Panasonic Plasma tv 2011: VT30, GT30, ST30, S30 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 197
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et raskt spørsmål relatert til mitt innkjøp av VT30. Den ble som sagt bestilt via norek, men han som bestilte den for meg fikk ikke noe valg om at den kunne sendes, den _måtte_ hentes, er det fordi man har brukt en bedriftskonto hos norek, eller ville det samme ha skjedd hvis jeg hadde bestilt den via komplett? Jeg har aldri bestilt så stor tv før (55"), og han som bestilte den for meg mente at det var pga vekten, er det noen som kan bekrefte det?

Og hva skjer hvis det blir problemer med tv'en, de kan jo ikke akkurat forlange at man skal komme inn med den igjen, for det kommer til å koste godt over 200 kroner pr reise, og da har man vel isåfall rett til å få pengene tilbake. Det blir vel som med de gangene jeg har returnert ting til komplett, da har jeg fått igjen for det har jeg lagt ut for frakt.

Må også legge til at det står på norek sin hjemmeside:

"Norek gir 1 års garanti på samtlige produkter. Naturlige unntak er rekvisita og andre produkter som har begrenset levetid. Dersom produsent gir lengre garanti enn 1 år på produktene er det selvfølgelig tilsvarende garanti fra oss."

Men hva med reklamasjon? Det gjelder vel på norek som på alle andre steder, så jeg har vel 5 års reklamasjonsrett?

Så da håper jeg at det er noen som kan svare meg på.

Tven hentes iløpet av uken, og jeg gleder meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fwtt
    Et raskt spørsmål relatert til mitt innkjøp av VT30. Den ble som sagt bestilt via norek, men han som bestilte den for meg fikk ikke noe valg om at den kunne sendes, den _måtte_ hentes, er det fordi man har brukt en bedriftskonto hos norek, eller ville det samme ha skjedd hvis jeg hadde bestilt den via komplett? Jeg har aldri bestilt så stor tv før (55"), og han som bestilte den for meg mente at det var pga vekten, er det noen som kan bekrefte det?

Og hva skjer hvis det blir problemer med tv'en, de kan jo ikke akkurat forlange at man skal komme inn med den igjen, for det kommer til å koste godt over 200 kroner pr reise, og da har man vel isåfall rett til å få pengene tilbake. Det blir vel som med de gangene jeg har returnert ting til komplett, da har jeg fått igjen for det har jeg lagt ut for frakt.

Må også legge til at det står på norek sin hjemmeside:

"Norek gir 1 års garanti på samtlige produkter. Naturlige unntak er rekvisita og andre produkter som har begrenset levetid. Dersom produsent gir lengre garanti enn 1 år på produktene er det selvfølgelig tilsvarende garanti fra oss."

Men hva med reklamasjon? Det gjelder vel på norek som på alle andre steder, så jeg har vel 5 års reklamasjonsrett?

Så da håper jeg at det er noen som kan svare meg på.

Tven hentes iløpet av uken, og jeg gleder meg.
    Hvis jeg forstår rett er tvn bestilt via en bkjent som har bedrifts konto hos Norek?? Hvis tvn er bestilt i firma sitt navn så vil IKKE forbrukerkjøpsloven gi 5 års reklamasjon rett! Det er andre regler for bedrifter!

Dette har jeg selv fått erfare etter PC kjøp på mitt hobby firma. Når garanti er utgått så har en 0 rettigheter er min erfaring. Hadde en pc som sluttet og fungere var bare å kjøpe ny eller betale full rep selv fikk nada på reklamasjon.
    Dette er noe en virkelig BØR tenke på før en slår til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett.no tilbød hjemlevering i Trondheim for en drøy tusenlapp da jeg bestillte min. De kan også anbefales når det gjelder service ifb klager og retur. Topp sjappe.

Unngå å handle varer fra sjapper som ikke respekterer forbrukerkjøpsloven (5år på tv). Det svekker forbrukerrettighetene på sikt at folk handler fra dem. Og nei; forbrukerkjøpsloven gjelder ikke om du kjøper noe som bedrift.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noe den bekjente ikke opplyste om, og jeg hadde med glede betalt de 1100 kronene ekstra, for man kan faktisk få 50" tommeren (ikke 55", det var en typo) for 17489 fra hifiklubben (med 5 års reklamasjon, og hifiklubben ligger faktisk rett nede i gata). Tv'en fra Norek koster 16100, men så skal min bekjente ha 200 kroner i fergeutgifter, og da kommer den på 16300, jeg har med andre ord kun spart 1100.

Og det er for sent å avbestille, for vi har fått hentemeldingen. Det her skulle min bekjente ha opplyst meg om, for det burde han ha vært klar over. Heldigvis så har den fortsatt 2 års garanti, og jeg håper at den holder mye lenger enn det. Det er den dyreste tv'en jeg noensinne har kjøpt, og jeg er litt irritert over at jeg ikke ble gjort oppmerksom av min bekjente at ikke forbrukerkjøpsloven gjelder for bedriftskunder. :evil:

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overraskende mange med firma osv som ikke kjenner til disse forskjellene dessverre. Om du kjøper den av firmaet hans, så har du teknisk sett 5 års reklamasjonsrett mot han :P.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg fant ut at det kostet 250 kroner å avbestille tv'en, så jeg gjorde det. Jeg ser at elkjøp har 50" til 16900, så prisforskjellen blir ikke så stor, og da har jeg 5 års reklamasjon, og en butikk i nærheten å forholde meg til.

Men, jeg er litt usikker på om jeg skal gå for 42" eller 50". Og før noen sier "Bigger is better", greit nok, men stuen min er ikke enorm, ca 11 kvadrat? Uansett, der jeg bodde før så var rommet mitt på ca 9 kvadrat, og jeg synes at 42 tommeren jeg hadde var akkurat passe, det er ikke snakk om mye ekstra nå, og det meste av kvadrat går i bredden, ikke lengde, så jeg tror 42" skal holde.

Det er pga. den testen som ble linket til, hvor 42" tommeren av vt30 kom bedre ut enn 50" når det gjaldt sortnivå, noe som ikke er vanlig, men det får meg til å vurdere 42" over 50". Bortsett fra det så er jo tv'ene identiske, right? Og hvis man får bedre sortnivå, så "ofrer" jeg med glede de 8 tommerene, og 42 er ikke akkurat lite det heller.

Da sparer jeg 3000 kroner, som jeg kan bruke på bd spiller, og evt. noen filmer, vurderer også å skaffe ny ekstern disk, alt er mulig med de pengene jeg svarer. Jeg skal tenke nøye på det, men det blir nok 42" tommeren, i og med at sortnivå er bedre, bortsett fra det så er bildekvaliten akkurat den samme, både på 2d og 3d.

Newcomer Niels sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg fant ut at det kostet 250 kroner å avbestille tv'en, så jeg gjorde det. Jeg ser at elkjøp har 50" til 16900, så prisforskjellen blir ikke så stor, og da har jeg 5 års reklamasjon, og en butikk i nærheten å forholde meg til.

Men, jeg er litt usikker på om jeg skal gå for 42" eller 50". Og før noen sier "Bigger is better", greit nok, men stuen min er ikke enorm, ca 11 kvadrat? Uansett, der jeg bodde før så var rommet mitt på ca 9 kvadrat, og jeg synes at 42 tommeren jeg hadde var akkurat passe, det er ikke snakk om mye ekstra nå, og det meste av kvadrat går i bredden, ikke lengde, så jeg tror 42" skal holde.

Det er pga. den testen som ble linket til, hvor 42" tommeren av vt30 kom bedre ut enn 50" når det gjaldt sortnivå, noe som ikke er vanlig, men det får meg til å vurdere 42" over 50". Bortsett fra det så er jo tv'ene identiske, right? Og hvis man får bedre sortnivå, så "ofrer" jeg med glede de 8 tommerene, og 42 er ikke akkurat lite det heller.

Da sparer jeg 3000 kroner, som jeg kan bruke på bd spiller, og evt. noen filmer, vurderer også å skaffe ny ekstern disk, alt er mulig med de pengene jeg svarer. Jeg skal tenke nøye på det, men det blir nok 42" tommeren, i og med at sortnivå er bedre, bortsett fra det så er bildekvaliten akkurat den samme, både på 2d og 3d.
    Sitter du mer enn 2,5m i fra skjermen velger du 50".

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels
    Sitter du mer enn 2,5m i fra skjermen velger du 50".
    Jeg skal sitte 3m unna min 65". Så 50" burde gå bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel ca. 2.5 ja, men det er nøyaktig den samme avstanden som jeg hadde med min 42" G10 og 42"G15, og jeg synes at 42 var passe. Greit nok at 50" er større og bedre, og ja, sortnivå er ikke alt, men desto nærmere 0, desto bedre. Hverken elkjøp eller ledal har den på lager, og den er dyrere på hifiklubben, så jeg nå nok smøre meg inn med litt tålmodighet.

I og med at man ikke kan være sikker på at Panasonic har fikset "Black level rise" problemet, så er det greit å få så bra sortnivå som overhodet mulig. Jeg er dog litt skuffet over at 42" har bedre sortnivå enn 50", det er jo vanligvis stikk motsatt.

Jeg skal opp til elkjøp iløpet av dagen, og se om det går an å holde av, evt. forhåndsbetale for en VT30.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er dog litt skuffet over at 42" har bedre sortnivå enn 50", det er jo vanligvis stikk motsatt.
    Det der tviler jeg sterkt på. Jeg vet ikke hvilken test du sikter etter, men det må da ha vært noe annet som er syndebukken her. Hvis alle 42" VT30 hadde hatt bedre sort nivå enn 65 tommeren, så hadde Panasonic gjort årets tabbe mildt sagt. (eller 50" for den sakens skyld)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    Det der tviler jeg sterkt på. Jeg vet ikke hvilken test du sikter etter, men det må da ha vært noe annet som er syndebukken her. Hvis alle 42" VT30 hadde hatt bedre sort nivå enn 65 tommeren, så hadde Panasonic gjort årets tabbe mildt sagt. (eller 50" for den sakens skyld)

Vel, det stemmer, 42" ble målt til 0.012 cd/m2 av hdtvtest, mens 50" ble målt til 0.02 cd/m2 (også hdtvtest). Han som utførte testen kommenterte som følger:

"We measured the P50VT30B’s black level as being 0.02 cd/m2, which is minutely higher than last year’s TX-P50VT20 (which measured a hairline under 0.01 cd/m2). Truthfully, we were expecting the same result from the VT30, but let’s not get hung up over a single nit of brightness. We’re also a little surprised to see that the black level is higher than the 42″ VT30 version we reviewed previously, since previous Panasonic Plasma ranges have actually gotten darker with the larger screen sizes. Whether the difference is down to how many hours of usage our review unit has had on it, or simple variation from unit to unit, is unknown. In any case, the 50VT30 produced a very deep shade of black which we found to be entirely sufficient, with any complaints being confined to the realm of comparing minute differences in numbers."

Det at sortnivået er bedre på 42" tommeren, at jeg sparer 3000, og at jeg klarer meg med 42" utifra tidligere erfaring så er jeg nesten 100% sikker på at jeg kommer til å gå for 42" VT30.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whether the difference is down to how many hours of usage our review unit has had on it, or simple variation from unit to unit, is unknown.
    Var noe sånt jeg mente også. Vi snakker små forskjeller her da...

Kjipt at du har så liten stue da! Man får liksom ikke helt kino følelsen med en 42". Jeg har selv en 4 år gammel 42" plasma. Prøvde en LG 55" i fjor og jeg fikk en mye bedre film opplevelse. Blir bra med 65" tenker jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig synes at opplevelsen er veldig bra med en 42" tommer, og jeg vil ikke akkurat si at stuen er liten. Jeg vet ikke om den er 11, den er nok større. Selve leiligheten er på 44 kvadrat, og stuen er det største rommet, så det kan godt hende at det er nærmere 12-13, jeg vet ikke, men det er stort nok for meg, og som sagt, jeg var ganske fornøyd med min G10 og G15 når det gjaldt størrelsen.

Poenget er at alle tester hvor de har målt sortnivå så har 50" endt opp på det samme resultatet. Og tv'en de testet, altså 50 tommeren hadde ca 180 timer på seg ifølge testeren

"We briefly mentioned this in the review; this is actually the same review sample that another AV web site in the UK reviewed, and they aged the display for 130 hours. We then probably added another 40-50 hours on to that."

Han fikk også et spørsmål på 42" testen over hvor mange timer den tven var blitt brukt, og da sa han at den hadde ca 80. Altså, 50" var mer innkjørt enn 42", jeg er som sagt veldig usikker. Jeg gjentar, jeg er klar over at sortnivå ikke er alt, og det er ikke garantert at sortnivået stiger, isåfall så kan man klage, men jeg tenker også på pengene jeg kan spare, og det at jeg synes at 42" er grei når det gjelder størrelse.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    Man får liksom ikke helt kino følelsen med en 42". Jeg har selv en 4 år gammel 42" plasma. Prøvde en LG 55" i fjor og jeg fikk en mye bedre film opplevelse. Blir bra med 65" tenker jeg
    Vel, selv 65" blir vel litt lite for å få den store kinofølelsen.. ;-) Personlig mener jeg kinofølelsen kommer først når vi passerer 100".
    Men 60-65" er jo helt konge til TV titting da :-)

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der OleM, men med 100" og større så snakker vi projektor og eget film rom i kjelleren. 65" og en sitteavstand på ca 3m burde være "greit nok" vil jeg si

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter 3,5m unna 64D8005 i kjellerstuen og det gir meg langt fra noen kinofølelse, 4m unna 3m bredt 2.35:1 lerret derimot...

Men uansett så er det 64-65" Samsung/Panasonic som er de største TVene man får for en "rimelig" penge og de gir helt klart en bedre opplevelse enn en 42". Jeg foretrekker faktisk å se 3D film i TV stua fordi det gir et bedre 3D bilde, men savner størrelsen jeg har i kinoen.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermstørrelse er kun viktig for sitteavstanden. Dersom du kan sitte nært skjermen trenger du ingen stor og dermed dyr skjerm.

Gitt at vi i disse HDtider er enige om at oppløsning på 1080 er utgangspunktet vil ideell sitteavstand være 2,44m på en 65"er. (Kilde: 1080p Does Matter – Here’s When (Screen Size vs. Viewing Distance vs. Resolution) | CarltonBale.com ) Det er derfor du mangler kinofølelsen Andreas21; du sitter for langt unna.

Hvis du skal sitte nærmere enn dette kan du gå for mindre skjerm. Om du sitter lengere unna må du ha større skjerm for at det skal bli ideellt.

I mange dagligstuer hvor man sitter langt unna tv'en vil man knapt merke forskjell på 1080P Blu-Ray og en god DVD-film.

Løsning; sitt med riktig avstand til kinoen din og det blir bra!

Jeg kommer til å flytte sofaen til 2,44m unna når den nye 65"eren kommer. Her i kjelleren fungerer det slik og ikke omvendt.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mmmbeer
    Skjermstørrelse er kun viktig for sitteavstanden. Dersom du kan sitte nært skjermen trenger du ingen stor og dermed dyr skjerm.

Gitt at vi i disse HDtider er enige om at oppløsning på 1080 er utgangspunktet vil ideell sitteavstand være 2,44m på en 65"er. (Kilde: 1080p Does Matter – Here’s When (Screen Size vs. Viewing Distance vs. Resolution) | CarltonBale.com ) Det er derfor du mangler kinofølelsen Andreas21; du sitter for langt unna.

Hvis du skal sitte nærmere enn dette kan du gå for mindre skjerm. Om du sitter lengere unna må du ha større skjerm for at det skal bli ideellt.

I mange dagligstuer hvor man sitter langt unna tv'en vil man knapt merke forskjell på 1080P Blu-Ray og en god DVD-film.

Løsning; sitt med riktig avstand til kinoen din og det blir bra!

Jeg kommer til å flytte sofaen til 2,44m unna når den nye 65"eren kommer. Her i kjelleren fungerer det slik og ikke omvendt.
    Du vil aldri klare å få en 65" til å virke så stor som et stort lerret uansett hvor nærme du sitter er min mening. Jeg har prøvd å sitte 2m unna 64" når jeg ser 3D film og jeg føler fortsatt at den er for liten. Kinoflelse har også mye med rommet du ser film i, jeg får mer kinofølelse i et sortmaskert rom(som kinoen min) enn i et hvitt rom(som i TV stua). Men uansett hvor mye du vrir og vender på det er ikke en TV stue med 65" TV en hjemmekino i mine øyne, en hjemmekino må ha større skjerm enn det...

Og det med sitteavstander vet jeg alt om, hvorfor tror du jeg sitter 4m unna et 3m bredt 2.35:1 lerret?
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg der Andreas21. Til mitt bruk og stue passer det bedre med en 65" TV enn projektor + lerret. Jeg gidder rett og slett ikke å måtte bytte pærer til projektoren...

mmmbeer : Sist jeg regna på det, så skal man sitte 2.6m unna en 65" TV, og ikke 2.44m. Står litt om det her også : Optimum HDTV viewing distance - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom elkjøp idag, og jaggu ble det ikke en 50" tommer, så jeg får håpe at ikke 42" har bedre sortnivå, og om det så har det så får jeg leve med det. Tv'en er betal, og så skal jeg få beskjed av elkjøp når de har fått den på lager, de regnet med tidlig juli. Plukket også med meg en 1.5 TB til 499 ;-)

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •