Plasma og dvi (hdmi)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma og dvi (hdmi)

De "beste" plasmaskjermene på det nordiske markedet i dag kommer uten dvi eller hdmi inngang. De aller billigste variantene, mer beregnet på datamarkedet, har gjerne opptil flere slike. Hva er vitsen med å kjøpe en digital skjerm som ikke kommer med en digital inngang? Har de virkelig så godt bilde at de kan matche en billigplasma koblet opp med dvi mot en dyrere dvdspiller?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Re: Plasma og dvi (hdmi)

Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Har de virkelig så godt bilde at de kan matche en billigplasma koblet opp med dvi mot en dyrere dvdspiller?
    Ja :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du et eksempel på en skjerm som har flere DVI innganger?

Når det gjelder spørsmålet ditt så er det vel heller et spørsmål om hvorfor Panasonic ikke har slik inngang, for de aller aller fleste andre har DVI (eller HDMI)

Jeg vet iallfall at foreøpig så finnes det ikke en plasma skjerm på markedet som er bra nok for meg. Jeg krever følgende:

- HDMI
    - Min 2 stk component
    - Min 2 stk SCART
    - God kontrast
    - Ingen graderinger.

Og det er det ingen som foreløpig kan tilby.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, mente jeg hadde sett en plasma med to dvi-innganger, men dette viste seg å være en dvi samt en vga.

Når det gjelder bildekvalitet så la oss anta vi har en skjerm med nøyaktig samme panel som Panasonic sin koblet over dvi med en skikkelig dvdspiller evt scaler/linjedobler. Hva er da grunnen til at Panasonicen skulle ha noe bedre bilde?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Altså, det er viktig å ikke overdrive betydningen av DVI/HDMI vs. f.eks. komponent. DVI/HDMI er ingen "sangreal", for å si de slik. Du slipper et par DA/AD konverteringer, men utover det er det små fordeler på oppløsninger opp til 720p, da uten bruk av HD-materiale.

MEN, for å svare på spørsmålet ditt; ved to identiske Panasonic skjermer, der den ene tilbobles DVI/HDMI og den andre komponent, vil i teorien den tilkoblet DVI/HDMI gi best bildekvalitet. Problemet er bare at du er avhengig av kilden, og slik verden fungerer i dag, er DVD det beste og eneste som er å få fatt på. Derved står det å faller på skjermen kapabilitet til å "rense" den artifakt-fulle 5-9 mbit DVD-strømmen, noe som vanligvis ikke gjøres like godt via de digitale innganger som via de analoge. Dette har med flere faktorer å gjøre; sender du progressivt inn, bypasser du video-prosessorene i skjermen, og dermed står du 100& avhengig av kildens prosessering. Problemet er at de færreste kilder er gode nok på ting som edge-enhanchement osv ved digital overføring.

Uansett, bruker du en av de mer avanserte DVDO boksene, sier ryktet at DVI kan gi meget god bildekvalitet, og dermed kan f.eks. en Panasonic PW6 (business varianten) kombinert med en slik boks være en meget farlig kombo.

Du kommer imidlertid ikke fra at selve skjermen fysiske egenskaper også er viktig for bildekvalitet, da i form av f.eks. kontrast, lysutbytte og fargedybde.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På vanlig TV er Panasonic suveren i forhold til andre apparater. Der tror jeg ikke DVI har noe å si.

Ellers så har du vel rett i at så lenge panelet og elektronikken rundt er det samme så burde ikke Panasonic være bedre. Men nå brukes ikke Panasonic i andre merker.

Når det gjelder andre ting om Plasma så tror jeg den vanlige mann legger mye mer merke til panorerings hakking enn fargegjengivelse. Virker iallfall slik på meg. Dette har ikke Panasonic noen løsning på.

Newcomer storole sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Når det gjelder andre ting om Plasma så tror jeg den vanlige mann legger mye mer merke til panorerings hakking enn fargegjengivelse. Virker iallfall slik på meg. Dette har ikke Panasonic noen løsning på.
    Når det kommer til panoreringer, så er dette som regel relatert til "frame conversion" og at inn og utgang er "tunet" opp mot hverandre. Alle paneler i dag er beregnet på 60 Hz (59.94 Hz) og når dette mates med 50 Hz materiale, kommer de aller fleste apparaters ”frame conversion” ut av sync. Derfor hakker panoreringer.

Er litt DVDO farget for tiden :P , men her kan man faktisk fin "tune" sync til det som panelet vil ha, slik at hakking i panoreringer blir så å si borte. Ikke helt, men ...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDO - kan noen hjelpe til med en forklaring?
    Jeg har tenkt å bruke min HTPC med et ATI Wonder kort med DVI port. Kan SW på PC brukes for å bedre bildet ved avspilling av DVD, da tenker jeg både på hvilken DVD player som er best, og om det finnes annen sw type filter som kan bedre bildet.

Jeg skal kjøpe plasma snart og jobber med å få litt oversikt. Har lest div. tester, bl.a. en i DVD & Hjemmekino som slaktet Samsung og LG, mens Panasonic ble rost opp i skyene. Så tok jeg en runde for å se på det som er utstilt. Hos Elkjøp på Carl Berner stod Samsung ved siden av Panasonic, og jeg vil uten tvil foretrekke bildet på Samsung. For det første var bildet på Panasonic mørkt (til tross for at brightness sto på full guffe) og det var som et slør som glattet ut detaljer i bildet. På nærbilde av hud forsvant porer og rynker (ganske kjekt for oss som drar på årene da). Det værste var at hvitt ble vist som grå-gult.

Ikke utenkelig at skjermen ikke er riktig innstilt, men likevel så sitter jeg med inntrykket at jeg ikke kan stole på de tester som gjøres... :?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du kan STOLE på at Panasonic skjermen i DIN stue (ikke i en >600 lux opplyst butikk) vil gjøre en LANGT bedre jobb en Samsung skjermen rent bildemessig. Du mangler ikke lysutbytte på Panasonic skjermen, som leveres med ca. 700 cd/kvadratmeter. Din gamle CRT leverer ca. 250 cd/kvadratmater, og du klarte fint overleve den, gjorde du ikke?

Når det er sagt; Samsung's nyeste generasjon gir fine bilder, men er langt fra like god på fargedybde, farger generelt samt selvsagt sortnivå/kontrast.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal være enig i at lysstyrken på Panasonic er lav, og lavere enn de fleste andre Plasma.

Dette merkes spesielt i en lys butikk.

Hvis du i tilegg er så uheldig i å ha en LCD TV ved siden av og sammenligner hvit så ser hvit grått ut på PA30 i forhold til f.eks 9986.

Men i en mørk stue så er ikke dette noe problem, selv om lyssnyvået kunne vært litt bedre. Men hadde lyssnivået vært bedre ville 50Hz flimringen også vært mer synlig for den vanlige mann.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 stk HDMI

For og øke anntallet innganger kan du bruke Gefen sine switcher.
    Da får du mulighet for opptil 4 stk hdmi innganger, eller DVI for den del.
    Bruker selv en splitter for å dele signalet fra DVD 868 til PJ H77 og PDP 434.

Det eneste som irriterer er at hdmi ikke er en pro/industri standard på den måten at den ikke har skruer på hver side av kontaktn slik at du får satt den ordentlig fast.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •