Offisiell tråd for Panasonic VT30, V30, GT30, G30, ST30, S30 & X30 plasma-TVer - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 50 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 981
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å kalibrere denne er vel ikke helt for amatører. Det er en eller annen feil som gjør at man ikke kan "følge boka", men jeg husker ikke helt hva det var. Du må gjøre ting litt i motsatt rekkefølge for at det skal bli rett, og selve fargedekodingen er visstnok også brukket. Profesjonelle kalibratører har bannet og svertet mye over 2011-Panasonicene Ville i hvert fall kontaktet en og fått noen tips før man setter i gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artur: Sant nok, min tv var helt grei i cinema men nøt godt av en runde justeringer :-)

Johss: Jeg bruker hcfr programvare og dvd, det er gratis/uavhengig og har innebygd støtte for spyder 2. Kjøpte spyder 2 express men programvaren lot seg ikke installere..Den medfølgende proben (spyder2) var heldigvis fullt brukbar til hcfr :-)

Den integrerte kalibreringen i tv har jeg lest at flere ikke er fornøyd med, så vet ikke om jeg ville startet der.. Dvd'en jeg bruker er nok noe utdatert i dag, anbefaler å se etter en HD/bluray til hd-kalibrering, mener det skal finnes noe billig/gratis på nettet. Lykken til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slc:
    Aha..så det er derfor jeg har strevd litt. Jeg trodde det var pga forskjeller mellom plasma og LCD, men det forklarer jo en del ;-) LCD-skjermene mine gikk jo som en lek i forhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte nettopp et Panasonic 46" Plasma Smart TV TX-P46G30Y hos MPX for 5990. Håper jeg blir fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lemonade
    Slc:
    Aha..så det er derfor jeg har strevd litt. Jeg trodde det var pga forskjeller mellom plasma og LCD, men det forklarer jo en del ;-) LCD-skjermene mine gikk jo som en lek i forhold.
    Ja, selv proffene sliter litt med disse her. Jeg hører om ISF-kalibratører som har brukt ganske mange timer på disse VT-ene. Det mange også gjør feil er at de bruker bilder som dekker hele skjermen til kalibrering, det kan du ikke gjøre med plasma. Du må bruke sånne små vinduer som dekker 10-15% av skjermen eller noe slikt for å unngå at ABL kicker inn og saboterer avlesningene dine.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JohsS
    Da har jeg bestilt en Spyder for kalibrering. Regner med det vil gå med noen timer i romjula.
    Les denne. Og husk at man må øve litt på dette og være systematisk. Ble inspirert til å rekalibrere min egen TV. Beste resultatet hittil. Og prøv å se bort fra hva andre poster av innstillinger, TV'er er forskjellige.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kan jeg gjøre for å få tv'en best mulig uten å bruke mer enn 500,-, men helst ingenting? Tv'en kostet 6k, da vil jeg ikke bruke 1.5k på kalibrering, det blir litt for drøyt. Men jeg samtidig få tv'en mest optimal. Kan jeg f.eks sette på en kanal uten signal (snø) i 2-3 dager og gjøre noen innstillinger etter det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av diskus123
    Hva kan jeg gjøre for å få tv'en best mulig uten å bruke mer enn 500,-, men helst ingenting? Tv'en kostet 6k, da vil jeg ikke bruke 1.5k på kalibrering, det blir litt for drøyt. Men jeg samtidig få tv'en mest optimal. Kan jeg f.eks sette på en kanal uten signal (snø) i 2-3 dager og gjøre noen innstillinger etter det?
    Vil du ikke bruke penger på kalibrering eller innkjøp av probe kan du se langt etter "optimal" TV. Har du råd til denne?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette noe som må gjøres med en gang tv'en tas i bruk, eller kan jeg vente noen måneder? Selve kalibreringen mener jeg. Sånn "vasking" gjør jeg uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan selvfølgelig kalibrere så mange ganger du vil med egen probe. Men du bør vente noen hundre brukstimer hvis du skal gjøre det en (1) gang profesjonelt. Eksakt hvor mange hundre bør en plasmaekspert eller Google kunne svare deg på. Jeg bare snuser på denne teknologien, har LCD selv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som kalibrerer, kom gjerne med tilbakemelding! Hittil har jeg inntrykk av at bildet er ganske optimalt fra fabrikk, om jeg skal dømme etter tilbakemeldingene som allerede er gitt. Interessant å høre om noen er helt ute og kjører.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artur79: Takk for knallbra lenke! Jeg er entusiast, ikke proff, og med ca 3 år siden sist jeg kalibrerte var det mye som måtte friskes opp i. tnx!

Sitat Opprinnelig postet av diskus123
    Du kan laste ned gratis hcfr-dvd her, eller gratis HD-disk (blu-ray eller dvd) her. Siden hcfr blir oppskalert til HD gir den ikke et optimalt resultat, men den fungerer greit til enkel-/grovkalibrering av gråskala og kontrast/lystyrke.

Uten probe til å måle med får du gjort fint lite nyttig med hvitbalansen/primærfargene.

Hva med noen av disse? Vet ikke om du tenker betal- eller gratis-software..men totalpris opp til tusenlappen er det vel verdt..?

