Sony 40EX710 vs 40EX500 (rask tilbakemelding ønskes!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony 40EX710 vs 40EX500 (rask tilbakemelding ønskes!)

Hei godtfolk! Vil først og fremst si at jeg er nokså uerfaren og utdatert på dagens TV-verdenen, men har brukt den siste uka på å sette meg inn i what's new. Jeg har lagt inn bestilling på en EX710, men har nå i etterkant lest en del som gjør meg usikker.

Bruken skal være mye film (stort sett av lav kvalitet) og en del Xbox.

Kan noen si meg om EX710 er et greit kjøp, eller om jeg bør droppe den og gå for EX500? Prisene er 6500,- for 710 og 6100,- for EX500.

Jeg var klar over at EX500 har blitt skrytt mye av, men var usikker på å kjøpe en LCD-tv som ikke var LED. Har forøvrig hørt at edge-led kan faktisk være dårligere enn vanlig LCD, men vet ikke om det gjelder 710?? Ellers er jo 710 både tynnere og penere, men jeg skal jo ikke ha sex med TVen heller, så det bør ikke bety all verdens.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat fått opp 55ex710 på veggen og er strålende fornøyd. Hovedbruken min er tv(kanaldigital) og film. Iso streaming fra Mac mini. Har ikke gjort noen tuning av bilde ennå heller. Vil vel ikke tro at det skiller noe særlig på bildekvalitet. Men 710 er finere på veggen pga av tynnere bredde på rammen og så klart er 500 tykkere. WAF betyr jo litt også selv om det blir lite sex med tven. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer selv disse 2 modellene i 55". Lurer på om Clouding er et problem på 55ex710?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langtongting
    Vurderer selv disse 2 modellene i 55". Lurer på om Clouding er et problem på 55ex710?
    Ikke like framtreden som på en Samsung, men det er fordi "sort" er definert mer mot grått på en Sony. DVS - dårligere stort nivå, men mindre clouding enn Samsung.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lagt merke til noe særlid clouding på ex710 og sortnivået? tja jeg syns tven viser knallbilder jeg. Iallefall ikke grått.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett bort fra forskjellige paneltyper og tykkelse, hva er forskjellen i features på EX710 vs. EX500?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsern
    Har ikke lagt merke til noe særlid clouding på ex710 og sortnivået? tja jeg syns tven viser knallbilder jeg. Iallefall ikke grått.
    Som sagt, lite clouding på EX710, fordi sortnivået er DÅRLIGERE enn på f.eks 6005/6705 - ikke sagt at det er DÅRLIG sortnivå på EX710

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok den men den kunne fort leses som som sort er grått på Sonyen. Men hvor mange prosent som skiller på sortnivå mot Samsung? Sikkert ikke mange. Samsung har iallefall større problemer med clouding enn Sony.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsern
    Tok den men den kunne fort leses som som sort er grått på Sonyen. Men hvor mange prosent som skiller på sortnivå mot Samsung? Sikkert ikke mange. Samsung har iallefall større problemer med clouding enn Sony.
    %-tall har jeg ikke, men gjett hvem som lager panelene i Sony-TVene.. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at Sony og Samsung har et samarbeid om paneler. :-)
    Har heller ingen ønske om å starte en trådkrig :-)

Vil vel heller hevde at i samme prisklasse er de store merkene ganske like. Veldig mye blir smak og behag.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også 55ex710, ikke noe clouding der. Kan ikke si jeg synes sortnivå er spesielt mye dårligere enn på c6005 (holdt på å kjøpe den først)

Har kalibrert bilde etter ønske og er happy med det, waf faktor var viktig så da måtte klossen ex500 vike plass

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Jeg sto ved kjøpet av 710 og skal hente den i kveld. Spent på å finne ut hva jeg selv synes!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult - husk å teste film modus, den er fin å ta utgangspunkt i ved kalibrering. Skal poste mine innstillinger straks, må bare få ut finger'n

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer fortsatt på: "Sett bort fra forskjellige paneltyper og tykkelse, hva er forskjellen i features på EX710 vs. EX500..?"

Så en EX710 (dvs. 40EX711 på Elkjøp) i dag, og den virket meget snerten. Klart penere å ha i stua enn EX500... Expert og Lefdal har fortsatt EX710 til 6990,-, og jeg gir gladlig en lapp mer for dette designet enn 40EX500, så sant det ikke er alvorlige nedsider.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Innstillinger på EX710 (711)

Noen som vet om det er noen forskjell på 710 og 711 som Elkjøp/Lefdal har kalt den? Jeg kan ikke finne noen ulikheter i hvertfall.

Som en supernovise i tv/filmverdenen setter jeg pris på om noen vil legge ut innstillingene de har funnet ut av passer godt til denne TV'en.

Til prisen må jeg si jeg er superfornøyd med skjermen! 6990 hos Lefdal. Syne faktisk den er finere enn NX serien også pga den smale kanten rundt skjermen. De få funksjonene den også mangler ift. eks. NX700 klarer jeg meg nok uten :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nurmi
    Noen som vet om det er noen forskjell på 710 og 711 som Elkjøp/Lefdal har kalt den?
    Det er ingen tekniske forskjeller mellom disse skjermene, kanskje en liten farge forskjell ? Sony lager forskjellige "utgaver" slik at butikkene ikke "konkurerer" om samme produkt, men elektronikken som er inne i tv'n er den samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VannMann1
    Det er ingen tekniske forskjeller mellom disse skjermene, kanskje en liten farge forskjell ? Sony lager forskjellige "utgaver" slik at butikkene ikke "konkurerer" om samme produkt, men elektronikken som er inne i tv'n er den samme.
    med mindre jeg husker helt feil, er tven identisk, med unntak av tuneren. 711 hadde en annen tuner enn 710. fikk det fortalt av en på sonycenter. ellers er det noe helt annet enn samsung i samme prisklasse. samsung virker som den har bedre sortnivå, men det er en illusjon pga. blankt panel. det blanke panelet fører til mye refleksjoner og opplevd mindre lysstyrke. samsung slår også av led kjappere enn sony, som irriterer meg fælt. tror også sony har noe bedre elektroikk, bravia engine. sony og samsung har ellers fabrikk sammen, som nevnt ovenfor. det er vel bare sony, samsung og lg som er store på ledpanel tror jeg.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LED-panel eksisterer ikke, er nøyaktig samme panel som i LCD-tver.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    LED-panel eksisterer ikke, er nøyaktig samme panel som i LCD-tver.
    Jeg vet at det er led-lcd ja, men er vel ok å kalle det led-panel selv om?
    Bilhjul er jo et hjul det også, som oså kan brukes på f.eks. tilhenger, m.m.

Mente ikke med innlegget mitt å segregere inn i nye klasser, men et panel med leds, kan man vel kalle ledpanel(?). Ser i alle fall ingen stor fare i det :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 46EX715 er kjempebra sett rett forfra, men dårlig fra siden. Særlig blir de to høyre hjørnene da lyse (i sorte bilder). Det er helt på grensen av hva jeg synes man kan akseptere. EX500 er mye bedre fra siden, men rett frem blir det nokså likt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •