Offisiell tråd for Panasonic VT30, V30, GT30, G30, ST30, S30 & X30 plasma-TVer - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 43 av 50 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 981
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Det er flere som anbefaler at man venter i 1000 timer fra en plasmaskjerm er ny med kalibrering, nettopp pga dette med drifting i fargetemperaturen som er størst i starten.
    Poenget mitt er at det ser ut som denne driftingen fortsetter en god stund, altså lenge etter at 1000 timer er passert. Se på den siste grafen. Den eneste TV'en med en stabil fargetemperatur siste 1000 timer er ST. Og det etter hele 2000 timer. (!) La oss si at du bruker TV'en 4 timer hver dag (og utelukker at du er en AV-nerd som brenner inn plasmaen i 10 uker i strekk). Du må da vente halvannet år før det kanskje er vits å kalibrere den.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Poenget mitt er at det ser ut som denne driftingen fortsetter en god stund, altså lenge etter at 1000 timer er passert. Se på den siste grafen. Den eneste TV'en med en stabil fargetemperatur siste 1000 timer er ST. Og det etter hele 2000 timer. (!) La oss si at du bruker TV'en 4 timer hver dag (og utelukker at du er en AV-nerd som brenner inn plasmaen i 10 uker i strekk). Du må da vente halvannet år før det kanskje er vits å kalibrere den.
    Driftingen de siste 1000 timene er markant mindre enn de første, så det spørs jo hvor mye dette ville påvirket kalibreringen. Men jeg ser absolutt bekymringen i forhold til kalibrering. Dessverre er dette et vanlig fenomen på plasma og en del av teknologiens natur. Jeg vet ikke om LCD har noen av de samme endringene over tid, for det tror jeg ikke noen har gjort noen tester på. (Men endring er det garantert)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Driftingen de siste 1000 timene er markant mindre enn de første, så det spørs jo hvor mye dette ville påvirket kalibreringen.
    Jeg hører stadig hvor viktig det er med nøyaktighet ved målinger. La oss si at jeg heller bruker 3000 kroner på utstyr og lærer å kalibrere selv. Det er vel noe sånt man må ut med for en proffkalibrering? Dette gir meg ganske gode forutsetninger til å oppnå et 95% korrekt bilde. En proff vil kanskje lande på 99% (ta disse tallene med en klype salt, de skal bare illustrere mitt poeng), men når ting allikevel drifter i ettertid faller nøyaktighetsargumentet til proffkalibratørene i grus. Med mindre ting er dønn stabile etter 3000 timer. Da er det sikkert lurt å spandere på seg en ISF-kalibrering.
    Når det gjelder LCD er det visst forandringer over tid der også. Hadde vært morsomt å finne ut av hvilke forandringer det er snakk om.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører folk får gode resultater også med noe sånt som spyder, selv om dette jo er en ganske unøyaktig sak sammenlignet med colorimetere brukt av proffene. Du vil jo uansett få en pekepinn og innstillinger som er mer nøyaktig enn det du klarer å ta på øyemål. Så jeg tror nok dette med å bruke 3000 på et colorimeter selv er like greit selv om å betale for en kalibrering (hvis det er så mye det koster). Det blir kanskje ikke like nøyaktig, men du kan i hvert fall korrigere ved drifting selv så mange ganger du ønsker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lest mye negativt om Spyder, så personlig holder jeg meg unna disse. Kanskje ting har blitt bedre siste tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Lest mye negativt om Spyder, så personlig holder jeg meg unna disse. Kanskje ting har blitt bedre siste tid.
    Er nok ikke verdens mest nøyaktige instrument, men tipper det er mye bedre enn hva man klarer på øyemål uansett Det gjorde en forskjell da vi testet å kalibrere D8005-en min med en nyere spyder her. Bare synd jeg mistet kalibreringene pga service og glemte å skrive dem ned :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei!

Fikk endelig 65" i dag. Et svare strev å få den ned i kjellerstua. :-)

Fikk den på plass, lot den hvile i 4-5 timer. Satte den på og det var meget bra bilder. Kjørte testbildene som SLC postet her på forumet og fant heldigvis ingen grønne saker eller ujevne farger. :-) Får bare håpe det holder seg slik.

Foreløpig er jeg VELDIG fornøyd med Plasma TV'en (TXP65VT30Y).

Newcomer Niels sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flott ny tv! Misunner deg størrelsen. Får håpe den ikke har noen feil. Er nok mange som har feilfri tv'r av denne modellen, men få av de skriver nok på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om mine krav og forventninger til en TV er helt forskjellige fra andre, men koblet opp min 46GT30 nå nettopp og ble ikke imponert av det jeg så, snarere litt deprimert over hvor dårlig det var.

Den bråker ikke, jeg ser ikke noe tegn til flimring, grønnfarger eller noe av de andre tingene folk snakker om, men:
    - Bildet er blast og lyssvakt.
    - Bildet er ubehagelig å se på (blir sliten i øynene umiddelbart)
    - Åpner jeg et testbilde som f.eks dette: Black level - Lagom LCD test så ser jeg bare den nederste rekken. Til og med min gamle Dell pc-skjerm klarer 2 rader. De skjermene jeg bruker til jobb viser alle radene uten problemer. Er det ikke dette som er kontrast?
    - Uansett hvilke aspect ratios og modes jeg setter tven i så får jeg ikke 1:1 pixelmapping fra hverken xbox 360 eller pc. Fra pcen fyller ikke bildet hele skjermen engang

Det står jo f.eks i flatpanelsHD testen at det bare er å sette aspect ratio til "just" så får man 1:1 pixel mapping. Det gjør jo ingen forskjell. Og det å lese tekst osv. i windows på skjermen her er helt grusomt.

Hvorfor er det så vanskelig for en TV å vise de pikslene den får tilsendt? Finnes jo ikke en pc-skjerm på planeten som ikke gjør dette ut av eska. :/

Laster ned firmware update til den nå (tror jeg). Ser mange snakker om versjon 2.2. Min oppdaterer til 1.3.18 eller noe nå. Ser også at folk anbefaler 80 i kontrast og 50 i brightness osv.. TV-en min går bare til 60 kontrast og brightness bare til 30. Forstår ikke hvilke TV-er folk sitter med egentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TwiiK
    - Bildet er blast og lyssvakt.
    Bildet er veldig lyssvakt, men det er sterkere på GT30 enn VT30. I rom med mye belysning er nok GT30-en litt blassere enn VT30, men riktig innstilt skal det være dype og fine farger.

- Bildet er ubehagelig å se på (blir sliten i øynene umiddelbart)
    Dette kan kanskje være relatert til flimringen? Selv om du ikke ser den, så ER den der. Det er bare at noen ikke er like mottagelig for den.

- Uansett hvilke aspect ratios og modes jeg setter tven i så får jeg ikke 1:1 pixelmapping fra hverken xbox 360 eller pc. Fra pcen fyller ikke bildet hele skjermen engang
    Du må også finne en option i menyene et sted for å skru av overscan. Overscan av og f.eks. 16:9 gir deg 1920x1080 native.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk til 1:1 pixelmapping på pcen. Der var det driverne som hadde skylden. Fra xboxen vet jeg ikke hva som gjør det.

Synes uansett det er teit at den er så lyssvak. Ser ingen innstilling for backlight heller. Mulig det ikke er noe som eksisterer en gang på Plasma? For lyssvak etter min smak. På min gamle Sony LCD så var 30% backlight nok og det var minst dobbelt så sterkt som på Panasonicen.

Det verste er at lysstyrken halvverer seg om jeg maksimerer nettleservinduet. Er det dette den dynamiske dimmingen eller hva man skal kalle det folk har klaget på?

Edit: Nå er det grønne flekker over hele skjermen også og den viser ikke vanlig TV fra dekoderen lenger heller. Bare helt svart. Har jeg aldri opplevd med gamle-tven.

For en fiasko.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grønne flekker over hele skjermen? mener du sånne små grønne prikker? Det er normalt og et tegn på at brightness er satt for høyt. Still ned brightness til de forsvinner.

Det at lysstyrken halverer seg er det de kaller ABL (Automatic Brightness Limiter) og er typisk for plasma, og på en plasma som allerede er litt lyssvak fra før så er det ganske ødeleggende men jeg oppfattet det personlig ikke som noe problem.

Dette med svart bilde er litt vanskelig å si hva skyldes.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brightness står på 0. Den har jeg aldri rørt da det virker som det rett og slett er en helt vanlig software innstilling som gjør alt grått, ergo noe jeg ikke vil ha.

Vet ikke hva problemet med dekoderen skyldes heller. Men det er et problem og de hoper seg opp nå.

Har skrudd av alt jeg kan skru av og har ikke funnet noen innstilling for ABL som du kaller det er. Om den ikke kan skrus av så gir jeg egentlig blanke i om alt annet på skjermen er perfekt. Det var den mest irriterende featuren jeg har sett i hele mitt liv. Vet det finnes en lignende innstilling som heter dynamisk kontrast på Sonyen min, men den har jeg skrudd av.

Jeg har ingen planer om å bruke en TV som pc-skjerm, men det hender jeg surfer på den etter å ha sett en film. Om dette er ubehagelig pga dårlig egnet TV så er det en deal breaker for meg.

Ang. grønnfargen så er ikke ele skjermen grønn. Det er som malingsflekker som varierer i størrelse. De kommer og går om jeg f.eks skalerer nettleservinduet opp og ned. Dette samtidlig som lysstyrken flimrer opp og ned gir noe av det verste pc-bildet jeg har sett. Er som å bruke PC-en på en gammel CRT.

Leste det du skrev i den andre tråden om en mulig fiks til de grønne flekkene (mine grønne flekker ser forresten veldig ut som de eksempelbildene), men merker jeg ikke orker å styre med dette nå. Trodde jeg skulle få en fantastisk TV og fikk isteden et hobby-prosjekt. Pakker den ned og sender den tilbake så får jeg leve med 32-tommeren min til jeg igjen til noen atter igjen overbeviser meg om at det finnes en bedre TV der ute.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TwiiK
    Brightness står på 0. Den har jeg aldri rørt da det virker som det rett og slett er en helt vanlig software innstilling som gjør alt grått, ergo noe jeg ikke vil ha.

Vet ikke hva problemet med dekoderen skyldes heller. Men det er et problem og de hoper seg opp nå.

Har skrudd av alt jeg kan skru av og har ikke funnet noen innstilling for ABL som du kaller det er. Om den ikke kan skrus av så gir jeg egentlig blanke i om alt annet på skjermen er perfekt. Det var den mest irriterende featuren jeg har sett i hele mitt liv. Vet det finnes en lignende innstilling som heter dynamisk kontrast på Sonyen min, men den har jeg skrudd av.

Jeg har ingen planer om å bruke en TV som pc-skjerm, men det hender jeg surfer på den etter å ha sett en film. Om dette er ubehagelig pga dårlig egnet TV så er det en deal breaker for meg.

Ang. grønnfargen så er ikke ele skjermen grønn. Det er som malingsflekker som varierer i størrelse. De kommer og går om jeg f.eks skalerer nettleservinduet opp og ned. Dette samtidlig som lysstyrken flimrer opp og ned gir noe av det verste pc-bildet jeg har sett. Er som å bruke PC-en på en gammel CRT.

Leste det du skrev i den andre tråden om en mulig fiks til de grønne flekkene (mine grønne flekker ser forresten veldig ut som de eksempelbildene), men merker jeg ikke orker å styre med dette nå. Trodde jeg skulle få en fantastisk TV og fikk isteden et hobby-prosjekt. Pakker den ned og sender den tilbake så får jeg leve med 32-tommeren min til jeg igjen til noen atter igjen overbeviser meg om at det finnes en bedre TV der ute.
    Aha.. den grønnfargen du ser er dette "green blobs"-fenomenet. Jeg trodde du snakket om at du så grønt på en sort skjerm. Dette gir mye mer mening.

ABL kan du ikke gjøre noe med, det er sånn panelet drives og gjøres for å cappe strømsluk. Alle plasmaer gjør dette, men på en som er så mørk fra før er det veldig synlig hvis det blir mye hvitt.

For å bli kvitt den grønne støyen jeg snakket om så måtte jeg faktisk ha brightness på -4 mener jeg å huske, men det har ikke noe med det grønne du klager på å gjøre. Dette var også mitt mareritt, og etter å ha sett dette på to VT30-er ga jeg opp og gikk for D8005 i stedet. Veldig fornøyd med den, for øvrig

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål ang. streaming fra PV via WLAN til min Panasonic VT20:

Har: PC med XP og WLAN + Panasonic VT20

Ønsker: Streame filmer/musik fra PC til TV.

Hvordan?

Fint om svaret ikke involverer med hardware.... ;-)
    Har ikke PS3 e.l.

Når jeg velger mediaserver finner den ingenting.
    Har kontakt TV - internet over WLAN.

Står sikkert i tråden ett eller annet sted men den er kjempelang.
    På forhånd takk for hjelp ;-)

Newcomer Troutmaster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å legge inn Serviio som media server på pc'n?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, har du kjøpt VT30, jeg kondolerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg skal prøve meg en VT30 til forrige hadde jo viftestøy. Ellers veldig bra bilde.

Eller om jeg skal gå for Samsung sin 8005 plasma. Flere andre som har gjort det...

Men det jeg lurer på, hvor irriterende er buzzinga i 8005 kontra viftene i vt30?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig legger jeg ikke merke til buzzinga en gang, så... men det er litt individuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble litt usikker plutselig.

Har brukt tven til det man faktisk bruker en tv til nå, dvs. se film og tv og den ser jo unektelig bra ut til det. Det jeg reagerer mest på kontra min gamle LCD er hvor fantastisk bra innsynsvinkel det er på den. Kan se vinkelrett på uten tap av farger liksom og man får aldri det sølv-skinnet man får i lcd-skjerm.

Kan heller ikke si at det er mulig å se de grønne flekkene til vanlig. Det er bare når jeg surfer på pcen med lys bakgrunn at jeg ser de.

Og av en eller annen grunn så synes jeg at man får mer film/kino følelse av å se film på denne kontra den gamle lcden. Bildene ser mer levende ut liksom. Kan godt være det at det er litt bevegelse i pixlene som gjør det, om det går an å forklare det på den måten.

Står fortsatt for det jeg sa opprinnelig med at jeg synes den er litt lyssvak og direkte elendig til pcbruk, men i og med at det utgjør en så liten del av bruken så ble jeg ikke så skråsikker som jeg var i går på at jeg kommer til å returnere den likevel.

Ellers har jeg ingen av de andre problemene folk har nevnt. Tven er også så og si helt stille. Den støyer litt om det er helt lys bakgrunn, men må nesten helt opptil den samt skru av alt annet for å høre det.

Det jeg synes er rart og muligens misliker en del er det du omtaler som ABL, slc. F.eks så er den gamle Sonyen min ekstremt mye mer lyssterk enn denne om jeg viser en helt hvitt bilde. Det vil være tilnærmet 100% hvitt på Sonyen mens på Panasonicen så blir samme bilde nesten 50% grått. Men om det er et bilde med mye kontrast så klarer Panasonicen å vise de lyse delene av bildet sterkene enn Sonyen, altså må den jo egentlig være mer lyssterk.

Hvorfor er den ABL featuren der i hele tatt? Lest litt på nett og virker som det er som en ECO mode innstilling de er påtvunget å ha på tven for å møte energikrav og den kan ikke slås av. Kan det stemme?

Jeg irriterte meg veldig over dette da jeg så litt på en skisending i ettermiddag. Om det var litt snø i bildet så var snøen helt hvit, men om hele bildet var fullt av snø så var snøen helt grå. Det så nesten ut som de filmet ett annet sted.

Side 43 av 50 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •