Offisiell tråd for Panasonic VT30, V30, GT30, G30, ST30, S30 & X30 plasma-TVer - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 50 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 981
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg hatt 55VT30Y i hus noen dager og har fått testet litt av hvert. I fjor hadde jeg en 50VT20Y i en kort periode før jeg returnerte den pga. for mange problemer med produktet (Offisiell tråd for Panasonic VT20, V20, G20 & X20 plasma-TVer).

VT30 har stabilt, brukbart svartnivå (i motsetning til VT20) og svart oppleves også hakket mørkere enn slik jeg husker VT20. Skjermen lager også mindre støy (buzz og vifter) slik at det ikke lenger er plagsomt for meg. Jeg har heller ikke opplevd noen floating blacks eller noe fluctuating brightness.

Imidlertid er dessverre VT30 minst like dårlig på raske bevegelser som det VT20 var. Kort sagt dukker det opp grønne/røde omriss rundt objekter ved raske bevegelser eller panoreringer. På VT20 opplevde jeg det bare på 50 Hz-materiale (film og TV-sendinger) og kunne redusere det med IFC (Intelligent Frame Creation). På VT30 hjelper det ikke med IFC og her opplever jeg problemet også i 60 Hz (Xbox 360). På VT20 trodde jeg det var prat om den notoriske "50 Hz-buggen" men siden jeg nå også ser det i 60 Hz må det være snakk om noe annet.

Siden jeg nå har opplevd dette problemet på to skjermer får jeg anta at det ikke er skjermene det er noe galt med. Jeg har også prøvd forskjellige kilder og kabler uten hell, så jeg må anta at denne defekten er ment å være slik, altså en svakhet ved plasma.

Jeg er storfornøyd med VT30 med unntak av bevegelseshåndteringen, men dette er til gjengjeld et meget synlig problem for meg som er plagsomt straks det blir bevegelse. Uskarpheten til LCD ved bevegelser ble jeg fort vant til, men denne omriss-effekten ødelegger bildet for min del.

Er det noen andre som opplever noe liknende på sine VT20 eller VT30-skjermer? Er det noen som vet hva det kan skyldes eller hva man kan gjøre? Er det et Panasonic-problem eller er det en generell svakhet ved plasma at teknologien sliter med å oppdatere bildet raskt nok?
    Hei. Orker du å legge ut alle innstillingene dine på VT30? Jeg har eid ulike eksemplarer av alle Panasonic-plasma skjermer siden PW5 (2003) og hver generasjon har sine "tricks" for å få best mulig bilde. Også VT20 som du nevner, har en del utfordringer som krever riktig innstillinger for å få et god bilde på både bevegelse, på SD-kilder, sportssendinger (fotball/sykling).

Når jeg i denne sammenheng tenker på innstillinger, så tenker jeg på alle de valgene du har gjort i både "bilde" og "oppsett"-menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Hei. Orker du å legge ut alle innstillingene dine på VT30? Jeg har eid ulike eksemplarer av alle Panasonic-plasma skjermer siden PW5 (2003) og hver generasjon har sine "tricks" for å få best mulig bilde. Også VT20 som du nevner, har en del utfordringer som krever riktig innstillinger for å få et god bilde på både bevegelse, på SD-kilder, sportssendinger (fotball/sykling).

Når jeg i denne sammenheng tenker på innstillinger, så tenker jeg på alle de valgene du har gjort i både "bilde" og "oppsett"-menyen.
    Hei. Jeg kjører stort sett standard innstillinger men har skrudd av diverse fancy features.

Med 1080p/50Hz-materiale ser jeg tydelige "omriss" ved rask bevegelse med disse innstillingene:

Bilde:
    Bildemodus: THX
    Kontrast: 36
    Lysstyrke: 0
    Farge: 30
    Skarphet: 5
    Sterke farger: Av
    Økonomimodus: På
    P-NR: Av

Avanserte innstillinger:
    Intelligent Frame Creation: Av
    Oppløsningsforsterker: Av
    Sidepanel: Høy
    16:9 overscan: Av
    Piksel Orbiter: Auto

Oppsett:
    Øk(isfccc): Av
    Software versjon: 1518-10000

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kimsnarf : Har du prøvd med Skarphet på 0?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Xbox 360 spill på VT30

Huff da. Jeg bestemte meg for å teste raske spill (førstepersons) på Xbox 360 på min nye 55VT30. Frem til nå har jeg prøvd tregere spill og har merket omrissene/etterslepet men det var ikke helt katastrofe. I raskere spill derimot feiler skjermen totalt. Når jeg roterer kamera blir alt bare grøt med 2-3 skygge-kopier av objektene på skjermen. Jeg ser jo ikke hva jeg holder på med før jeg stopper bevegelsen. Det er nærmest uspillbart.

Dette var meget skuffende. På VT20 fungerte spill helt utmerket. Jeg regnet med at VT30 skulle ha de samme egenskapene, men her har det skjedd en kraftig forverring mellom modellene. Antakelig henger det sammen med at min VT30 sliter like mye i 60 Hz som i 50 Hz, i motsetning til min VT20 som fungerte bra i 60 Hz.

Det hadde vært nyttig hvis noen andre med VT30 kunne testet spilling i 60 Hz og si hva de opplever. Et av de verste eksemplene jeg testet var Portal (den første) som har mye grått. På LCD-monitoren min er det uproblematisk. På VT30 ser jeg trippelt når jeg roterer.

Jeg fikk forøvrig bekreftet disse observasjonene av en annen person i rommet. Dermed vet jeg ihvertfall at det ikke bare er meg det er noe rart med.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimsnarf
    Huff da. Jeg bestemte meg for å teste raske spill (førstepersons) på Xbox 360 på min nye 55VT30. Frem til nå har jeg prøvd tregere spill og har merket omrissene/etterslepet men det var ikke helt katastrofe. I raskere spill derimot feiler skjermen totalt. Når jeg roterer kamera blir alt bare grøt med 2-3 skygge-kopier av objektene på skjermen. Jeg ser jo ikke hva jeg holder på med før jeg stopper bevegelsen. Det er nærmest uspillbart.

Dette var meget skuffende. På VT20 fungerte spill helt utmerket. Jeg regnet med at VT30 skulle ha de samme egenskapene, men her har det skjedd en kraftig forverring mellom modellene. Antakelig henger det sammen med at min VT30 sliter like mye i 60 Hz som i 50 Hz, i motsetning til min VT20 som fungerte bra i 60 Hz.

Det hadde vært nyttig hvis noen andre med VT30 kunne testet spilling i 60 Hz og si hva de opplever. Et av de verste eksemplene jeg testet var Portal (den første) som har mye grått. På LCD-monitoren min er det uproblematisk. På VT30 ser jeg trippelt når jeg roterer.

Jeg fikk forøvrig bekreftet disse observasjonene av en annen person i rommet. Dermed vet jeg ihvertfall at det ikke bare er meg det er noe rart med.
    Dette høres jo helt sjukt ut hvis så er tilfelle.. Hovedgrunnen til at jeg velger plasma over lcd er nettopp at bildet er så mye bedre ved raske bevegelser or panoreringer.. Virker litt underlig at ingen profesjonelle reviews har nevnt disse problemene du tar opp? Sikker på at du ikke har på noen sære settings?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimsnarf

Hvordan er Xbox360'en satt opp? Hvilke kabler og innstillinger står den på?
    Har ikke en VT30 men slet noe med en Panasonic x20 den hadde mye ghosting (dobbelt bilde) spesiellt med 30fps spil som Resident Evil 5 og Halo 3, men den hadde ingen problem med 60fps spill som Cod/call of duty serien.

.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    kimsnarf : Har du prøvd med Skarphet på 0?
    Skarphet på 0 hadde ingen effekt på dette problemet.

Sitat Opprinnelig postet av owo
    Dette høres jo helt sjukt ut hvis så er tilfelle.. Hovedgrunnen til at jeg velger plasma over lcd er nettopp at bildet er så mye bedre ved raske bevegelser or panoreringer.. Virker litt underlig at ingen profesjonelle reviews har nevnt disse problemene du tar opp? Sikker på at du ikke har på noen sære settings?
    Både VT30 og Xbox 360 kjører rimelig ut-av-boksen innstillinger. Jeg har forøvrig prøvd det meste, inkl. THX og Spill moduser på VT30.

Profesjonelle reviews nevner som regel spilling bare i en bisetning, og de antar at lav input lag alene gjør skjermen godt egnet. Mange forumer diskuterer også skjermen bare til filmbruk. På den offisielle VT30-tråden på avforums.com er det en del som har nevnt spilling som problematisk på denne TV-en, men jeg visste ikke det skulle være så ille.

Sitat Opprinnelig postet av Darkside
    Hvordan er Xbox360'en satt opp? Hvilke kabler og innstillinger står den på?
    Har ikke en VT30 men slet noe med en Panasonic x20 den hadde mye ghosting (dobbelt bilde) spesiellt med 30fps spil som Resident Evil 5 og Halo 3, men den hadde ingen problem med 60fps spill som Cod/call of duty serien.
    Xbox 360 kjører HDMI inn i VT30. Det er bare noen få innstillinger som går på bildet på konsollen, og de er satt så "rent" som mulig. Dvs. 1080p, widescreen, standard reference levels, HDMI color space: source.

Generelt fungerer spill bra der det er lite bevegelse i skjermbildet, f.eks. rolige brettspill som Limbo og racing spill der man kjører innover i skjermen. Det som funker dårlig er spill der man må rotere kameraet mye, f.eks. Portal, Arkham Asylum, Oblivion og Faery - Legends of Avalon. Så lenge jeg løper/flyr rett frem går det helt fint, men når jeg må titte rundt bryter bildet sammen. Jeg mistenker at de fleste av disse spillene er 30 fps, men det er slike spill jeg er interessert i og de fungerer fint på LCD.

Det er utrolig synd, for spillene ser virkelig lekre ut på denne skjermen inntil man roterer kameraet.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kimsnarf : Virkelig synd dette ja, men håper det er en eller annen kombinasjon av innstillinger som du ikke har prøvd som kan fixe dette! Men det er vel ingen hemmelighet at dette først og fremst er en film TV...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Jeg skal først og fremst benytte TVen til film og fotball. Vil man kunne oppleve samme problemet ved visning av fotball eller annen idrett med mye bevegelse?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    kimsnarf : Virkelig synd dette ja, men håper det er en eller annen kombinasjon av innstillinger som du ikke har prøvd som kan fixe dette! Men det er vel ingen hemmelighet at dette først og fremst er en film TV...
    Jeg håper også det er noe jeg kan endre på, for uten dette problemet er denne TV-en antakelig det nærmeste perfeksjon man kan komme. Den har det desidert beste bildet jeg har sett. På HOME f.eks. (Blu-ray) ser flere av scenene 3D ut, selv om filmen er 2D. Illusjonen av dybde er fantastisk. Det føles mer som å sitte og se ut av et vindu enn å sitte og se på en skjerm. Men så kommer det raske bevegelser og ødelegger alt sammen.

Senere skal jeg prøve Xbox-en med en annen (analog) kabling for å sammenlikne. Jeg håper også å få koblet til en PS3 og en PC/Mac. Med litt flaks er det Xbox-en som er problemet. Da bytter jeg heller konsoll.

Jeg har også et svakt håp om at det bare er min TV det er noe galt med. Derfor venter jeg spent på tilbakemeldinger fra andre når de får sin VT30. Hvis noen andre i Oslo-området skaffer en slik skjerm kan vi godt møtes for en sammenlikning.

Sitat Opprinnelig postet av Skogshorn
    Hmm. Jeg skal først og fremst benytte TVen til film og fotball. Vil man kunne oppleve samme problemet ved visning av fotball eller annen idrett med mye bevegelse?
    Jeg ser ikke på sport selv så jeg vet ikke enda. Men planen er ihvertfall å få testet noe fotball før evt. skjermen returneres. Hvis jeg ikke kan spille på den vurderer jeg nemlig sterkt en annen TV med litt dårligere bilde men som kan brukes til alt jeg trenger den til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg kjører stort sett standard innstillinger men har skrudd av diverse fancy features.

Med 1080p/50Hz-materiale ser jeg tydelige "omriss" ved rask bevegelse med disse innstillingene:

Bilde:
    Bildemodus: THX
    Kontrast: 36
    Økonomimodus: På

Avanserte innstillinger:
    Oppløsningsforsterker: Av
    Sidepanel: Høy
    Piksel Orbiter: Auto

Oppsett:
    Øk(isfccc): Av
    Software versjon: 1518-10000
    Jeg lurte på om du kunne gjøre disse endringene. Du kan godt gå tilbake til THX-modus etterpå, men prøv først ut dette på vanlige TV-sendinger, eventuelt DVD (men ikke Blu-ray):

Bildemodus: Normal (temperature approx 6500-7500 Kelvin)
    Kontrast: 41 (42)
    Økonomimodus: AV (den må AV ellers risikerer du en aktiv "backlight"-effekt)

R 0
    G 0
    B 0
    R 0
    G 0
    B -1
    Gamma 2,4

Avanserte innstillinger:
    Oppløsningsforsterker: MID (NB. Av på blu-ray, Mid på TV-sendinger og DVD)
    Sidepanel: PÅ/Av
    Power Save: Av
    Piksel Orbiter: AV (orbiter kan skape forstyrrelser i bildet nå det flyttes rundt. Kun til bruk ved spilling/databruk).

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    J.Haugen : Hva er poenget med normal modus i det forslaget ditt her? Hvorfor ikke sette THX og modifisere denne?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    J.Haugen : Hva er poenget med normal modus i det forslaget ditt her? Hvorfor ikke sette THX og modifisere denne?
    Fordi dårlige signaler (les SD) blir tydeligere og mindre diffuse i standard-modusen. Ulempen med denne modusen er at bildet kan få et lite blåstikk (varierer fra eksemplar til eksemplar) pga kjøligere fargetemperatur enn THX. THX-modusen kan på sin side gi et lite grønnstikk (eventuelt gult) når skjermen er ny og et innslag av rødt om du får et eksemplar med litt for varm THX-modus (5500-6000 Kelvin). Jeg må ta et lite forbehold dersom det skulle vise seg at VT30 er MYE endret i forhold til VT20.

I mitt tilfelle så rydder Standard-modusen bedre opp (eventuelt undertrykker) støy bedre enn THX-modusen. Derfor vil jeg gjerne at vedkommende prøver ut dette valget før han eventuelt levere tilbake skjermen. Det er også viktig at Orbiter-funksjonen skrus av, fordi den kan gjøre mye galt med bildet.

Ellers så er det bare å endre Standard-modusen til THX med de samme verdivalgene om det er ønskelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sammenliknet DVD og Xbox 360-spill grundigere mellom VT30 og LCD-monitoren min. For å være rettferdig mot VT30 så er ikke monitoren egentlig noe bedre på bevegelser. Det den gjør er å glatte ut bildet slik at jeg ikke klarer å fokusere. På VT30 derimot blir ikke bildet noe glattere. Dermed kan jeg tydelig se doble eller triple objekter når kameraet beveger seg raskere enn det er bilder å vise. Dette skjer både på film og i spill. På 55" blir dette ekstra synlig kontra en 20" monitor. I tillegg ser jeg røde/grønne konturer (misfarging) på VT30 der jeg bare ser uskarphet på monitoren.

Med andre ord gir ikke LCD-monitoren noen fordeler på bevegelser, den skjuler bare svakhetene bedre. Jeg vet ikke om de nyeste LCD-skjermene er noe bedre på raske bevegelser enn min aldrende monitor og således kan ha noen fordeler over VT30. Jeg kan forøvrig ikke huske at VT20 hadde like synlige svakheter i bevegelser i spill, men det er lenge siden jeg så den skjermen sist og jeg testet ikke like mange spill.

Jeg skal ihvertfall nå prøve å spille "normalt" over en periode på VT30 og se om det er noe jeg blir vant til. Håpet er at dette er en skjerm jeg blir komfortabel med å beholde siden den har såpass bra bilde. Jeg er spent på hva dere andre vil rapportere etter hvert som dere mottar skjermene deres.

Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg lurte på om du kunne gjøre disse endringene. Du kan godt gå tilbake til THX-modus etterpå, men prøv først ut dette på vanlige TV-sendinger, eventuelt DVD (men ikke Blu-ray)
    Takk for tipset. Jeg prøvde dette og det ga et noe annerledes bilde men uten at jeg kunne si om det var bedre. Først og fremst ble fargene annerledes, men jeg merket ingen åpenbare forskjeller i skarphet eller støy. Det hadde heller ingen effekt på bevegelser som jeg kunne se. Er det noe spesielt jeg burde se etter?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er Panasonics innstilling for at få "0" altså null skarphet? Vet fra min tidligere Panasonic at om jeg satte skarphet helt i bunn, da forsvannt mye av problemet med hakking i bildet. Tror det henger sammen med at når en setter på bare det mindste skarphet da begynner problemet med "false contouring".

Dvs at ved f.eks 30 fps da er plasmaen så rask at man ser hakking, fordi det såkalte "flytende" bilde som ved 60 fps mangler 1 frame i forhold til 30fps. Hvis da skarphet er satt litt opp da henger plasma-fosforen litt lengre igjen i mellom frames og oppleves som såkalt "phosphor trails" med "false contouring". Altså spor etter plasma cellen som ikke helt vet hva den skal gjøre fra en frame til den neste pga at den skal lage ett "falskt" bilde med skaphet som egentlig ikke eksisterer fra kilden. Uten at være ekspert tror jeg det er noe av grunnen till at proffe kalibreringer altid ender opp med at anbefale absolutt null skarphet på instillinger.

Vet at phosphor trails altid eksisterer i større eller mindre grad mellom modeller og produsenter, men sier at problemet forverres av unaturlig skarphet i bildet. Desuten ble min tidligere Panasonic x20 mye bedre på dette etter noen hundre timer, men aldrig helt bra i 30fps.

.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde dette og det ga et noe annerledes bilde men uten at jeg kunne si om det var bedre. Først og fremst ble fargene annerledes, men jeg merket ingen åpenbare forskjeller i skarphet eller støy. Det hadde heller ingen effekt på bevegelser som jeg kunne se. Er det noe spesielt jeg burde se etter?
    Det var først og fremst støyen (eller mangel på sådan) rundt objekter ved bevegelse som fungerer bedre hos meg på normal-modus enn THX. Normalt sett burde det nok ha vært motsatt, fordi THX-modusen er både dusere og mindre skarp. Men da er dette sikkert endret på VT30 kontra VT20.

Det var synd at bildet ikke ble bedre. Jeg hadde håpet at det bare var noen innstillinger på Blu-ray-spilleren som forårsaket bilde-problemene, men da er det kanskje skjermen likevel. Skal lure på om det er andre som opplever dette?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se hva som kom til meg i dag

Kommer med mer en annen dag!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Geez, den så voksen ut. Kjerringa kommer til å klikke når den blir løftet inn døra. Nå forventer vi full rapport sporenstreks!

Grattis!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt om du kunne lagt ut målene på den eska, så jeg kunne målt om den går inn i V70'n min....

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optimist...
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Side 9 av 50 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •