TV med direkte LED

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV med direkte LED

Hei,

Her kommer nok en ”Hvilken TV skal jeg velge-tråd”. Forstår at mange her inne er lei av denne type tråder, men setter veldig pris på om noen tar seg tid til å dele av sin kunnskap/erfaring.

Jeg har nettopp returnert min Samsung UE46C6005. Clouding, dårlig innsynsvinkel mm. ble rett og slett for irriterende. Jeg er nå på utkikk etter en TV som kan erstatte denne.

TVen brukes stort sett til å se fotball, filmer og øvrige TV-sendinger. Lite gaming og PC-bruk.

Plasma er uaktuelt da TVen står i en stue med både dagslys og mye kunstig lys som vil stå på til vanlig.

Er litt usikker på det med LED vs LCD. Har forstått at LED er en form for LCD, men LED er en nyere teknologi enn tradisjonelle LCD. LED gir slik jeg har forstått det et bedre sortnivå, lysstyrke og kontrast.

Nå som jeg har dårlig erfaring med kant-LED ønsker jeg å gå for direkte LED denne gangen der lysdiodene sitter på baksiden. Gir nok en tykkere skjerm, men det er uproblematisk.

Noen som kan anbefale en slik LED-TV? Helst under 10.0000,- Er som nevnt veldig takknemmelig om noen her gidder å hjelpe meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig lite utvalg av bak led under 10k så vidt jeg vet. Er 3 bak led på markedet: LG LE850/LX950, SONY HX900 og Philips 9705 og alle ligger over 10k. VIlle kikke på vanlig LCD som er minst like bra som kant led. I siste hjemmekino ble skrevet og målt f.eks Samsung C535 er BEDRE på sortnivå enn samtlige LED fra Samsung.... VIlle kikket på Sony EX500, Samsung C635/C755 da disse vet jeg er knall LCD skjermer!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Fikk også anbefalt denne da jeg var i butikken før jul, men ble skeptisk da jeg ikke kunne finne verken omtale eller tester på nettet. Jeg kunne heller ikke finne den i noen av nettbutikkene og fikk derfor inntrykk av at selgeren ville selge meg en utgående modell fremfor en de har mindre fortjeneste på. Hvor gammel er den egentlig?

Ser at den får god omtale her inne på forumet, så det er kanskje en TV som kan passe for min bruk.

Setter pris på om jeg kan få flere synspunkter eller anbefalinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg ser det ut som om Sony KDL-40NX700AEP har bakgrunnssbelyst LED. Kan det stemme? Da er det i tilfelle en meget aktuell TV for meg. Er imidlertid litt bekymret for at glassflaten vil gi en irriterende refleksjon. Noen som har erfaringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toft
    For meg ser det ut som om Sony KDL-40NX700AEP har bakgrunnssbelyst LED. Kan det stemme?
    Dette er nok en egde led-men en MEGET bra en sådann. Vant test i Hjemmekino for ikke lenge siden.
    Alle Samsung med C i modell betegelse er årets modell (2010 høst-2011 vår). B serie er fjorårests og D serien (2011-2012)som kommer til sommern er nettop vist på CES messa. Så C635/C755 er ikke noen gamle modeller. Men "alle" vil ha LED_LCD da dette skal være så mye bedre noe det ikke alltid er... Du får 46C755 til litt over 11k vil jeg tro. Knall tv med 3D!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    har nettopp kjøpt ny 46 3D LED tv og surround til kjellerstua og det gjorde at jeg fikk lyst på en ny tv på stua og fant meg denne.brukte mye penger i ny tv i kjellerstua så ville ikke gi så mye for en ny tv i stua.

Philips 46PFL5605H 46" Full HD LED-TV med HDMI v1.4

Hadde egentlig ikke trodd at en så billig tv ville gi meg et så godt bilde.
    Sort ser sort ut og hvit likeså,var ikke fornøyd med innstillingene fra fabrikken men etter en liten runde på instillingene på tven ble det veldig bra.
    Bare 8500 kr for en 46 ,full backlight og 100hz.
    Jeg har pcen koblet til tven så bryr meg ikke at det ikke er lan på tven.Har hatt tven i 2 dager nå og prøvd alt fra pc og ps3 og noe bluray.
    God tv verdt hver krone og mer

Her er test fra lyd og bilde.
    Philips 46PFL5605H - Lyd og Bilde

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5605 har faktisk bakbelyst og har nesten ikke clouding i det hele tatt. Den har dog ikke lokal dimming så sortnivået er i klasse med Samsungen.

Hvorfor MÅ du ha LED? Hvorfor ikke gå for en bra LCD skjerm?

LE46C655 får du vel for rundt 9000 kr nå og er bedre enn de fleste LED skjermene til Samsung.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaringer vedr. årsmodell og Sony-TV RS_Banditt.

Tipset om Philipsen var meget bra Assap. Den hadde jeg ikke oppdaget. Veldig aktuell, men er litt bekymret for refleksjonene fra skjermen i min opplyste stue. Forsto det som om det var en glassplate foran skjermen som reflekterer en del lys.

Jeg må ikke ha LED MaW. Du har helt sikkert rett i at andre LCD-skjermer gir et bedre bilde. Hadde bare hengt meg opp i en artikkel om hvor fantastisk den nye LED-teknologien var med bedre kontrast, mindre strømforbruk, bedre responstid mm. Dette gjelder nok uansett kun for LED-TVer som koster mer enn det jeg hadde tenkt å legge i TV denne gangen. De billigste LED-Tvene har nok sine klare svakheter. Ble imidlertid litt nysgjerrig på den Philipsen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Stua tven står i er ganske mørk så kan ikke si hvordan den er i en stue med mye lys men Led backlight skal vel være bra på det område på grunn av den høye kontrasten,kan bare gi min erfaring og den er bare positiv.
    Tven jeg kjøpte i kjellerstua kosta rundt 20000 kr og er så klart bedre enn Philipsen men Philipsen er ikke så langt bak,den har ikke lokal dimming så sort er ikke like sort som på min andre tv men den er ikke dårlig i det hele tatt.
    Har ennå ikke sett noe clouding,tror jeg det heter.
    Er selv ganske imponert over hvor godt bilde er på en så billig tv men jeg kan jo bare ha vært veldig heldig med tven:-D
    Det eneste negative er fjernkontrollen,liten med de kun de mest nødvendige knapper men det holder jo,har selv kjøpt meg en universal fjernkontroll fra Logitech.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke ut Philpsen dersom jeg finner den i butikken. Er redd for gjennskinnet siden den har en glassplate. Ut i fra det jeg har lest her inne tror jeg kanskje C635 kan være det beste kjøpet for min del. Finner den ikke på nettbutikkene, så da får jeg håpe de har den hos en av mine lokale butikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det jeg var i ferd med å konkludere fikk jeg i dag en sterk anbefaling om å droppe LCD, og gå for plasma. Skjermen det var snakk om var en Panasonic TX-P46VT20. For meg som ser mye sport og blir sittende skrått på TVen var dette et mye bedre valg. Refleksjonen fra TVen var vistnok helt uproblematisk selv om den står i en stue med både sollys og mange spotter. Ble nå veldig usikker. Noen som har erfaring med denne TVen i lyse rom? Er det noen av LCD TVene som er spesielt bra med tanke på lite refleksjon, bra sortnivå og betraktningsvinkel?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at Plasma er overlegen LCD og LED-LCD på innsynsvinkel-dette er en av hovedgrunnene til at jeg lander på plasma hver gang...

Den nevnte G20 vil fungere bra i et lyst rom pga at den ikke har noe glass plate forran skjermen og ergo mindre reflekser.

Skjermen er knall! Har 60" med glass plate selv og det går bra nå på dagen også men skjermen er som et speil når sola står inn-men bare å dra for gardiner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lest en del tester og det virker som om G20 eller VT20 kan passe bra til mitt bruk. Har tidligere sett bort fra plasma pga refleksjonene, men med de nye panelene oppfatter jeg det som om refleksjonene er på LCD-nivå, og da er jo valget enkelt Noen som vet om det er like lite refleksjoner som på Samsung C635?

Ser G20 har noe de kaller fosfor slør, men dette er vel ikke like irriterende som etterslepet på LCD-skjermer?

Usikker på om jeg går for VT20 46" som jeg kan få til 12.000,+ eller G20 42" til 7.000,- Er lite opptatt av 3D-bruk, så da tror jeg nok G20 er et bedre kjøp for meg hvis det ikke er noen andre merkbare forskjeller mellom VT20 og G20?

Takker alle som har tatt seg tid til å hjelpe meg, og håper på noen svar på de siste spørsmålene jeg hadde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det er like lite refleksjoner på G20 som C635? Kan dere også svare på om fosfor-slør er like utpreget som etterslepet på LCD skjermer setter jeg pris på det.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite stalltips, husk at det er nøyaktig de samme selgerne som anbefaler deg ulike modeller i butikken som også sitter her og gir deg råd og tips .

Det er ingen grunn til å stole på noen av oss mer enn andre, sånn sett.

C635 har matt panel, og G20 en stor glassplate i front, så det sier seg selv at C635 har vesentlig mindre gjenskinn .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •