TV-en har fått en "skygge" (ujevnt baklys?) på skjermen. Dekker ikke reklamasjon det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV-en har fått en "skygge" (ujevnt baklys?) på skjermen. Dekker ikke reklamasjon det?

Hei
    Fattern kjøpte seg en Phillips 42" LCD fra Expert for 3-4 år siden. For ca 3 uker siden oppdaget han at han hadde fått en merkelig skygge på skjermen.

Han kontaktet Expert, hvor han fikk beskjed om å ringe Infocare og forklare problemet

I går sendte Infocare mail om at de ville ha bilder av skjermen.
    De fikk da disse:

I dag svarte de dette:
    "Dette kalles mura som er ujevn baklys og dette dekkes ikke av reklamasjon.

Se vedlegg"

Stemmer det at dette ikke dekkes av reklamasjon, eller er det bare garantien som ikke dekker dette?
    Det dokumentet de viser til tar jo ikke for seg reklamasjon, men garanti.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høre merkelig ut at dette ikke skal dekkes av reklamesjon ?

Noen TV sliter litt med ugjevnt lys med da er det en litt dårlig konstruksjon og knapt synlig. Dette er noe som har oppstått under bruk og er meget godt synlig, etter det jeg kan se.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, det der bør dekkes av reklamasjon ja!
    jeg ser forresten de sier det ikke dekkes av garanti, men det er jo reklamasjon dette gjelder.

VELDIG ofte prøver useriøse firmaer å lure seg unna reklamasjonssaker!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iflg norsk lovgivning kan du, som forbruker, forventer at din TV fungere feilfritt i minst 5år så fremt du har ikke skadet TV'en ved slag,fukt, o.l.
    Expert, som selger, er ansvarlig ovenfor deg som forbruker.
    Ta TV'en og kvittering til nærmeste Expert butikken, og kreve kostnadsfritt reperasjon.

Dette fra forbrukerportalen.no (som har masse nyttig info!!):

"Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år"

Lykke til!! PJ

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husk at du ikke skal dekke frakten!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier bare èn ting: PHILIPS.

Verdenskjent (i alle fall Norges kjent) for ikke å forholde seg til Norsk reklamasjonsrett ("ni har bara 3 års reklamasjonsrett i norge, 5 år - hva? nej, tull!"), være arrogante og prøve å finne alle måter å ikke dekke reparasjoner på.

Eneste som nytter er å ALDRI gi seg, å mase, mase, mase, dra inn forbrukerrådet, ringe hver dag, holde på i det uendelige. Da blir kanskje en fyr litt lei av det hele og godkjenner reparasjon.

Det første du gjør nå i morgen er: gå til forbrukerrådet, bruk Expert (ikke nevn Philips, det er Expert som rydder opp i dette) og stå på. Treffer du en kraftkar inne hos Expert som også er flink å mase, tipper jeg dette går gjennom etter et par uker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på Expert i dag De sa at jeg bare skulle komme med tv så ordner det seg

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så bra, hadde en fra infocare for å bytte power i vår philips 3605, og ba jeg han se på samsungen i samme slengen som er plaget av banding/striper på skjermen. (Nå får jeg ny skjerm etter mye masing og masse sur fra service eksperten på vetre) men han fra infocare sa at hadde det vært på en philips hadde det ikke gått på garanti.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sollie
    så bra, hadde en fra infocare for å bytte power i vår philips 3605, og ba jeg han se på samsungen i samme slengen som er plaget av banding/striper på skjermen. (Nå får jeg ny skjerm etter mye masing og masse sur fra service eksperten på vetre) men han fra infocare sa at hadde det vært på en philips hadde det ikke gått på garanti.
    Husk at det er forskjell på garanti og reklamasjon. Hvis du har en feil som gir grunn til å reklamere, så spiller det ingen rolle hvilket merke det er. På TVer kan du reklamere innen fem år.

Garantien kommer i tillegg, og den vil kunne dekke enkelte ting som du ikke kan reklamere på. Det er forskjellig fra merke til merke hva som dekkes, og hvor lang garantien er.

Når det er sagt, så er jeg litt spent på akkurat dette tilfellet. Så vidt jeg kan se hevder Philips i skrivet sitt at denne type feil skyldes feil bruk, og at det ikke er en produksjonsfeil. I så fall er dette ikke noe man kan reklamere på. Forbrukerkjøpsloven stiller jo som krav at feilen "ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side". Men, jeg tror heller ikke Philips kan kategorisk nekte å rette alle feil av denne typen. Kjøper skal ikke være nødt til å bevise sin uskyld.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nesten ut som om et av lysstoffrørene har slukket. Har TVen stått på samme sted og denne feilen plutselig dukker opp er det en åpenbar reklamasjon.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine