Sony KDL-55EX710, edge-lit LED - godt kjøp? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 79
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Olakjerre
    Sony fanboy ja...dæven da skulle det ikke mye til. Min første sony tv noen gang og jeg er straks 40

Men, who cares egentlig. Jeg er happy med den, 0 clouding,matt panel, fin å spille på. Holder lenge for meg, men at den var SÅ mye dårligere enn c6005 gikk jeg bare ikke med på.

Har ingen probs med å innse at det er andre, og bedre alternativer der ute. Beste rådet er at folk får teste selv i butikk og ta det de liker best, enkelt og greit.
    Ja, men det jeg påptekte tidligere; da var tanken min at han andre her muligens så den gamle utgaven med sharp panel og eldre firmware.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det stillingskrig på gang.

Flere ting bør nevnes:

Det er ofte forskjell på 46 og 55" paneler.

Jeg har selv sett 46" Samsung C6005 vs 46" Sony EX710 og jeg vet ikke om Sony her har sendt et mandagsprodukt men bevegelses-styringen er dårligere, og sortnivået er meget svakt.
    Jeg har selv kalibrert Sonyen og får ikke sort til å være skikkelig sort. Dermed vaskes også fargene ut. Samsungs C6005 sliter ikke med dette, heller ikke bevegelser/panorering. Jeg er ikke sikker på hvilken gen. firmware som sitter i disse, skal sies. Hadde jeg valget mellom disse to til samme pris, ville jeg ikke valgt Sony sin. Kall meg gjerne fanboy, men det går ikke hjem.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Olakjerre

Når jeg laster ned filen så stemmer ikke 37,848,201 byte.

Hva gjorde du? Er det beskrivelse teksten som ikke er oppdatert tror du?

Jeg tør ikke gå videre når størrelsen ikke stemmer....fint om du kan si hva du gjorde

Hei å hå for en morsom tråd. Det er jo tydelig at en viss person er MEGET fornøyd med Samsung, her ser jeg klare fanboy tendenser

Uansett synes jeg det blir ganske tullete å si at Ex710 bare er dritt og at 6005 er såååååå mye bedre, det er den absolutt ikke om du har 2 føtter plantet på bakken. Da er du enten ansatt i Samsung, delvis blind, eller bare dritings

Det som jeg har nevnt i tidligere tråder om ex710 (jeg har en 55" selv), og det er min personlige vurdering seff, er at jeg ikke ble kjempeimponert over bildet den kommer med i standard oppsett. Film modusen er fin, det jeg gjorde der var å sette instillingen Warm2 til Warm1 (synes det blir veldig gult med warm2, spes når det er mye hvitt i bakgrunnen) Gjort noen små endringer til på sharpness og noe annet småtteri. Når det gjelder 100hz, eller Motion flow som sony kaller den så har jeg den aldri på "høy", da får man sånn glatt uekte bilde. Synes standard funker helt greit. Tenkte uansett jeg skulle kjøpe en kalibrerings bluray på hifhklubben, ikke for at jeg er misfornøyd, bare nysgjerrig på hva man kan oppnå

Når det gjelder lysinnslipp fra kantene og clouding så har kanskje jeg vært veldig heldig. Jeg har ingen av delene nå, det var litt i hjørnene første par dagene, så ble det borte. I tillegg har jeg oppdatert firmware 3 eller 4 ganger siden jeg fikk tv'en. Siste kom nå for en uke siden ca.

Har sett mye film i mørket på denne tv'en og Planet earth dokumentaren på bluray. Mener selv sortnivået faktisk er meget bra. Det sorte er skikkelig sort, iallefall ikke grått.

Grunnen til at jeg valgte denne over c6005 var mest pga matt panel. Har mye vinduer i ved tv'en. Den er tykkere, men det var ikke så farlig for meg, så lenge den ikke var lcd tykk. Har den mot en mørkegrå kontrastvegg, der gjør den seg bra I tillegg ønsket jeg ikke clouding. Plagsomt i mørke scener og skulle ha hvite skyer på skjermen. Men det virker jo som om noen panel har mer clouding enn andre + at man kan justere vekk mye med ny firmware og kalibrering.

Må innrømme at når jeg så begge tv'ene i butikk uten typiske "butikk" instillinger så var det ikke så fordømt rare forskjellen. Så å heve den ene langt over den andre blir for dumt egentlig.

Jeg personlig mener i alle fall at om du får 55ex710 for 12k så er det veldig mye tv for pengene. Men hver sin smak, det er jo ikke verre enn å se dem i butikk og la øynene bestemme, eller håpe at du møter en ansatt som Alastor som faktisk vet hva han prater om

Edit: Link til siste firmware TV og hjemmekinoanleggÂ*|Â* KDL-55EX710Â*|Â*Sony Europe kundestøtteportal

Enkel å installere, tar bare et par minutter, den endrer heller ikke instillinger du evt har mekka tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crazystian
    Har bestilt EX710 55" fra Euronics.. Var på butikk for å se TVen "in action" før kjøpet.. Synes den så bra ut i butikk med fabrikkinstillinger, både på Blu-ray og SD-kanal.. Så er sikker på jeg kommer til å bli fornøyd når jeg får den inn i stua og får kalibrert den litt..
    Du, vet du hva?!?

TUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUSEEEEEEEEEEEEEN TAKK!!!!
    I dag satte euronics og dustin home opp prisene!
    Jeg kjøpte den i går, under tvil.. Euronics sier jo på nettsidene at de fokuserer på å ha god lagerstyring, som regel sender dagen etter bestilling, m.m.

Jeg visste jo ikke om dette var svada, men det var ikke svada!
    Tven min ble sendt i dag! YEY!!!!!!
    Så takk skal du ha!!!!

har ventet så lenge på amentio at det grodde mose på pengene mine!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @rmr
    Jeg bare laster ned fila, pakker den ut på skrivebordet, overfører den til minnepinne. Setter minnepinnen i tv'en og voila

Jeg sjekket faktisk ikke filstørrelsen, bare satte i gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Her var det stillingskrig på gang.

Flere ting bør nevnes:

Det er ofte forskjell på 46 og 55" paneler.

Jeg har selv sett 46" Samsung C6005 vs 46" Sony EX710 og jeg vet ikke om Sony her har sendt et mandagsprodukt men bevegelses-styringen er dårligere, og sortnivået er meget svakt.
    Jeg har selv kalibrert Sonyen og får ikke sort til å være skikkelig sort. Dermed vaskes også fargene ut. Samsungs C6005 sliter ikke med dette, heller ikke bevegelser/panorering. Jeg er ikke sikker på hvilken gen. firmware som sitter i disse, skal sies. Hadde jeg valget mellom disse to til samme pris, ville jeg ikke valgt Sony sin. Kall meg gjerne fanboy, men det går ikke hjem.
    Sikker på at det var 710 og ikke 700?

Sortnivået på 700 serien (jeg hadde 52"-ex700) var mye dårligere enn den jeg opplever på 55"-ex710. Ganske stor forskjell der. Det er helt forskjellige leverandører av panel.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Jeg kjøpte TV`en den 9. februar. Lastet ned filen som var fra 14 februar, da sa TV`en at den hadde nyeste firmware, syntes det var merkelig.

@rmr
    Jeg bare laster ned fila, pakker den ut på skrivebordet, overfører den til minnepinne. Setter minnepinnen i tv'en og voila

Jeg sjekket faktisk ikke filstørrelsen, bare satte i gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var merkelig. Ta å sjekk på tv'en hvilket versjonsnummer som er installert.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var merkelig. Ta å sjekk på tv'en hvilket versjonsnummer som er installert.
    om versjonsnr ikke stemmer, bør han kanskje sjekke om den er formattert som fat32

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært og fotografert litt. Greit, jeg ser at gjennskinn kan bli et problem. Jeg fikk ikke skrudd av lyset bak uten å ta strømmen til HDMI-switchen. (Lys-settingen er derfor bare relativt mørk) Og da ser man svakheten til Samsung. Men se på EX710. Her har vi prøvd det meste for å få vekk bleeding.

Testfilm er Transformers i BluRay, kjørt i fullHD oppløsning (via HDMI selvfølgelig) Desverre går det igjennom en Gefen HDMI-switch. Fikk ikke kjørt utenom uten å styre masse med det. Men begge TV`er har i alle fall likt utgangspunkt. Jeg håper de skjermene dere har bestilt er bedre enn dette, og at dette skylles Sharp-panel som tidligere nevnt. Noen som vet hvordan man kan finne ut det med sikkerhet? Uten å demontere hele TV-apparatet?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk også mengden bildestøy. Det skal nok bemerkes at jeg ikke er verdens beste fotograf. Men man får det til dels frem alikevel. Bildene er tatt med Nikon D40 speilrefleks. Alltid lik innstilling på kamera når jeg byttet fra Sony til Samsung. Så ikke noe juks her i gården

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har vi også et innsynsvinkel-bilde av begge. Syns ikke Sonyen skiller seg ut i noe særlig positiv retning her heller, jeg. Muligens uavgjort

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Har vært og fotografert litt. Greit, jeg ser at gjennskinn kan bli et problem. Jeg fikk ikke skrudd av lyset bak uten å ta strømmen til HDMI-switchen. (Lys-settingen er derfor bare relativt mørk) Og da ser man svakheten til Samsung. Men se på EX710. Her har vi prøvd det meste for å få vekk bleeding.

Testfilm er Transformers i BluRay, kjørt i fullHD oppløsning (via HDMI selvfølgelig) Desverre går det igjennom en Gefen HDMI-switch. Fikk ikke kjørt utenom uten å styre masse med det. Men begge TV`er har i alle fall likt utgangspunkt. Jeg håper de skjermene dere har bestilt er bedre enn dette, og at dette skylles Sharp-panel som tidligere nevnt. Noen som vet hvordan man kan finne ut det med sikkerhet? Uten å demontere hele TV-apparatet?
    hm, merkelig.. det der har jeg ikke sett på de jeg har sett på.
    har sett de hos både sony center i norge, så vel som lefdal og i england.
    I england så jeg sonyen side by side med samsungen...

Er det 55" skjermen du har der? Jeg har bare sett den i 55", som kanskje har noe å si(?).
    Samsungen har jeg også sett veldig mye på, hos faren til samboeren min

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher

Er det 55" skjermen du har der? Jeg har bare sett den i 55", som kanskje har noe å si(?).
    Det kan nok være stor forskjell på 46 og 55", det er i hvertfall min erfaring fra andre modeller. Bildene til hifinevøen er akkurat slik jeg har opplevd EX710 vs C6005 i 46"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Det kan nok være stor forskjell på 46 og 55", det er i hvertfall min erfaring fra andre modeller. Bildene til hifinevøen er akkurat slik jeg har opplevd EX710 vs C6005 i 46"
    Dette er 46", ja. Men har opplevd akkurat det samme på 40" (derav antakelsen om at 55" bør stille til dels likt, noe jeg i etterkant kan skjønne ikke trenger å stemme)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher

Jeg har jobbet med begge disse modellene nå siden de kom på markedet. Har montert dem hjemme hos flere forskjellige kunder, og kan meddele at det vi ser på disse bildene har gått igjen hele tiden. Kanskje med små forskjeller i forhold til bleeding/clouding (har selvfølgelig vært varierende lysforhold hos de forskjellige kundene) Kan også si at jeg faktisk aldri har montert 55" Sony noe sted. Kun 46" og 40" men over et spenn på 1 år. Samsungen har jeg montert i alle størrelser

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung leverer samme modell med forskjellige panel av varierende kvalitet, det kan kanskje forklare hvorfor noe opplever mer plager med tv'n sin enn andre:
    Samsung S, A, C Panel Differences: 2009 LCD Line-Up - AVS Forum

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=exar]Samsung leverer samme modell med forskjellige panel av varierende kvalitet, det kan kanskje forklare hvorfor noe opplever mer plager med tv'n sin enn andre:
    [url=http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1178897]Samsung S, Veldig tvilsomt gjort mot forbrukere :O

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevøen: Jeg har ikke samme filmen som du har testet med, men jeg har ikke noe i nærheten av det du viser til der(Flaks?). Må ut å kjøpe den filmen så skal jeg få testet helt likt.
    Jeg har jo 55 versjonen, og med oppdatert firmware.

Spørsmål: Jeg har alt koblet via receiveren, den tar seg av bildebehandlingen, kan det være at det er forskjeller og spore i forhold til hvordan man kobler alt?
    Just my 2 cents..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevøen: Jeg har ikke samme filmen som du har testet med, men jeg har ikke noe i nærheten av det du viser til der(Flaks?). Må ut å kjøpe den filmen så skal jeg få testet helt likt.
    Jeg har jo 55 versjonen, og med oppdatert firmware.

Spørsmål: Jeg har alt koblet via receiveren, den tar seg av bildebehandlingen, kan det være at det er forskjeller og spore i forhold til hvordan man kobler alt?
    Just my 2 cents..
    Hei igjen folkens

Har vært ute av gamet et par dager her nå, da min samboer og jeg ble foreldre til en liten gutt :-)

Olakjerre: Det som du kan se på bildene jeg har tatt i forhold til bleeding vil man se i alle filmer som inneholder sort. Der er det ingen forskjell fra en film til en annen. Så for å se hjemme om du har noe av dette, er det bare å snurre igang et eller annet, og spole frem til eksempelvis rulleteksten (pleier å ha sort bakgrunn) så bør man evt se det raskt. Bildestøy vil variere litt fra film til film, da det eksempelvis avhenger av hvor gode kameraer de bruker under innspilling. I flere filmer kan man også merke hvilke scener de bruker de beste kameraene. Det ser man også i Transformers. Plutselig kommer det noen scener som har vesentlig mere støy enn resten av filmen.

I forhold til hvordan man kobler det, vil man også kunne oppleve forskjeller i bildet. Ikke i forhold til bleeding/clouding, men i forhold til hvordan 100hZ (motion flow, eller hva de forskjellige merkene kaller det) oppleves, og også muligens bildestøy. Her kan man skrive en halv roman rundt dette området, da noen receivere har scalere, og andre ikke (samt at noen receivere har dårlig scaler, eller andre bilde-behandlings-systemer). Men det dropper jeg her, da vi snakker om BluRay i utgangspunktet, og ikke DVD eller andre materialer. Så store forskjeller som vi snakker om her vil vil ikke kunne tilskrive receiver. På bildene jeg har tatt går bildet igjennom en Gefen HDMI-switch, litt som om det var en surround-receiver faktisk. Men man ser at Samsungen ikke lider av disse tingene, så dvs at problemene ligger i Sonyen.

Jeg har vel tre teorier her som kan forklare litt av stillings-krigen. Jeg har lenge visst at Samsung har hatt flere fabrikker, som bruker forskjellige paneler, og at man derfor kan ha 3 like TV`er som alle har forskjellig bilde, selv med like innstillinger. (dette er også en av grunnene til at man ikke bør kalibrere TV`n sin etter tall man får av en annen på nettet!) Jeg tipper nå også at Sony gjør noe av det samme. Noen nevner litt rundt Sharp-paneler her, og det kan forklare noe av saken. Tidligere hadde Samsung Sharp-paneler i 37" sine, og dette kunne du lett se. 37" var rett og slett dårligere! Men om det er dette som er grunnen syns jeg veldig synd på de som har fått et slikt TV med et av de dårligere panelene. For om forskjellen er så stor som denne tråden begynner å gi uttrykk for, så har Sony tatt noen dårlige valg. Samsungs tre fabrikker hadde ikke ekstremt store forskjeller, men det var synlig.

Teori nr 2 er at 55" av en eller annen grunn har fått bedre panel. Jeg har kun sett 55" i butikk ved et par anledninger, men iom at jeg har mislikt denne modellen fra starten av, kikket jeg ikke nærmere på den. Er dette tilfellet er det jo supert for alle dere som har/har bestilt denne :-)

Teori nr 3: Running change
    Det kan også være at Sony har benyttet seg av såkalt "running change". Dvs at de setter inn bedre paneler i apparatene sine etter hvert som de blir tilgjengelige, men uten å skifte modell-navn. I såfall vil de apparatene som er produsert sist, være de beste. Etter to, tre slike utbyttinger av paneler vil man som regel se stor forskjell på første utgave og siste utgave. Det som er kjedelig med denne fremgangsmåten er at man som kunde ikke vet hvilken man får. For alt man vet har jo kjeden man kjøper den i hatt den på hovedlager i nesten et år. Og det vil jo gjelde uansett hvor du kjøper den. Denne prosedyren er alikevel relativt vanlig.

En siste ting man kan nevne er jo som også DaButcher gjør, er at noen som har skrevet på tråden her kan være "blendet" av et eller annet. Mener han hadde en liste her et sted, som man kunne bruke til å "sette folk i bås" med(Fanboy osv). Alle trodde vel at jeg var en slik en her, men har merket mindre motgang etter at jeg la ut bildene. Om noen har fått 55" sin til nå hadde det jo vært fint med et par tilbakemeldinger da :-)

Men, det som teller til slutt er at man er fornøyd når man sitter hjemme i stua og bruker Tv`n. Da spiller det ingen rolle om tusen bedrevitere sitter å skriver på div forumer. Begynner man å lete etter feil, så vil man til slutt finne dem. Uansett hvilken TV man har valgt.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •