Sponsorer:
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Nykommer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Striper under NRK logo på LCD TV

Har noen vertikale striper under Logoen på NRK1 kanalen. Dette er på en Samsung LCD tv. Er dette noen form for innbrenning? Trodde ikke dette kunne skje på LCD.

Viderekommen
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,326
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av speedfreak
    Har noen vertikale striper under Logoen på NRK1 kanalen. Dette er på en Samsung LCD tv. Er dette noen form for innbrenning? Trodde ikke dette kunne skje på LCD.
    nei...
    Innbrenning (forøvrig for det meste plasma/crt-problem), vil være som et "spøkelsesbilde". Det skjedde ofte på gamle pc-skjermer, som stod med samme tekst (før skjermsparer ble vanlig).

Det må være et statisk bilde LEEEENGE før man får innbrenning på LCD.
    For vanlig bruk, er det et ikke-tema for lcd.. men om du har en lcd som pcskjerm, uten screensaver og den står med statisk tekst, vil du etter lang tid få innbrenning.

Dog., en stripe under nrk-logo høres ikke ut som innbrenning. (om du så "spøkelse" i form av selve nrk logoen, så kunne du tenkt innbrenning)

Nykommer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Skjønner at det ikke er plasma type innbrenning, men hva kan det dreie seg om? Ser det tydelig når det bare er hvit tekst på svart bakgrunn. Vertikale striper over hele skjermen under tekst/logo.

Nykommer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Høres mer ut som et dobbeltbilde. Noe som er ganske vanlig med dårlige analoge sendinger. Men om du har et digitalt TV-signal, så er det ikke dette..
    Gjelder det BARE NRK?

Viderekommen Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Jøss, er 2011 det store LCD-problemåret? Jeg synes at folk skriver om problemer med ujevnt baklys og striper på omlag alle fora for tiden.

Dessverre har jeg ingen løsning til deg. Kontakt forhandler, eventuelt importør. For slik skal det ikke være.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,208
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    Disse stripene du refererer til kommer som følge av at det blir gjort en eller annen form for bildeprosessering. Jeg ser dette støtt og stadig når jeg er ute og jobber med kabel-TV. Dette, og skygger på logo (og tekst) som ligger sideveis (horisontale). Det rare er at de aldri kan gjenskapes på måleinstrumentet mitt, og dermed er det generert i TV-apparatet. Skal vedde på at det blir bedre om du skrur av alt som heter støyreduksjon (NR, DNR, SNR, osv). På gode TV-apparater får man stort sett alltid fjernet problemet ved å deaktivere unødvendig prosessering, men på en del billige TV-apparater ligger det ofte på prosessering som ikke kan deaktiveres.

Viderekommen sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Ikke for å kapre tråden, men jeg sliter også med striper, banding eller hva det nå heter på min nye samsung c755 lcd
    Slik ser min lcd ut, og som Gorm sier klarer ikke service stedet å gjennskape dette når den er inne (snart for 3 gang) å service. Jeg har gått ut av mitt gode skinn for å forklare og dokumentere dette for service stedet som nå er i ferd med å boikotte meg :-/

Byttet alt av kabler, byttet receiveren, ny dekoder, prøvd en ny bdp 1611 og en bdp 9600 spiller, men stripene er der like så. Men det gjelder å ikke gi seg.

Ps: Det meste av biled dippe duppe behandling er skrudd av. Spears and munsil er brukt.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -img_7437-2-jpg   -img_7245-2-jpg  

Viderekommen classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,528
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Cool

Sitat Opprinnelig postet av sollie
    Ikke for å kapre tråden, men jeg sliter også med striper, banding eller hva det nå heter på min nye samsung c755 lcd
    Slik ser min lcd ut, og som Gorm sier klarer ikke service stedet å gjennskape dette når den er inne (snart for 3 gang) å service. Jeg har gått ut av mitt gode skinn for å forklare og dokumentere dette for service stedet som nå er i ferd med å boikotte meg :-/

Byttet alt av kabler, byttet receiveren, ny dekoder, prøvd en ny bdp 1611 og en bdp 9600 spiller, men stripene er der like så. Men det gjelder å ikke gi seg.

Ps: Det meste av biled dippe duppe behandling er skrudd av. Spears and munsil er brukt.
    Regner vel med at tv'en din har innebygget digital tuner....koble til en antenne og sjekk NRK1 i HD.over en periode......er det femedels striper, så må det være TV'en...
    TV: Panasonic PX-T50ST60 med antenne til NRK og div. lokale kanaler via RIKS TV.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 2020, Panasonic DMP-BDT 330, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    2 stk VIASAT HD PVR paraboltunere, 2 stk CANAL DIGITAL ADB HD PVR, en til svensk og en til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    ikke for Canal D parabol, har prøvd alt, de er der på dvd, bd og tv, lett synlige i lyse områder. Fikk tak i en NORKS en på service avdelingen til samsung på fredag som så snakket med europas beste, i følge han, service mann på samsung, en kar på elseco i Bergen, som sa at tv'n ikke var helt i toppform, i motsettning til service eksperten vest på vettre som jeg har helt opp under adamseplet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,208
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)

De stripene der skyldes støy som trenger inn på nettet ditt? Er det kabel-TV eller parabol?

EDIT: Så du har dem der ved alle typer avspilling. I så tilfelle er det antakelig et internt problem i TV-apparatet. Altså støy fra en eller annen kilde (internt eller eksternt), som påvirker bildegjengivelsen. Har du prøvd å flytte TV-apparatet? Eller å koble fra en og en kilde? Eliminasjonsmetoden gir deg raskt svar på om problemet ligger internt i TV-apparatet, eller om det påføres fra utsiden eller via en kablet kilde.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    usb penn i siden på tv med ensfarget bildet (rødt / grønn osv) gir utslag det også, har egen kurs til tv/stereo i stua, men kan jo prøve å flytte den til en annen kurs.

Beklager speedfreak, håper du ikke blir arg for kapring av tråd. kanskje det kommer noe godt ut av det..

Viderekommen
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,326
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)

hei, om du har levert den to ganger til service for samme feil og du får den tilbake - og du nok en gang (for tredje gang) opplever samme type feil:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp
    Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
    Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
    Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
    Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
    Du har mao. rett på å kreve enten nytt produkt (tilsvarende spesifikasjoner) eller kreve heving. Om du vil heve kjøpet og produktet er mer enn 1 år gammelt, tror jeg avskrivning er 10%(?) per år. Dog., om du feilmeldte før produktet var 1 år gammelt, kan de ikke kreve avskrivning.

jeg tror du også kan kreve forsinkelsesrenter fra kjøpsdato, ved heving.. (dette vil som regel gå ca opp i opp med en eventuell avskrivning).

Se også: Kalkulator for beregning av forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven

PS. kan være jeg husker feil tall på avskrivning, men forsinkelsesrenten gjelder fra kjøpsdato!

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •