Kjøpt UE46C6005 - Plages med hvite flekker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Kjøpt UE46C6005 - Plages med hvite flekker

Hei!

Dette er sikkert en sak som har blitt gjennomgått 100 ganger før, har gjort mitt ytterste for å finne lignende saker, men har ikke helt klart å finne noe konkret svar ennå, så tar det derfor opp.

Fikk ny-TV'en idag, har gledet meg som en unge den siste uka, og var strålende fornøyd når jeg startet opp. Begynte med å spille Gran Turismo med PS3, noe som fungerte upåklagelig. Men når jeg derimot gikk over til tv-signaler, hvor noen sendinger ikke fyller hele TV'en, slik at det er en svart linje øverst og nederst, merket jeg clouding i den øverste linja.

Dette kom meget godt fram om jeg f.eks dro ut signalkabelen, slik at skjermen ble helt svart, og det var først da jeg så at det var flere flekker rundt om på skjermen. Har snakket med onkelen min, som førøvrig har en UE‎46B7050, og han opplevde samme problemene, intill han skrudde ned baklyset på innstillingene. Har ikke fått prøvd dette ennå, men er dette noe som kan fungere?

Skal også nevnes at en kompis av meg har helt identisk TV, og han har ikke merket noe til disse flekkene. Vet ikke hvilke innstillinger han kjører med, men han mente jeg bare skulle pakke ned TV'en og sende den inn.

Vil nødig sende TV'en avgårde, men om flekkene ikke blir betydelig bedre etter innstillingene, kommer jeg til å sende den i retur. Hva kommer dette av? Kan det være skade (at noe har blitt trykket imot skjermen), eller er det lyslekkasjer?

Tar gjerne imot forslag til nye innstillinger jeg kan gjøre for å forbedre disse flekkene. Har ikke rørt noen av innstillingene, alt står slik det sto fra fabrikk, og har hørt at disse burde kalibreres.

Tusen takk på forhånd!

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt normalt, skru ned baklyset og problemet blir så og si helt borte!

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Start med å sette tven i filmmodus og skru baklyset ned til ca 5-8. Lek så med innstillingene til du finner noe som passer deg . At kompisen din ikke har merket noe kan bare bety at han ikke har sett etter heller...

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er dessverre ganske normalt på kantbelyste LED skjermer. Spesielt Samsung har problemer med ujevnt baklyst/clouding/lyslekkasjer. Dette er noe som du kan dempe noe ved å skru ned lysstyrken, men du blir aldri helt kvitt det.

Noen eksemplarer er nesten fri for clouding, mens andre har mye. Det hjelper nok ikke å bytte inn den og få et nytt eksemplar da det faktisk er ganske vanlig....

De modellene som har precision dimming (en slags lokal dimming), dvs. UE46C8705 og UE46C6905 har vesentlig mindre clouding, enkelte har knapt noe i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette clouding greiene er jo litt snodig. Jeg har Sony55ex710, og den er clouding fri. Det var den rett ut av boksen. Jeg vet hvordan clouding ser ut, hadde masse på min gamle lcd, og det er enorm clouding på mobilen min!! En Htc hd2

Jeg har testet flere filmer med veldig mørke scener og med svarte widescreen kanter oppe og nede, slått av alt lyset i stua osv, kan ikke se noe. Vet ikke om det er andre med samme tv som har vært like heldige som meg, men det virker noen ganger som om det er veldige forskjeller fra tv til tv innenfor samme merke. Virker også som om det er mer på samsung.

Jeg har blitt fortalt at sony og samsung eier en panelfabrikk sammen og at de f.eks bruker samme 55" panelet på sine budsjettmodeller. Er det da så enkelt som at det er bildebehandlings softwaren som sørger for clouding eller ei?

Eneste gangen jeg kan se antydninger til clouding er når tv'en står i game mode, og da er jo alt av bildebehandling slått av, og det er kun i visse menybilder i et bestemt spill.

Så en ting er om edgeled teknologien er god nok i forhold til edgebleed/clouding, en annen ting er hvor mye som kan løses av software. Derfor er det i alle fall lurt å passe på å ha siste firmware's på tv'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    omfg?

Hvor mange identiske tråder har kommet den siste uka? Bruk søkefunksjonen, eller bruk ØYNENE? Er nok nok av tilsvarende tråder på samme side under TV-apperater.

Er det noen som sjekker IPen til disse nye brukerne? Er det samme person/firma som står bak alle? Er dette skjult markedsføring fra Sony? Klage over billigere konkurrent, si at tven er drit, "kjøpe" seg en sony tv og skryte på forumet over hvor fantastisk den er, og få de som planlegger å kjøpe Samsung, til å kjøpe sitt merke i stede?

Finnes E.T?

Var virkelig USA på månen? Hvorfor har de ikke vært der ettepå, siden teknologien går en vei, så burde det ikke være problem å gjøre det igjen..?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, så sur og så nærme helgen da gitt.
    Skal love deg jeg ikke jobber for Sony, selv om det sikkert kunne vært veldig moro

Mitt innlegg hadde egentlig lite med merker å gjøre, mere litt rundt selv clouding problematikken. Så sånn sett burde jeg kanskje startet en ny tråd.

Beklager å ha ødelagt dagen din, håper du kan leve videre

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olakjerre
    Jøss, så sur og så nærme helgen da gitt.
    Skal love deg jeg ikke jobber for Sony, selv om det sikkert kunne vært veldig moro

Mitt innlegg hadde egentlig lite med merker å gjøre, mere litt rundt selv clouding problematikken. Så sånn sett burde jeg kanskje startet en ny tråd.

Beklager å ha ødelagt dagen din, håper du kan leve videre
    Er verken sur eller lei. Forstår bare ikke hvorfor de ikke kan trykke på en av de så å si identiske postene som allerede ligger under dette temaet. Til og med overskriften forteller hva slags tv de diskuterer.

Forstår heller ikke hvorfor søkefunksjonen er så vanskelig å bruke.

Begge deler krever både mindre tid å krefter enn å lage en helt egen tråd med det samme som x-antall personer allerede har spurt om, skrevet eller lurt på.

Cloudingproblematikken er tatt opp de 3-4 siste årene, så en ny tråd nå er ikke nødvendig.

Edit: Olakjerre: mitt svar var selfølgelig til trådstarter. Ikke til deg som tilfeldigvis nevnte Sony.. Har bare sett at de siste dagene er det flere med 1-2 poster som sier de kjøper denne tven, klager, bytter den i en sony, og lever lykkelig i alle sine dager. Sony har clouding de også...

Edit2: jeg forstår meg heller ikke på de som kommer inn å sier de skal kjøpe seg en 46-55'' LED tv til 7999,--12 990,-, kommer inn her samme dag som den er kjøpt, klager over clouding, og så går å bytter denne å sier de kjøpte seg en 42'' Panasonic plasma i stede.. :P Hvis du henger på et avforum, så burde du forstå før du kjøper tven at plasma er bedre en LED-LCD tvene på sortnivå, og farger. Du burde forstå at det er forskjell på 46-55'' og 42'', og du bør vertfall forstå at en ikke kan forvente seg topp instillinger av fabrikkinstillingene.. Noen justeringer må du gjøre selv.

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme greia på min og, kjøpt på tilbud hos Expert nå i Januar.
    Men er bare ytterst få ganger man ser det , tror jeg aldri har lagt merke til det under en film eller i ett spill, bare på vei inn på menyer, loading bilder etc.
    Er vel prisen for ett knakende bra bilde for en god penge :-)

PrOtec : Skjønner heller ikke at noen gidder å komme med surmaga innlegg fordi noen tar opp noe som kan ligge under en annen tråd. Mange velvillige folk som svarer her ser du, ingen skade skjedd, så kanskje like greit å holde kjeft neste gang.

Lykke til!

Mvh Rune

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olakjerre
    Dette clouding greiene er jo litt snodig. Jeg har Sony55ex710, og den er clouding fri. Det var den rett ut av boksen. Jeg vet hvordan clouding ser ut, hadde masse på min gamle lcd, og det er enorm clouding på mobilen min!! En Htc hd2

..

Jeg har blitt fortalt at sony og samsung eier en panelfabrikk sammen og at de f.eks bruker samme 55" panelet på sine budsjettmodeller. Er det da så enkelt som at det er bildebehandlings softwaren som sørger for clouding eller ei?
    .
    Sony og Samsung bruker samme panelene, men Samsung har definert sort som enda sortere enn det Sony har gjort. DVS at clouding kommer bedre fram - men sort er sortere. Så det blir en vurdering av hvilken "ulempene" man vil ha. Jeg har sett masse på 46C6005 siden av en 46EX710 og jeg ville valgt Samsungen hver eneste dag. Clouding er bare et problem hvis man ikke gjør enkel kalibrering av TVen (film-modus, skrur ned baklyset litt) og/eller man sitter og ser på en sort skjerm for å finne problemer man kan irritere seg over.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å sette skyggedetalje til -2 så fjerner man også mye av clouding problematikken.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •