Importere TV fra USA - Hva må jeg vite?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Importere TV fra USA - Hva må jeg vite?

Hei,

Jeg har planer om å importere TV fra USA og bruke den i Norge, og det dukker da selvfølgelig opp et par problemstillinger jeg håper noen av dere kunne hjulpet meg med før jeg bestiller.

Jeg har lest noen tråder, men de er gamle og jeg har ikke funnet noen klar konklusjon. Nå som alt er digitalt, er kanskje ting forandret? Håper denne tråden kan få en klar konklusjon slik at også andre kan ha nytte av den!

1) Strøm
    I USA brukes det som kjent 110V/60 Hz, mens vi i Norge bruker 220V/50 Hz. På de TV-ene jeg har sett på, passer jeg på at det oppgis typisk "100V ~ 240V, 50/60 Hz".

- Vil det da si at jeg enkelt og greit kan bytte ut strømkabelen til norsk standard, evt kjøpe en billig støpselovergang?

Jeg vil unngå å bli nødt til å bruke en transformator/power converter (de er dyre, bruker mye strøm og kan gi støy).

2) PAL, 50hz/NTSC, 60hz
    Det virker som at det er vanskelig å finne TV-er som støtter PAL i USA - det oppgis ihvertfall sjelden etter min erfaring. Nå som alt går digitalt via HDMI, hva er da status på dette problemet? (Jeg kan ingenting om TV-er...)

Ser for meg at spørsmålet inneholder to viktige punkter;

- TV-sending gjennom dekoder
    - Filmer via norsk DVD-spiller/Playstation-spilling

Er det andre problemstillinger jeg bør ta hensyn til?

Og til slutt: Er det noen som nylig har importert en TV fra USA og har lyst å dele erfaringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moffeloff
    Hei,

Jeg har planer om å importere TV fra USA og bruke den i Norge, og det dukker da selvfølgelig opp et par problemstillinger jeg håper noen av dere kunne hjulpet meg med før jeg bestiller.

Jeg har lest noen tråder, men de er gamle og jeg har ikke funnet noen klar konklusjon. Nå som alt er digitalt, er kanskje ting forandret? Håper denne tråden kan få en klar konklusjon slik at også andre kan ha nytte av den!

1) Strøm
    I USA brukes det som kjent 110V/60 Hz, mens vi i Norge bruker 220V/50 Hz. På de TV-ene jeg har sett på, passer jeg på at det oppgis typisk "100V ~ 240V, 50/60 Hz".

- Vil det da si at jeg enkelt og greit kan bytte ut strømkabelen til norsk standard, evt kjøpe en billig støpselovergang?

Jeg vil unngå å bli nødt til å bruke en transformator/power converter (de er dyre, bruker mye strøm og kan gi støy).

2) PAL, 50hz/NTSC, 60hz
    Det virker som at det er vanskelig å finne TV-er som støtter PAL i USA - det oppgis ihvertfall sjelden etter min erfaring. Nå som alt går digitalt via HDMI, hva er da status på dette problemet? (Jeg kan ingenting om TV-er...)

Og til slutt: Er det noen som nylig har importert en TV fra USA og har lyst å dele erfaringer?
    Velkommen til forumet

Hvis tvn ikke støtter PAL kan dette by på problemer da mange av dagens sendinger er i PAL fremdeles. Tvn må ihvertfall støtte 50HZ på alle kilder.
    Når det gjelder HDMI å hvis farge rommmet REC709 brukes så skal dette være det samme. Men PAL og NTSC er det samme på fargerom bla.

Hvis tvn har universal strøm forsyning 100-240V 50/60HZ skal dette gå bra men kjenner ikke til hvordan dette fungerer på tv.

Er det virkelig noe å hente på å impotere tv nå da som tve prisene er temmelig lave??? Husk at du får frakt+mva på frakt også i regnestykket.

Tommel finger regel er at ting må være MINST 60% under norsk pris for at det skal være litt lønnsomhet i det.
    Har impotert noen høytalere fra USA og det ble dyrere enn først beregnet og sparte ikke sååå mye når alt kom til alt. Selv om de ble solgt til over 50% under norsk pris.

Du mister 5 års reklamasjon noe som er gull verd særlig på større tver-ikke noe bra regnestykke og sende de i posten.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,887
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av moffeloff
    Hei,

1) Strøm

2) PAL, 50hz/NTSC, 60hz

Og hvilken fantastisk TV kan du få i USA som ikke er å få/kan matches her i Europa/Scandinavia??? Og selv om det nå bare er digitale sendinger gjennom luften i USA, så er vel den standarden annerledes enn her....
    Samme gjelder nok kabelnett....
    Er nok litt lettere med biler...forsterkere osv....TV'er ville jeg holdt meg langt unna....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden vil du importere den tv ? Totalpris på TV, frakt, ektrautstyr kommer sikkert på samme pris som en norsk TV.. Og hva skjer om den får en skade? Tviler du får noe hjelp fra USA

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med ulike standarder, i tillegg til utgifter til frakt, norsk moms, manglende reklamasjonsrett og eventuelt store ekstrakostnader hvis det oppstår skader under transport eller problemer i garantitiden, høres TV-import fra USA ut som et gedigent tapsprosjekt, med store muligheter for total fiasko.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har importert mye fra USA, men TV har jeg aldri vurdert. Tror kanskje ikke det er det mest lønnsomme. Men alle flatskjermer i dag takler vel alt av signaler?? Du skal vel ha en tuner uansett.

Kanskje det økonomisk lønner seg med Jetcarrier båt, men grøss og gru om skjermen er f.eks. knust.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent teknisk er det ikke noe i veien for å importere et tv fra USA. Det er stort sett de samme modellene over hele verden som tåler alt av strøm og signal kombinasjoner så lenge du går for en noenlunde bra TV fra en av de store internasjonale produsentene.

Rent praktisk er det lang ventetid på å få TV'n, du går glipp av 5 års reklamasjonsrett og må betale 25% moms + fortollingsgebyr i tillegg til frakt.

En grunn jeg kan komme på for å importere er hvis du vil ha en spesiell TV som ikke selges i Norge, eller som selges av en importør med "monopolpriser". Ellers ville jeg ikke ha tatt sjansen. Jeg ville ha vurdert å importere fra et EU land før USA.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som en drøm om å spare småpenger for meg, jeg ville kjøpt i Norge der stor kjøpekraft gjør at elektronikk er priset relativt lavt - bare vær obs på hva du kjøper.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, folkens. Burde nok nevnt det i første post: Jeg har god grunn for å handle TV-en i USA, her lurer jeg kun på det tekniske rundt kompatibilitet.

Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Velkommen til forumet

Hvis tvn ikke støtter PAL kan dette by på problemer da mange av dagens sendinger er i PAL fremdeles. Tvn må ihvertfall støtte 50HZ på alle kilder.
    Når det gjelder HDMI å hvis farge rommmet REC709 brukes så skal dette være det samme. Men PAL og NTSC er det samme på fargerom bla.

Hvis tvn har universal strøm forsyning 100-240V 50/60HZ skal dette gå bra men kjenner ikke til hvordan dette fungerer på tv.
    Takk for det!

Den må støtte PAL, 50hz - okay, det er notert. Da ser det ikke egentlig så lyst ut - det virker nemlig som at de store produsentene segmenterer produksjonen og lager egne TV-er for de forskjellige markedene.

Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    Og hva skjer om den får en skade? Tviler du får noe hjelp fra USA
    Forsikring på forsendelsen er selvsagt et must.

Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    [...] alle flatskjermer i dag takler vel alt av signaler?? Du skal vel ha en tuner uansett.
    Det virker ikke som at det er en internasjonal standard på TV-er. Se min kommentar til rs_banditt sitt svar over i denne posten. Såvidt jeg har forstått, støtter heller ikke alle dekodere både PAL og NTSC, så da får man fort et problem om TV-en kun støtter PAL.

Sitat Opprinnelig postet av zathan
    Rent teknisk er det ikke noe i veien for å importere et tv fra USA. Det er stort sett de samme modellene over hele verden som tåler alt av strøm og signal kombinasjoner så lenge du går for en noenlunde bra TV fra en av de store internasjonale produsentene.
    Etter å ha sjekket en del rundt, så viser det seg at det er veldig mange TV-er som selges i USA, for eksempel Samsung sine modeller, som kun støtter 110V, 60hz. Det er noe å være obs på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •