Sony KDL-55EX710, edge-lit LED - godt kjøp? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 79
    Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    EX710, den tven vi snakker om her i tråden, har matt panel. NX710, en helt annen tv, har glassplate i fronten .

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    EX710, den tven vi snakker om her i tråden, har matt panel. NX710, en helt annen tv, har glassplate i fronten .
    Det skrev jeg jo også :-) Var bare ikke sikker på om det var en plexi eller glass-plate. Snakket om alternative dyrere modeller, i forhold til DaButchers innlegg om man hadde mere "peng"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    hei, det var noen påstander som ikke holder vann, mener jeg.
    Jeg har sett på samsungen og jeg har sett på sonyen.

Det jeg vil si er samsung sine to største svakheter:
    * Clouding
    * Blankt panel
    Her ser vi bilde av bleedingen til EX710 og cloudingen til C6005. Her er det riktig nok å velge mellom "the lesser than two evils" Men jeg vil fortsatt påstå at Samsung stiller med det sterkeste kortet. Dette er også en problemstilling som kun kommer frem i et mørkt rom etter ca 20 min (den tiden det trengs før øynene våre venner seg til mørket)

Bleeding på EX710: Sony ex710 bleeding image by Tauwolf on Photobucket

Clouding på C6005: http://avforum.no/forum/attachments/...4-dsc_2151.jpg

Skal man slippe unna disse tingene må man over på plasma. Slik er fakta. Men ikke alltid best å velge denne teknologien heller da den også har sine svakheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt EX710 55" fra Euronics.. Var på butikk for å se TVen "in action" før kjøpet.. Synes den så bra ut i butikk med fabrikkinstillinger, både på Blu-ray og SD-kanal.. Så er sikker på jeg kommer til å bli fornøyd når jeg får den inn i stua og får kalibrert den litt..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crazystian
    Har bestilt EX710 55" fra Euronics.. Var på butikk for å se TVen "in action" før kjøpet.. Synes den så bra ut i butikk med fabrikkinstillinger, både på Blu-ray og SD-kanal.. Så er sikker på jeg kommer til å bli fornøyd når jeg får den inn i stua og får kalibrert den litt..
    kinoinstillingen er visst ganske nær kalibrert setting.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for masse flotte innspill, godt å se at ikke alle er helt enige (er det rart det blir krig her i verden sier jeg bare :wink: ).

Jeg satser på at Sony KDL-55EX710 er mer enn bra nok til meg og mitt bruk. Har derfor bestilt tv'en på Euronics og venter i spenning!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bestilte en jeg nå også.. lei av å vente på "den mindre bra"-butikken amentio, med sine tullete lagerstatuser.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bestilte en jeg nå også.. lei av å vente på "den mindre bra"-butikken amentio, med sine tullete lagerstatuser.
    Supert! Kalibrering har jeg overhode ingen greie på. Så det er bare å komme med gode oppsett her i løpet av uken når vi alle har fått tv'ene!
    Slang akkurat inn en pre-order på Blu-Ray Star Wars boksen, episode 1 - 6 på play.com (har angst mot norske undertekster og titler ....). Skal bli artig å se til høsten på tv'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Digitize
    Supert! Kalibrering har jeg overhode ingen greie på. Så det er bare å komme med gode oppsett her i løpet av uken når vi alle har fått tv'ene!
    Slang akkurat inn en pre-order på Blu-Ray Star Wars boksen, episode 1 - 6 på play.com (har angst mot norske undertekster og titler ....). Skal bli artig å se til høsten på tv'en.
    hm, ikke dumt.. samboeren min som for tiden studerer i england, sier hun vil se star wars...

hun har aldri sett star wars.. (jenter med sine fordommer, vet du!).
    Anyhew.. ikke så dumt å kjøpe hele greien.. har du en link til den?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei å hå for en morsom tråd. Det er jo tydelig at en viss person er MEGET fornøyd med Samsung, her ser jeg klare fanboy tendenser

Uansett synes jeg det blir ganske tullete å si at Ex710 bare er dritt og at 6005 er såååååå mye bedre, det er den absolutt ikke om du har 2 føtter plantet på bakken. Da er du enten ansatt i Samsung, delvis blind, eller bare dritings

Det som jeg har nevnt i tidligere tråder om ex710 (jeg har en 55" selv), og det er min personlige vurdering seff, er at jeg ikke ble kjempeimponert over bildet den kommer med i standard oppsett. Film modusen er fin, det jeg gjorde der var å sette instillingen Warm2 til Warm1 (synes det blir veldig gult med warm2, spes når det er mye hvitt i bakgrunnen) Gjort noen små endringer til på sharpness og noe annet småtteri. Når det gjelder 100hz, eller Motion flow som sony kaller den så har jeg den aldri på "høy", da får man sånn glatt uekte bilde. Synes standard funker helt greit. Tenkte uansett jeg skulle kjøpe en kalibrerings bluray på hifhklubben, ikke for at jeg er misfornøyd, bare nysgjerrig på hva man kan oppnå

Når det gjelder lysinnslipp fra kantene og clouding så har kanskje jeg vært veldig heldig. Jeg har ingen av delene nå, det var litt i hjørnene første par dagene, så ble det borte. I tillegg har jeg oppdatert firmware 3 eller 4 ganger siden jeg fikk tv'en. Siste kom nå for en uke siden ca.

Har sett mye film i mørket på denne tv'en og Planet earth dokumentaren på bluray. Mener selv sortnivået faktisk er meget bra. Det sorte er skikkelig sort, iallefall ikke grått.

Grunnen til at jeg valgte denne over c6005 var mest pga matt panel. Har mye vinduer i ved tv'en. Den er tykkere, men det var ikke så farlig for meg, så lenge den ikke var lcd tykk. Har den mot en mørkegrå kontrastvegg, der gjør den seg bra I tillegg ønsket jeg ikke clouding. Plagsomt i mørke scener og skulle ha hvite skyer på skjermen. Men det virker jo som om noen panel har mer clouding enn andre + at man kan justere vekk mye med ny firmware og kalibrering.

Må innrømme at når jeg så begge tv'ene i butikk uten typiske "butikk" instillinger så var det ikke så fordømt rare forskjellen. Så å heve den ene langt over den andre blir for dumt egentlig.

Jeg personlig mener i alle fall at om du får 55ex710 for 12k så er det veldig mye tv for pengene. Men hver sin smak, det er jo ikke verre enn å se dem i butikk og la øynene bestemme, eller håpe at du møter en ansatt som Alastor som faktisk vet hva han prater om

Edit: Link til siste firmware TV og hjemmekinoanleggÂ*|Â* KDL-55EX710Â*|Â*Sony Europe kundestøtteportal

Enkel å installere, tar bare et par minutter, den endrer heller ikke instillinger du evt har mekka tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, det som kan være en ting her...
    Sony brukte før ikke egne paneler, men brukte paneler fra sharp.

De gikk dog. vekk fra dette for en god stund siden.
    Sony og Samsung eier en fabrikk sammen, hvor de lager paneler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, det som kan være en ting her...
    Sony brukte før ikke egne paneler, men brukte paneler fra sharp.

De gikk dog. vekk fra dette for en god stund siden.
    Sony og Samsung eier en fabrikk sammen, hvor de lager paneler.
    Kjenner til det ja, hadde 2 stk 52" ex700 i en kort periode, som sleit med at led'en hadde for dårlig plass, noe som resulterte i høye knirkelyder når tv'en ble slått på. (har en egen tråd om det )

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olakjerre
    Hei å hå for en morsom tråd. Det er jo tydelig at en viss person er MEGET fornøyd med Samsung, her ser jeg klare fanboy tendenser
    Se her, ja. Enda en Sony-lover. Denne tråden er vel egentlig ferdig nå. Alle har valgt Sony, og vil leve lykkelig alle sine dager. Samsung er rett og slett et hakk eller to dårligere. At jeg hele tiden blir satt i fanboy-båsen er vanvittig irriterende. Jeg hadde lett anbefalt Sonyen om jeg mente den var best i dette tilfellet. Går du to hakk opp i modeller, syns jeg absolutt Sony er best. Snakker nå om Samsung 8-serie og Sony NX710.

Uansett synes jeg det blir ganske tullete å si at Ex710 bare er dritt og at 6005 er såååååå mye bedre, det er den absolutt ikke om du har 2 føtter plantet på bakken. Da er du enten ansatt i Samsung, delvis blind, eller bare dritings
    - Om du hadde sett EX710 ved siden av C6005 der jeg har sett dem, så hadde du skjønt hva jeg mener. Vi har prøvd utallige innstillinger, DVE HD Basics kalibrerings-disk, Spyder kalibrerings-verktøy osv. Den blir bare ikke bedre* enn Samsung. Greit, det ER helt tullete å si at EX710 er en elendig TV. Men jeg er vant til å jobbe med kun de bedre modellene på markedet, og denne er den første jeg virkelig har følt ikke holdt mål.

Det som jeg har nevnt i tidligere tråder om ex710 (jeg har en 55" selv), og det er min personlige vurdering seff, er at jeg ikke ble kjempeimponert over bildet den kommer med i standard oppsett. Film modusen er fin, det jeg gjorde der var å sette instillingen Warm2 til Warm1 (synes det blir veldig gult med warm2, spes når det er mye hvitt i bakgrunnen) Gjort noen små endringer til på sharpness og noe annet småtteri. Når det gjelder 100hz, eller Motion flow som sony kaller den så har jeg den aldri på "høy", da får man sånn glatt uekte bilde. Synes standard funker helt greit. Tenkte uansett jeg skulle kjøpe en kalibrerings bluray på hifhklubben, ikke for at jeg er misfornøyd, bare nysgjerrig på hva man kan oppnå
    - Og du har jo tydeligvis denne modellen selv. Vet ikke hvilken kategori du da havner i, men det kan jo ikke være i noen bedre kategori enn det jeg tydeligvis har havnet i her.

Må innrømme at når jeg så begge tv'ene i butikk uten typiske "butikk" instillinger så var det ikke så fordømt rare forskjellen. Så å heve den ene langt over den andre blir for dumt egentlig.
    - Det er som regel små forskjeller der ute når man sammenligner konkurrerende modeller. Men jeg vil ikke definere disse som små. Som tidligere nevnt i tråden både av meg DaButcher og Alastor.

Jeg personlig mener i alle fall at om du får 55ex710 for 12k så er det veldig mye tv for pengene. Men hver sin smak, det er jo ikke verre enn å se dem i butikk og la øynene bestemme, eller håpe at du møter en ansatt som Alastor som faktisk vet hva han prater om
    - 55EX710 til 12K ER et godt tilbud. Den er like før den går ut av sortimentet nå for EX720, og er derfor mer eller mindre på sitt billigste. Veldig mange klarer fint å leve med dette apparatet i heimen, der har man jo uansett ikke en annen modell ved siden av for å sammenligne. Det er jo ikke akkurat som om farvene er inverterte eller noe i den duren. - Og når du sier "håpe at du møter en ansatt som Alastor som faktisk vet hva han prater om" mener du da at jeg ikke gjør? Selv om jeg har en annen mening om bildet enn Alastor og DaButcher betyr ikke det at jeg er en 14-åring som har vært på Elkjøp og sett disse to modellene i 5 sekunder heller. Jeg har i alle fall lært at om man skal gi noen som helst råd på avforum må man være veldig diplomatisk. Her er det intet sort/hvitt. Det er tusener av millioner av nyanser, og om du ikke har med alle sammen er du en dust. Takk for meg

*Definisjon av ordet "bedre" vil variere fra person til person. Noen liker natur-tro bilder, andre liker overdrevne farver osv, og andre igjen liker at TV-verden skiller seg litt ut fra den grå virkeligheten. Det finnes sikkert ende flere båser her man kan sette folk i, men nevner bare disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen

*Definisjon av ordet "bedre" vil variere fra person til person. Noen liker natur-tro bilder, andre liker overdrevne farver osv, og andre igjen liker at TV-verden skiller seg litt ut fra den grå virkeligheten. Det finnes sikkert ende flere båser her man kan sette folk i, men nevner bare disse.
    Sorry om jeg såret deg, me påstandene dine var svært subjektive (som du etter hvert selv innrømmer).

Det er ikke som om jeg har noe i mot selve samsung altså, men jeg mener at med blankt panel, er det plutselig plasma jeg ville sammenlignet mot og da ville jo plasma vunnet glatt i pris/farge, m.m. Dette er jo også subjektivt, da jeg mener jeg må ha matt panel :-) (har hatt blankt panel før og det irriterte vettet av meg). Innsynsvinkel er også viktig for meg, spesielt på en større tv. (har en ganske stor sofa også, med sjeselong).

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (har en ganske stor sofa også, med sjeselong).
    Så bildene dine på minhjemmekino. Du har forøvrig en veldig god projektor. Ikke kast den nå som du vet hva jeg mener om den. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bildene dine på minhjemmekino. Du har forøvrig en veldig god projektor. Ikke kast den nå som du vet hva <b>jeg</b> mener om den, da :P
    he he, den har jeg solgt.. kjøpte en ny og bedre modell, men har solgt den også.
    SKal over på bare tv nå, så jeg kan ha spisestue. men 123" i stuen var jo nice

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he, den har jeg solgt.. kjøpte en ny og bedre modell, men har solgt den også.
    SKal over på bare tv nå, så jeg kan ha spisestue. men 123" i stuen var jo nice
    Var HD82 jeg refererte til. Blir litt av en overgang fra 123" til 55" da. Men man venner seg vel til det

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser droltongen har startet en ny TV-tråd for en times tid siden. Skal vi hive oss over den også nå som vi er igang? Jeg kunne tenkt meg å backe Panasonic denne gangen. Høre om han klarer å komme seg opp på 50G20 i stedet for S20. Er du med? :P EDIT: <--- spøk

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser droltongen har startet en ny TV-tråd for en times tid siden. Skal vi hive oss over den også nå som vi er igang? Jeg kunne tenkt meg å backe Panasonic denne gangen. Høre om han klarer å komme seg opp på 50G20 i stedet for S20. Er du med? :P EDIT: <--- spøk
    he he..

Ja, HD82 fungerte knall.. brukte den i nesten 90 timer før jeg solgte den.
    Tven kommer jeg til å ha maks et par år også.. er derfor jeg synes det er teit å bruke mer penger, da tapet blir større :P

Tven blir vel brukt ca samme.. ca 180 timer i året, så selger jeg vel om 2-3 år.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony fanboy ja...dæven da skulle det ikke mye til. Min første sony tv noen gang og jeg er straks 40

Men, who cares egentlig. Jeg er happy med den, 0 clouding,matt panel, fin å spille på. Holder lenge for meg, men at den var SÅ mye dårligere enn c6005 gikk jeg bare ikke med på.

Har ingen probs med å innse at det er andre, og bedre alternativer der ute. Beste rådet er at folk får teste selv i butikk og ta det de liker best, enkelt og greit.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •