Offisiell tråd for Panasonic VT30, V30, GT30, G30, ST30, S30 & X30 plasma-TVer - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 50 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 981
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Den er litt teit på VT30. Det er en eller annen sånn funksjonsknapp du må holde inne samtidig på tv-en for at en skal registrere det som vol-. Det er litt plundrete (Det er altså vol- på tv-en du skal holde inne, ikke på fjernkontrollen) og jeg mener å huske at det er samme knappen for både ch- og vol- på tv-en, derfor nødvendigheten av den f-knappen).

Got it, og tven har visst ikke mer enn 1023 timer brukstid. Men kan sortnivået bli dårligere, for så å bli bedre frem til de 1500 timene? :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    THX er bare noe tull. En fin pengeinnkrevning for Lucas og noe produsentene kan klistre på som reklame. Til lyd er det omtrent enda værre da man har valgt dårlige løsninger enn studier forteller (f.eks bipolare høyttalere).
    THX hadde en gang i tiden en funksjon, men det har i den senere tid dessverre blitt mer som det du sier. TV-en tilfredsstiller dog ikke kravene til THX og det kan derfor brukes som et argument for heving av kjøpet fordi de indirekte hevder at tv-en har visse kvaliteter. ISF-funksjonaliteten er kanskje enda verre, siden den aktivt er brukt i markedsføring. Hva hjelper det når man likevel ikke kunne brukt den?

Men hva skulle Panasonic ha gjort hvis det gjelder mer eller mindre alle skjermer? Tatt tilbake alle? Da hadde de mest sansynlig gått konken. Men de burde selvsagt ha gjort noe for de kundene som leverer inn skjermene til reparasjon.
    Ja, de burde absolutt ha sørget for å finne en løsning for alle som ikke er fornøyd. Det er mange som ikke lar seg plage over dette selv om de har problemet, og de ville neppe fått kjempemange i retur i forhold til hvor mange som er solgt. Jeg tror at dette problemet faktisk er en av mange ting de siste åra som vil være med på å gi Panasonics rykte en liten knekk på sikt. Folk virker å være mye mer opprørt over dette enn rising blacks.

Det irriterer meg også litt at de som til nå har gitt denne tv-en gode reviews bare ignorerer dette, til tross for at jeg faktisk har kontaktet flere av dem. Tråden jeg linket til har siden sist økt til 41 stemmer, så man kan vel anta at det er minst 50 tv-er det er snakk om som er innrapportert bare på to dager. Avforums er et (relativt) smalt forum, og jeg føler det sier veldig mye om hvor utbredt dette er. Det er neppe slik at avforums-folkene har fått alle de dårlige tv-ene og derfor virker overrepresentert

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Har en 55VT30, så om du sier hvordan jeg skal sjekke det kan jeg godt gjøre det. Vil legge til at jeg ikke har opplevd noe problem med denne til nå. Bortsett fra sortnivået er denne utrolig god.

Sitter også med en 50G30, har denne lignende problem?

Geir Arne
    "Bortsett fra sortnivået" ? Sortnivået er vel noe av det som virkelig ER bra på disse.

Hvis du ikke har opplevd noen problemer og er fornøyd så er det kanskje litt dumt å lete etter feilene hvis de skulle være der. Når du først ser dem, så klarer du ikke å la være å se dem lenger

Men de måtene jeg med størst hell har fremprovosert det for å se omfanget på de skjermene jeg har hatt er å vise grå bilder som dekker hele skjermen i forskjellig styrke. Det er ofte mest synlig på mellom 20% og 50% grått. En annen måte å se det på kan være å skru ned farger til 0 og se på vanlig innhold. Man kan da ofte skimte grønne områder i materialet, som da ellers burde vært grått.

Hva G30 angår er jeg fremdeles ikke helt sikker. Det har vært innrapportert tilfeller i random forumtråder, men jeg kan ikke se at noen av G30-eierne har gitt sin stemme i den tråden på avforums. Mulig det kun gjelder 3D-panelene? Ren spekulasjon fra min side.

Sitat Opprinnelig postet av fwtt
    Got it, og tven har visst ikke mer enn 1023 timer brukstid. Men kan sortnivået bli dårligere, for så å bli bedre frem til de 1500 timene?
    Det er jo en viss teoretisk mulighet for at det kan variere, men tradisjonelt har det ikke vært sånn med Panasonicene. En som i starten ikke så disse grønne flekkene på sin skjerm fikk dem slengt i trynet ganske plutselig etter ca. 1000 timer selv, så det kan virke som om det skjer noe endringer rundt 1000 timer også, så det er jo ikke helt utenkelig at det har skjedd en spenningsjustering allerede der. Men det høres unektelig rart ut hvis det skal ha blitt VELDIG forverret fra utgangspunktet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Bortsett fra sortnivået" ? Sortnivået er vel noe av det som virkelig ER bra på disse.
    Det jeg mente var at selv om sortnivået er bra, er det ikke bra nok. Noe forøvrig ingen TVer jeg har sett er. Resten er godt nok innenfor det jeg forventer. Men jeg er ingen racer på bilde enda.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente var at selv om sortnivået er bra, er det ikke bra nok. Noe forøvrig ingen TVer jeg har sett er. Resten er godt nok innenfor det jeg forventer. Men jeg er ingen racer på bilde enda.
    Geir Arne
    Spørs vel helt på bruken, vil jeg tro Sitter du i et helt mørkt rom vil det nok føles at det mangler en del, men med rett belysning er det jo ikke mulig å se forskjell på sort og ramma på tv-en.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs vel helt på bruken, vil jeg tro Sitter du i et helt mørkt rom vil det nok føles at det mangler en del, men med rett belysning er det jo ikke mulig å se forskjell på sort og ramma på tv-en.
    Hvorfor skal man ha belysning?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal man ha belysning?

Geir Arne
    Noen synes jo faktisk det er mer behagelig slik Filteret på VT30 er også bekreftet utviklet med tanke på den gruppen, da de ser ut til å være i flertall.. hehe. Men jeg tar poenget ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du ikke har opplevd noen problemer og er fornøyd så er det kanskje litt dumt å lete etter feilene hvis de skulle være der. Når du først ser dem, så klarer du ikke å la være å se dem lenger

Men de måtene jeg med størst hell har fremprovosert det for å se omfanget på de skjermene jeg har hatt er å vise grå bilder som dekker hele skjermen i forskjellig styrke. Det er ofte mest synlig på mellom 20% og 50% grått. En annen måte å se det på kan være å skru ned farger til 0 og se på vanlig innhold. Man kan da ofte skimte grønne områder i materialet, som da ellers burde vært grått.

Hva G30 angår er jeg fremdeles ikke helt sikker. Det har vært innrapportert tilfeller i random forumtråder, men jeg kan ikke se at noen av G30-eierne har gitt sin stemme i den tråden på avforums. Mulig det kun gjelder 3D-panelene? Ren spekulasjon fra min side.

Det er jo en viss teoretisk mulighet for at det kan variere, men tradisjonelt har det ikke vært sånn med Panasonicene. En som i starten ikke så disse grønne flekkene på sin skjerm fikk dem slengt i trynet ganske plutselig etter ca. 1000 timer selv, så det kan virke som om det skjer noe endringer rundt 1000 timer også, så det er jo ikke helt utenkelig at det har skjedd en spenningsjustering allerede der. Men det høres unektelig rart ut hvis det skal ha blitt VELDIG forverret fra utgangspunktet.
    Nei, det har ikke blitt veldig forverret, men det er fortsatt synlig. Men det er rart, det er jeg enig i, for var det ikke slik at på VT25 så merket man ikke noe før det nærmet seg over 1500+ timer? Som sagt, det er ikke ILLE, men i forhold til når jeg oppdaget det, og postet det omtrent like etter, så vil jo 1000 timer på prikken stemme ganske bra, at det skjedde akkurat på 1000 timer og at det må ha vært en voltjustering. Ifølge Panasonic så skulle de fikset den buggen, men neida, maken til møkkafirma.

Min neste tv blir, som nevnt tidligere, ikke en Panasonic, uansett hvor mye de sverger at NÅ, ja, nå har vi fikset det, liars. :evil:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det har ikke blitt veldig forverret, men det er fortsatt synlig. Men det er rart, det er jeg enig i, for var det ikke slik at på VT25 så merket man ikke noe før det nærmet seg over 1500+ timer? Som sagt, det er ikke ILLE, men i forhold til når jeg oppdaget det, og postet det omtrent like etter, så vil jo 1000 timer på prikken stemme ganske bra, at det skjedde akkurat på 1000 timer og at det må ha vært en voltjustering. Ifølge Panasonic så skulle de fikset den buggen, men neida, maken til møkkafirma.

Min neste tv blir, som nevnt tidligere, ikke en Panasonic, uansett hvor mye de sverger at NÅ, ja, nå har vi fikset det, liars. :evil:
    De har vel aldri sagt at det er fikset... de har uttalt at det er "addressed". Altså har de foretatt seg noe for å forbedre det. Men det kan nok muligens være at det første lille hoppet skjer på rundt 1000 timer på VT30, da... jeg ville nå likevel ikke se på det som verdens undergang så lenge sortnivået fortsatt er bra, men om det medfører at image retention oppstår lettere sånn som på 2010-seriene så er det jo grunn til bekymring.

Du har fremdeles ikke sett noe til det andre problemet?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet litt raskt med min 55VT30 nå og fant anntydninger til grønnskjær i visse "kontrastoverganger". Det oppførte seg da som striper, ikke sirkler som jeg har sett tidligere. Slik jeg oppfatter dette på min skjerm vil jeg kalle det lite og uproblematisk.

Om du kan henvise til et bilde på nett som kan brukes kan jeg ta bilde når jeg sjekker og legge ut dette så dere kan se. La merke til at det var mest fremtredende på lyse bilder, men helt borte på helt hvit bakgrunn. I standard wallpaperet med windows logoen på win7 var øvre del av det lyse feltet til venstre for logoen klart grønnt. Men på en rask test mellom ca 10 random bilder så jeg anntydninger på 2 stk. Wallpaperet var altså det "værste" bildet.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har vel aldri sagt at det er fikset... de har uttalt at det er "addressed". Altså har de foretatt seg noe for å forbedre det. Men det kan nok muligens være at det første lille hoppet skjer på rundt 1000 timer på VT30, da... jeg ville nå likevel ikke se på det som verdens undergang så lenge sortnivået fortsatt er bra, men om det medfører at image retention oppstår lettere sånn som på 2010-seriene så er det jo grunn til bekymring.

Du har fremdeles ikke sett noe til det andre problemet?

Nei, jeg har ikke sett noe til det andre problemet, men så har ikke jeg sett så nøye etter, spørs jo hvor synlig det er. Men jeg skal prøve det med å skru ned fargene og alt det, se om det dukker opp, og gjør det det så er det rett til elkjøp med den. Og det gode sortnivået er det andre tv'er som har oppnådd, eller overgått, se på Philips 9706, den gruser VT30 på sortnivå.

Jeg sitter faktisk og sikler på den tv'en nå, ellers så har jeg en 24" BENQ skjerm med gode bilder som jeg kan bruke til jeg har funnet en en ny, for jeg har mest lyst på OLED, men det kan ta litt tid før de skjermene går ned i pris.

Jeg kan akseptere det bittelille (men likevel merkbare hoppet), og VT25 har vel bare doblet seg, ikke tredoblet seg som de andre panasonic tv'ene, hvis jeg ikke husker feil. Og et lite hopp til kan jeg kanske godta, såvidt ikke sortnivået blir så veldig mye verre.

Uff.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det gode sortnivået er det andre tv'er som har oppnådd, eller overgått, se på Philips 9706, den gruser VT30 på sortnivå.
    Mulig den "gruser" VT30 på absolutt sort, men på alle tonene mellom sort og grått er det "grusing" andre veien.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er cnet's langtidstesting av paneler i rute igjen, ser det ut til... overraskende nok så ser det ut til å være kun VT-en som har noe black level rise av betydning. Av samplene hans har nå VT-en dårligere sortnivå enn GT-en... DET er litt... spesielt

Update: Long-term plasma TV tests enter second 'year' | TV and Home Theater - CNET Reviews

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en TX-P42G30Y, men blir i tvil etter å lese i denne tråden. Virker som om det er store problemer med hakkete bilde, grønne flekker og et sortnivå som reduseres etter kort tid. Samtidig anbefaler flere som tester tv'er denne plasmaen.

Hva er den generelle oppfatningen her? Angrer alle på at de kjøpte tv'en, eller vil dere også anbefale den?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lite hopp ja, knapt synlig som noen skriver, men for likevel, SYNLIG. I og med at Panasonic aldri kommer til å fikse dette problemet, så har de mistet en kunde, og sikkert flere tusen andre. Hvis VT30 hadde hatt KURO sortnivå så hadde ikke black level rise skadet skjermen mye, da ville fortsatt sort vært ekstremt sort, og kun merkbart ved måling. Og det skal visst bare doble seg, ikke tredoble, takk og lov for det, så sluttresultatet blir ikke så ille, men ille nok for meg.

Jeg skal sette meg ned en dag når tv'en har fått et par timer til, og se etter det "green blob" fenomenet, jeg håper også at det siste hoppet sørger for ekstremt mye image retention. En av de er jo gode nok grunner til å klage, og jeg kommer ikke til å gi meg før jeg får pengene tilbake.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Image retention er ikke noe du egentlig kan klage på. I manulen står det at man ikke skal se på statiske bilder for lenge. De nevne vel også ting som tv-logoer. Egentlig er det ganske frekt. De burde heller fikse problemet.

Nok om det...

Jeg har hatt en 42" GT30 og leverte den tilbake siden den "bråket". Både viftene og panelet laget ekstremt mye lyd. Image retention så jeg ikke mye til. Ikke grønne flekker heller. Allikevel skal det nevnes at da skjermen viste en helt grå skjerm var det en tydelig de-saturert stripe som gikk fra toppen på midten nesten helt ned til bunnen. Etter 10 dagers bruk ble denne stripen mørkere. Trolig ville det resultert i grønne flekker.

Med andre ord ville jeg vært forsiktig med å kjøpe en slik tv siden den faktisk kan vokse på seg en del trøbbel.

Jeg venter heller til inntoget av Samsungs kommende plasmaserie E8000...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan klage på image retention om det blir så latterlig ille at ting gir retention etter få sekunder og slikt. Man kan også klage på image retention som følge av tv-logoer etc. selv om det står i manualen at det ikke dekkes.

For at dette skal være en gyldig måte å fraskrive seg ansvar på, så må det opplyses om på f.eks. emballasjen at ikke apparatet tåler "normal bruk". Det kommer aldri til å skje, for de vil jo ikke skremme vekk folk fra å kjøpe disse heller.

Derfor, får du varig image retention har du en reklamasjonssak og det finnes saker på dette som har satt presedens. Man må være forberedt på å kjempe litt for det er ikke alltid de er så hissige på å behandle slike saker og forsøker også å vri seg unna med at "det står i manualen". I følge forbrukerrådet er ikke dette akseptabelt, noe jeg er helt enig i.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er cnet's langtidstesting av paneler i rute igjen, ser det ut til... overraskende nok så ser det ut til å være kun VT-en som har noe black level rise av betydning. Av samplene hans har nå VT-en dårligere sortnivå enn GT-en... DET er litt... spesielt

Update: Long-term plasma TV tests enter second 'year' | TV and Home Theater - CNET Reviews
    Har man måleutstyr og muligheter for kalibrering ser jeg utfra CNETs resultater ingen grunn til å velge VT foran GT. Både sortnivå og hvitt holder seg bedre på sistnevnte, men spørs nå om det holder seg slik på sikt... Kan man kalibrere farger og gråskala på GT?
    Virker forresten som det er liten vits i å proffkalibrere plasmaskjermer. Resultatet er sikkert konge en stund, men ser ut som det er bortkastede penger etter noen hundre timer. Med såpass store avvik over tid er det like greit å gjøre det selv (relativt ofte), selv om resultatet neppe blir like pinlig nøyaktig. Muligens er ting mer stabile etter 3000-4000 timer.
    Håper han fortsetter å måle et par tusen timer til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lite hopp ja, knapt synlig som noen skriver, men for likevel, SYNLIG. I og med at Panasonic aldri kommer til å fikse dette problemet, så har de mistet en kunde, og sikkert flere tusen andre. Hvis VT30 hadde hatt KURO sortnivå så hadde ikke black level rise skadet skjermen mye, da ville fortsatt sort vært ekstremt sort, og kun merkbart ved måling. Og det skal visst bare doble seg, ikke tredoble, takk og lov for det, så sluttresultatet blir ikke så ille, men ille nok for meg.

Jeg skal sette meg ned en dag når tv'en har fått et par timer til, og se etter det "green blob" fenomenet, jeg håper også at det siste hoppet sørger for ekstremt mye image retention. En av de er jo gode nok grunner til å klage, og jeg kommer ikke til å gi meg før jeg får pengene tilbake.
    Hvor befinner du deg sånn, forresten? Hadde jeg holdt til i nærheten kunne jeg jo ha forsøkt å hjelpe deg med skattejakten siden jeg vet hva jeg ser etter om man ikke er helt sikker på hvordan det fortoner seg så kan det være litt vanskelig å spotte. Men har man først sett det, så er det ingen vei tilbake. Det du også kan gjøre som en slags test for å forsøke å finne områdene som evt. er rammet er å fylle skjermen med et bilde med sort bakgrunn og mange små, hvite kvadrater (typisk 32x32 pixler eller noe, med kanskje 8 pixler mellomrom... som et eksempel bare).

La bildet stå i ett minutt, og hopp så over til et bilde som viser 30-40% grått over hele skjermen. Hvis du nå ser områder på skjermen med image retention som stikker seg ut mer enn resten, så er dette hvor du skal begynne å lete etter flekker. Det er nemlig sånn at i disse flekkene, så setter det seg image retention etter bare noen få sekunder. Det glemte jeg å nevne i den forrige posten med tips...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Har man måleutstyr og muligheter for kalibrering ser jeg utfra CNETs resultater ingen grunn til å velge VT foran GT. Både sortnivå og hvitt holder seg bedre på sistnevnte, men spørs nå om det holder seg slik på sikt... Kan man kalibrere farger og gråskala på GT?
    Virker forresten som det er liten vits i å proffkalibrere plasmaskjermer. Resultatet er sikkert konge en stund, men ser ut som det er bortkastede penger etter noen hundre timer. Med såpass store avvik over tid er det like greit å gjøre det selv (relativt ofte), selv om resultatet neppe blir like pinlig nøyaktig. Muligens er ting mer stabile etter 3000-4000 timer.
    Håper han fortsetter å måle et par tusen timer til!
    Det er flere som anbefaler at man venter i 1000 timer fra en plasmaskjerm er ny med kalibrering, nettopp pga dette med drifting i fargetemperaturen som er størst i starten.

Usikker på hva GT har av innstillinger, men jeg mener å huske at det var noen av innstillingene i VT som ikke finnes i andre serier.

Side 42 av 50 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •