Lurer veldig på dette med pixel-grums rundt ting som beveger seg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurer veldig på dette med pixel-grums rundt ting som beveger seg.

Hei!!
    Jeg er veldig usikker på dette med rare artifekter tydelig pixler som på en måte er rundt ting som beveger seg, litt urene pixler liksom. Jeg vet ikke hva jeg skal kalle fenomenet. Jeg lurer på om det kommer av at bildebehandlingsmotoren ikke takler helt den kraftige bildebehandlingen.

Jeg trodde først dette bare var noe som gjalt for lcd ( med og uten led), men synes jeg har sett dette på plasma også...en selger sa til og med at Samsung plasma PS50C7705 hadde dette problemet i en viss grad men at på Panasonic txp50vt20e kunne man justere bildeforbedringene såpass at man kunne få det ned til et minimum men alikevel få et bilde med god panorering og skarpe bilder ved raske bevegelser, men på Samsung PS50C7705 kunne man bare skru av eller på bildeforbedringene som gjorde at det blir pixelering rundt objekter som er i bevegelse, så da hadde man valget enten hakking i bildet ved panorering eller pixelering rundt objekter som er i bevegelse.

Bare hater å se pixelering rundt objekter som er i bevegelse eller hakking i bildet. Jeg har mest lyst på Samsung PS50C7705 på grunn av designet og at selgeren sa det var nesten like så godt bilde på den som Panasonic txp50vt20e. Jeg vet at Panasonic skal slå Samsung litt på grunn av sortnivået og 3d delen, men 3d er ikke så aktuelt for meg enda..da jeg akkurat har kjøpt meg en pioneer 330 bluray spiller uten 3d og ikke gidder å bruke penger på 3d bluray spiller nå.

Jeg ser dette pixelproblemet spesielt godt ved testfilmen Avatar som vises på mange av butikkene. Jeg tittet nysgjerrig på da en selger stilte på en lg 47 tommer 850 led med lokal dimming, der ble det nesten helt borte men bilde var alikevel veldig smooth ved raske bevegelser. Lg's 47LE850N virker meget bra, men er litt bekymret for glasset i skjermen som gir veldig mye refleksjoner.

Finnes det en god tv som ikke har pixelering rundt objekter som beveger seg over skjermen tro. Det virker som om dette ikke er så mye omtalt i tester av tv'er. Jeg ser jo ikke grumsete pixeler runt objekter som beveger seg på min 10-12 år gamle 32tommer Philips kasse tv. Kanskje det er jeg som er veldig pirkete, men tv er jo om bilder i bevegelse så DET må ihvertfall se bra ut tenker jeg. Er ikke fullt så kresen på sortnivå, he he.

Håper noen har tips erfaring og kan fortelle meg om fenomenet (grumsete pixeler rundt bevegelig objekter) og om hva man kaller det.

Takker for alle tips jeg allerede har fått :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan begynne med å deaktivere all støyreduksjon (snr, dnr, etc), da dette nok er hovedsynderen. I tillegg kan du prøve å senke kontrasten, da denne også tilfører en god mengde støy rundt alle kontraster i bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lagt merke til hvilke innstillinger/bildemodus tvnene i butikk har stått på? Hvis de står med alle "hjelpekretser" på så vil nok bildebehandligen få litt problemer.

Du kan få fosfor slør på plasma-men Panasonic bruker raskere fosfor på 3D plasmaene for å bøte på denne effekten i størst mulig grad.

Hvor lang avstand ser du problemene på?
    Må innrømme at jeg ikke ser disse på min 60" på 3 meter men er ikke veldig kresen på sånne ting da LG plasma ikke har utglattings kretser på samme måte som andre-dette gjør at bilde hakker på film o.l helt ok for meg.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de andre sier her, slå av alt av "støyfjerning/billedsforbedringskretser".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har du lagt merke til hvilke innstillinger/bildemodus tvnene i butikk har stått på? Hvis de står med alle "hjelpekretser" på så vil nok bildebehandligen få litt problemer.

Du kan få fosfor slør på plasma-men Panasonic bruker raskere fosfor på 3D plasmaene for å bøte på denne effekten i størst mulig grad.

Hvor lang avstand ser du problemene på?
    Må innrømme at jeg ikke ser disse på min 60" på 3 meter men er ikke veldig kresen på sånne ting da LG plasma ikke har utglattings kretser på samme måte som andre-dette gjør at bilde hakker på film o.l helt ok for meg.

Jeg synes det er veldig fremtredende selv ved et par meter ifra 46 og 50 tommer jeg. Jeg er ikke sikker på hvilken bildemodus tv'ne stod i..det spurte jeg ikke selger etter faktisk. Vet du om Samsung ps50 7705 plasma har fosfor slør problemet?

Det er litt synd at Panasonic TXP50VT20EA ikke har bedre design for det skal jo være en ekstremt god tv på alle ting. Er ikke opptatt at tv'n skal være så tynn men plasten i rammen har litt billig plast preg over seg og jeg er litt engstelig for at den altfor lett blir ripete. Panasonic har jo en sølvgrå 42 led skjerm som er lekker. Jeg har fått et tilbud på TXP50VT20EA til 14900 minus 2500 i rabatt fra viasat og Samsung ps50 7705 plasma til 12900 minus 2500 i rabatt fra viasat. Har levert inn en Samsung lcd 46c 635 allerede (angrefristen), er litt kjipt å bytte tv mange ganger..så denne gangen vil jeg prøve å treffe blink med tv kjøpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Som de andre sier her, slå av alt av "støyfjerning/billedsforbedringskretser".

Takker for gode tips!! da skal jeg tilbake til butikken og spørre selger om han kan slå av støyfjerning/billedsforbedringskretser. Men vil bildet hakke ved raske panoreringer da tro, og vet du om det blir det samme på en lcd ( med eller uten led)?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du kan begynne med å deaktivere all støyreduksjon (snr, dnr, etc), da dette nok er hovedsynderen. I tillegg kan du prøve å senke kontrasten, da denne også tilfører en god mengde støy rundt alle kontraster i bildet.
    høres ut som dithering for meg. det skylles FI / motionflow / truemotion og ikke noisereduction. virker for meg som dere gir dårlige råd her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drebin
    Takker for gode tips!! da skal jeg tilbake til butikken og spørre selger om han kan slå av støyfjerning/billedsforbedringskretser. Men vil bildet hakke ved raske panoreringer da tro, og vet du om det blir det samme på en lcd ( med eller uten led)?
    det er motionflowen du må skru av/dempe og ja, panoreringer blir mindre jevne når du gjør det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    høres ut som dithering for meg. det skylles FI / motionflow / truemotion og ikke noisereduction. virker for meg som dere gir dårlige råd her.
    Okay...takk skal du ha!! :-) Nei...da tror jeg mange hadde blitt rimelig irritert..av dårlig fagkunnskap..he he. Jeg bare er opptatt at bilder med raske bevegelser burde være nesten like bra på flat tv som på gamle kasse tv'r. Så klart så ser man mer feil i bildet ved større tv. Men hakking ved panorering i film-modus skal det jo være...som på kino.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drebin
    Okay...takk skal du ha!! :-) Nei...da tror jeg mange hadde blitt rimelig irritert..av dårlig fagkunnskap..he he. Jeg bare er opptatt at bilder med raske bevegelser burde være nesten like bra på flat tv som på gamle kasse tv'r. Så klart så ser man mer feil i bildet ved større tv. Men hakking ved panorering i film-modus skal det jo være...som på kino.

Obs...jeg synes jeg leste at noen trodde jeg jobbet i lyd og bildet jeg...Derfor svarte jeg med Nei...da tror jeg mange hadde blitt rimelig irritert..av dårlig fagkunnskap..he he.

Jeg synes jeg har fått masse gode tips og er glad for alle tips jeg har fått.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg har PS50C7705 og har dette problemet.. Når du sier deaktivere all støyreduksjonen vil det si digitalt støyfilter og MPEG-støyfilter? Begge står på "Auto" hos meg. Skulle tro på beskrivelsen at de forbedret noe, ikke at det får TVen til å bli dårligere som pixler rundt bevegende objekter ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    Jeg har PS50C7705 og har dette problemet.. Når du sier deaktivere all støyreduksjonen vil det si digitalt støyfilter og MPEG-støyfilter? Begge står på "Auto" hos meg. Skulle tro på beskrivelsen at de forbedret noe, ikke at det får TVen til å bli dårligere som pixler rundt bevegende objekter ?
    ikke skru av noise reduction. jeg kan ta feil, men samsungs svar på motionflow tror jeg heter judder reduction eller noe slik. finn evt ut hva de kaller sin FI modus og reduser eller skru av denne da det er den som skaper dithering problemet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •