Der smalt det gitt!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Der smalt det gitt!!

Har nå hatt en 50" Pioneer KRP-500M i snart 2 år. Men i går etter at tv´n hadde stått på i kanskje 10 min så smalt det inne i tv stuen. Skjermen var da svart og power lyset på aparatet blinket rødt. Jeg Prøvde å skru på tv´n igjen med fjernkontrollen, men til ingen nytte. Jeg dro så ut strømkontakten og plugget den så inn igjen. Tv´n startet opp igjen og så ut som alt var i orden..

Men så senere på kvelden da jeg og fruen satt og så på en serie, så smalt det igjen. Og denne gang med et lys som glimtet bak tv´n(mulig det var der første gang også..)

Men herregud og skremt man ble, for smellet var av virkelig kaliber!

Pioneer tv´n skal nå sendes inn til MPX for reperasjon, men kjenner meg meget engstelig for å få den i reur, da en lignende episode skjedde min onkel noen få år tilbake. Forskjellen der var at tv´n tok fyr og brendte ned huset deres, samt at dere 3 år gammel bichon frise gikk tapt.

Så mitt spørsmål til dere, har jeg som kunde noen mulighet til å kreve nytt produkt eller pengene tilbake?

Meget synd da Pioneer KRP-500M er den beste tv´n jeg har eid, og sett på!

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kellex
    Har nå hatt en 50" Pioneer KRP-500M i snart 2 år. Men i går etter at tv´n hadde stått på i kanskje 10 min så smalt det inne i tv stuen. Skjermen var da svart og power lyset på aparatet blinket rødt. Jeg Prøvde å skru på tv´n igjen med fjernkontrollen, men til ingen nytte. Jeg dro så ut strømkontakten og plugget den så inn igjen. Tv´n startet opp igjen og så ut som alt var i orden..

Men så senere på kvelden da jeg og fruen satt og så på en serie, så smalt det igjen. Og denne gang med et lys som glimtet bak tv´n(mulig det var der første gang også..)

Men herregud og skremt man ble, for smellet var av virkelig kaliber!

Pioneer tv´n skal nå sendes inn til MPX for reperasjon, men kjenner meg meget engstelig for å få den i reur, da en lignende episode skjedde min onkel noen få år tilbake. Forskjellen der var at tv´n tok fyr og brendte ned huset deres, samt at dere 3 år gammel bichon frise gikk tapt.

Så mitt spørsmål til dere, har jeg som kunde noen mulighet til å kreve nytt produkt eller pengene tilbake?

Meget synd da Pioneer KRP-500M er den beste tv´n jeg har eid, og sett på!
    Ikke 100% sikker på dette, men TROR følgende: Forhandler har rett til å prøve å fikse tv´en x-antall ganger. De er pliktet til å ordne med frakt av tv, samt stille med erstatnings tv av samme klasse, inntill du mottar din tilbake.....

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kreve utbedring av feil, samme feil 3 ganger = heve kjøpet/nytt produkt.

Din onkel hadde vel ikke kabel-tv uten galvanisk skille? Er jo dette som har forårsaket de (få) branntiløpene som har vært i flatskjermer.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer har jo ekstremt lav feilprosent, så dette er jo virkelig kjedelig. Blir jo spennende å høre om de får fikset den og hva som skjer videre...

Viser det seg at det er kabel tilkoblingen som har gjort det, så blir det nok litt værre med tanke på garantien...

Erstatningstv/låne tv av samme klasse i service periode er nok feil etter det jeg husker, men en låne tv skal du vel få...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bichon frise
    Ka F. e d ?

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel godt mulig at det kan fikses, men blir jo litt ekstra nervøs når det kommer slike smell fra aparatet. Det som vi frykter er at de ikke finner årsak, får så tv´n tilbake med den risiko at når det evt smeller neste gang, så går noe galt.. Blir nok vanskelig og overtale fruen til at alt er i den skjønneste orden. Gravid som hun er, så er hun naturligvis ekstra beskyttende!

@ rOver2: Godt mulig at det var et tilfelle av galvanisk skille.

@ Spiff79: Har ikke fått noe tilbud om erstatnings tv vel og merke..

Ellers takk for kjappe svar. Viste det var en god grund til at jeg liker avforum og deres medlemmer

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Ka F. e d ?
    En vrengt polvott (=liten "lodden" hund)

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Ka F. e d ?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel også legge til at man kan kreve omlevering eller heving (avhengig av hvor lang tid som er gått) om utbedringen tar urimelig lang tid. Hadde en reklamasjonssak som tok 12-14 uker selv, og det endte med at jeg ble tilbudt heving eller omlevering til et bedre apparat (siden prisene hadde halvert seg siden kjøp). Husker ikke helt hva som er for "lang tid" å regne, men det er muligens en grense rundt 4 uker. Dette er ikke nedfelt i lovverket, men det praktiseres visstnok på denne måten.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Mnei. De kan prøve å utbedre feilen 2 ganger. Hvis den går i stykker en 3. gang, og det er samme feil, så kan du heve kjøpet.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Mnei. De kan prøve å utbedre feilen 2 ganger. Hvis den går i stykker en 3. gang, og det er samme feil, så kan du heve kjøpet.
    Men hvis de ikke kan fikse problemet første gang eller de ikke skjønner hva som er årsaken til problemet, kan man da "forhandle" med dem om å få et nytt produkt? Blir litt slitsomt å sende en 50" tv frem og tilbake over lengre tid.
    Som sagt, ikke noe allright å få tilbake et produkt du bare sitter å venter på at skal "eksplodere" forran deg?! Greit nok med litt ekstra efekter til filmen, men et sted går vel grensen..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Ikke 100% sikker på dette, men TROR følgende: Forhandler har rett til å prøve å fikse tv´en x-antall ganger. De er pliktet til å ordne med frakt av tv, samt stille med erstatnings tv av samme klasse, inntill du mottar din tilbake.....
    De trenger ikke stille med TV i samme klasse, men forhandler skal betale frakt tur/retur og tilby låne-TV mens reparasjonen pågår, ja.

Da jeg jeg hadde 50-tommeren min på reparasjon, så tilbød Elkjøp meg en 26 tommer. Jeg klarte å krangle meg opp til 32", og tror nok ikke MPX kommer til å være så veldig mye rausere. Jeg er også litt usikker på hvordan det stiller seg med frakt av låne-TVer. Jeg vil ikke se bort fra at de kan kreve at du betaler for denne frakten.

Loven sier forresten også noe om at de ikke trenger å tilby låne-TV hvis dette er til "vesentlig ulempe" for dem, men jeg tror terskelen for at de skal slippe er rimelig høy.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke akkurat det jeg sa

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De trenger ikke stille med TV i samme klasse, men forhandler skal betale frakt tur/retur og tilby låne-TV mens reparasjonen pågår, ja.

Da jeg jeg hadde 50-tommeren min på reparasjon, så tilbød Elkjøp meg en 26 tommer. Jeg klarte å krangle meg opp til 32", og tror nok ikke MPX kommer til å være så veldig mye rausere. Jeg er også litt usikker på hvordan det stiller seg med frakt av låne-TVer. Jeg vil ikke se bort fra at de kan kreve at du betaler for denne frakten.

Loven sier forresten også noe om at de ikke trenger å tilby låne-TV hvis dette er til "vesentlig ulempe" for dem, men jeg tror terskelen for at de skal slippe er rimelig høy.
    Er nå egentlig ikke behov for en låne tv, da jeg har en Sony 46" X3500 stående på soverommet. Men nå skal det bli spenende å se hvor lang tid denne reperasjponen tar. Hvis det skal ta 1-2 mnd per reperasjon så skal man nok rekke å bli meget frustrert ja!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis de ikke kan fikse problemet første gang eller de ikke skjønner hva som er årsaken til problemet, kan man da "forhandle" med dem om å få et nytt produkt? Blir litt slitsomt å sende en 50" tv frem og tilbake over lengre tid.
    Hvis de ikke finner noen feil, og bare sier at den ser ut til å funke nå, så ville jeg kranglet, ja. Hvis de ser at det er noe galt med TVen, og ikke klarer å finne ut hva, eller at de finner feilen, men ikke klarer å fikse den, så skal du få nytt produkt med en gang.

Som sagt, ikke noe allright å få tilbake et produkt du bare sitter å venter på at skal "eksplodere" forran deg?! Greit nok med litt ekstra efekter til filmen, men et sted går vel grensen..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke akkurat det jeg sa
    Nei, du sa at de kunne reparere 3 ganger. Jeg sier 2.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du sa at de kunne reparere 3 ganger. Jeg sier 2.
    Hvor står det "reparere 3 ganger". Det står "samme feil 3 ganger". Specsavers neste! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor står det "reparere 3 ganger". Det står "samme feil 3 ganger". Specsavers neste! 8)

OK, sorry. Da misforstod jeg. Jeg forstod det som at du sa de kunne utbedre samme feil tre ganger.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til at "samme feil" betyr samme feil slik som den oppleves for kunden. Det vil si at om f.eks. lyden på apparatet slutter å virke tre ganger er det for samme feil å regne selv om det er forskjellige tekniske årsaker til det.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My synsing her. Her er lovteksten:

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)
    Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
    Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
    Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.
    § 30. Gjennomføring av avhjelp
    Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
    Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
    Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
    Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Mao. En TV er så kostbar at selger har rett til å reparer - 2 ganger og transpoten skal selger besørge, og tar det mer enn 1 uke har du rett på erstatningsprodukt som vil si en TV. Du kommer trolig best ut her med den du har - du får ingen 50' på lån 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •