Hjelp til kjøp av LCD TV! Hvor mange hz?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av LCD TV! Hvor mange hz?

Hei!

Jeg har nylig fått xbox 360 og oppdaget tv-verden
    Jeg har en gammel 36" tjukktv widescreen, og er lei av det dårlige bildet. Xbox 360 spillene vises i HD og da blir subtitles og slikt uleselig på tven.

Først og fremst skal jeg ha en LCD tv grunnet spilling, så mye har jeg skjønt Og det må være 46"/47" (eller større)

Jeg har lest en del om Hz og slikt, at det er antall ganger bildet vises i sekundet. Men at filmer vises 24 ganger, og da må man ha dobbelt så mye i Hz? Har hørt at 50 Hz er dårlig, og da vil tvbildet hakke, og det vil flimre når man spiller, samtidig som jeg har lest at det ikke er noe særlig forskjell mellom 50hz og 100hz. Samtidig tenker jeg at hvis gamle tver har 50/70hz, så vil ikke jeg kjøpe en ny full-hd tv med mindre hz!?!

En kompis har sharp aquos lc52dh65s 52" og jeg spurte han i stad hvor mange hz den har, og den har 50Hz. Vil ikke si jeg har merket flimring når vi spiller ps3 eller hakking i bildet når vi ser på tv!?

Det er for tiden god pris på 47" lcd full-hd tv, men det er bare 50hz som jeg har lest og noe selgere i butikken sier blir veldig lite, derfor såpas lav pris på tven: LG 47" LCD-TV - Lefdal
    Jeg vil ikke kjøpe en tv med dårlig bilde og som hakker..

Er det verdt å legge til 3600,- og kjøpe en tv med 200hz? (og 14 bits Dual XD Engine bildeprosessor, hva nå det måtte bety):
    LG 47" LCD-TV - Lefdal

Eller legge til 1500,- og få 100hz?
    LG 46" LCD-TV - Lefdal

Jeg har ikke peiling på tver, da jeg har hatt en tjukk-tv hele livet (i 10 år) og vet ikke hva som gjelder og er bra og slikt.
    Budsjettet er på opptil 8000,-

Håper og setter pris på alle svar

Mvh Aalsen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå i butikken og se på dem...
    du vil se at ting som beveger seg får en kunstig "hastighet" siden bildet ikke oppdaterer seg fort nok. Du vil også se at ting som beveger seg får en slags "hale" etter seg. o.O

Men ja, gå og se på tv-ene i butikken og pass på at når du ser på dem at noe på skjermen beveger seg, og hvis du er fornøyd, så er vel det nok. Jeg synes selv både 50hz og 100hz er for lite.

(du vil nok merke en ganske stor forskjell om du er vant med crt!)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan godt vælge plasma selvom du spiller en del. Panasonic har eks. 4 års burn-in garanti har jeg hørt. Så en G20 (der er en flatpanels.dk anbefaling), men Sony EX500 er også en prisvenlig kandidat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo det beste å ta en titt i butikken. Men eneste stedet jeg får tak i LG LD750N er nettbutikken. Det er tomt, eller ingen butikker som har denne tven.
    Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer, eller synspunkter på denne tven?

Sony EX500 så også bra ut, men hadde fått litt dårlig karakter på lysstyrke, og har 100hz. Tven min blir sående rett ved siden av vinduet Igjen har denne tven fått skryt av ingen lag i input og ellers, så det er jo et stort pluss da jeg skal bruke tven til xbox 360 spilling og se på filmer.

Hmm..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 Hz eller 200 Hz, er stort set det samme. Det er et markedsføringstrick hvor antallet af hz bliver summeret for to forskellige billedtyper. Du kan læse en grundig beskrivelse af det her: 100/200/... Hz? - FlatpanelsDK

Når det er på plads kan du se forskellen på skjermerne på producenternes hjemmeside.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martinkt
    100 Hz eller 200 Hz, er stort set det samme. Det er et markedsføringstrick hvor antallet af hz bliver summeret for to forskellige billedtyper. Du kan læse en grundig beskrivelse af det her: 100/200/... Hz? - FlatpanelsDK

Når det er på plads kan du se forskellen på skjermerne på producenternes hjemmeside.
    Aha. Anbefalingen er å kjøpe scanning backlight hvis man skal ha LCD. LG truemotion har tydeligvis frame interpolation. Da blir det ikke den tven. Og 100hz kan like så godt være 200hz så og si, bare flere falske bilder. Tvsignalet gir 50hz, og filmer gir så lite som 24hz?

Tydeligvis ikke bare antall hz som gjelder for et smooth og bra bildet, men også tvens kvaliteter.

Så, Sony EX500 46" er bra for spilling og se på film grunnet ingen input lag?
    Ser den har 100hz, (motionflow) men ikke scanning backlight. (motionflow pro)

Dessute kommer det frem at tven er litt treig:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...0-46ex700.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet inn døra med en Tatung V42EMGI for en time siden. Har ikke koblet den til eller slått den på enda, gjør det i morgen. Håper jeg blir fornøyd. Er 42", gav 2500,- for den. Det må da være verdt pengene..

Fikk den i original embalasje med kvitering og greier

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •