

(hadde ikke du vært å sett på denne Peakman???)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg har sett skjermen på DVD og D-VHS.

Sortnivået er blitt bedre, men den er enda ikke perfekt på graderinger.

Har ikke sett denne via vanlige TV sendinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet når 435 er i butikken?