Du må også huske på at når du om noen år kjøper ny TV så kan du bruke kalibreringsutstyret på denne også - det er altså en investering for fremtiden 8)

Jeg synes farger og kalibrering er et utrolig spennende fagfelt, og de fleste kan se forskjeller etter kalibrering. Men ikke alle har denne interessen, og ser svært liten forskjell/ er fornøyd med bildet slik det allerede er. Dette er jo noe som må vurderes av den enkelte. Jeg synes det er verdt hver krone, men det er ikke sikkert det er verdt så mye for deg. Etter ganske mange timer med min tidligere sony LCD (som jeg fikk perfect!) så merket ikke min eldre bror noe endring, han var glad bare han fikk sett dvd-ene sine

Sitat Opprinnelig postet av BjoRas
    Dere som kalibrerer, kom gjerne med tilbakemelding! Hittil har jeg inntrykk av at bildet er ganske optimalt fra fabrikk, om jeg skal dømme etter tilbakemeldingene som allerede er gitt. Interessant å høre om noen er helt ute og kjører.
    Tja, min cinema-modus hadde grei RGB-tracking, normal-modus derimot var ganske så off; varm fargetemp var for 'varm' og normal fargetemp var for 'kald'. Det samme gjelder gamma og kontrast. Har ikke kommet så langt som å kalibrere primærfargene ifh til fargekartet (mangler fremdeles litt kunnskap om TV'en..)

En merker det kanskje ikke så mye på det generelle helhetsbildet, men heller at det dukker opp objekter eller felter på skjermen hvor en tenker at noe ikke stemmer, f.eks. "Den sanden hadde mye rød-, grønn-, eller blåskjær i seg..", f.eks. lyse hudfarger er spesielt avslørende.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face God Jul

Avsluttet kalibreringen i går, med veldig greit resultat. Ble heldigvis "ferdig" til jul.

Fra fabrikk så er grønnfargen ganske "off" på min tv (se vedlegg). På profesjonell-modusene fikk jeg justert alt korrekt, men selv med max kontrast ble max lysstyrke målt til 29-30 ftL (10% vindu - 100IRE).Problemet er at justering av kontrast i service-menyen ikke fungerer, hvertfall ikke hos meg..

Endte derfor med Normal-modus der jeg fikk opp imot 60 ftL (10% vindu - 100IRE). Burde ha opplevd en "white crush" ved høy IRE, noe jeg ikke måler. Får istedet en flatere kurve fra 30 IRE - 100 IRE. Jeg får kurven mye nærmere gamma 2.2 ved lavere kontrast, men akkurat nå synes jeg bildet er helt strålende!

En kan visstnok gjøre mer med calman/controlcal koblet opp imot vt30, kanskje det blir aktuelt ved en senere anlendning

Får midlertid ikke justert primær-fargene/fargetoner/tint på normal-modus. Med farge-remaster 'av' endte jeg opp med dette, og sier meg fornøyd.

Vedlegg 86206

Vedlegg 86207

God jul alle sammen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering av 50"VT30

Takk til artur79 sin gode link og lemonade for gode tips.

Jeg fikk min Spyder Express 3 i posten på julaften. Måtte laste ned en eldre versjon og ta ut Spyder3.dll av denne for å få den til å fungere med ColorHCFR, som er ett fint program!
    Fant ColorHCFR DVD'en som jeg brant samt en HD variant.
    For å få best resultater (like på hver måling) så man man vente litt etter at man har byttet bilde på TV'en før man måler neste bilde.

Må si jeg er mektig imponert over resultatet: (Leste at hvis den lilla er under 3 er det tilnermet perfekt og umulig å se ev. forbedringer)
    -rgb-jpg

Og fagene treffer også ganske bra:
    -color-jpg

Jeg hadde først brukt verdier fra andre som hadde testet TV'en. Det ble noe helt annet etter kalibrering.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JohsS, nå vet jeg ikke hvor nøyaktig Spyder måleren er, men de resultatene ser jo rett og slett utrolig bra ut. Uansett kan jeg tenke meg det er en stor forbedring fra fabrikkinnstillinger og diverse tips på nett!
    Sjekk at du beholder noenlunde korrekte farger på 75% fargemetning også. Gjør du det er det enda større grunn til å sette seg tilbake og nyte bildet. Har du målt gamma (skal helst være på 2.2) og sekundærfarger også?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, det der ble jo kanonbra, johss! :-) husker du hvilke lysverdi du oppnådde ved 100 IRE (vindu)? Med perfekte farger i proff-modus fikk jeg max 30 ftL Litt for mørkt for min smak..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamma kurven er ikke så dårlig den heller:
    -gamma-jpg
    Men ftl nivåene er ikke høye nei. Ca 27. Litt mørkt kanskje for min smak også.

Har nå fått fargene helt perfekt:
    -cie-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JohsS
    Har nå fått fargene helt perfekt
    Stemmer det at du tidligere i dag ikke hadde sekundær-fargene 100%..? 8) Hvordan ordnet du det, er det justering for de i profesjonell modus?

Om noen her har koblet calman/controlcal mot VT30 så del gjerne erfaringene her. Plager meg litt at tv'en er så buggy/begrenset ifh til std kalibrering. Etter omtaler som lovpriste «integrert kalibrering» hadde jeg forestilt meg noe mindre frustrasjon enn det jeg hittil har oppnådd..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg fant under farger med pil ned enda ett valg hvor man kan stille gul, cyan og magenta individuelt. Samt jeg gikk noe ned på farge til 26 generelt som tok seg av det meste.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som en utrolig bra tv så lenge man får et feilfritt panel og har et mørklagt rom. Spent på 2012 modellene. Kjenner det er på tide m ny skjerm snart..

Side 36 av 50 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •