LG 46LD550 vs. Samsung LE46C635

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG 46LD550 vs. Samsung LE46C635

Hei

For et par uker siden endte nyårets tv jakt på en LG 46LD550 til 7500,- hos Elkjøp. Er stort sett fornøyd med denne TV'en.

Hos Elkjøp hadde de også en dyrere tv, Samsung LE46C635 til 12000,-. Denne vurderte vi også, men den var ikke på lager da vi var der, så vi bestemte oss for å ta LG'en for eventuelt å benytte oss av retten til å levere den tilbake og oppgradere til Samsung.

I denne sammenheng hadde det vært fint å høre noen tanker fra folk her om hva som er de viktigste forskjellene på disse to TV'ene, og om det rettferdigjør 4500 ekstra å gå for Samsungen.

Bruken vil være TV fra kabeltv antenne i veggen (med opsjon på digital kort etter hvert.) Film/serier via laptop (Macbook med VGA) og DVD (Scart). Samt spillkonsoller: Mest Xbox 360 (HDMI) og noe Wii (RCA: Gul/Rød/Hvit).

Den største betenkeligheten jeg har er i forhold til Xbox spillingen. Kan være noe med meg, men jeg synes aldri å bli helt fornøyd med bildet når jeg spiller Xbox, spesielt i mørke spill som Alan Wake/Dead Space. Har prøvd å justere bildet via LG's bildeveiviser uten å bli helt fornøyd, så har endt opp på fabrikkinstillingen "Spill" foreløpig.

Dette ble litt langt, men hovedspørsmålet er da:
    - Er det verdt å vurdere å gå opp fra LD550 til C635, da spesielt med tanke på bildet.
    - Er det funksjonaliteten med videoavspilling osv. som hovedsaklig trekker opp prisen på C635, eller er bildet med i denne prisen også?
    (- Er det noen steder man kan lete etter tips til justering av bilde?)

På forhånd takk

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump...

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C635 er iallefall på et helt annet nivå enn LD550 i bildekvalitet, den tilsvarer LD750 fra LG.

Forskjellen i pris er da pga bildekvalitet, ikke pga videoavspilling og DLNA - dette er bare en bonus.

PS: Tips, kjøp komponentkabel til Wii, da får du bedre bildekvalitet på den . (Rød, blå, grønn istedenfor at all video går i den gule kabelen)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha kalibrert begge å blitt imponert vil jeg si at C635 har et bedre bilde. Den er skarpere og den har ørlie grann bedre sortnivå. De jeg har justert(C635) har målt bedre på gråskala i FILM innstilling enn LD550 i Ekspert1 som må justeres litt mere på gråskala.

Nå skal det legges til at LD550 satte mitt måleutstyr i sjakk matt når jeg skulle måle sortnivå og min 60PK250(Plasma) er grå til sammen ligning på sort.

Kan vel si det sånn at jeg ikke skjønner hvorfor folk SKAL ha edge led... Begge disse LCD går ringer rundt mange av de mest solgte Edge LED-LCD er min påstand i bildekvalitet!

LG har en genial bildeveiviser som gir bra bilder i Ekspert modus. Det tar deg 5 min å du får et meget bra slutt resultat.
    Vil en kjøre det lenger har den full mulighet for justering med måleutstyr i ISF menyene.

På samsung er FILM modusen temmlig bra fra fabrikk-kun småpirk på gråskala fra ca 40 IRE og opp med måleutstyr. Lys og konrast og farge/tint(krever blått filter) tar du via Ekspert mønster innebygd i bildemeny.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for input

Kunne vel lukte at det var en liten klasseforskjell mellom c635 og ld550 ja. Samtidig har jeg blitt mer og mer fornøyd med LG'en, har egentlig ikke justert så veldig mye mer på bildet heller.

Lurer vel litt på om de forbedringene man får i bildet på C635 er noe man trenger et trenet øye (som jeg mangler) for å se, eller noe den gjengse TV bruker vil merke.

Takk for tips angående instillinger også rs_bandit. Merker vel at en del av de tingene du nevnte ligger ett par hoder over min forståelse :P men den blideveiviseren er ikke så dum.

Vurderer egentlig nå å ta de 4000 jeg sparer på å kjøpe billigere TV og investere i et hjemmekinoanlegg (f.eks. LG HB45E), så jeg slipper å lytte til spinkle TV høytalere lenger. Og få videoavspilling via USB som bonus på denne i stedet

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville mye heller brukt 4000 på lyd. Ble lite imponert over lyden i LD550. Tynn er vel et dekkende ord

For å se forskjell på C635 og LD550 må begge være i en 100% mørkt rom ferdig kalibrert og selv da er det ikke natt og da i fornskjell hvis du skjønner.

Kjør bildeveivisern og la tvn stå i ekspert1 modus så har du et bildet som er 95% korrekt. Skal du hente ut maks sortnivå tar du bare å senker baklyset mot 0. Men husk da å øke lysstyrken litt så ikke bildet gror igjen. CA 53-58 fungerer fint på baklys under 15. Kontrast og farge trenger du ikke å røre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •