Samsung 2011 Plasma-TVer - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 43 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 854
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    0.06cd/m2 for D8005 (Panasonic-ene for 2011 måler vel stort sett 0.02cd/m2, så det er jo en del forskjell... det skal være mulig å få Samsungen ned på 0.02cd/m2 også om man er villig til å tweake litt).

Det er helt klart merkbart høyere, men det er ikke verre enn at jeg klarer å leve med det. Får se om jeg etterhvert drister meg til å forsøke denne potmeterjusteringen, men jeg avventer til noen andre har forsøkt uansett :P

(Oppgitt nivå gjelder 51" vel og merke, 59" og 64" mener jeg å huske er målt ned mot 0.03cd/m2)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    0.06cd/m2 for D8005 (Panasonic-ene for 2011 måler vel stort sett 0.02cd/m2, så det er jo en del forskjell... det skal være mulig å få Samsungen ned på 0.02cd/m2 også om man er villig til å tweake litt).

Det er helt klart merkbart høyere, men det er ikke verre enn at jeg klarer å leve med det. Får se om jeg etterhvert drister meg til å forsøke denne potmeterjusteringen, men jeg avventer til noen andre har forsøkt uansett :P

(Oppgitt nivå gjelder 51" vel og merke, 59" og 64" mener jeg å huske er målt ned mot 0.03cd/m2)
    Jo VT30 har bedre sort, men var snakk om en 4 år gammel panasonic med bedre sortnivå enn D8005 og det tviler jeg litt på.

Uansett så er 64" bedre enn 51" på sortnivå, akkurat som 63" var bedre enn 50" ifjor.

HDTVTEST.UK

the Samsung PS64D8000 measured a full 0.02 cd/m2 darker than the 51″ version we reviewed previously (in the 24p Cinema Smooth mode). At just 0.04 cd/m2 (for 24p), or 0.025 cd/m2 (if the 24p material is viewed with motion judder in 60hz output mode), the PS64D8000′s black levels are the best we’ve ever measured from a Samsung plasma, and are absolutely encroaching into Panasonic territory. In fact, during the day, we viewed the PS64D8000FUXXU alongside a Panasonic Plasma featuring the “Infinite Black” screen coating, and in this daylight scenario, the Samsung panel had superior blacks, demonstrating that Samsung’s high-end screen filter is better at rejecting ambient light than Panasonic’s mid-range one. (From memory, Panasonic’s high-end filter tops both).

Blir spennende å se hva 2012 modellene får til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexgalaxy
    Jo VT30 har bedre sort, men var snakk om en 4 år gammel panasonic med bedre sortnivå enn D8005 og det tviler jeg litt på.
    Nei, jeg mener å ha slått opp de verdiene der en gang men det kan hende at posteren sammenlignet med xT30-serien, og heller bare ville beholde PX80-en inntil videre. Jeg har hatt begge i hus, så jeg er ikke i det minste tvil om at sortnivået på VT30-en er mye bedre, men det hjelper liksom så lite når det var andre graverende feil... spent på hva de klarer å få til på 2012-modellene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg hadde før var en Panasonic TH-42PV62e. Noen som vet sortnivået på denne?

Jeg synes kanskje den viktigste parameteren for en tv er sortnivået da.

Vurderer nå og prøve en Panasonic GT30. Alt i alt så er det jo ikke så stor forskjell på Plasma. Led modellen jeg prøvde fra samsung hadde 0,03 i sortnivå. Markant bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uncle_electric
    Det jeg hadde før var en Panasonic TH-42PV62e. Noen som vet sortnivået på denne?

Jeg synes kanskje den viktigste parameteren for en tv er sortnivået da.

Vurderer nå og prøve en Panasonic GT30. Alt i alt så er det jo ikke så stor forskjell på Plasma. Led modellen jeg prøvde fra samsung hadde 0,03 i sortnivå. Markant bedre.
    Jeg kan bekrefte at sortnivå ikke er viktigst, men det er viktig ja. Hvis sortnivået ikke oppfattes som bra nok finnes det noen triks man kan gjøre for å lure øyet. F.eks. kan man forsøke å plassere noe lys rundt/ved tv-en. Jeg har sett dette i praksis og det fungerer forbløffende bra.

Det kan ellers godt være at LED-modellen du prøvde potensielt kunne gi lavere sortnivå, men det er litt fusk ute og går der. Samsungene dimmer jo, og i gitte situasjoner vil de være lysere enn det oppgitte nivået der. Jeg har sammenlignet D8005-en min side om side med en Samsung LED en gang, og på mørke bilder var D8005-en klart overlegen.

Hvis du vil ha Panasonic ville jeg rådet deg til å vente et par måneder til 50-serien dukker opp i alle fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke fair å måle sortnivå på LED-LCD-skjermer med mikrodimming, da det kan dimmes til helt sort. Dette er jo ikke det "reelle" sortnivået i et filmscenario. Dessuten gir det en viss halo-effekt med dagens teknologi.

PFL9705 med full-array LED er riktignok veldig bra på dette etter mine øyne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bekrefte at sortnivå ikke er viktigst, men det er viktig ja. Hvis sortnivået ikke oppfattes som bra nok finnes det noen triks man kan gjøre for å lure øyet. F.eks. kan man forsøke å plassere noe lys rundt/ved tv-en. Jeg har sett dette i praksis og det fungerer forbløffende bra.

Det kan ellers godt være at LED-modellen du prøvde potensielt kunne gi lavere sortnivå, men det er litt fusk ute og går der. Samsungene dimmer jo, og i gitte situasjoner vil de være lysere enn det oppgitte nivået der. Jeg har sammenlignet D8005-en min side om side med en Samsung LED en gang, og på mørke bilder var D8005-en klart overlegen.

Hvis du vil ha Panasonic ville jeg rådet deg til å vente et par måneder til 50-serien dukker opp i alle fall.
    Var jo en Samsung 6207 LED jeg prøvde. På flere parametre synes jeg den var bedre enn 8005. Den hadde skarpere bilde og mindre støy. Problemet med den var jo at det ser litt animert ut. Ikke helt ekte bilde.

Har downlight over tven, så passer dårlig med noe mere lys, men takk for tips

50 serien til Panasonic blir sikkert ganske dyr ? Så har ikke råd til å bruke mere enn maks 13k.

Kan jo være heldig å få et bra Panasonic panel? Jeg må innrømme at jeg savner Panasonic bildet. Fikk hakeslepp av bildet på VT30 savner det litt. På 8005 synes jeg bildet er greit med litt dårlig sortnivå.

Kunne noen ganger ønske at en tv var en tv Hehe

Kan du si noen ord om GT30 til Panasonic ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jo en Samsung 6207 LED jeg prøvde. På flere parametre synes jeg den var bedre enn 8005. Den hadde skarpere bilde og mindre støy. Problemet med den var jo at det ser litt animert ut. Ikke helt ekte bilde.

Har downlight over tven, så passer dårlig med noe mere lys, men takk for tips

50 serien til Panasonic blir sikkert ganske dyr ? Så har ikke råd til å bruke mere enn maks 13k.

Kan jo være heldig å få et bra Panasonic panel? Jeg må innrømme at jeg savner Panasonic bildet. Fikk hakeslepp av bildet på VT30 savner det litt. På 8005 synes jeg bildet er greit med litt dårlig sortnivå.

Kunne noen ganger ønske at en tv var en tv Hehe

Kan du si noen ord om GT30 til Panasonic ?
    Om du kjøper deg et rimelig colirimeter, lærer deg å bruke det og deretter bruker noen timer på D8005-en så vil du også få hakeslepp-opplevelser Jeg gjorde det her for noen uker siden og forskjellen var enorm.

Jeg tror ikke GT50 vil bli så mye dyrere enn hva VT30 er i dag, så vil være vel verdt å vente på. Jeg tror (til tross for det andre sier her) at alle tv-ene har denne paneldefekten i en eller annen grad, men noen er definitivt bedre og ville krevd at man brukte mye energi på å se etter feilen. Det har jo også vist seg at feilen har kommet til syne først etter en av disse paneljusteringene som skjer etter rundt 1000 timer. Som sagt, mine egne bitre erfaringer og altfor mange andre tilfeller rapportert gjør at jeg ikke klarer å anbefale denne og fraråder så mange jeg kan :P

Men sånn rent faktisk sett, GT30 og VT30 er ganske like. I et mørkt rom er det minimalt som skiller dem. VT30 har et bedre AR-filter enn GT30, men ellers er det meste likt. Panelet er det samme, innmaten og funksjonalitet er den samme. Merk at GT30-en ikke bundles med 3D-briller, så egentlig betaler du mer for GT30-en enn VT30.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt å legge litt merke til horizontal line bleed på samsungen. Spesielt ved lyse bilder er det som om det går noen mørkere striper over hele skjermen. Plasseringen av disse stripene er uavhengig av innhold. Kan også sees ved anti-IR-rulling. Det er ikke synlig for hvermannsen med mindre man påpeker det vil jeg tro.

Er dette noe man bare må akseptere med Plasma?

Det er ikke IR, som forøvrig ikke er et problem på denne skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kjøper deg et rimelig colirimeter, lærer deg å bruke det og deretter bruker noen timer på D8005-en så vil du også få hakeslepp-opplevelser Jeg gjorde det her for noen uker siden og forskjellen var enorm.

Jeg tror ikke GT50 vil bli så mye dyrere enn hva VT30 er i dag, så vil være vel verdt å vente på. Jeg tror (til tross for det andre sier her) at alle tv-ene har denne paneldefekten i en eller annen grad, men noen er definitivt bedre og ville krevd at man brukte mye energi på å se etter feilen. Det har jo også vist seg at feilen har kommet til syne først etter en av disse paneljusteringene som skjer etter rundt 1000 timer. Som sagt, mine egne bitre erfaringer og altfor mange andre tilfeller rapportert gjør at jeg ikke klarer å anbefale denne og fraråder så mange jeg kan :P

Men sånn rent faktisk sett, GT30 og VT30 er ganske like. I et mørkt rom er det minimalt som skiller dem. VT30 har et bedre AR-filter enn GT30, men ellers er det meste likt. Panelet er det samme, innmaten og funksjonalitet er den samme. Merk at GT30-en ikke bundles med 3D-briller, så egentlig betaler du mer for GT30-en enn VT30.
    Litt i tenkeboksen angående tv ja. Hvilket colorimeter kjøpte du og hva kostet det?

Får jo 50" gt til 9000 nå. Mens man må ut med nesten 13000 for VT30. Tror ikke jeg kommer til å se så mye 3D....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt i tenkeboksen angående tv ja. Hvilket colorimeter kjøpte du og hva kostet det?

Får jo 50" gt til 9000 nå. Mens man må ut med nesten 13000 for VT30. Tror ikke jeg kommer til å se så mye 3D....
    Jeg lånte en Spyder3. På ingen måte veldig nøyaktig, men nøyaktig nok til å kunne gjøre en stor forskjell.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal henge PS64D8005 på vegg men får ikke løsnet bordstativet
    (ja jeg har skrudd ut de 4 skruene som ble skrudd inn da stativet ble festet)

Er det noe mere man må gjøre for å få det av
    (har ikke pappieren til bordstativet lengere)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dra det rett nedover.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen
    Dra det rett nedover.
    Har prøvd men sitter fast...men er det bare det man trenger så får jeg prøve å ta i mere

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, siden jeg tydeligvis ikke klarer å holde meg unna ting som skal føre til forbedringer har jeg gitt etter for trangen til å sjekke ut en annen omdiskutert tweak også, men denne er langt mer shady enn logic updaten og jeg vil ikke garantere for noe som helst men velger å dele muligheten med dere likevel fordi jeg synes det har gitt en positiv effekt her.

Mellom et par software-versjoner, så er lysutbyttet på tv-en justert ned ganske mye (jeg tror det skjedde mellom 1016 og 1017). Dette kan man justere opp igjen, og det er to måter å gjøre det på men jeg tar for meg den enkleste. Obs! Dette krever at man er innom service-menyen, og som dere alle vet, den inneholder et potensiale for å skade.. MYE.

Endringen består i hvert fall av følgende:
    I menyen: ADC/WB -> ADC Result så er det noen verdier som definerer cutoff. De verdiene som er interessante her er:

2ND_R_H, 2ND_G_H og 2ND_B_H. På min tv var disse 68 før jeg endret, og er etter anbefaling satt til 107. (Dette er visstnok noe tv-en kommer frem til på egen hånd om man følger en bestemt prosedyre for å automatisk konfigurere dette). Men obs, denne verdien gjelder kun for D8000-panelene så for andre så har jeg dessverre null peil på hva dere burde sette inn der.

2ND_x_L-verdiene skal være 131, men de var allerede 130 på min så jeg lot de være.

Det dette her gjør er tilsynelatende å øke lysstyrke/kontrast. Mao, det kan potensielt fortkorte levetiden på panelet, men det er likevel verdt å merke seg at verdiene VAR på dette nivået på tidligere firmware-versjoner.

Jeg ser at jeg har fått litt mer detaljer i mørke farger, og at nyansene er tydeligere i tillegg til at kontrastratioen har økt betydelig. Kontrasten må i innstillingene nå skrus ned en del fra hva man er vant med (jeg hadde tv-en på 95 på kontrast før denne endringen, og er nede på 75 nå). Så de som har kalibrert etter denne nedjusteringen må nok belage seg på å kalibrere på nytt. Man mister også alle innstillinger ved å gå inn i service-menyen.

Dette er nok for litt "viderekomne" og spesielt interesserte, og som sagt, ingen garantier gis for langtidsvirkningene av det. Jeg kommer til å holde øye med skjermen de neste dagene for å se om image retention blir verre. Jeg håper i hvert fall det ikke skaper noe problemer, for jeg har veldig lyst til å beholde det slik siden jeg så en så klar forbedring Håper dette er nyttig for noen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...........
    I menyen: ADC/WB -> ADC Result. Håper dette er nyttig for noen.
    Dæng! Nå trodde jeg du skulle greie ut om hvor lett det er å gjøre Yrr-justeringen. Får vente litt til på det, da.

Jeg har også gjort denne ADC/WB-justeringen. Min synsebaserte oppfatning er at det ble mere sprut i bildet.

Sortnivå mørk, mørkere eller mørkest i bildemenyen har ikke noe målbart for seg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Axl@AV
    Dæng! Nå trodde jeg du skulle greie ut om hvor lett det er å gjøre Yrr-justeringen. Får vente litt til på det, da.

Jeg har også gjort denne ADC/WB-justeringen. Min synsebaserte oppfatning er at det ble mere sprut i bildet.

Sortnivå mørk, mørkere eller mørkest i bildemenyen har ikke noe målbart for seg?
    Haha, nei.. jeg kan garantere at jeg ikke blir blant de første til å gjøre den justeringen der. Men jeg håper de som gjør oppdaterer her.

Sortnivå-innstillingen i menyene flytter bare grensene for hvilke farger som skal være mørke og påvirker ikke sortnivået i seg selv, nei. Og ja, som du sier, det ble mere "sprut" i bildet. De mørkeste fargene virker ikke lenger litt bleke sånn som de kunne gjøre av og til.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, nei.. jeg kan garantere at jeg ikke blir blant de første til å gjøre den justeringen der. Men jeg håper de som gjør oppdaterer her.

Sortnivå-innstillingen i menyene flytter bare grensene for hvilke farger som skal være mørke og påvirker ikke sortnivået i seg selv, nei. Og ja, som du sier, det ble mere "sprut" i bildet. De mørkeste fargene virker ikke lenger litt bleke sånn som de kunne gjøre av og til.
    Vet du om denne potmeter-justeringen hjelder for hele modellrekken, eller kun for 8000/8005-modellene? Er jo greit å heller eksperimentere med en av de billigere skjermene...hvis det i det hele tatt er noe ekstra sortnivå å hente der. Du hadde vel også billigmodellen (D455), om jeg husker rett. Det er vel ikke mulig å foreta denne justeringen på den modellen, for da hadde du vel kanskje testet det ut på den.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TV Dinnah
    Vet du om denne potmeter-justeringen hjelder for hele modellrekken, eller kun for 8000/8005-modellene? Er jo greit å heller eksperimentere med en av de billigere skjermene...hvis det i det hele tatt er noe ekstra sortnivå å hente der. Du hadde vel også billigmodellen (D455), om jeg husker rett. Det er vel ikke mulig å foreta denne justeringen på den modellen, for da hadde du vel kanskje testet det ut på den.
    Jeg aner ikke om D455-en har dette også, men det hjelper meg uansett lite mtp å finne ut hvordan D8005-en ville reagert over tid Når det er sagt, D455-en har faktisk bittelitt bedre sortnivå enn D8005-en.. det er litt småsært. Hadde dem ved siden av hverandre og da var det ganske synlig. Hver for seg er det ikke så synlig.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg aner ikke om D455-en har dette også, men det hjelper meg uansett lite mtp å finne ut hvordan D8005-en ville reagert over tid Når det er sagt, D455-en har faktisk bittelitt bedre sortnivå enn D8005-en.. det er litt småsært. Hadde dem ved siden av hverandre og da var det ganske synlig. Hver for seg er det ikke så synlig.
    Det hadde jeg nesten ikke trodd. :-o I så fall må jo D455-en være vanvittig undervurdert. Lurer på om forskjellen i sortnivå kan ha noe med størrelsen på pixelene å gjøre, siden de to andre større variantene av D8005 (59- og 64-tommer) også skal ha noe bedre sortnivå enn 51-tommeren.

Side 35 av 43 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •