Clouding på Panasonic50g20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Clouding på Panasonic50g20

Prøvde ta opp dette i den dedikerte tråden for denne tven, men endte bare opp med et svar av en som ikke hadde tven engang, tråden går for fort fram til at det er noen som får sett det jeg lurer på så derfor lager jeg en egen tråd om det her.

Det jeg lurer på da er om det er vanlig med clouding på Panasonic 50G20?

Jeg har mye clouding på SD materiale, TV materiale, bruker pcen mye, ser det ekstremt lite om ingenting på 1080p blurays, men med 720p pc filer så kan det komme litt clouding her også. Mener da at dette ikke burde være normalt? Jeg har hatt TVen i 4-5mnd, og har samme innstillinger som det bladet hjemmekino endte opp med i sin test. Den fikk jo terningkast 6, noe jeg mener den ikke burde hatt om clouding er et problem på den.

Vil gjerne høre fra andre som har eller har sett Tven nok til å kommentere på om de har opplevd noe lignende, eller om deres eksemplar er smooth uten clouding

Setter utrolig pris på svar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke tenke meg at det er clouding som er problemet ditt. Høres heller ut som feilinnstillinger.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 42G20 så jeg vil tro mye er likt. Men hva legger du i clouding? Jeg trodde clouding var et problem på bakbelyst LED? Du mener ikke en form for gradering av fargene?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm ok, kanskje en feil med fargene da? Trodde clouding var sånn fargestøy jeg.

Feks hudfarger, så er det en rar overgang mellom fargene så det blir sånn kluddette overgang, blir ikke smooth. Derfor jeg trodde dette het clouding, siden i skyer har man intense overganger i farger, fra plutselig mørkt til hvit :P mn søkte på google bilder nå og fant ut at det er tydeligvis noe annet.

Men kan det vøre jeg har innstillinger feil da? Har jo de samme innstillingene som hjemmekino, trodde jo de hadde litt peiling på dette??

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare til info: Clouding er når baklyset skinner gjennom langs kantene på bildepanelet, slik at det dannes diffuse "skyer" av lys på skjermen. Det kan oppstå både på vanlig bakbelyst LCD, LCD med LED-lamper langs kantene og på plasma-TV-er.

Det du refererer til her er et vanlig fenomen på plasma, og skyldes at prosessoren i TV-en ikke klarer å gjøre gode nok utregninger på fargeovergangene, tror jeg. Siden du sier det blir verre når kilden ikke er 1080p, brukes kanskje mer av ressursene til TV-en på oppskalering, og mindre til å fikse graderingene. Har du skrudd av alle ekstra bildebehandlingsfunksjoner?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Bare til info: Clouding er når baklyset skinner gjennom langs kantene på bildepanelet, slik at det dannes diffuse "skyer" av lys på skjermen. Det kan oppstå både på vanlig bakbelyst LCD, LCD med LED-lamper langs kantene og på plasma-TV-er.

Det du refererer til her er et vanlig fenomen på plasma, og skyldes at prosessoren i TV-en ikke klarer å gjøre gode nok utregninger på fargeovergangene, tror jeg. Siden du sier det blir verre når kilden ikke er 1080p, brukes kanskje mer av ressursene til TV-en på oppskalering, og mindre til å fikse graderingene. Har du skrudd av alle ekstra bildebehandlingsfunksjoner?
    Hmm, virker som om jeg må fryse et bilde hvor jeg ser det er mye problemer og prøve meg litt fram med forskjellige innstillinger, se om jeg klarer få det til noe bedre, men var sånn rett fra standardinnstillingene, virker jo ikke som om noen andre har problemer med dette da hadde det vel vært mange andre som hadde klaget på det om det var et vanlig problem. Derfor jeg lurer på om det kan gå på en garantisak eller ikke.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat samme fenomen på min, og hadde det på den gamle TH37-PV45 også, og må si jeg ble litt skuffet for jeg trodde dette var et tilbakelagt problem. Ser det spesielt godt i gråttoner og større flater med veldig små forskjeller i fargetonen. Får vel sjekke noen innstillinger kanskje. Jeg husker at på slutten av Children of Men, i tåkehavet, var det spesielt ille på den gamle.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har akkurat samme fenomen på min, og hadde det på den gamle TH37-PV45 også, og må si jeg ble litt skuffet for jeg trodde dette var et tilbakelagt problem. Ser det spesielt godt i gråttoner og større flater med veldig små forskjeller i fargetonen. Får vel sjekke noen innstillinger kanskje. Jeg husker at på slutten av Children of Men, i tåkehavet, var det spesielt ille på den gamle.

Nå vil jeg virkelig ikke påstå at en kar som deg har gjort en dårlig jobb med innstillinger av TV, men siden jeg har en budsjett 50" PX10 fra Panasonic som er en del år uten dette problemet, kan det virke som noen innstillinger ikke er riktige hos dere.

Noen fabrikkfeil tviler jeg på det er. Ulike kilder vil jo kunne gi ulik fargebalanse, men en ting jeg vil anbefale dere begge å forsøke er jo å kjøre en kalibreringsdisk på ny, eller bare ta en nøye vurdering med øynene under innstilling.

Her er fargebalansen helt super, ingen ujevne overganger hverken på SD- eller HD-materiale, og jeg blir bare mer og mer fornøyd med min aldrende TV sammenlignet selv med splitter nye skjermer

Evt. kan jo kilder være problem, innstillinger i denne, men om dere har samme problemet fra ulike kilder er jo det litt merklig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg høres dette ut som banding med lag på lag på f.eks grå himmel o.l. Dette er lett synlig på de fleste plasma skjermer i større eller mindre grad. Er lett synlig på min LG også-men prøver å overse det dama ser det IKKE....

Drar du bilde alt for langt rent fargemessig på f.eks gråskala kalibrering vil bilde bli fult av banding å bare se rart ut har jeg erfart under kalibrering. Er kontrast dradd for langt blir også bilde mindre bra..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Nå vil jeg virkelig ikke påstå at en kar som deg har gjort en dårlig jobb med innstillinger av TV, men siden jeg har en budsjett 50" PX10 fra Panasonic som er en del år uten dette problemet, kan det virke som noen innstillinger ikke er riktige hos dere.

Noen fabrikkfeil tviler jeg på det er. Ulike kilder vil jo kunne gi ulik fargebalanse, men en ting jeg vil anbefale dere begge å forsøke er jo å kjøre en kalibreringsdisk på ny, eller bare ta en nøye vurdering med øynene under innstilling.

Her er fargebalansen helt super, ingen ujevne overganger hverken på SD- eller HD-materiale, og jeg blir bare mer og mer fornøyd med min aldrende TV sammenlignet selv med splitter nye skjermer

Evt. kan jo kilder være problem, innstillinger i denne, men om dere har samme problemet fra ulike kilder er jo det litt merklig.
    Jeg skal faktisk innrømme såpass at justering av bildet har begrenset seg til å velge THX-modus. Fargebalanse, kontrast og lysstyrke synes jeg veldig bra, dog uten at jeg har brukt noen form for testbilder for kalibrering. TVen brukes mer eller mindre 100% til TV-titting, vi har en DVD-spiller i stua men den er aldri i bruk. Så kilden er RiksTV gjennom den innebygde CAM-en.

Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    For meg høres dette ut som banding med lag på lag på f.eks grå himmel o.l. Dette er lett synlig på de fleste plasma skjermer i større eller mindre grad. Er lett synlig på min LG også-men prøver å overse det dama ser det IKKE....
    Banding høres ut som et beskrivende ord ja. Kan noen overse dette? Merkelig...

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ser det veldig godt, ingen andre som har kommentert det så er jo sikkert en synssak. Jeg har dog ikke kjørt noe kalibrering på denne tven, er egentlig ganske grønn på bilde kalibrering, er det ikke mulig bare laste ned noen kalibreringsbilder og begynne kalibrere utifra de?

Eller må man kjøpe slik kalibreringsdisk. Når dette er sagt har jeg de samme innstillingene som bladet hjemmekino endte opp med, vil da tro at de har en smule peiling på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Når dette er sagt har jeg de samme innstillingene som bladet hjemmekino endte opp med, vil da tro at de har en smule peiling på dette?
    Nå er det jo slik at produksjonsmetoden som brukes TV'er fører til at hver panel er ulik hverandre i mindre eller større grad, derfor er det mindre sannsynlighet at innstillinger som gir gode bilder på et apparat gir det samme gode resulatet på ditt apparat.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrtj
    Nå er det jo slik at produksjonsmetoden som brukes TV'er fører til at hver panel er ulik hverandre i mindre eller større grad, derfor er det mindre sannsynlighet at innstillinger som gir gode bilder på et apparat gir det samme gode resulatet på ditt apparat.
    Så teit. Jaja. Noen som vet om noen gode kalibreringsdisker?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hent en disk hos hifiklubben den kan du bruke til å få et helt OK bilde.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrtj
    Som en nevnte over her, så tror jeg ikke dette skyldes panelvariasjoner, men svakhet ved bildeprosessoren. Men jeg synes det er pussig at dette aldri nevnes i tester.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Som en nevnte over her, så tror jeg ikke dette skyldes panelvariasjoner, men svakhet ved bildeprosessoren. Men jeg synes det er pussig at dette aldri nevnes i tester.
    Ofte finner du annonse ifra samme merke/modell ut i bladet også... lett mattematikk .

Enig med du, slike ting kommer ikke godt nok frem i tester! Samtidig, som de nevnes om ny og forbedret modell kommer (om det fenomenet er borte da).

"...nå ser prosseseringa ut til å kunne gjøre ditt og datt, slik den forrige modellen ikke kunne..." Oftest er da ditt og datt ikke nevnt i foregående modells test .

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    jeg ser det veldig godt, ingen andre som har kommentert det så er jo sikkert en synssak. Jeg har dog ikke kjørt noe kalibrering på denne tven, er egentlig ganske grønn på bilde kalibrering, er det ikke mulig bare laste ned noen kalibreringsbilder og begynne kalibrere utifra de?

Eller må man kjøpe slik kalibreringsdisk. Når dette er sagt har jeg de samme innstillingene som bladet hjemmekino endte opp med, vil da tro at de har en smule peiling på dette?

Nja, en hvilken-som-helst Disney-DVD skal ha en liten kalibreringsguide i seg for kontrast, sortnivå, skarphet og farge. Den siste, og kanskje viktigste delen i denne sammenheng, kan derimot bli noe vanskelig uten blåfilterbriller

De i Hjemmekino har nok god peiling på kalibrering, men er neppe synske og lyststyrken-/fargen i din stue behøver ikke være den samme som hos dem. Kilden dem har brukt kan også avgi en litt avvikende fargebalanse sammenlignet med dine kilder.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ofte finner du annonse ifra samme merke/modell ut i bladet også... lett mattematikk .

Enig med du, slike ting kommer ikke godt nok frem i tester! Samtidig, som de nevnes om ny og forbedret modell kommer (om det fenomenet er borte da).

"...nå ser prosseseringa ut til å kunne gjøre ditt og datt, slik den forrige modellen ikke kunne..." Oftest er da ditt og datt ikke nevnt i foregående modells test .
    Joda, man skal ikke stole blindt på bladene, men det er ikke bare bladtesterne som gir denne TV-en toppscore, man leser jo også hva andre mener, på forum, i brukerevaluering på nettbutikken osv. Og mer eller mindre uten unntak er brukerne veldig fornøyd.

Jo, at dette var et problem på den gamle plasmaen har jeg akseptert, den var tross alt noen år gammel. F.eks. tåkescenen på slutten av den nevnte Children of Men ble bare latterlige, det liknet mer på et fargekart fra Jotun enn tåke. Jeg har ikke testet samme scenen på denne nye, men det er ganske lett å se på himmelvelvinger, skyer med små nyanser og når et bilde fader ned til sort.

Men som nevnt så brukes TV-en stort sett til TV-titting, så jeg orker ikke gjøre noen store bevegelser for å rette det opp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •