Sony KDL-55EX710, edge-lit LED - godt kjøp? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 79 av 79
    Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av exar
    Samsung leverer samme modell med forskjellige panel av varierende kvalitet, det kan kanskje forklare hvorfor noe opplever mer plager med tv'n sin enn andre:
    Samsung S, A, C Panel Differences: 2009 LCD Line-Up - AVS Forum
    Så om Sony gjør det samme, kan det være grunnen til stillingskrigen i denne tråden. Men heldigvis er det lenge siden jeg har sett to like Samsung-modeller som ser veldig forskjellig ut. Vet ikke om de gjør det lengre heller (men det hadde ikke overrasket meg:P)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Så om Sony gjør det samme, kan det være grunnen til stillingskrigen i denne tråden. Men heldigvis er det lenge siden jeg har sett to like Samsung-modeller som ser veldig forskjellig ut. Vet ikke om de gjør det lengre heller (men det hadde ikke overrasket meg:P)
    hei,
    du hadde mange gode poeng i det forrige innlegget ditt.
    Så vidt jeg vet, bruker sony bare paneler fra fabrikken de eier sammen med samsung, i led-tvene.

Lurer på om sony og sharp har en fabrikk sammen også.
    Fant en nyhet på nett fra 2009, hvor det stod de skulle bygge en highend lcd fabrikk sammen. Men jeg har ikke prøvd å finne ut noe mer rundt emnet..

Jeg får min tv på mandag.. Skal si posten er trege, men euronics var dødskjappe!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Nå har jeg fått min EX710 og jeg må si meg meget fornøyd.
    Ser jeg på tven fra riktig vinkel, ser det pent og svart ut.

Går jeg ut i sidene, ser jeg selvsagt at det blir noe gråere, men sånn er det jo på alle LCD / Led LCD. Ellers er fargene knall synes jeg, teksten er SYLSKARP (bruker den som pcskjerm i skrivende stund).

Jeg er i alle fall knallfornøyd med kjøpet..
    Må si at 12.000 og gratis frakt(som euronics har ut februar) er et KNALLKJØP!

Jeg har oppdatert firmwaren, men jeg har ikke helt sjekket ut hva som har endret seg. Har ikke testet onlinetjenester, men jeg har koblet den til nettverket, ps3, tuner, m.m.

Et par positive ting med den, som ikke alle tver har:
    Audio Return på HDMI 1
    SAMT for meg:
    Den sender faktisk surround tilbake over optisk!!

Dette gjorde ikke sharptven til brødrene mine, som gjorde at de måtte kjøpe ny reciever :-P Jeg var redd jegmåtte bytte ut min antikke Pioneer VSX-1016THX (den har bare hdmi switch). Recieveren fungerer jo ok, men hdmiopplegget har irritert vettet av meg (har kjørt så mye optisk sammen med hdmi, he he).

Anyhew.. Bildet synes jeg er bra, fargene liker jeg.. Menysystemet minner om PS3 sitt (XMBC eller hva det heter).

Jeg sitter nå ca 3.5 meter unna og det er SYLSKARP tekst.. no probs å lese tekst påvevsider. PS3 ser DIGG ut på skjermen også.

Må si 55"er perfekt fra denne avstanden (3.5 meter ca)

Ps. dette ser IKKE rosa ut IRL, men det gjør på bildet :P Det er KNALL rødt på tven

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min på fredag! Alt ser bra ut, men må nok jobbe litt med fargeoppsett osv, har mye å lære meg men har aldri tålmodighet til å bla i brukermanualer verken om de er digitale eller på papir. Tv'en er nok litt "blassere" i fargene i forhold til hva jeg forventet, men mye kan tweakes når jeg får tid. På gamle lcd JVC'en var fargene ekstremt sterke, veldig overdrevet. Så det er vel litt med tilvenning også.
    Utrolig dumt at inngangene bak på tv'en stikker inn mot veggen, fatter ikke at Sony ikke har vært litt lurere her. Med veggfestet mitt er det omtrent umulig å bruke de 2 HDMI'ene som sitter bak, heldigvis er det 2 til på siden av tv'en. Gamle JVC'en min hadde innganger under tv'en eller i siden - ikke som stakk ut bak. Lager bare krøll når man vil henge tv'en tett inntil en vegg. Man får kanskje HDMI kabler med sånn knekk på? Det vil jo være til stor hjelp her.

Noen har klart å kjøre noe hardt gjennom esken for så å skjule det med et klistremerke over (supersleipt og frekt), som igjen har resultert i en bulk i metallet bak på tv'en (hardt, den svarte lakken er borte der den er truffet - tipper gaffeltruck e.l.). Var umulig å se noe på esken når tv'en ble levert. Jeg tar det ganske mye med ro, har alltid hatt ekstremt uflaks med slikt hver gang jeg kjøper noe nytt. Slår aldri feil, dere hadde ikke trodd meg hvis jeg hadde kommet med alle gangene slikt skjer. Tipper det er fraktgutta eller noe sånt. Sendte en lang mail med bilder til Euronics, får vel svar etterhvert. Tv'en ser ut til å funke, teller 1 død pixel på hele skjermen og det er det nok ingen garantier i mot.
    Så får jeg se om de vil bytte tv'en eller gi et stort avslag i prisen. Føler at jeg har kjøpt en B-vare siden det er en stor bulk i den, for å si det sånn. Og om den har tatt skade på sikt vet jeg lite om.

En annen snål ting er at jeg har testet et par blu-ray filmer via PS3 (koblet via en Sony receiver STR-DG820B, 7.1, 4xHDMI). Bildet er helt ekstremt bra, vanvittig fett. Men jeg opplever at lyden er mikroskopisk lite ute av sync, tidvis et lite sekund bak. Og det er ikke hele filmen igjennom, men oppstår gjerne etterhvert. Har aldri opplevd noe slik før på gamle LCD'en og har ikke gjort noen endringer bortsett fra å bytte tv'en. Kan være et eller annet med "Bravia Sync" som både tv og forsterker støtter kanskje, jeg vet ikke. Får prøve å koblet PS3 direkte til tv utenom forsterkeren, for å se om det har noe effekt.

Men uansett, bare en kort tilbakemelding fra meg her. Jeg er kjempefornøyd og det samme er madammen. Bildet er helt vanvittig flott og størrelsen passer ypperlig selv med nesten 5 meter avstand. Sortnivået er for meg helt vanvittig.

Har ikke oppdatert firmware, får vel se på det i løpet av uka.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjipt med skaden ja!!
    Fjernkontrollen var litt morsom vri på batteridekselet :-) Likte også at manualen var innebygget i tven, men det burde vært snarveier fra manual til menypunkt.

Etter jeg kom meg litt inn i de knappene rundtom(favoritter, m.m.) ble den veldig enkel å bruke. Jeg har ikke klart å linke ps3 til tven via bravialink.

Jeg har den gamle 60gb ps3en.. fullt oppdatert. Leste på nett at det skulle gå å linke ps3 ogstyre den via fjernkontrollen til tven.Jeg har uansett dvdremote, sådeter ikke noe stress.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forresten, du kan kjøpe billige vinklede HDMI adaptere på dealexreme.com

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Nå har jeg fått min EX710 og jeg må si meg meget fornøyd.
    Ser jeg på tven fra riktig vinkel, ser det pent og svart ut.
    Ta et bilde rett forfra med mye sort i da Så får vi se om ting er på stell

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har bare en mobl oget kompaktkamera, som begge sliter med "innelys" :P men kan se om jeg kan ordne noe i morgen.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Digitize
    Fikk min på fredag! Alt ser bra ut, men må nok jobbe litt med fargeoppsett osv, har mye å lære meg men har aldri tålmodighet til å bla i brukermanualer verken om de er digitale eller på papir. Tv'en er nok litt "blassere" i fargene i forhold til hva jeg forventet, men mye kan tweakes når jeg får tid.
    Dette er jo det jeg har snakket om tidligere i denne tråden. Fint om du gir oss tilbakemelding på om du klarer å bli kvitt blass-heten. Kan den minne noe om de bildene jeg la ut?

Utrolig dumt at inngangene bak på tv'en stikker inn mot veggen, fatter ikke at Sony ikke har vært litt lurere her. Med veggfestet mitt er det omtrent umulig å bruke de 2 HDMI'ene som sitter bak, heldigvis er det 2 til på siden av tv'en.
    Samme gjelder LG :P

Noen har klart å kjøre noe hardt gjennom esken for så å skjule det med et klistremerke over (supersleipt og frekt), som igjen har resultert i en bulk i metallet bak på tv'en (hardt, den svarte lakken er borte der den er truffet - tipper gaffeltruck e.l.). Var umulig å se noe på esken når tv'en ble levert. Jeg tar det ganske mye med ro, har alltid hatt ekstremt uflaks med slikt hver gang jeg kjøper noe nytt. Slår aldri feil, dere hadde ikke trodd meg hvis jeg hadde kommet med alle gangene slikt skjer. Tipper det er fraktgutta eller noe sånt. Sendte en lang mail med bilder til Euronics, får vel svar etterhvert.
    Denne saken er i alle fall interesant å høre hvordan går. Ser for meg at til den prisen, så tjener de nada og niks på skjermen. Så hvor mye avslag man evt kan få blir spennende å høre. Er produktet skadet, så er det jo verdt mindre for dem om dem tar det i retur. Muligens de kan få noe av frakt-selskapet da. Krysse fingrene for at det blir en god løsning

Tv'en ser ut til å funke, teller 1 død pixel på hele skjermen og det er det nok ingen garantier i mot.
    Er man ikke ganske trygg på slike ting om man handler i Norge? Mener man har mer eller mindre 100% piksel-garanti. Har i alle fall sett det skje i praksis med Samsung. Tviler på at Sony skal være noe dårligere.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niks. Reklamasjonsretten dekker kun etter iso-standarden for pikselfeil, altså må det være 5 stk over hele skjermen eller fler, eller 3 stk innenfor et visst område av skjermen, for at man skal kunne reklamere.

Enkelte produsenter har pikselfeilgaranti - som feks Sharp og Samsung - på nordiske modeller. Jeg vet ikke om Sony har dette, men man kan sjekke om det er nordisk modell ved å se på esken - den skal hete KDl-55EX710AEP. AEP = Nordisk.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Niks. Reklamasjonsretten dekker kun etter iso-standarden for pikselfeil, altså må det være 5 stk over hele skjermen eller fler, eller 3 stk innenfor et visst område av skjermen, for at man skal kunne reklamere.

Enkelte produsenter har pikselfeilgaranti - som feks Sharp og Samsung - på nordiske modeller. Jeg vet ikke om Sony har dette, men man kan sjekke om det er nordisk modell ved å se på esken - den skal hete KDl-55EX710AEP. AEP = Nordisk.
    Denne var vel kjøpt på Euronics? Derav burde den vel være laget til det nordiske markedet? De som driver med gråimport er vel mest nettbutikker. Men hvis ikke er det en veldig god grunn til å velge Samsung eller Sharp i fremtiden :P

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg har hørt om kunder som har klart å få nettbutikker og andre butikker til å ta dette som garanti-feil alikvel. Riktig nok er det da butikken som må ta det på egen kappe, men det er ikke alltid tapt sak. I mange tilfeller hjelper det å legge seg ned på gulvet og skrike. Utrolig nok... (EDIT: <-- ikke bokstavelig selvfølgelig)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror alt som selges i sverige har 100% pixelgaranti (ser dustin home averterer med dette).

Jeg har ikke merket noen døde pixler hittil, heldigvis.. Min emballasje var forøvrig strøken. Genial eske, man dro ut noen plastgreier og kunne da bare løsne ytterste delen fra sokkelen.. Jeg klarte enkelt å montere tven alene, samt bære den på plass! (la den ned på rygg, på noen tepper, så holdt jeg den opp og skrudde på foten)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg har hørt om kunder som har klart å få nettbutikker andre butikker til å ta dette som garanti-feil alikvel. Riktig nok er det da butikken som må ta det på egen kappe, men det er ikke alltid tapt sak. I mange tilfeller hjelper det å legge seg ned på gulvet og skrike. Utrolig nok... (EDIT: <-- ikke bokstavelig selvfølgelig)
    På generelt grunnlag kan man jo bare bruke angrefrist, men det som er kinkig i denne saken er jo nettop frakt på tv.

Men når produktet er skadet (bulket), ville jeg krevd omlevering av en ny - strøken tv.. uavhengig av pixelfeilen... Når tven er såpass billig, ville jeg ikke hatt en bulket tv. (det kan jo også være andre skader, som ikke kommer med en gang, som følge av den fysiske påkjenningen)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Zoom

Sorry for dårlig kvalitet..Mobilen ble blendet i høyre hjrønet ser du, pga.taklyset vs.halvblank veggmaling.

Det der er boot av W7 som du ser.
    Scene står på auto, jeg har definert input som PC.(vet ikke om det gjør noe med scene). Ellers er lyssensoren aktiv (den justerer intensitet og farger automagisk etter hvor lyst det er i rommet, jeg har ikke prøvd å slå den av).

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Sorry for dårlig kvalitet..Mobilen ble blendet i høyre hjrønet ser du, pga.taklyset vs.halvblank veggmaling.

Det der er boot av W7 som du ser.
    Scene står på auto, jeg har definert input som PC.(vet ikke om det gjør noe med scene). Ellers er lyssensoren aktiv (den justerer intensitet og farger automagisk etter hvor lyst det er i rommet, jeg har ikke prøvd å slå den av).
    Ta bilde når det er mørkt i rommet.. Jeg kan prøve å få tatt bilde av en 55C6705 ila uka evt :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Ta bilde når det er mørkt i rommet.. Jeg kan prøve å få tatt bilde av en 55C6705 ila uka evt :-)

Hei,
    Jeg har tatt noen bilder nå, pitch black.. (utenom alt lyset fra tven).
    Nå testet jeg også forskjellige ting.

Først tok jeg et bilde som det var, med auto.
    Så tok jeg et bilde der jeg slo av lyssensoren. (da så jeg faktisk flashlighting)
    Etter det, tok jeg bilde i cinemamodus (som er den jeg kommer til å bruke).

Det dårligste bildet av detre, var auto + lyssensor av, det ble alt for mye lysstyrke. (man kan fremdeles velge å skru ned baklyset).
    Men det er ingen vits å slå av lyssensoren i min erfaring.

Det beste bildet,er Cinema + lyssensor på, av de 3kombinasjonene jeg har testet.

Her er hva jeg testet med:
    <html>
    <head>
    </head>
    <body style="background:#000000;">
    <h1 style="color:#ffffff; font-size: 90px; text-align: center; margin-top: 40%;">Hvitt på sort</h1>
    </body>
    </html>

Lag en indeks.html , kjør denopp i nettleser og trykk F11.
    Jeg tok bilde fra midten, 2.5 meter unna tven.

Kommer med bilder etter jeg har spist middag og sett en tvserie

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må nok sammenligne de bildene her på "dypest zoom":
    Dette var OK, men neste bildet var bedre.
    Her var cinema off, men lyssensor on

Zoom

Beste jeg fikk:
    Cinema on og lyssensor on

Zoom

Her er det dårligste jeg testet:
    Bildet på auto og lyssensor av (på input valgt som PC, via hdmi).
    Her ser jeg flashlighting

Zoom

Det er selvsagt mye annet jeg kunne testet også, det er mange moduser, man kan stille hvor sterkt baklyset skal være, etc. Men jeg kommer til å kjøre på cinema modus + lyssensor. Unntaket er til pcbruk, da blir det nok auto + lyssensor.

Auto er egentlig for lyssterk til film (spesielt om taklyset er av). Jeg så baklyset var oppe på 7 i auto og nede på 5 i cinema.

Et vesentlig problem nårman får for mye lysstyrke, er at rommet blir såpass belyst at lyse ting i rommet i noen tilfeller reflekterer lys tilbake på tven og gir speilbilder. Men jeg skjønner mange vil føle den overdrevne effekten (kontrast, farger) er visuell "digg". Cinema ser litt mer kjedelig ut, men det er jo tross alt en ganske bra setting om man tenker på reproduksjon.

En dårlig kvalitet tvserie, vil nok også se bedre ut på auto i stedet for cinema, da cinema er litt kaldere, mindre lysstyrke og en anelse mer blass. Men det ser naturlig ut :P Føler auto også har en del formye sharpness.

Ps. jeg kan selvsagt justere bildet i tillegg, samt justere farger, etc. Men jeg har ikke lånt med meg utstyr for å gjøre slikt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olakjerre
    Sikker på at det var 710 og ikke 700?

Sortnivået på 700 serien (jeg hadde 52"-ex700) var mye dårligere enn den jeg opplever på 55"-ex710. Ganske stor forskjell der. Det er helt forskjellige leverandører av panel.
    Vel, jeg kan nok med 100% sikkerhet si at det er 710, ja.

Men jeg heller mer og mer mot at dette handler om panel-versjoner. Godt mulig vi er nede på eksemplar-nivå også, og da blir sammenlikningsgrunnlaget håpløst.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •